Dienstregeling 2018 (Zuid-Holland)

• 25 oktober 2017
  • 79 reacties
  • 3201 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Zuid-Holland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Nieuwe stations Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel
Tussen Waddinxveen Noord en Boskoop wordt het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk geopend. Op dit station stopt vier keer per uur de R-net Sprinter Alphen aan den Rijn-Gouda. Op dit traject opent ook voorjaar 2018 het station Waddinxveen Triangel tussen de stations Gouda en Waddinxveen.

Vroegere Intercity direct Amsterdam-Schiphol Airport-Rotterdam
Er komt op werkdagen een extra vroege IC direct vanuit Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (vertrek 5.49 uur). De eerste Intercity direct vanuit Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal gaat 13 minuten vroeger rijden (vertrek 6.28 uur). Daarnaast gaat een extra Intercity direct rijden op dit traject (vertrek 6.58 uur).

Reistijdverkorting Intercity’s Leiden Centraal-Utrecht Centraal
Van Leiden Centraal naar Utrecht Centraal wordt de reistijd met de Intercity 4 minuten korter.

Wijzigingen Sprinters rond ’s-Hertogenbosch
De Sprinter Arnhem-’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.

Sprinter Deurne-’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller.
Daardoor wijzigen de overstaptijden op de Sprinters en Intercity’s richting Nijmegen, Geldermalsen en Tilburg. Op werkdagen rijdt deze Sprinter in de spits door naar Oss. In de ochtendspits stopt deze Sprinter van Oss richting ’s-Hertogenbosch ook in Oss West, Rosmalen en ’s-Hertogenbosch Oost. In de richting Oss stopt deze Sprinter niet op deze stations. In de avondspits stopt deze Sprinter in de richting Oss op deze stations, maar van Oss richting ’s-Hertogenbosch niet op deze stations.

Gewijzigde tijden rond Tiel en Geldermalsen
Rond Tiel en Geldermalsen wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen wordt 19 minuten langer. In de andere richting wordt de overstaptijd 18 minuten langer.
  • De reistijd vanuit Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt met 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd met 5 minuten toe. Dit komt doordat de Sprinter langer stilstaat in Geldermalsen.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit Tiel op de Sprinter richting ’s-Hertogenbosch wordt 16 minuten korter. In de andere richting wordt de overstap 15 minuten korter.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit ’s-Hertogenbosch op de Arriva-trein naar Dordrecht wordt 26 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 4 minuten langer.
  • De overstap in Geldermalsen van de Arriva-trein uit Dordrecht op de Sprinter naar Tiel wordt 18 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 11 minuten langer.

Eurostar Amsterdam-Londen
Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding Amsterdam-Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.

..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Nachtnet Rotterdam Centraal-Den Haag HS
Vanwege werkzaamheden aan perron 1 op Rotterdam Centraal zijn er minder sporen beschikbaar. De dienstregeling van een aantal nachtnettreinen moet hiervoor worden aangepast. Deze treinen gaan 2 minuten later rijden tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS.

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel
De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

79 reacties

Reputatie 6
Badge
Mooi overzicht Thomas. Weet je toevallig ook wanneer ongeveer de IC Brussel verdwijnt op Dordrecht?
Reputatie 1
Lijkt me dat de Eurostar ook op Schiphol gaat stoppen. En jammer dat de reistijd Schiphol-Den Haag na 23.00 niet korter en beter wordt. De reistijd van de sprinter duurt zo lang met de 15 min haltertijd in Leiden, zeker omdat er na 23.00 geen alternatief is voor de sprinter stations. Vanaf Den Haag is er met de sprinter overdag de mogelijkheid tot overstap op IC in Leiden waardoor het 30 min is ipv 45 minuten maar deze is er in de avond niet.
Ook zou het mooi zijn als de IC vanaf Schiphol na 23.00 weer naar Den Haag HS en verder gaat rijden ipv Den Haag CS zodat er geen overstap meer nodig is in Leiden. Een overstap die nu door veel mensen regelmatig niet gehaald wordt. Waardoor je genoodzaakt bent 30 minuten te wachten wat als gevolg kan hebben dat een aansluiting op bus/tram/metro niet gehaald wordt. Zou beter zijn als de IC vertrektijd van Schiphol na 23.00 weer naar 23.16 gaat ipv 23.27.

Hoop ook dat de nieuwe sprinter snel in het westen gaat rijden op 't traject Den Haag Schiphol. En de intercom in de sprinters wat zachter kan, deze staat zo hard, schrik me soms rot.

Verder merken we het wel wat het wordt, kunnen er weinig aan veranderen.
De Eurostar gaat niet stoppen op Schiphol omdat er geen ruimte vrijgemaakt kan worden voor de vereiste controles. Er is te weinig capaciteit beschikbaar daarvoor.
Om diezelfde reden stopt de trein in België bijvoorbeeld ook niet op Antwerpen Centraal.
Reputatie 1
Ok jammer zeker voor passagiers die met vliegtuig aankomen. Maar ook weer begrijpelijk met de zeer beperkte ruimte.
Reputatie 3
Helaas geen verbetering in de aansluitingen in Dordrecht
Reputatie 6
Badge

Hadden velen helaas al verwacht.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kans pas als de Benelux eindelijk via de HSL gaat rijden.
Reputatie 6
Badge
Dat kans pas als de Benelux eindelijk via de HSL gaat rijden.

Wat direct mijn eerste vraag in dit topic was, maar tot nu toe weet nog niemand het.
En al zou de Benelux vanaf april via de hsl rijden, dan moet er alsnog teveel geschoven worden met tijden om Dordrecht mooi rond te krijgen. Ik verwacht dat de aansluitingen in gelijke frequenties pas in 2019 worden hersteld.
Reputatie 6
Het zou zomaar kunnen dat de Benelux heel 2018 nog de conventionele route rijdt. Ik sta nergens meer van te kijken. We zullen zien.
Reputatie 7
@landrsthrn Hier wordt nog naar gekeken. Het is nog niet duidelijk wat de startdatum hiervan is, maar zodra wij meer weten, zullen wij dat kenbaar maken.
De Twitter helpdesk raadde aan om de vraag hier te stellen omdat jullie "kunnen schakelen met de planners". Dus bij deze!

Klopt het dat de extra intercities Adam - Vlissingen vanaf 10 dec nog niet in de planner staan? Of doen ze Dordrecht niet aan?
Reputatie 6
Badge
Dordrecht is een Intercitystation (nog wel) en die trein komt er langs, dus ja hij stopt in Dordrecht.
Reputatie 3
Er komen volgens mij geen extra IC's van Roosendaal naar Amsterdam v.v.
De snelle IC's vanuit Vlissingen worden in Roosendaal gecombineerd met de voor deze IC rijdende en overal stoppende IC.
Welkom op het forum Jaspervandorp! Zoals aangegeven gaan er tussen Roosendaal en Amsterdam niet zozeer meer treinen rijden, er worden 's ochtends twee extra treinen ingezet tussen Vlissingen en Roosendaal, en 's middags de andere kant op. Die staan al wel in de planner.
Dordrecht is een Intercitystation (nog wel) en die trein komt er langs, dus ja hij stopt in Dordrecht.
We kijken in Dordrecht nergens meer van op als het om intercities gaat 😉
Welkom op het forum Jaspervandorp! Zoals aangegeven gaan er tussen Roosendaal en Amsterdam niet zozeer meer treinen rijden, er worden 's ochtends twee extra treinen ingezet tussen Vlissingen en Roosendaal, en 's middags de andere kant op. Die staan al wel in de planner.
Ah, Vlissingen-Roosendaal dus. Bedankt.

Maar vanuit Dordrecht heb je er dus niet zoveel aan lijkt het? In de planner zijn alle voorgestelde reizen nog steeds 1:31 (directe intercity).
Reputatie 6
Badge
We kijken in Dordrecht nergens meer van op als het om intercities gaat ;)

Snap ik heel goed. Ook deze dienstregeling gaat Dordrecht er alwéér op achteruit.
Badge +3

Maar vanuit Dordrecht heb je er dus niet zoveel aan lijkt het? In de planner zijn alle voorgestelde reizen nog steeds 1:31 (directe intercity).

Op werkdagen kan men straks 's ochtends om 6:41 en 7:41 in 1:13 van Vlissingen naar Dordrecht, en 's middags om 17:07 en 18:07 eveneens in 1:13 van Dordrecht naar Vlissingen.

Op werkdagen kan men straks 's ochtends om 6:41 en 7:41 in 1:13 van Vlissingen naar Dordrecht, en 's middags om 17:07 en 18:07 eveneens in 1:13 van Dordrecht naar Vlissingen.

Thanks! Maar wat zie ik dan over het hoofd? De planner laat dit (nog) niet zien? Zie de bijlage.
Badge +3
De intercity's tussen Roosendaal en Vlissingen rijden 's ochtends alleen van Vlissingen naar Roosendaal, en 's middags alleen in omgekeerde richting.
Reputatie 7
Badge +4
Jammer dat er niet elk uur een intercity van de Randstad naar Middelburg en Vlissingen is. Ik ken het waarom, de oorzaak en de procedures, maar een niet per intercity bereikbare provinciehoofdstad blijft te gek voor woorden.

Het is natuurlijk geweldig dat ik de klok van Arnemuiden voor mij hoor luiden, maar ik kan best zonder en wil liever doorrijden.
De intercity's tussen Roosendaal en Vlissingen rijden 's ochtends alleen van Vlissingen naar Roosendaal, en 's middags alleen in omgekeerde richting.
OK duidelijk

Dus 's ochtends gaan mensen liever Dordrecht in dan uit. Dat is niet helemaal in lijn met het intercitybeleid van de NS 😛
Reputatie 6
Badge
Ach ja, Middelburg is dan ook een piepklein hoofdstadje vergeleken met de rest. Een gezellige stad is het absoluut wel, mooi authentiek.
Reputatie 7
Badge +4
Het is ook een psychologisch gegeven. Ik merkte dat vooral toen de A32 aansloot op Leeuwarden.

Reageer