Dienstregeling 2018 (Zeeland)


Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Zeeland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Extra Intercity’s in de spits Vlissingen-Roosendaal
Op werkdagen gaat ’s-ochtends twee keer een extra Intercity rijden van Vlissingen naar Roosendaal en ’s middags twee keer van Roosendaal naar Vlissingen. Deze Intercity stopt onderweg alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Reist u uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad, dan bent u met de extra Intercity’s circa een kwartier korter onderweg. De extra Intercity’s bieden in Roosendaal geen aansluiting op de Intercity naar Zwolle. Reist u richting Breda en verder dan kunt u gebruik blijven maken van de bestaande Intercity Vlissingen-Roosendaal.

Gewijzigde route en vertrektijden Roosendaal-Antwerpen
De NMBS-stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan ook doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.

191 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Deze klacht is verspreid over meerdere maanden herhaaldelijk voorgekomen, dus wordt hier dan wat mee gedaan?
Ik vrees weinig.
Reputatie 2
In deze topic over Zeeland heb ik nu meerdere keren klachten gezien over de spitstrein die wacht op de reizigers uit Breda. Dat levert dus onnodige vertraging op. Omdat ik zelf vlakbij het spoor woon kan ik de trein zien en horen en rapporteren of deze spitsserie te laat voorbij kwam. Ik houd dit niet elke dag bij, maar als ik er op let merk ik op dat deze trein na 18.02 of 19.02 (aankomsttijd Gs) voorbij vliegt en te laat is door het wachten in Roosendaal (ovtijden.com / reisplanner).

Deze klacht is verspreid over meerdere maanden herhaaldelijk voorgekomen, dus wordt hier dan wat mee gedaan?
Bijvoorbeeld: aanspreken v/h personeel, iets in de dienstregeling ?

Als ochtendreiziger ben ik wel tevreden over de spitstreinen van 07 en 08 uur 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Helaas, de conducteur wil op tijd vertrekken met de spits-IC naar Vlissingen die om 17.33 uur vanuit Roosendaal vertrekt, maar de machinist gooit de deuren weer open voor overstappers van de trein uit Breda. Dit is niet de bedoeling. Zij zijn aangewezen op de trein die om 17.37 uur vertrekt. De trein vertrekt met 3 minuten vertraging en mensen moeten staan tot Bergen op Zoom. Het is altijd dezelfde machinist die dit doet, ben wel een beetje klaar met deze man.
Terecht dat je boos bent.
Reputatie 3
Nee, want ik moest in Middelburg uitstappen, maar een trein die volgens dienstregeling om 17.33 uur uit Roosendaal vertrekt hoeft niet te wachten op een trein die om 17.33 uur aankomt.
Dat is vervelend om te lezen Marcel Stroo. Heb je hierdoor zelf ook een aansluiting gemist?
Reputatie 3
Helaas, de conducteur wil op tijd vertrekken met de spits-IC naar Vlissingen die om 17.33 uur vanuit Roosendaal vertrekt, maar de machinist gooit de deuren weer open voor overstappers van de trein uit Breda. Dit is niet de bedoeling. Zij zijn aangewezen op de trein die om 17.37 uur vertrekt. De trein vertrekt met 3 minuten vertraging en mensen moeten staan tot Bergen op Zoom. Het is altijd dezelfde machinist die dit doet, ben wel een beetje klaar met deze man.
Reputatie 7
Als ie andersom binnenkomt, wordt het omgedraaid 🙂
Reputatie 3
@Erryt NS
Wel bijzonder dat de spits-IC van 17.33 uur altijd met VIRM-6 gereden wordt en de achterliggende stoptrein van 17.37 uur met VIRM-4.
Terwijl die normaal erg druk is. Ik heb het vermoeden dat deze trein daarom op alle tussengelegen stations een stop heeft gemaakt. Voor de reizigers is dit in ieder geval bevorderlijk, behalve voor de reizigers naar Vlissingen die nu een kleine vertraging moesten ondervinden.
Reputatie 3
@Erryt NS
De trein van 17.33 uur vertrok met 7 minuten vertraging vanuit Roosendaal, dus de overstappers van de trein uit Breda konden ook nog mee wat normaal niet het geval is. De trein van 17.37 uur was daarom waarschijnlijk vandaag rustig.
Goed dat je dit aangeeft. De trein van 17:37 is altijd erg druk en de trein van 17:33 niet, maar of dat hiermee te maken heeft durf ik niet te zeggen. Ik zet je signaal door.
Reputatie 3
Waarom reed de spits-IC die om 17.33 uur vertrok vanuit Roosendaal richting Vlissingen vandaag als stoptrein terwijl de volgende trein die om 17.37 uur vertrok en altijd als stoptrein rijdt ook gewoon reed? Vertraging 7 minuten vanuit Roosendaal werd vertraging 20 minuten in Middelburg. En zo stopten er op de stations Rilland-Bath en Krabbendijke binnen 5 minuten twee treinen. Onzinnig dus.
Reputatie 7
Badge +3
Dan verdwijnt de Zeeuwselijn uit het HRN en mag degene die het beste bod heeft de zaak overnemen. Wel zal iedereen dan in Roosendaal moeten overstappen maar is de kans ook groot dat er naast de twee stoptreinen ook sneltreinen gaan rijden.
Reputatie 2
Het is sowieso helemaal niet zeker dat NS ook na 2025 op deze lijn blijft rijden, het zou ook kunnen dat hij wordt aanbesteed aangezien hij voor NS financieel (samen met enkele lijnen in de kop van Noord-Holkand) tot de slechtste lijnen behoort. Verder zal de eis van een halfuursbediening na 2025 zeker niet geschrapt worden maar eerder worden uitgebreid naar het weekend. En gezien de droeve bezettingsgraad van 50% in de spitsuren zal er sowieso weinig behoefte zijn bij NS om intercity's buiten de spitsuren te laten rijden want je kunt wel raden wat voor bezettingsgraad die zouden halen.
En mocht de NS dan vertrekken, wie komt er dan naar Zeeland? Arriva, Keolis of Albellio (dochterbedrijf NS). Zou Zeeland dan verdwijnen uit het HRN?
Reputatie 7
Badge +3
Het is sowieso helemaal niet zeker dat NS ook na 2025 op deze lijn blijft rijden, het zou ook kunnen dat hij wordt aanbesteed aangezien hij voor NS financieel (samen met enkele lijnen in de kop van Noord-Holkand) tot de slechtste lijnen behoort. Verder zal de eis van een halfuursbediening na 2025 zeker niet geschrapt worden maar eerder worden uitgebreid naar het weekend. En gezien de droeve bezettingsgraad van 50% in de spitsuren zal er sowieso weinig behoefte zijn bij NS om intercity's buiten de spitsuren te laten rijden want je kunt wel raden wat voor bezettingsgraad die zouden halen.
Reputatie 5


@melvinhage
De stoppende trein doet er 1 uur en 25 min over naar Rotterdam cs. De spits trein doet er 1 uur en 12 min over. 2 uur is overdreven.

Er is veel voor gelobby geweest voor die spits IC en uiteindelijk kwam deze er. Uit eigen ervaring vind in de spits IC lekker reizen in de ochtend.
Nu vraag ik mezelf af of de spits serie rendabel is. De trein zit vaak +-50% vol en ik heb het de afgelopen maanden iets drukker zien wordeb op station Goes voor deze treinserie.
De stoppende IC doet er zoals melvin zegt gewoon 1 uur en 48 minuten over. Als men de hele dag een snelle OC wil dan moet de provincie zeeland zoals eerder gezegd geld gaan bijleggen of de eis van alle stations 2x per iur in beide richtingen bedienen gaan aanpassen, zo niet dan blijft de situatie zoals die nu is. Zo simpel is het.

Nu vraag ik mezelf af of de spits serie rendabel is. De trein zit vaak +-50% vol en ik heb het de afgelopen maanden iets drukker zien wordeb op station Goes voor deze treinserie.
De eis van bediening twee keer per uur kan niet worden aangepast want dat is een eis in de concessie. Andere vervoerders zouden dan naar de rechter stappen.

Verder is een bezetting van 50% in de spits gewoon ver onder de maat. Elders zou een spitsuurtrein met zo'n droevige bezetting worden opgeheven.

Klopt, maar bij de concessie na 2025 kan die worden aangepast.
Reputatie 4



De aansluiting van de spits IC op de IC Breda lijkt me ook veel logischer.
De aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen kan ook beter.
Ik denk dat de Belgen en de NS er niet zo veel belang hebben op een goede aansluiting op de Zeeuwse lijn. En mochten ze er dan belang bij hebben: kan je dan de aankomst- en vertrektijden op het drukke Antwerpen-Centraal dan wel aanpassen ?
De aansluiting in Breda is ook met overstap van 30 minuten.......
Veel Zeeuwen hebben meer belang bij een goede verbinding met de randstad dan met België.

Maar ik zie in deze sticky over de dienstregeling vaak klachten en ook ideeën langskomen. Wordt hier ook wat mee gedaan (vooral met de ideeën)?

De verbinding met de randstad is al goed die is namelijk direct!
Reputatie 3
De spits-IC sluit in Roosendaal niet aan op de trein richting Breda om de reistijd tussen Zeeland en de Randstad te versnellen. Anders zou de haltering in Roosendaal te lang worden.
Als reizigers vanuit Breda in Roosendaal nog mee kunnen met de spits-IC naar Vlissingen, in geval van vertraging of onterecht wachten door NS-personeel, is het volle bak richting Zeeland.
Reputatie 2


De aansluiting van de spits IC op de IC Breda lijkt me ook veel logischer.
De aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen kan ook beter.
Ik denk dat de Belgen en de NS er niet zo veel belang hebben op een goede aansluiting op de Zeeuwse lijn. En mochten ze er dan belang bij hebben: kan je dan de aankomst- en vertrektijden op het drukke Antwerpen-Centraal dan wel aanpassen ?
De aansluiting in Breda is ook met overstap van 30 minuten.......

Veel Zeeuwen hebben meer belang bij een goede verbinding met de randstad dan met België.

Maar ik zie in deze sticky over de dienstregeling vaak klachten en ook ideeën langskomen. Wordt hier ook wat mee gedaan (vooral met de ideeën)?
Reputatie 4

De aansluiting van de spits IC op de IC Breda lijkt me ook veel logischer.
De aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen kan ook beter.
Ik denk dat de Belgen en de NS er niet zo veel belang hebben op een goede aansluiting op de Zeeuwse lijn. En mochten ze er dan belang bij hebben: kan je dan de aankomst- en vertrektijden op het drukke Antwerpen-Centraal dan wel aanpassen ?

De aansluiting in Breda is ook met overstap van 30 minuten.......
Reputatie 2
De aansluiting van de spits IC op de IC Breda lijkt me ook veel logischer.
De aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen kan ook beter.

Ik denk dat de Belgen en de NS er niet zo veel belang hebben op een goede aansluiting op de Zeeuwse lijn. En mochten ze er dan belang bij hebben: kan je dan de aankomst- en vertrektijden op het drukke Antwerpen-Centraal dan wel aanpassen ?
Reputatie 4
De aansluiting van de spits IC op de IC Breda lijkt me ook veel logischer.
De aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen kan ook beter.
Reputatie 2

@melvinhage
De stoppende trein doet er 1 uur en 25 min over naar Rotterdam cs. De spits trein doet er 1 uur en 12 min over. 2 uur is overdreven.

Er is veel voor gelobby geweest voor die spits IC en uiteindelijk kwam deze er. Uit eigen ervaring vind in de spits IC lekker reizen in de ochtend.
Nu vraag ik mezelf af of de spits serie rendabel is. De trein zit vaak +-50% vol en ik heb het de afgelopen maanden iets drukker zien wordeb op station Goes voor deze treinserie.
De stoppende IC doet er zoals melvin zegt gewoon 1 uur en 48 minuten over. Als men de hele dag een snelle OC wil dan moet de provincie zeeland zoals eerder gezegd geld gaan bijleggen of de eis van alle stations 2x per iur in beide richtingen bedienen gaan aanpassen, zo niet dan blijft de situatie zoals die nu is. Zo simpel is het.

Sorry ik rekende uit Goes. Met de spits IC hebben wel een 3 keer per uur verbinding tussen 6 en 8 & tussen 18 en 20. Voor Zeeland zeer lux. Zoals @Slidestops al zei, veel reizigers tussen Brabant en Zeeland zijn aangewezen op de stoptrein omdat deze wel aansluit op de trein naar Zwolle.
Ik denk dat er zeker wel wat verandert aan de bezettingsgraad van deze trein als deze op elkaar aansluiten, maar het aanpassen van de vertrek- en aankomsttijden op Roosendaal heeft nog al een groot effect op andere regio's helaas.

Van @Marcel Stroo zie ik hier wel eens berichten voorbij komen dat de spitstrein richting Vlissingen wel eens wacht op de trein uit Breda. Ik ben dan wel eens benieuwd hoe druk het dan is.
Reputatie 3
@Tamzin
Ik ben verschillende keren op station Middelburg om 6.46 uur in de spits-IC richting Randstad gestapt en dit is één van de drukste treinen die er in Zeeland rijdt. Moet je eens kijken wat er dan op het perron staat te wachten in plaats van roepen vanaf de zijlijn.
Reputatie 7
Badge +3

@melvinhage
De stoppende trein doet er 1 uur en 25 min over naar Rotterdam cs. De spits trein doet er 1 uur en 12 min over. 2 uur is overdreven.

Er is veel voor gelobby geweest voor die spits IC en uiteindelijk kwam deze er. Uit eigen ervaring vind in de spits IC lekker reizen in de ochtend.
Nu vraag ik mezelf af of de spits serie rendabel is. De trein zit vaak +-50% vol en ik heb het de afgelopen maanden iets drukker zien wordeb op station Goes voor deze treinserie.
De stoppende IC doet er zoals melvin zegt gewoon 1 uur en 48 minuten over. Als men de hele dag een snelle OC wil dan moet de provincie zeeland zoals eerder gezegd geld gaan bijleggen of de eis van alle stations 2x per iur in beide richtingen bedienen gaan aanpassen, zo niet dan blijft de situatie zoals die nu is. Zo simpel is het.

Nu vraag ik mezelf af of de spits serie rendabel is. De trein zit vaak +-50% vol en ik heb het de afgelopen maanden iets drukker zien wordeb op station Goes voor deze treinserie.

De eis van bediening twee keer per uur kan niet worden aangepast want dat is een eis in de concessie. Andere vervoerders zouden dan naar de rechter stappen.

Verder is een bezetting van 50% in de spits gewoon ver onder de maat. Elders zou een spitsuurtrein met zo'n droevige bezetting worden opgeheven.

Reageer