beantwoord

Dienstregeling 2019 Intercity direct

• 23 November 2018
  • 7 reacties
  • 1053 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 25 reacties
Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt de intercity uit Brussel los van de andere intercity direct treinen. Hierdoor rijden er elk uur 5x per een trein van Rotterdam naar Amsterdam. Nu is het zo dat de trein uit Brussel naar Amsterdam om x:58 vertrekt uit Rotterdam. De extra trein rijdt dan om x:55. In het geval als de intercity Brussel naar Den Haag gaat, dan vertrekt de intercity direct naar Amsterdam om x:58. Waarom vertrekt de ic direct van 8:55 niet om 8:58 als je ic Brussel op dat moment naar Den Haag gaat?
icon

Beste antwoord door Denice NS 3 December 2018, 13:23

Bekijk origineel

7 reacties

Poeh, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zo geen antwoord op heb. Ik ga vragen of één van onze dienstregeling experts naar je vraag wil kijken. Als ik meer weet zal ik dat laten weten!
Bedankt. Zeker voor de spitsmijders is dit interessant. Nu heb je te weinig tijd om in te checken en naar de trein te gaan. Voor de NS is het ook handig, want de treinen ervoor worden dan minder druk.
Reputatie 7
Badge
Het jammere is, dat de IC uit België in de nieuwe situatie acht minuten (ipv 7) op Rotterdam wacht en ook al 8 minuten in Breda heeft gewacht.

Het zou logischer zijn om juist deze trein om .55 te laten vertrekken en de extra ICdirect om .58. Maar NS is niet dom en weet dat de trein uit België veel vertraging heeft of kan oplopen. De trein van .55 heeft daar dan geen last van en ach nog een minuutje langer onderweg, swa.
Vanuit Amsterdam/Schiphol duurt de reis naar België nu wel wat korter in de nieuwe situatie.

Het antwoord op je vraag: Ik denk dat NS de tijd van .55 als vaste tijd ziet, ook op het moment dat de reguliere trein uit België dan naar Den Haag rijdt. Je hebt dus eigenlijk heel de dag op .55 een verbinding naar Amsterdam, ook 's avonds laat als de pendel niet meer rijdt.
De normale tijd zou :56 zijn, dat is namelijk netjes in een kwartierligging met de andere treinen die om :11, :26 en :41 vertrekken. Dat de Benelux achter de IC Direct rijdt (en dus lang stilstaat in Rotterdam) zal te maken hebben met spreiding, als de Benelux om :55 zou gaan zit iedereen daarin en is de IC Direct van :58 waarschijnlijk erg leeg, nu zullen doorgaande reizigers vanuit België en Breda (noodgedwongen) de tweede trein pakken en is de trein van :55 volledig beschikbaar voor reizigers die in Rotterdam instappen. Al staan de treinen wel 5 minuten cross-platform naast elkaar in Rotterdam, dus het is afwachten hoeveel reizigers er gaan overstappen om 3 minuten sneller te zijn (mogelijk interessant voor wie in Schiphol of Amsterdam nog moet overstappen).
Ik heb vanuit de afdeling Netwerk Ontwikkeling inmiddels onderstaande reactie mogen ontvangen:

Het antwoord is dat de trein die om .55 niet de extra trein is, maar de basis IC Direct. Daarom laten we die altijd op dezelfde tijd vertrekken. Dit geeft duidelijkheid aan de reiziger en een goede spreiding van de treinen over het uur.

Hopelijk is de vraag hiermee beantwoord.

welke trein was de intercity direct met nummer 1016 op 15 oktober?

Wat bedoel je met ‘welke trein’? Welke treinstam die rit heeft gereden?
Volgens het archief van Treinposities was dat treinstam 16130.

Edit: oh, ik zie nu ook het andere topic, waarbij het ging om een 2019, niet om 2020. Voor het juiste antwoord zie dus dat topic.

Reageer