Dienstregeling 2020, meer treinen van en naar Amersfoort Centraal

• 1 november 2019
  • 18 reacties
  • 431 Bekeken

Dienstregeling 2020: vooral rond Amersfoort Centraal meer treinen

De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Veranderingen rond Amersfoort Centraal

• De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
  • De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
  • De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
  • Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.

Wijzigingen elders binnen Nederland

• Ook tussen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel worden de Sprinters door de instroom van SNG-treinen versneld. De Sprinters worden tot 4 minuten sneller. De dienstregeling Leeuwarden – Meppel wijzigt bovendien met een kwartier, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de trein richting de Randstad.
  • In de zomer gaan er tussen Haarlem en Zandvoort zes treinen per uur rijden, waarvan twee van en naar Amsterdam.
  • Waarschijnlijk gaat er 4x per dag (rond 6u, 9u, 13u en 17u) een intercity Dordrecht – Eindhoven rijden. Die verbinding is 10 minuten sneller dan de huidige verbinding met overstap. De trein gaat alleen door als de overheid geld wil bijleggen voor deze verbinding en het logistiek past.
  • De Sprinter Utrecht – Almere gaat straks in beide richtingen stoppen te Utrecht Overvecht. De trein wordt ook sneller, maar de aansluiting in Hilversum op de intercity naar Amsterdam verdwijnt.

Internationale wijzigingen

• De Thalys naar Disneyland gaat op sommige dagen een uur eerder rijden, zodat de trein vlak voor opening aan komt op station Marne la Vallee. De eerste trein naar Parijs Gare du Nord gaat daardoor van maandag tot en met vrijdag een uur later rijden. Onderzocht wordt of de trein naar Disneyland in Brussel aansluiting kan geven op een andere Thalys naar Gare du Nord.
  • Richting Nederland komt er zaterdag en zondag één Thalys-trein bij.
  • De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd.
  • Eurostar onderzoekt of er in 2020 dagelijks vier treinen kunnen rijden.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zit een adder onder het gras, de spitstreinen Harderwijk-Amersfoort vervallen in de zomervakantie. Dat is vervelend omdat daardoor dan in Amersfoort ook de aansluitingen naar Amsterdam Zuid-Schiphol en Den Haag vervallen.

Er worden trouwens veel meer spitstreinen geschrapt in de zomer.

De trein Almere-Utrecht stopt al sinds twee maanden in beide richtingen in Overvecht. Dat is na de zomervakantie tussentijds gewijzigd.

Badge

Voor de liefhebbers dan ook maar meteen de gewijzigde materieelsoorten en de gewijzigde of nieuwe treinserie nummers.

(

Reputatie 7
Badge +3

SLT in Oss-Deurne dus. Ik vroeg me al af waar de extra Flirts voor de verlenging van de treinen Arnhem-Dordrecht vandaan gingen komen. Ik had zelf gegokt op SGM in Dordrecht-Roosendaal.

Badge

Enige wijziging die ik dan nog wel mis in bovenstaand is dat er zoals ik begrepen heb in de (1)4600 SNG en SLT komt te rijden vanaf de nieuwe dienstregeling.

Enige wijziging die ik dan nog wel mis in bovenstaand is dat er zoals ik begrepen heb in de (1)4600 SNG en SLT komt te rijden vanaf de nieuwe dienstregeling.

Is dat de trein van Amsterdam CS via Weesp, Almere, Lelystad naar Zwolle?

Reputatie 6

@Jeroen: dank voor het posten van de materieelinzet en treinseries! Heb je die toevallig ook tekstueel?

Badge

@Jeroen: dank voor het posten van de materieelinzet en treinseries! Heb je die toevallig ook tekstueel?

@VIRM 

Tuurlijk, de wijzigingen in het materieel zijn als volgt:

Treinserie (1)1600 Intercity Schiphol Airport – Enschede rijdt nu met DDZ & ICM en dat wordt VIRM & ICM

Treinserie (1)1700 Intercity Den Haag Centraal – Enschede rijdt nu met DDZ & ICM en dat wordt VIRM & ICM

Treinserie 4500 Intercity Enkhuizen – Amsterdam Centraal, de spitstreinen rijden nu met DDM-1 en dat wordt VIRM

Treinserie 7000 Sprinter Apeldoorn – Enschede rijdt nu met DDAR en dat wordt SGMM

Treinserie 5500 Sprinter Utrecht Centraal – Baarn rijdt nu met SGMM en dat wordt SLT

Treinserie 4400 Sprinter (Oss –) ’s-Hertogenbosch – Deurne rijdt nu met FLIRT en dat wordt FLIRT & SLT

Treinserie 3400 Intercity Alkmaar – Haarlem, de  spitstreinen rijden nu met DDM-1 en dat wordt DDZ.

De treinserie met gewijzigd nummer is:

Treinserie 9600 (Oss spits in de spitsrichting –) ’s-Hertogenbosch– Eindhoven Centraal – Deurne
wijzigt in treinserie 4400

Nieuwe treinseries zijn:

Treinserie 1900  Intercity Eindhoven Centraal – Dordrecht (vier treinen per dag per richting)

Treinserie 15600 Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort Centraal (in de spitsrichting en alleen in de spits)

Treinserie 14400 Haarlem - Zandvoort aan Zee (extra Sprinters in het strandseizoen)

Graag gedaan ;)

Reputatie 6

Ah, bedankt! Mijn schermlezer is niet zo heel erg goed met afbeeldingen. :P Waar gaat al het extra in te zetten VIRM vandaan komen?

Reputatie 7
Badge +3

Is er voor al die materieelwijzigingen wel genoeg VIRM? 

En is ook bekend wat er ingezet gaat worden voor de nieuwe treinseries? FLIRT/SNG?

Waar gaat al het extra in te zetten VIRM vandaan komen?

Dat vroeg ik me dus ook al af.

Reputatie 5

Dordrecht - Eindhoven is goed nieuws, al is het maar 4 keer per dag. Geeft toch weer extra mogelijkheden om met een intercity vanaf Dordrecht Brabant in te reizen.

DDZ op Alkmaar-Haarlem is ook fijn, alleen jammer dat reizigers er buiten de spits nog steeds zijn toegewezen op sprinters.

Badge

Gokje, de nieuwe sprinterseries (15600 en 14400) zullen wel met SNG gereden gaan worden.

Waar de VIRM vandaag gaat komen ? Die zal als ik zo kijk uit een serie komen waar nu DDZ en VIRM in rijden en daar zal dan wel voornamelijk DDZ in komen te rijden.  Want de DDZ die uit deze treinseries komt zie ik alleen terug bij de spitstrein 3400.

En anders korten we toch gewoon ergens wat VIRM treinstellen in tijdens de spits :wink::rofl:   Ooh dat wilden jullie natuurlijk niet horen als reizigers :joy::rofl:

Ik wil ook wel eens zo onthaald worden als ik het station in rijd met de trein: https://www.facebook.com/watch/?v=1907802552598471

Reputatie 7
Badge +3

Voor de 15600 en  14400 lijkt SNG inderdaad meest waarschijnlijk, SNG rijdt al in de 5600 en ook op Zandvoort is de SNG al vaker geweest. 

En dan FLIRT voor de 1900? Wat nu ook veelal rijdt in de 2300. Of dan toch IC materieel omdat het een IC serie is?

Het overzichtje geeft geen serie aan waar VIRM verdwijnt en DDZ voor terug komt. 

Als er in de spits VIRM wordt ingekort dan wordt je wel anders onthaalt bij het binnen rijden.  Ik zwaai tenminste naar je wanneer jij het station binnen rijdt, en soms heb ik ook nog een cadeautje :laughing:.

@VIRM

Tuurlijk, de wijzigingen in het materieel zijn als volgt:

Treinserie (1)1600 Intercity Schiphol Airport – Enschede rijdt nu met DDZ & ICM en dat wordt VIRM & ICM

Treinserie (1)1700 Intercity Den Haag Centraal – Enschede rijdt nu met DDZ & ICM en dat wordt VIRM & ICM

Het is toch eigenlijk precies andersom, nu rijdt er toch ICM en VIRM in de 1600 en 1700?

Reputatie 7
Badge +3

Nu je het zegt, ik zie inderdaad nu alleen maar ICM en een enkele VIRM in die series (en kan me ook niet herinneren voor de (1)1700 een DDZ op Gvc gezien te hebben).

Maar het mooie overzicht in het plaatje geeft toch echt aan “Was DDZ & ICM - Wordt VIRM & ICM". Zou NS het zelf niet meer weten of heeft iemand bij het maken van het overzichtje het een beetje om gedraaid? 

Ik weet niet waar je dit overzichtje vandaan hebt Jeroen (een intern document?), maar misschien maar eens vragen waar die DDZ nu dan rijdt in de (1)1600 en (1)1700 :grin:

Nu je het zegt, ik zie inderdaad nu alleen maar ICM en een enkele VIRM in die series (en kan me ook niet herinneren voor de (1)1700 een DDZ op Gvc gezien te hebben).

Maar het mooie overzicht in het plaatje geeft toch echt aan “Was DDZ & ICM - Wordt VIRM & ICM". Zou NS het zelf niet meer weten of heeft iemand bij het maken van het overzichtje het een beetje om gedraaid? 

Ik weet niet waar je dit overzichtje vandaan hebt Jeroen (een intern document?), maar misschien maar eens vragen waar die DDZ nu dan rijdt in de (1)1600 en (1)1700 :grin:

Ik zie ze in ieder geval niet. Maak vrijwel elke dag gebruik van beide treinseries.

Reputatie 5

VIRM schijnt er op te rijden: heb het zelf eigenlijk nog nooit gezien. Maar ICM is wel standaard daar, ja. Standaard DDZ erbij in plaats van VIRM is niet zozeer een upgrade of een downgrade maar wel fijn. Daarnaast is DDZ ook standaard voorzien van alle moderne voorzieningen terwijl dat bij VIRM niet zo is.

Badge

Planningen en werkelijkheid verschillen wel eens, maar dit is het verspreide document voor het treinpersoneel.

Reputatie 7
Badge +3

Maar liefst 0.04% DDZ in één van deze series de afgelopen 14 dagen. De enige DDZ die ik zo kon vinden was gister in de 1766. Dat zal echt een grote wijziging zijn als al het DDZ daar door VIRM vervangen wordt :rofl:

Het overzichtje zou logischer zijn als het andersom was. Vooral omdat er recentelijk wel eens heel vreemd materieel rijdt op series die normaal met VIRM rijden, vandaag nog meerdere slagen 2100 met SLT (was dat soms “geleend” van de 4600 want daar reed nu een setje SGM rond?). Die SLT uit de 2100 mocht eindelijk wel weer als sprinter naar Zwolle, nadat de 4681 defect raakte bij Voorschoten.

Reageer