Dienstregeling 2018 (Zeeland)

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Zeeland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Extra Intercity’s in de spits Vlissingen-Roosendaal
Op werkdagen gaat ’s-ochtends twee keer een extra Intercity rijden van Vlissingen naar Roosendaal en ’s middags twee keer van Roosendaal naar Vlissingen. Deze Intercity stopt onderweg alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Reist u uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad, dan bent u met de extra Intercity’s circa een kwartier korter onderweg. De extra Intercity’s bieden in Roosendaal geen aansluiting op de Intercity naar Zwolle. Reist u richting Breda en verder dan kunt u gebruik blijven maken van de bestaande Intercity Vlissingen-Roosendaal.

Gewijzigde route en vertrektijden Roosendaal-Antwerpen
De NMBS-stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan ook doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.

191 reacties

Reputatie 3
Gisteren met de spits-IC om 17.07 uur vanaf Dordrecht naar Middelburg gereisd. Wat een verademing om alle kleine stations over te slaan en een kwartier eerder thuis te zijn. Bedankt NS voor het inzetten van deze trein!
Reputatie 3
NS biedt de overstap richting Breda in Roosendaal omdat de groep reizigers die deze kant op reist relatief groot is. Daarnaast is er een grotere groep reizigers die verder reist richting de Randstad. Van het totaal aantal reizigers in Zeeland is echter ook een grote groep reizigers die binnen de provincie reist. Daarom stopt de Intercity op alle stations. Om reizigers vanaf de grotere stations een snellere reisoptie richting de Randstad te bieden rijden vanaf dienstregeling 2018 de extra Intercity’s in de spits. Buiten de spits is de vervoervraag hiervoor te laag.

Mbt de overstap in Roosendaal van de Intercity Amsterdam-Vlissingen op de Intercity Roosendaal-Zwolle: deze is altijd op hetzelfde perron. De overstap vanuit Vlissingen richting Zwolle is meestal van 4B op 3A. De overstap vanuit Zwolle naar Vlissingen is meestal van 3A op 4A. Omdat de treinen van/naar Vlissingen tegelijkertijd op station Roosendaal zijn is het niet mogelijk beide treinen op spoor 4A te laten halteren. In één richting moeten reizigers het perron daarom schuin oversteken. Op sommige momenten van de dag vertrekken de treinen naar Vlissingen op 4B en van Vlissingen op 4A. Dit heeft te maken met de lengte van de treinen. Het kan altijd incidenteel voorkomen dat er afgeweken moet worden.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinter naar Dordrecht te laten vertrekken van spoor 1 zodat de Intercity van/naar Zwolle centraal op spoor 3 kan stoppen of kan aankomen op spoor 3A en vertrekken van spoor 3B. Dit blijkt echter niet mogelijk omdat spoor 1 niet alleen wordt gebruikt door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen maar ook wordt gebruikt door (lange) goederentreinen.
Reputatie 2
@Marcel Stroo
En hoe is de bezettingsgraad van deze spits-IC? Vol of maar een handjevol mensen?

Ik wilde hem maandag al nemen, maar die was helaas geschrapt door de NS, dus ik ben benieuwd ?
Reputatie 3
Ik zie in de reisplanner voor komende tijd dat er op station Roosendaal een overstaptijd van 33 minuten wordt gehanteerd van de trein uit Vlissingen op de trein naar Zwolle. Wat is dit voor onzin? NS gaat er kennelijk vanuit dat je de overstap van 3 minuten toch niet meer haalt.

Bedankt voor de melding Marcel. Ik ga er achteraan dat dit hersteld wordt!

Ik heb zojuist bericht ontvangen dat het vanaf vrijdagochtend hersteld zal zijn in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas, de conducteur wil op tijd vertrekken met de spits-IC naar Vlissingen die om 17.33 uur vanuit Roosendaal vertrekt, maar de machinist gooit de deuren weer open voor overstappers van de trein uit Breda. Dit is niet de bedoeling. Zij zijn aangewezen op de trein die om 17.37 uur vertrekt. De trein vertrekt met 3 minuten vertraging en mensen moeten staan tot Bergen op Zoom. Het is altijd dezelfde machinist die dit doet, ben wel een beetje klaar met deze man.
Terecht dat je boos bent.
Waarschijnlijk een foutje: trein 12206 Roosendaal (v 6:36) - Vlissingen (a 7:38) en trein 2235 Vlissingen (v 7:52) - Amsterdam (a 10:55) zijn als één doorgaande rit met twee treinnummers gepubliceerd i.p.v. als twee losse ritten. Reisplanner geeft trein 12206 dan ook aan als trein 'richting Amsterdam Centraal'
Badge
Waarschijnlijk een foutje: trein 12206 Roosendaal (v 6:36) - Vlissingen (a 7:38) en trein 2235 Vlissingen (v 7:52) - Amsterdam (a 10:55) zijn als één doorgaande rit met twee treinnummers gepubliceerd i.p.v. als twee losse ritten. Reisplanner geeft trein 12206 dan ook aan als trein 'richting Amsterdam Centraal'

Hola, dus Roosendaal naar Amsterdam C via Vlissingen? Dat is toch wel een gevalletje openbare dronkenschap van de reisplanner :)

By the way, ik dacht dat de spits-IC's alleen in de spitsrichting reden? Daar gaat Roosendaal -> Vlissingen in de ochtendspits vol tegenin... of is het in principe een upgraded overbrengingsrit en overnacht het materieel in Roosendaal ipv Vlissingen?
Reputatie 7
Die 3 minuten aansluiting in Roosendaal blijft riskant. Vanmiddag vanuit Goes die overstap weer eens gemaakt. 1 minuut vertraging. IC moest ook nog eens eerst koppelen met klaarstaande trein. Even geduld a.u.b. Toen nog het hele perron overrennen naar het andere uiteinde. Haast, haast met vele tientallen mensen. Uiteindelijk bleef de IC naar Zwolle wachten en is met 3 minuten vertraging vertrokken.
Reputatie 7
Badge +3
Kolder, omdat een groot deel van de reizigers juiste regionale stoptrein reizigers zijn en die ben je kwijt als je de helft van de stations sluit. Dan is die lijn zo meteen helemaal niet meer in stand te houden.
Reputatie 6
Badge
Goes, het grootste station in Zeeland, is qua grootte maar net gelijk aan een station als Lombardijen. Ze zouden het hele treinvervoer in Zeeland moeten stoppen en in plaats daarvan Snelbussen maken naar de
Randstad en Breda.

Dit gebeurt al met Zierikzee, Bruinisse en de provincie grensplaatsen Bergen op zoom en Oude-Tongen, wat een succes gebleken is.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Waarbij je ook nog moet bedenken dat Goes een centrum is voor onderwijs en dat dus een flink deel van die reizigers daar wegvalt als je de kleine stations sluit. Dan zakt Goes af van het niveau Lombardijen naar het niveau van Dordrecht Stadspolders.

Opheffing van de kleine stations is het beste recept om uiteindelijk de hele lijn te sluiten. Voor de nog resterende reizigers kun je beter overschakelen op busvervoer.
Reputatie 3
Zulke onzin heb ik nog nooit gelezen op dit forum. Zierikzee, Bruinisse en Oude Tonge (zonder "n") liggen niet aan het spoor, dus dan ben je wel aangewezen op de bus. Ik reis elke dag voor mijn werk heen en weer tussen Middelburg en Dordrecht. Hoe lang denk je dat ik onderweg ben? Moet je eens zien hoeveel reizigers tijdens de vrijdagmiddagspits in de trein zitten in Zeeland. Hoeveel bussen wil je inzetten?
Reputatie 6
Badge
Nog geen 300 per trein, heb het vaak genoeg meegemaakt. Vang je makkelijk op met nog geen 10 bussen per uur. Zelfs tussen Alkmaar en Den Helder zitten meer mensen in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
Van een paar spitsuurtreinen kun je geen spoorlijn in stand houden. Het draait uiteindelijk om de aantallen reizigers op dinsdag overdag donderdagavond en zondagmorgen. Mensen komen altijd aanzetten met die twee spitsuurtrein op werkdagen om 8.00 uur en om 17.00 uur en claimen op grond daarvan dat het "altijd" heel druk is.
Reputatie 3
Misschien moet NS de stoptrein maar uitbesteden aan een regionale vervoerder en zelf met de intercity blijven rijden, zoals nu in Zuid-Limburg gebeurt. Zo rijdt NS de intercity en Arriva de stoptrein tussen Sittard en Heerlen. Vier treinen per uur dus. Je kunt mij niet wijsmaken dat het druk is in de intercity en Arriva bedient stations waar nog minder reizigers in-en uitstappen dan in Arnemuiden en Rilland-Bath. Of je het een goed idee vindt of niet, het brengt ongetwijfeld meer treinreizigers in Zeeland. Na het inzetten van uitsluitend stoptreinen in Zeeland is het aantal in-en uitstappers in Middelburg en Goes gedaald met 5%.
Reputatie 2
@Marcel Stroo
Dit idee is voornamelijk interessant voor de spits omdat dan veel mensen gebruik maken van de trein om naar hun werk/school te gaan.

Op dit moment heeft de NS door het aandringen van de provincie Zeeland een extra trein ingezet. Daarbij moet ik zeggen dat dit met veel tegenzin was. Deze spitstrein (intercity Vlissingen - Goes - Middelburg - Bergen op Zoom)is denk ik wel rendabel gezien het aantal reizigers op dat moment. Mooi idee moet ik zeggen.

Alleen buiten de spits zijn de bovenstaande initiatieven niet betaalbaar en ik denk niet dat Arriva en NS dit idee uit Limburg gaan overnemen.

Mooi idee, maar voor Zeeland helaas geen rendabele optie.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
Dat is weleen constructief voorstel. Je kunt dan op werkdagen 1 IC en 2 sprinters laten rijden. In de avond en in het weekend 1 IC en 1 sprinter.

@Wes98
De reden voor het inzetten van de 2 IC's is dat enkele treinen niet verlengd kunnen worden en dat wel gewenst is van/naar Bergen op Zoom.
Reputatie 3
Het probleem is dat de provincie Zeeland € 0,00 wil steken in het openbaar vervoer in Zeeland.
Reputatie 2
De provincie Zeeland heeft elk jaar een budget. De afgelopen jaren en de komende jaren pompt de provincie vooral best veel in infrastructuur. Alleen dit geld gaat vooral naar die grote nieuwe wegprojecten (vb. Goes - Gent). Dan blijft er voor het ov minder geld over.

Heel recent nog hebben ze besloten om minder afvaarten te doen tussen Vlissingen en Breskens.

Geld heeft de provincie Zeeland niet over voor de NS. Maar door goed praten i.s.m. de gemeenten hebben ze toch voor 4 extra treinen gezorgd in de spits. Ik denk dat we daar al best blij mee moeten zijn
Reputatie 7
Badge +3
Zeeland heeft wel een OV-budget maar dat gaat voor de helft op aan de bodemloze put van het voetveer Vlissingen-Breskens.
Reputatie 2
Bekijk de gegevens op bladzijde 4 (of 6) van de Mobiliteitsvisie Zeeland 2028 (in PDF-formaat) eens:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1600362

Er is sprake van krimp van de bevolking bij bepaalde leeftijdsgroepen.

Op bladzijde 5 (of 7) van het document 'Mobiliteitsplan Zeeland 2016 - 2019; Bijlagenboek (1.67 MB)' staat het aantal motervoertuigen per etmaal:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1600364
Reputatie 7
Uiteindelijk, na 2025 zal het toch wel een Sprinterlijntje worden , zoiets als Doetinchem - Winterswijk. Zonder IC. Zeeland vergrijst in rap tempo, jongeren trekken na hun schooltijd weg.
Reputatie 2
Ter aanvulling het beleidsplan openbaar van de 2015 - 2025 van de provincie Zeeland:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1300836

over de trein op blz 14 (of 15) en volgende:
Reputatie 4
Er is in de nieuwe dienstregeling niks gedaan aan de te korte overstap op Roosendaal voor de intercity richting Zwolle. Wordt hier nog wat aan gedaan?
Reputatie 3
Nee, wordt waarschijnlijk net zo'n drama als in de huidige dienstregeling. Zorg dat je een goede conditie hebt zodat je snel kunt hardlopen.

Reageer