Sticky

Dienstregeling 2019

• 3 december 2018
  • 38 reacties
  • 3699 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Schijnbaar was de machinist van trein 6931 niet op de hoogte van station Lansingerland Zoetermeer, want deze lijkt er voorbij te zijn gereden.
Reputatie 7
Badge +3
@HansWillemsGeldermalsen
Ik denk dat er in de praktijk weinig zal veranderen omdat de vertrektijd in Tilburg ongewijzigd blijft. Het lijkt er meer op dat de aankomstijd in Den Bosch is aangepast aan de huidige realiteit, zeker op de drukkere uren wordt 19/49 nu ook maar zelden gehaald.
Ik weet niet of het zo slim is om tussen 2 ICd's 3 minuten afstand te houden (07:55 & 07:58), aangezien de ICd toch meestal enkele minuten vertraagd is en de vertraging dus wordt doorgeschoven naar de volgende trein. Bovendien zal de 07:55 best vol zitten en in de 07:58 voor een groot deel maar mensen zitten die vanuit België komen.

Ik denk dat er in de praktijk weinig zal veranderen omdat de vertrektijd in Tilburg ongewijzigd blijft. Het lijkt er meer op dat de aankomstijd in Den Bosch is aangepast aan de huidige realiteit, zeker op de drukkere uren wordt 19/49 nu ook maar zelden gehaald.

Reactie: Als er geen externe factoren zijn, en de trein op tijd uit Tilburg vertrekt, dan haalt de IC de aankomsttijd van .19 en.49 juist vrijwel altijd. Nu met .20 en .50 als nieuwe officiele aankomsttijden zal de machinist het misschien 'rustiger' aan doen en dan is de overstaptijd zoals gezegd nog krapper geworden...
Reputatie 6
Badge
Ik weet niet of het zo slim is om tussen 2 ICd's 3 minuten afstand te houden (07:55 & 07:58), aangezien de ICd toch meestal enkele minuten vertraagd is en de vertraging dus wordt doorgeschoven naar de volgende trein. Bovendien zal de 07:55 best vol zitten en in de 07:58 voor een groot deel maar mensen zitten die vanuit België komen.

Die van 7.55 heeft als beginpunt Rotterdam en kan dus (als het goed is...) zonder vertraging vertrekken. Die van 7.58 komt uit Belgie en Breda: Hier zitten dus al reizigers in. Op zich zou de verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam iets betrouwbaarder moeten worden. De praktijk zal het spoedig uitwijzen..
Reputatie 6

Reactie: Als er geen externe factoren zijn, en de trein op tijd uit Tilburg vertrekt, dan haalt de IC de aankomsttijd van .19 en.49 juist vrijwel altijd. Nu met .20 en .50 als nieuwe officiele aankomsttijden zal de machinist het misschien 'rustiger' aan doen en dan is de overstaptijd zoals gezegd nog krapper geworden...

Kan de IC uit Roosendaal in Breda niet 1 of 2 minuten eerder vertrekken? De trein staat in Breda altijd 5 minuten stil. Het zal blijkbaar zo moeten, maar waarom? Dan kan hij uit Tilburg ook iets eerder weg. En zou normaal gesproken de aansluiting kunnen worden gehaald met de sprinter in Den Bosch.

Kan de IC uit Roosendaal in Breda niet 1 of 2 minuten eerder vertrekken? De trein staat in Breda altijd 5 minuten stil. Het zal blijkbaar zo moeten, maar waarom? Dan kan hij uit Tilburg ook iets eerder weg. En zou normaal gesproken de aansluiting kunnen worden gehaald met de sprinter in Den Bosch.

Het zou mooi zijn maar ik denk dat dit lastig wordt omdat de IC richting Eindhoven die in Breda binnenkomt vóór de IC Roosendaal / Zwolle vertrekt en op hetzelfde perron in Tilburg aankomt en vertrekt en verder wacht de IC Roosendaal/Zwolle nog op overstappers uit een andere IC die Breda als eindpunt heeft (grootste reden denk ik). Verder zou de IC Roosendaal/Zwolle dan vóór de IC uit Eindhoven richting Tilburg moeten kruisen...
De avondspits van 10 december 2018 is voorbij en raad is wat..., de IC uit Roosendaal naar Zwolle (4037) (vertrek 17.20 uit Breda, aankomst en vertrek op tijd in/uit Tilburg) komt om 17:48 / begin 17:49 in Den Bosch aan, hulde aan de machinist en conducteur 👏🏻 Ca. 20 passagiers kunnen de Sprinter naar Utrecht gemakkelijk halen (wel met snelle looppas :-); De Sprinter deed zijn deuren (pas) precies om 17.52 dicht, met andere woorden ruim de tijd om aan boord te komen...
De nieuwe dienstregeling schrijft (zoals bekend) vanaf vandaag een aankomsttijd in Den Bosch aan van .50 en .19 maar met (normaal) doorrijden zonder tegenwerkende externe factoren is .48/.49 gewoon gemakkelijk haalbaar!, ga zo door!
Een puntje nog; de conducteur riep vandaag; voor overstappen op de Sprinter naar Geldermalsen kunt u gebruik maken van de Sprinter om 18:22; niet nodig dus...👍🏻
Tot de volgende update...
Reputatie 1
Ik ben happy. Op mijn dagelijkse traject Woerden naar Amersfoort had ik een (onofficiële) overstap van 2 minuten. Aankomst :04 en :34 op spoor 9 en vertek :06 en :36 op spoor 12. Ging telkens maar net. Nu is dat aankomst :05 en :35 geworden met vertek :07 en :37. Nog steeds twee minuten maar in het echt is het eerder drie minuten. Tijd zat voor het kleine stukje! Chapeau!
Hoe staat het met de verbinding vanaf Rotterdam naar Schiphol in de vroege morgen.
Doel je op de verbinding van 05.15 uur met overstap op Leiden Centraal? Deze doet er in plaats van 49 minuten nu 59 minuten over. Hierdoor is de overstaptijd wat langer geworden.
Details IC Roosendaal-Zwolle; -(rit 17:50 Breda - 18:20 Den Bosch)
Vertrek uit Breda om 17.51 ipv 17.50, dit vanwege vertraagde IC aankomst in Breda richting Eindhoven
(1 min later ivm dus externe factor)
2 min later aankomst in Tilburg 28:04
Positief: conducteur 'sleutelt' erg vlot in Tilburg, 28:05 vetrek weer 1 min gewonnen...
Aankomst in Den Bosch - ruim in 18:20
Overstap naar Sprinter - in volle sprint met anderen - net gehaald omdat deze Sprinter nl. iets later vertrok anders niet gehaald, ca. 1 minuut later vertrokken.
Bijzonderheden m.b.t. wel / niet halen.
Kan beter: de machinist van de IC Roosendaal-Zwolle verliest ca. 1 minuut doordat hij de trein te langzaam laat rijden na de grote wissel voor Den Bosch (trace Eindhoven - trace Breda). Niet nodig, kan beslist sneller (uit ruime ervaring)
Oproep aan NS, zet de aankomstkomst tijd in Den Bosch weer op .19 en .49
Tot de volgende update!
Ik reis voor mijn werk tussen Utrecht Zuilen en Voorburg. Helaas heeft de 'verbeterde' dienstregeling op dit traject voor mij als gevolg dat ik de aansluiting op de sprinter naar Zuilen niet meer haal als ik om 18:32 opstap in Voorburg. Nu moet ik dus kiezen tussen een kwartier eerder stoppen met werken (18:17 in Voorburg i.p.v. 18:30) én de volle mep betalen om op mijn reguliere tijd thuis te zijn (19:30) óf met 40% korting om 18:47 reizen, maar dan wel pas om 20:00 thuis avondeten. Ik ben dus erg ontevreden over de nieuwe dienstregeling!

Reageer