beantwoord

Dienstregeling 2019: nog steeds veel 2 minuten overstappen tussen NS en Arriva in Limburg

• 3 december 2018
  • 14 reacties
  • 688 Bekeken

Den Bosch - Heerlen gaat soms direct, maar vaak ook via een 2 minuten NS/Arriva overstap in Sittard.
Den Bosch - Hertogenrath - Aken heeft ook zo'n 2 minuten overstap.
Nu vind ik dat heerlijk hoor, maar 2 minuten wachten, maar in de praktijk wachten NS en Arriva geen seconde op elkaar en gaat je planning in de war en sta je bij die palen te hanessen met toch weer in/uit/in/tel kwijt checken bij NS/Arriva. Zal wel te maken hebben met dat ze alleen afgerekend worden op vertragingen binnen hun eigen netwerk.
Waar moet ik zijn met mijn klacht, bij de politiek die strenger moet straffen op gemiste verbindingen tussen dienstverleners, of die moet verplichten dat er per reis maar een keer in dan wel uitgecheckt hoeft te worden?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 december 2018, 20:31

Hallo Wakker en welkom bij de NS Community,

Ik zal je klacht intern doorzetten. Maak je vaak mee dat je deze overstap niet haalt?
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo Wakker en welkom bij de NS Community,

Ik zal je klacht intern doorzetten. Maak je vaak mee dat je deze overstap niet haalt?
Van de vier keer Den Bosch - Heerlen heb ik de overstap in Sittard 1x gehaald.
De laatste keer moest de trein 3 minuten wachten voor station Sittard en reed Arriva weg.
Eindhoven - Hertogenrath / Aachen, interessant nu je chipkaart tot Aken geldig is, is nog veel linker. Ook dan 2 minuten overstap, en als je die mist een heel uur wachten. Dank je de koekoek!
Reputatie 7
Badge +3
Dit heeft niets met twee vervoerders te maken. In Den Bosch en Eindhoven zijn ook van dit soort krappe overstappen van twee minuten tussen NS-treinen onderling en die wachten ook echt niet.
Reputatie 5
Dit heeft niets met twee vervoerders te maken. In Den Bosch en Eindhoven zijn ook van dit soort krappe overstappen van twee minuten tussen NS-treinen onderling en die wachten ook echt niet.
Natuurlijk heeft dat wel met de twee vervoerders te maken. Dienstregelingen worden op elkaar afgestemd met het idee overstaptijden te optimaliseren. Blijkbaar gaat dat hier niet goed.
Reputatie 7
Badge +3
Dienstregeling tussen Arriva en NS wordt net zo goed afgestemd. Het probleem in Limburg is dat treinen iets verschuiven elders weer tot gemiste aansluitingen leidt, het luistert allemaal heel krap. En zoals gezegd dat is op veel meer plaatsen, terwijl er op andere plaatsen juist wat meer ruimte is. Daarnaast houdt het natuurlijk sowieso op als treinen vertraging hebben.
Dit zou natuurlijk ook helpen om NS en Arriva op elkaar te laten wachten:
https://www.ovpro.nl/management/2017/11/13/ov-loket-vraagt-om-ruimere-regeling-geld-terug-bij-vertraging/
Reputatie 7
Badge +3
Dan nog zal er niet gewacht worden, dat past domweg niet in de dienstregeling. Er wordt overigens nergens gewacht op aansluitingen, dus ook niet in Limburg.
Reputatie 6
Officieel wordt nergens gewacht, maar in de praktijk gebeurt dat echt wel regelmatig hoor. In Roosendaal vertrekt de IC naar Zwolle vaak gerust 1 of 2 minuten later om de aansluiting uit Zeeland over te nemen. In het begin wachtte men nooit en reed de trein precies voor je neus weg. Maar na heel veel klachten wacht men nu inmiddels wel 1 of 2 minuten. De tegentrein komt dan als gevolg hiervan soms 1 minuutje later binnen maar dan wordt de crossplatform overstap ook nog gehaald. Gelukkig maar. In Hengelo wacht Blauwnet naar Zutphen ook heel vaak nog even op de sprinter uit Enschede, weet ik uit regelmatige eigen ervaring. Dat is ook een heel krappe overstap. De 1 à 2 minuten vertraging haalt ie er wel weer uit want is altijd op tijd in Zutphen.
Het lijkt mij al met al in veel situaties, zeker buiten de drukke Randstad, meer een kwestie van willen meewerken dan een feit dat het domweg onmogelijk is te wachten.
Officieel wordt nergens gewacht, maar in de praktijk gebeurt dat echt wel regelmatig hoor. In Roosendaal vertrekt de IC naar Zwolle vaak gerust 1 of 2 minuten later om de aansluiting uit Zeeland over te nemen. In het begin wachtte men nooit en reed de trein precies voor je neus weg. Maar na heel veel klachten wacht men nu inmiddels wel 1 of 2 minuten. De tegentrein komt dan als gevolg hiervan soms 1 minuutje later binnen maar dan wordt de crossplatform overstap ook nog gehaald. Gelukkig maar. In Hengelo wacht Blauwnet naar Zutphen ook heel vaak nog even op de sprinter uit Enschede, weet ik uit regelmatige eigen ervaring. Dat is ook een heel krappe overstap. De 1 à 2 minuten vertraging haalt ie er wel weer uit want is altijd op tijd in Zutphen.
Het lijkt mij al met al in veel situaties, zeker buiten de drukke Randstad, meer een kwestie van willen meewerken dan een feit dat het domweg onmogelijk is te wachten.

Als het zo is als je schrijft dan is dit niet altijd handig voor verderop; gisteren di 11 dec 2018: de IC uit Roosendal komt ruim 3 min te laat aan in Breda, (vertrek uit Breda 16:52 en een beetje, in plaats van 16:50) vervolgens rijdt de trein 3 min later weg uit Tilburg waardoor we nét de aansluiting met de Sprinter in Den Bosch missen, afijn door storingen twee sprinters + 10 min verder... vertrekken we... (1 uur en 10 min later thuis) 😞
Reputatie 6
Soms moet de IC uit Roosendaal vóór Breda ook even wachten omdat de IC naar Brussel eerst voorlangs moet kruisen. Dit al meerdere malen meegemaakt. De Brusseltrein vertrekt regelmatig iets later dan -42 uit Breda. Hierdoor vertrekt dus de IC richting Zwolle met enkele minuten vertraging.
Aha, alles hangt aan elkaar
Zelden zo'n vlot IC reisje meegemaakt als gisteren 20 dec 2018 vanaf Breda (IC Roosendaal- Zwolle), -- > aankomst op Den Bosch.
Het is de IC die om 17:20 vanuit Breda in de richting van Tilburg moet vertrekken.
Hij vertrok exact op tijd en kwam op 17:31:45 binnen op Tilburg (ruim op tijd), vertrektijd 17:33:55 (heel vlot ook). De IC stopte om 17:48:29 op het perron in Den Bosch.
"zeeën van tijd" 🙂 voor de passagiers die over moeten stappen op de Sprinter naar Utrecht.
Ik blijf het zeggen, de aangepaste dienstregeling om de aankomsttijd in Den Bosch te zetten op .20 en .50 is niet nodig. Houdt gewoon .19. en .49 aan, dat geeft net iets meer zekerheid voor de passagier om op tijd te kunnen overstappen op Den Bosch -- > Sprinter Utrecht
"dagboekje" laatste drie werkdagen IC Roosendaal -Zwolle m.b.t. overstappen op Sprinter richting Utrecht in Den Bosch (vertrek in de spitstijden 's avonds vanuit Breda).
Constateringen:
24 dec 2018; IC 17:50 in Breda -- > vertrek 17:50 -- > aankomst in Tilburg 18:01:55 -- > vertrek om 18:04 -- > aankomst op Den Bosch 18:19 -- > overstap op Sprinter makkelijk te doen met klein looppasje
27 dec 2018; IC 17:20 in Breda -- > vertrek 17:20 --> aankomst in Tilburg 17:31:40 -- > vertrek om17:34:15
> aankomst op Den Bosch 17:48:30 --> overstap op Sprinter makkelijk te doen met klein looppasje
28 dec 2018; IC 17:50 in Breda -- > vertrek 17:50:25 -- > aankomst in Tilburg 18:05:50 --> vertrek om 28:04:10 (heel vlot gesleuteld om 'verloren tijd in te halen')
> aankomst op DEn Bosch 18:19:30 -- > overstap op Sprinter redelijk te doen met iets vluggere looppas.

Vragen aan NS:
De Sprinter staat tegenwoordig tijdens de spits niet meer op spoor 4B maar op spoor 4A, dit betekent dat in de praktijk 20-30 seconden meer tijd benodigd is om over te stappen tijdens de spits (zie hierboven), waarom is dit gedaan? (is weer een extra stukje inlevering van kostbare overstaptijd).

Ik begrijp nog steeds niet waarom de aankomstijden van de IC's Roosendaal-Zwolle in Den Bosch zijn aangepast naar .20 en .50 in plaats van .19 en .49 Zoals eerder gezegd, als er geen externe factoren zijn halen de treinen de .19 en .49 tijden gemakkelijk. Het ís dat de machinisten tot op heden op dezelfde tijden binnenkomen als voorheen (heel goed), (en op tijd laten vertrekken door de conducteurs) maar het geeft een bepaalde spanning bij de reizigers die graag de Sprinter naar Utrecht willen halen. Daarbij komt dat sommige reizigers dubbel pech kunnen hebben als zij óók de Sprinter aansluiting naar Tiel missen.
Ik pleit er sterk voor om de 'oude' tijden terug te zetten in de dienstregeling.

Reageer