Dienstregeling 2018 (Zuid-Holland)

• 25 oktober 2017
  • 79 reacties
  • 3214 Bekeken

Toon eerste bericht

79 reacties

Reputatie 3
Alleen in de nachten woensdag op donderdag en donderdag op vrijdag is Gouda in de nacht bereikbaar, omdat dan de nachttrein wordt omgeleid.

A-ha! Die van Den Haag, ja? Daarom ik zie het in de dienstregeling op deze dagen -- maar niet vrijdag of zaterdag. Vreemd. Heeft u een idee waarom het gaat alleen op deze verrassende dagen?

Tijdens deze nachten wordt het nachtnet Rotterdam-Den Haag HS-Schiphol Airport omgeleid via Gouda omdat het spoor tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal dan gesloten is wegens onderhoud.

Verder rijdt er een nachttrein in de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag om 1.05 uur vanaf Rotterdam Centraal via Gouda naar Utrecht Centraal.
Reputatie 3
"Alle keuze die NS heeft gemaakt zijn in het nadeel van Dordrecht". Yup. In vergelijking met 10 jaar geleden is de boel zo erg verslechterd. Toevallig naar Maastricht vandaag en je doet er 33 minuten langer over dan 5 jaar geleden. Ongekend.

Vaak krijgen we als antwoord wat allemaal niet kan, maar ik ben wel benieuwd wat de NS van plan is voor Dordtse reizigers in de toekomst?

- Gaan we overstappen en aansluitingen op de HSL op Rotterdam Centraal verbeteren zodat de reistijd naar Schiphol / Amsterdam korter wordt?

- Gaan we de aansluitingen in Breda verbeteren zodat daar geen 18 / 21 minuten wachttijd (+15 in Eindhoven) richting het zuiden ontstaat?

- Wanneer wil de NS gaan investeren in het centraal station? Met jalozie wordt gekeken naar alle mooie nieuwe stations in Nederland en hier wordt met lapmiddelen telkens weer de levensduur verlengd. Een fietsenstalling aan de zuidzijde is hard nodig (die komt gelukkig) maar echt alles, liften, tunnel, roltrappen, perrons, wachtruimtes hebben een upgrade (en een beetje liefde) nodig.

- Gelukkig blijft de MerwedelingLijn uit handen van de NS. De frequentieverdubbeling en nieuwe haltes zijn een groot succes. Eenzelfde potentieel zit in de stad zelf? Hoe kijkt de NS aan tegen nieuwe moderne stations bij Leerpark of Amstelwijck en een hogere frequentie? Eventueel 4 sporigheid.

- Kortom, wat zijn de positieve plannen voor de stad en regio op de lange termijn? IC's naar Brabant en snel naar Schiphol komt niet meer terug, maar wat gaan jullie wel bieden? Of blijft het alle ballen of Amsterdam / Utrecht / Rotterdam en hangt dit deel van de Randstad er maar een beetje bij?

Hallo Paul,

Wat betreft de aanpak van het station heb ik helaas geen informatie voor je.

Wat betreft de dienstregeling zijn de mogelijkheden helaas maar heel beperkt. Waar mogelijk verbeteren we de dienstregeling. Maar zoals elders op dit forum al aangegeven betekent het optimaliseren van de ene aansluiting al snel dat een aantal andere aansluitingen verdwijnen of slechter worden. Zoals hierboven uitgelegd betekent bijvoorbeeld het aanpassen van de Sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam t.b.v. betere aansluitingen richting Utrecht dat aansluitingen richting Leiden, Breda en Roosendaal verbroken worden. De beperkte mogelijkheden rond Dordrecht hebben voor een belangrijk deel ook te maken met het drukke goederenvervoer langs Dordrecht en door Brabant waardoor er nauwelijks ruimte is om met treinen te schuiven.

Je noemt een aantal mogelijkheden om te investeren in infrastructuur om zo meer ruimte te creëren om de dienstregeling te verbeteren. NS gaat echter niet over de infrastructuur. Deze wordt beheerd door ProRail en door de regering wordt besloten waar er in Nederland wordt geïnvesteerd in infrastructuur. Een aantal van de investeringen die jij noemt zijn voor zover mij bekend wel eerder al onderzocht maar staan voorlopig niet op de planning.
Reputatie 3
Verder nog een suggestie voor de sprinter Dordrecht - Roosendaal. Als je die sprinter laat aansluiten op de stoptrein naar Puurs dan heb je in Dordrecht een mooie aansluiting op de IC Vlissingen uit de richting en naar de richting Rotterdam. Misschien een idee om met de Belgische spoorwegen te praten om een doorgaande sprinter Dordrecht - Puurs. Natuurlijk zijn de eerste kosten hoog, de aanschaf van een aantal aangepaste Flirt treinen. Aan de andere kant de treinen in België stammen uit 1975 en zijn aan vervanging toe. De kosten besparing is daarna een feit. Deze besparing komt doordat men dan af zijn van twee lange keringen te Roosendaal. De sprinter heeft daar in het weekend een kering van 43 minuten en de stoptrein 35 tot 36 minuten. De kering in Dordrecht is dan 7 minuten. Natuurlijk is deze laatste aanpassing pas mogelijk na het verdwijnen van de IC Brussel naar de HSL en naar Breda.

De kering van de Sprinter Dordrecht-Roosendaal is alleen in het weekend lang. Verder wordt er met de NMBS gesproken over een tweede stoptrein Roosendaal-Antwerpen. Vanaf dat moment heeft deze trein ook geen lange kering meer in Roosendaal. Het is echter nog niet bekend wanneer de extra trein gaat rijden. Dit heeft o.a. te maken met de treinbeveiliging in het Belgische materieel voor het Nederlandse traject tot Roosendaal (de huidige treinen rijden met een ontheffing).
Ik wil nog even reageren op de reactie van Frank over de sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. Aanpassen kan niet omdat dan de aansluitingen uit Breda, Roosendaal en de aansluiting naar Leiden wordt verbroken.
De aansluiting uit Breda wordt terug gebracht van van 8 minuten naar 4 minuten. Maar de treinen stoppen in Dordrecht op hetzelfde perron. De aansluiting van 4 minuten is daarmee voldoende. De aansluiting richting Leiden die is dus niet robuust. Want die is op Den Haag HS slechts 2 minuten. De IC kan echter niet wachten vanwege de aansluiting te Leiden. Blijft over de aansluiting uit Roosendaal. Gekozen kan worden voor een scheve kwartierdienst tussen Zwijndrecht en Rotterdam. Dit betekent dat de aansluiting op de IC Vlissingen blijft behouden. De sprinter naar en van Roosendaal biedt in het weekend geen aansluiting te Dordrecht, want die rijdt dan op het verkeerde halfuur. En over een eventueel conflict met goederentreinen en de brugopening het volgende.
Het conflict met de goederentreinen houdt in dat er niet 2 treinen om 08 kan vertrekken. En dat is jammer. De IC verrekt om 05 en de sprinter om 08. Tenminste op de uren dat de brug open moet. Dit is in het weekend globaal elk uur met uitzondering om 7:00 en 18:00 en 0:00 uur. van maandag tot en met rijdag gaat de brug iets minder vaak open, globaal 1 maal per 2 uur, in de avond 1 maal per uur. De sprinter kan dan beter wachten in Rotterdam dan in Zwijndrecht. Het vertrek om 38 is ook mogelijk geworden doordat de IC Brussel vertrekt om 41. De genoemde vertrektijden zijn vanaf Dordrecht. Een compromis zou kunnen zijn om de tijden van de sprinter alleen aan te passen op de momenten dat de IC geen kwartierdienst biedt. Maar dat zou jammer zijn voor de reizigers uit Zwijndrecht tot en met Rotterdam Blaak. Zou ik in Barendrecht wonen dan zou mijn voorkeur zijn een aansluiting in Rotterdam boven een scheve kwartierdienst. Een conflict met de goederentreinen is verder niet aanwezig, omdat het traject 4 sporen heeft en er een vrije kruising is ten behoeve van de goederentreinen naar en van Kijfhoek. Overigens houdt de keuze van de IC 's te Leiden ook in dat de oponthoud van de sprinter niet verkort kan worden Dit is namelijk in strijd met de robuustheid van de aansluiting te Leiden. Dit komt mede doordat het traject tussen Schiphol en Leiden slechts uit 2 sporen bestaat. De andere 2 sporen lopen dood in Hoofddorp.

Overigens ben ik benieuwd naar de snelheidswinst in minuten wanneer tussen Zwolle en Lelystad 200 km per uur kan worden gereden. Ik weet het die tijd is nog ver weg ik schat een jaar of 5. Maar heeft wel invloed op het aansluitschema.

Reageer