Dienstregeling 2018 (Zeeland)

Toon eerste bericht

191 reacties

Reputatie 2
Maar in het plan de provincie (eerder genoemd) staat ook weergeven dat de verbinding met alle tussengelegen stations niet komt te vervallen de komende jaren.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan ook niet want dat is NS contractueel verplicht. Overigens gaat de Provincie helemaal niet over het treinvervoer omdat deze lijn onder het HRN valt.
Reputatie 7
Het blijft een bijzondere en kostbare situatie, ook al is NS het verplicht uit te voeren. Een lange VIRM die altijd 2x per uur stopt in bijv. Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Rilland-Bath voor nog geen handjevol mensen (en vaak ook helemaal niemand 's avonds en in het weekend), alleen in de spits en rond start/eindtijden van scholen is het wat drukker, voor zover je van drukte kan spreken.... Een totale overbediening, terwijl bijv. in Brabant er nog sprinters op sommige momenten 1x per uur rondrijden. Je zou verwachten dat het andersom zou zijn. Of in Zeeland de allerkleinste stations slechts om de 2 uur bedienen 's avonds en in het weekend.
Hoog tijd voor Arriva of een mooie Keolis-trein in Zeeland.
Reputatie 2
@Rene74
In combinatie met de NS intercitytrein?
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
De keuze van het materieel is van NS, er is niemand die NS dwingt om VIRM in te zetten.

Zoals elders opgemerkt, de kleine stations hebben samen 4500 reizigers per dag, het gaat dus niet om "een handjevol reizigers".
Reputatie 7
Nee, niemand dwingt NS tot inzetten van VIRM. In de Randstad is dat ook nodig, en aangezien de trein rechtstreeks doorgaat naar Zeeland is het dus logisch. Ik zou zo op het oog echter sneller een VIRM tot Bergen op Zoom verwachten en daar een overstap op een kleinere/kortere trein, een Sprinter of zo. Maar fijn voor de Zeeuwen dat de doorgaande lijn er nog is en voorlopig ook zal blijven.

4500 gemiddeld samen per dag voor die stations vind ik niet zo bijster veel. Dat zijn er gemiddeld 750 per dag per klein station en hoofdzakelijk scholieren. Het vertekent ook, op schooldagen op bepaalde momenten heel druk, in de avond en het weekend (vrijwel) niemand. Zeker op zondag haast niemand (ik kan dat niet onderbouwen maar zie het uit eigen ervaring omdat ik in het weekend er regelmatig langsreis naar Middelburg). Het lijkt me dan niet erg zinvol om bijvoorbeeld op zondag of 's avonds na 20.00 uur met die intercity 2x per uur overal te stoppen. Is dat ergens terug te vinden, de verdeling van in- of uitstappers over de dag heen gemeten?
Reputatie 7
Badge +3
750 reizigers per station is niet extreem laag. Er zijn vele tientallen stations met minder reizigers. Als je die allemaal wil sluiten kun je buiten de Randstad de helft van het spoorwegnet sluiten.

Daarnaast is 4500 reizigers een substantieel deel van het totale vervoer op deze lijn. De drie grote stations hebben samen 10.000 reizigers maar een flink deel daarvan zijn reizigers van/naar de kleine stations. Als je de kleine stations sluit ben je dus niet alleen die 4500 kwijt maar ook een flink deel van die 10.000 op de drie grote stations. Dan houdt je alles bij elkaar misschien 7000 reizigers per dag over voor de hele lijn Vlissingen-Bergen op Zoom. Als je dan de hele dag een halfuurdienst rijdt (zo'n 70 treinen) heb je pakweg 100 reizigers gemiddeld per trein, dat is minder dan in een Plan V paste.

Ik verbaas me dan ook over het gebrek aan realiteitszin bij veel mensen hier die niet beseffen hoe treurig deze lijn is en toch blijven dromen over intercity's. Enkele stations samenvoegen zoals NS eerder heeft voorgesteld is wellicht wel een realistische optie.

Los daarvan kun je uiteraard overwegen om in de avond en op zondag terug te schakelen naar een uurdienst want twee treinen per uur op die tijden lijkt gezien de reizigersaantallen, de concentratie op spitsuren en de reformatorische zondagen inderdaad te royaal bemeten voor deze lijn, zeker als je met VIRM blijft rijden in plaats van met een kleine Flirt of een ICM3.
Reputatie 2
@Tamzin Als deze lijn dan zo verlieslijdend is op sommige tijdstippen en voor kleine aantallen is, dan is vind ik het raar dat de Zeeuwse lijn nog steeds onder het hoofdrailnet valt. (Concessie 2015 - 2025).

Ze kunnen beter gewoon eens een oplossing zoeken die voor iedereen loont (provincie - NS - reizigers - gemeentes).

Zo zag ik al wat voorbij komen zoals Arriva en Keolis. Maar de NS zelf heeft toch ook dochteronderneming genaamd Abellio. Een bedrijf die met kleinere treinen rijdt met relatief weinig personeel.

In feite verliest de NS de concessie niet, blijft het vervoer in stand en wordt het betaalbaarder.
Reputatie 7
Badge +3
Zinvolle opmerkingen maar de NS zit bij het HRN met de FNV en de VVMC.
Reputatie 7
Duidelijk verhaal,Tamzin. De kleine stations hoeven natuurlijk ook niet gesloten te worden. Alleen de frequentie aanpassen op uren die bekend zijn als zeer rustig lijkt me logisch. Emmen met 100.000 inwoners wordt bediend met een vrij simpele kleine trein, Krabbendijke met een VIRM... Zeeland heeft nog geluk dat NS er rijdt :D
Ik ben benieuwd wat de spitsintercity's zullen gaan opleveren in de praktijk. Aan de andere kant: er zijn ook plaatsen in Nederland die 2x per uur een intercityverbinding hebben, geen knooppunt zijn en vergelijkbaar van grootte met Vlissingen, Middelburg en Goes (Steenwijk, Weert). En plaatsen die een IC mogelijk zouden verdienen, maar het om uiteenlopende redenen niet (kunnen) krijgen. Maar daar zijn al andere topics over geweest.
Reputatie 5
Geerdijk had toen zo'n 30 reizigers per dag, dat is nog eens een klein station.
Reputatie 6
Badge

Zo zag ik al wat voorbij komen zoals Arriva en Keolis. Maar de NS zelf heeft toch ook dochteronderneming genaamd Abellio. Een bedrijf die met kleinere treinen rijdt met relatief weinig personeel.

In feite verliest de NS de concessie niet, blijft het vervoer in stand en wordt het betaalbaarder.

Eigenlijk zou je voor alle lijnen die voor NS te duur zijn, Abellio moeten inzetten. Geen gedoe met omchecken, geen gedoe met 'dal en spits nepperij bij een andere vervoerder' en geen gedoe met Geld Terug bij Vertraging met een andere vervoerder. Prettig voor de reiziger en een Nederlands bedrijf dat alle diensten exploiteert.
Reputatie 2
@Tamzin.
Een deel van het personeel zou dan over kunnen naar Abellio. Voor zo een kleine lijn als Zeeland heb je op een NS-trein ongeveer 3 personeelsleden. Het aantal treinen dat in Zeeland rijdt is 4. 12 man aan personeel en deel daarvan is machinist.

Omdat dit niet om gigantische aantallen gaat kan de NS dit personeel inzetten op andere lijnen.
Reputatie 2
Volgens mij is het veel slimmer op station Lage Zwaluwe op te waarderen tot intercity station.
Van daaruit kunnen reizigers eenvoudig met de sprinter naar Breda - Tilburg Universiteit en verder naar Arnhem
Maar ook met de sprinter naar Dordrecht.
Reputatie 4
Dat gaat echt niet gebeuren. Lage Zwaluwe heeft nog geen 1000 in-en uitstappers per dag.
Reputatie 4
Tamzin: ik ben het met je eens dat de kleine stations in de avonduren en in het weekend niet twee maal per uur bediend hoeven te worden, maar als je dan voor Vlissingen, Middelburg en Goes overgaat op een uurdienst kom je in een neerwaartse spiraal terecht en neemt het aantal reizigers nog verder af. En wat betreft die intercity. Feit is dat Middelburg en Goes na het afschaffen van de intercity 5% minder in-en uitstappers hebben. De toevoeging van de spitsintercity is wat mij betreft een prima alternatief.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
Vlissingen, Middelburg en Goes rechtvaardigen met samen 10.000 reizigers (van wie een flink deel ook nog onderling en van/naar de kleine stations) ook helemaal geen intercity en zeker niet in de avond en op zondag als er nauwelijks vervoer is.
Reputatie 4
Hoe kom je aan 10.000 reizigers? Volgens de cijfers van 2016 zijn het er bijna 15.000. En waarom zouden er geen intercity's mogen stoppen als die er wel stoppen in Weert (4x per uur, aantal in-en uitstappers gelijk aan Goes) en Steenwijk (kwart minder in-en uitstappers als Middelburg)?
Reputatie 2
Dat gaat echt niet gebeuren. Lage Zwaluwe heeft nog geen 1000 in-en uitstappers per dag.
Ze hebben/hadden anders grootse plannen met de stationsomgeving van Lage Zwaluwe:
https://www.bndestem.nl/moerdijk/rugstreeppad-risico-bij-ontwikkeling-stationsgebied-lage-zwaluwe~a4682a4f/
Reputatie 3
NS biedt de overstap richting Breda in Roosendaal omdat de groep reizigers die deze kant op reist relatief groot is. Daarnaast is er een grotere groep reizigers die verder reist richting de Randstad. Van het totaal aantal reizigers in Zeeland is echter ook een grote groep reizigers die binnen de provincie reist. Daarom stopt de Intercity op alle stations. Om reizigers vanaf de grotere stations een snellere reisoptie richting de Randstad te bieden rijden vanaf dienstregeling 2018 de extra Intercity’s in de spits. Buiten de spits is de vervoervraag hiervoor te laag.

Mbt de overstap in Roosendaal van de Intercity Amsterdam-Vlissingen op de Intercity Roosendaal-Zwolle: deze is altijd op hetzelfde perron. De overstap vanuit Vlissingen richting Zwolle is meestal van 4B op 3A. De overstap vanuit Zwolle naar Vlissingen is meestal van 3A op 4A. Omdat de treinen van/naar Vlissingen tegelijkertijd op station Roosendaal zijn is het niet mogelijk beide treinen op spoor 4A te laten halteren. In één richting moeten reizigers het perron daarom schuin oversteken. Op sommige momenten van de dag vertrekken de treinen naar Vlissingen op 4B en van Vlissingen op 4A. Dit heeft te maken met de lengte van de treinen. Het kan altijd incidenteel voorkomen dat er afgeweken moet worden.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinter naar Dordrecht te laten vertrekken van spoor 1 zodat de Intercity van/naar Zwolle centraal op spoor 3 kan stoppen of kan aankomen op spoor 3A en vertrekken van spoor 3B. Dit blijkt echter niet mogelijk omdat spoor 1 niet alleen wordt gebruikt door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen maar ook wordt gebruikt door (lange) goederentreinen.
Reputatie 1
Net gekeken voor het nw rooster, er rijdt geen extra trein als IC, maar ze hebben de stoptrein van 6.30 vanaf Middelburg eruit gehaald. Je kan vanaf 6.00 richting rdam en daarna van 6.46. Balen want met mijn dalvrij abonnement kon ik die van 6.30 nog nemen. Nu moet ik verplicht die van 6.00 nemen
Badge
Dat klopt niet. De stopper van 06.30 uur rijdt gewoon. Hebt u in de reisplanner van Middelburg naar een station ten noorden van Roosendaal gepland? De planner geeft dan de trein van 06.30 niet weer - en waarom zouden ze ook, want de 06.42 is sneller. U kunt dus gewoon de 06.30 blijven nemen. 🙂
Reputatie 1
Ik heb gekeken op Reisplanner
Reputatie 4
Wel opvallend dat de spits-IC er 5 minuten over doet van Vlissingen naar Middelburg (zonder stop in Vlissingen Souburg) en de stoppende IC er ook 5 minuten over doet van Vlissingen Souburg naar Middelburg.
Reputatie 1
Aha, gevonden. Als ik bestemming Roosendaal ingeef. (Bij bestemming rdam zie je de trein van 6.30 niet)

Reageer