Sticky

Dienstregeling 2019

  • 3 december 2018
  • 38 reacties
  • 4817 Bekeken

In het verleden hadden we de luxe dat een dienstregelingsspecialist op de Community actief was. Dit hebben we besloten omdat de wijzigingen dat jaar groot waren. Dit jaar zijn er slechts enkele aanpassingen. Dit topic toont de grootste veranderingen die zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling. Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag.

De dienstregeling van 2019 begint zondag 9 december 2018. Vanaf dan kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Ook wordt op die datum het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer geopend. De NS-dienstregeling blijft in 2019 grotendeels hetzelfde. Simpelweg omdat de huidige dienstregeling goed bevalt: meer reizigers komen op tijd op hun bestemming aan en er waren meer reizigers tevreden in het afgelopen jaar. Omdat er dit jaar ook geen nieuwe infrastructuur beschikbaar komt, is er weinig ruimte om verbeteringen door te voeren. Wil je zien of er voor jouw dagelijkse reis iets verandert? Check dan ns.nl of NS App.

We verwachten opnieuw een groeiend aantal reizigers. Daarvoor zullen we waar mogelijk treinen verlengen. Met ingang van de nieuwe dienstregeling stromen de eerste van 118 nieuwe Sprinters gefaseerd in op het spoor. Dit levert uiteindelijk plek op voor 20.000 reizigers.

Tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden 5 in plaats van 4 treinen per uur over de HSL
Tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden 5 in plaats van 4 treinen per uur over de Hogesnelheidslijn, waardoor het aantal zitplaatsen toeneemt. Vier maal per dag rijdt de intercity Brussel overigens niet vanuit Amsterdam, maar vanuit Den Haag. Op die momenten rijden er dus vier treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam

Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer wordt in gebruik genomen
Tussen Zoetermeer Oost en Gouda opent het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Hier stopt 4 keer per uur de Sprinter Den Haag Centraal - Gouda met in de loop van 2019 een goede aansluiting op RandstadRail naar onder meer Zoetermeer Centrum West en Leidschendam-Voorburg en op verschillende buslijnen.

De Sprinter Den Haag Centraal - Utrecht Centraal biedt betere overstapmogelijkheden op station Gouda
De reistijd van de Sprinter Gouda - Utrecht Centraal wordt 9 minuten korter. Bovendien biedt deze Sprinter betere overstapmogelijkheden op station Gouda.

Veel aansluitingen op station Gouda wijzigen door andere vertreksporen en - tijden
Door spoorwijzigingen en wijzigingen in vertrektijden wordt de reistijd van de helft van de verbindingen tussen Woerden en Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal 8 minuten korter

De Intercity’s tussen Gouda en Utrecht Centraal en vice versa gaan beter verdeeld over het uur rijden
De Intercity's tussen Utrecht Centraal en Gouda rijden beter verdeeld over het uur, waardoor er elke 10 minuten een Intercity rijdt.

De stop van 11 minuten op Amsterdam Bijlmer Arena van de Sprinter Amsterdam Centraal - Breukelen vervalt
In de huidige dienstregeling van de Sprinter op het traject Amsterdam Centraal- Breukelen was er een stop van 11 minuten op Amsterdam Bijlmer ArenA nodig. In de nieuwe dienstregeling vervalt deze lange onderbreking voor een aantal Sprinters.

De Intercity Dordrecht-Breda rijdt in beide richtingen niet meer in de daluren
De Intercity Dordrecht-Breda rijdt alleen nog in de spits één keer per uur in beide richtingen. In de daluren kunt u gebruikmaken van de Sprinter Dordrecht- 's-Hertogenbosch - Arnhem die twee keer per uur rijdt.

NS Extra mailing
Vanuit NS Extra ontvingen deelnemers (met wijzigingen) op 30 november de belangrijkste wijzigingen op het voorkeurstraject. Bij de selectie kijken we wie (regelmatig) op welk traject reist en passen we daar de boodschap op aan. Wel geldt voor alle deelnemers dat we een link plaatsen naar de Reisplanner met daarin voor ingevuld het voorkeursvertrekstation en aankomststation.

Voor tweede klas reizigers vermelden we een unieke code voor een gratis upgrade naar de eerste klas, alleen geldig op zondag 9, zaterdag 15 of zondag 16 december. Voor eerste klas reizigers en studenten is een gratis kop koffie te verzilveren tot 31 december. Daarbij is de voucher al aan de mail toegevoegd.

38 reacties

Reputatie 6
Badge +2
201812 3 11:56
Zie ook https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/ov-chip-geldig-naar-aken-weekend-vrij-ook-53523.
Badge +3
Voor tweede klas reizigers vermelden we een unieke code voor een gratis upgrade naar de eerste klas, alleen geldig op zondag 9, zaterdag 15 of zondag 16 december. Voor eerste klas reizigers en studenten is een gratis kop koffie te verzilveren tot 31 december.
Ik heb al bijna vijf maanden NS Flex Dal Vrij 1e klas en kreeg de upgrade gemaild. Misschien wil iemand uitzoeken waar het misgegaan is? De koffievoucher hoef ik overigens niet nagestuurd te krijgen.
Ik heb al bijna vijf maanden NS Flex Dal Vrij 1e klas en kreeg de upgrade gemaild. Misschien wil iemand uitzoeken waar het misgegaan is? De koffievoucher hoef ik overigens niet nagestuurd te krijgen.
Zeker. ga ik voor je doen.
Reputatie 5
Ik heb geen upgraden ontvangen en ook geen email...
Wanneer had je je aangemeld, Lies87?
Reputatie 5
Badge
Ik heb een mail vanuit NS Extra ontvangen over de nieuwe dienstregeling, maar er zat geen gratis kop koffie bij en ook geen upgrade naar de eerste klas. Niet dat dit een probleem is, maar ik ben wel benieuwd of er een klantengroep is die geen van beide aanbiedingen krijgt. Heb, helaas, al een paar maanden niet met NS gereisd.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dit is volgens mij wel het geval.
Reputatie 5
Wanneer had je je aangemeld, Lies87?
Toen het open was voor een ieder. Dus na de pilot periode. Ik zie nu ineens staan dat het alleen voor de reizigers met wijzigingen is.
Ik had me ook al sinds oktober aangemeld, maar heb geen NS Extra mail gehad. Ik heb trouwens ook NS Flex.
Ik ben al sinds het begin lid van ns extra, maar ik heb ook geen email gehad over mijn Traject.
Dat is vreemd YKC. Ik neem aan dat je ook al in je Spam box of ongewenst mailbox hebt gekeken?
@Miriam NS Ja klopt.
Ik ga even navraag voor jullie doen.

@marv87 Heb jij ook een Flex abonnement?
Er is inderdaad iets mis gegaan met de selectie van 1 van de groepen. In die groep is vergeten de 1e klas abonnementhouders uit te sluiten. Mijn collega's bieden hiervoor hun excuses aan. We gaan deze klanten zo snel mogelijk een nieuwe e-mail sturen. De code voor de upgrade blijft geldig, en kun je eventueel aan iemand anders geven.
Reputatie 5
Er is inderdaad iets mis gegaan met de selectie van 1 van de groepen. In die groep is vergeten de 1e klas abonnementhouders uit te sluiten. Mijn collega's bieden hiervoor hun excuses aan. We gaan deze klanten zo snel mogelijk een nieuwe e-mail sturen. De code voor de upgrade blijft geldig, en kun je eventueel aan iemand anders geven.

Maar krijgt iedereen deze of alleen de mensen die een wijziging op hun traject hebben gekregen?
Dit geldt alleen voor de deelnemers met wijzigingen.
De nieuwe dienstregeling gaat bijna in, maar ik vroeg me toch iets af:
Ten westen van Utrecht is het spoor verbreed en tussen Leidsche Rijn en Utrecht CS zijn beide spoorbruggen in gebruik genomen.
Daardoor hoeft de sprinter vanuit Gouda niet meer stil te staan en te wachten om de intercity naar Utrecht voorbij te laten. Ik zie dat de wachttijd op Goverwelle weg is. Heel fijn natuurlijk, dat scheelt toch best wat reistijd.

Maar in de reisplanner zie ik ook dat de sprinter vanuit Gouda richting Utrecht in Woerden ook in de nieuwe dienstregeling enige tijd stilstaat. Het is wel korter geworden, nog maar 7 minuten in plaats van 8. 😝

Waarom moet de sprinter daar nog steeds zo lang stilstaan en gaat dit in de toekomst ook nog veranderen?
Dat zou namelijk helemaal ideaal zijn.
Hallo thijsopreis, ik kijk dit graag even voor je na. Op welk traject reis je precies?
Dag Miriam,
Het gaat om het traject Gouda goverwelle - Utrecht CS .
Vandaar dat ik hoopte dat de sprinter ook op Woerden geen 8 minuten meer hoeft te wachten.
Bedankt! Ik ga even kijken of ik dit voor je kan achterhalen. Je hoort van mij!
Reputatie 6
Vanuit https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling

naar https://www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling

kom je op de pdf's met de huidige dienstregeling (2018) uit. Verwarrend.
Dat is inderdaad verwarrend. Ik vermoed dat dit nog wordt aangepast, maar ga het even aankaarten. Bedankt voor je oplettendheid.
Reputatie 7
Badge +4
Vanaf Gouda is het ritme van de acht sneltreinen als aanvulling op Sivan ten dele om de tien minuten. Het ritme is na tien minuten weer een trein maar de sneltrein daarna is er na vijf minuten. Dan inderdaad weer tien minuten en dan vijf minuten. Acht intercity's per uur in één richting is natuurlijk pure luxe en de stiptheid kan toenemen.

De nieuwe dienstregeling is een grote verbetering voor de driehoek Rotterdam/Den Haag naar Utrecht vv. De viersporige brug naar Utrecht geeft ook de stoptreinen lucht en het onvermijdelijke wachten op twee passerende sneltreinen op Gouda Goverwelle is daarmee ook voorbij, net als de geforceerde overstap in Woerden om dit wachten te voorkomen.

Grote verbetering, ook al loop ik de koffie van NSExtra net als veel anderen, zo blijkt, mis. Daar kan ik wel mee leven 😉 Persoonlijk heb ik nu na inchecken om 08.55 wat meer tijd, want de eerste trein vertrok eerder om 08.57 en nu om 8.59. De overstap in Utrecht richting het Noorden wordt dan wel krap, twee minuten.

Het viersporig maken, mede mogelijk door de nieuwe brug bij Utrecht, is een geweldige opsteker voor een van de drukkere trajecten in Nederland tussen drie van de vier grote steden.
Bedankt Thom!
Graag reageer ik op de nieuwe dienstregeling (aankomst IC Roosendaal in Den Bosch in spitstijd een minuut later!)
Met enige verbazing en een behoorlijke mate van teleurstelling lees ik dat de IC Roosendaal - Zwolle in de spitsuren nu een volle minuut later in Den Bosch gaat aankomen (de vertrektijd uit Breda en aankomsttijd in Tilburg is hetzelfde gebleven...???). Deze aankomst was tot op heden .19 en .49, dit wordt in de spitstijd nu .20 en .50. De .19 en .49 gaf de mogelijkheid voor reizigers om - nét - de Sprinter naar Geldermalsen van .22 en .52 te halen (als er geen externe factoren van vertraging waren). Het was al krap omdat je een spoor over moet (van spoor één naar spoor 4 a of b), dus de trap op en af. Nu wordt het wel heel krap en dus zullen we vaak nét te laat zijn om over te stappen en moeten we 30!min wachten en als we de laatste IC in de spitstijd tijd hebben zelfs 40!min. Daarbij loop je ook nog de kans om de overstap Sprinter in Geldermalsen naar Tiel kan missen, in het meest vervelende geval ben je dan 70! minuten later thuis en dat is voor je avondbeleving een grote aderlating.
Er zijn vele reizigers die deze reis maken, - vanuit Breda en Tilburg met de IC - en verder met de Sprinter uit Den Bosch richting Utrecht. Ik snap niet waarom dit nu zo moet, ik ken elk stukje spoor tussen Breda en Den Bosch en ik weet ook precies welke treinen voor moeten kruisen etc.
Als de trein uit Breda op tijd vetrekt dan kan kan hij - als er geen externe storingen zijn - op tijd in Tilburg arriveren en dat is meestal op .02 en .32 . Op tijd tijd vertrekken (04 uit Tilburg) zorgt ervoor dat de trein op .18/.19 .48/.49 in Den Bosch arriveert. Ps. de IC uit Eindhoven moet eerst voorlangs kruisen en dat doet deze trein vrijwel altijd op tijd. Dus waarom deze move?
Dan nog een paar opmerkingen m.b.t. de mogelijkheid om tijd in te lopen (deze heb ik al vaker in het NS panel geschreven en ik heb er al vaak met conducteurs en machinisten over gesproken).
  • De machinist kan absoluut (veel) tijd winnen door ná de grote wissel / samenvoeging van de rails Breda- Den Bosch en Eindhoven- Den Bosch dóór te rijden en niet te boemelen. Dit scheelt zomaar 1 tot 1,2 minuut, deze tijd maakt het verschil! Het lijkt wel of machinisten dit de laatste tijd ook weten, ze rijden over het algemeen het laatste stuk (na de wissel) harder door dan laten we zeggen voor een half jaar geleden. Kijk de IC moet dan wel even wachten op Den Bosch (en heeft dus wat tijd over) maar het gaat met name over het overstappen op de Sprinterlijn naar Den Bosch! Vorige week maakte een machinist mij (en vast ook anderen) helemaal blij door om te roepen dat de trein een vertaging op Tilburg had van 3 minuten maar geen zorgen, hij zou de verloren tijd op het traject Tilburg / Den Bosch in gaan halen, het lukte hem ook nog!, iedereen blij 🙂 ps. ik houd de snelheid met een GPS meter ook bij. Er is een groot tijd verschil in aankomen als de trein 136 km/u rijdt in plaats van bijvoorbeeld 126 km/u (waar het mag natuurlijk).
  • Wat ook erg zal helpen als de Sprinter naar Utrecht en/of de IC naar Zwolle op hetzelfde perron aankomen / vertrekken, wellicht is dit ook een mogelijkheid?
  • Het 'sleutelen' van de Conducteur op Tilburg wil ook nog wel eens - niet nodig -uitlopen. Als op de borden .04 en .34 staat dan moet een conducteur toch al vóór deze tijd fluiten en niet pas 10 sec. later waardoor de trein een halve minuut later vertrekt. Vlot sleutelen is al helemaal van belang als de trein al wat vertraagt is (sommige conducteurs zijn hier scherp op, anderen minder).
  • Misschien nog een oplossing; kan de Sprinter naar Utrecht niet een minuutje laten vertrekken en iets harder rijden. Verder heeft de Sprinter naar Tiel best ruimte om een minuut later te vertrekken... ik zie namelijk dat kruisende treinen vanuit Den Bosch pas minuten later opnieuw kruisen.
ps. je zult mij niet horen als er externe factoren vertragingen veroorzaken, dan kan gebeuren.

Een heel verhaal maar ik hoop echt dat de aankomsttijd .19 / .49 hersteld kan worden (of misschien nog wat meer overstap gerealiseerd kan worden)

Met vriendelijke Groet,
Hans Willems

Reageer