Dienstregeling 2021 | NS Community

Dienstregeling 2021

  • 31 January 2020
  • 38 reacties
  • 2567 Bekeken

NS heeft de plannen bekend gemaakt voor de dienstregeling 2021.

https://nieuws.ns.nl/ns-legt-dienstregeling-2021-voor-aan-regionale-overheden-en-reizigersorganisaties/

Er komt eindelijk een oplossing voor de overvolle sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch op zondag. 


38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er komt ook een halve oplossing voor de krankzinnig slechte aansluitingen in Baarn. 

Reputatie 4

Waarschijnlijk weer geen oplossing voor de waardeloze overstap van Lombardijen richting Utrecht op de zondagmorgen.

 

Reputatie 6

Dit eerste punt is toch terugsteken wat eigenlijk niet mag zonder in-uit-in checken?

 

impact per reiziger is echter voor Blerick geheel verschillend:
o Reizigers van Eindhoven naar Blerick zelf kunnen eventueel met de Intercity doorrijden naar Venlo en dan terugreizen met dezelfde trein. Per saldo resulteert dit in een extra reistijd van 13 minuten.
o Dit is echter niet van toepassing voor de uitstappers in Blerick die overstappen richting Venray: deze reizigers missen in Venlo de aansluiting terug naar Venray, waardoor het uiteindelijke gevolg ook een half uur extra reistijd zal betekenen. Bij NS is niet bekend welk aandeel van de uitstappers in Blerick overstappers richting Venray betreffen.
o Reizigers uit Blerick naar Venlo (de instappers in bovenstaande tabel) kunnen reizen met de treinen van Arriva; deze vertrekken 3 minuten later en bieden in Venlo alle overstappen.

@Lies87 

Het gaat hier om een bijzondere situatie bij werkzaamheden, of daarbij van de algemene regel mag worden  afgeweken weet ik niet. In praktijk zal vrijwel niemand er gebruik van maken omdat men in Venlo zal uitstappen. 

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Reputatie 7
Badge +4

Wel grappig dat men de nachttrein weer een impulsje geeft. DB zet er ook wat meer op in. Ik ben benieuwd. 

@Thom 

DB heeft pas geleden nog maar eens laten weten zelf niet meer in nachttreinen te willen stappen en daar ook geen materieel voor te willen aanschaffen. Wel willen ze samenwerken met de OBB en verder willen ze hun eigen IC/ICE nachttreinen verder uitbouwen.

Onbegrijpelijk dat er tussen Helmond en Den Bosch op zondag geen 2 treinen per uur gaan rijden , 1 trein per uur is niet meer van deze tijd !!!!!

Tussen Eindhoven en Den Bosch rijden er op zondag wel twee sprinters per uur. Tussen Deurne en Eindhoven hebben enkele jaren geleden als proef ook twee sprinters per uur op zondag gereden maar volgens NS was dat niet rendabel en die proef heeft toen geen vervolg gekregen. 

Mijn eigen ervaring is dat de sprinters Den Bosch-Nijmegen veel drukker zijn dan die naar Deurne. Op zondag zijn ze nu vaak overvol.

Overigens worden de extra sprinters Nijmegen-Den Bosch betaald door de sprinterdienst Nijmegen-Arnhem op zondag terug te brengen tot een halfuur dienst. Daar rijden nu nog 3 tot 4 sprinters per uur en dat is ook echt overkill. Alles bij elkaar wordt het rond Nijmegen allemaal wat gebalanceerder en beter afgestemd op de vraag.

Ik zit er vaak in op zondag en moet regelmatig staan 

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

  1. sprinter Dordrecht - Den Haag Centraal en sprinter Dordrecht - Roosendaal

De aansluitingen wanneer men de trein neemt uit Dordrecht zijn sinds 2017 niet al te best. Dit heeft in 2017 geleid tot fors verlies van het aantal reizigers op alle stations tussen Oudenbosch en Dordrecht en tussen Dordrecht en Rotterdam, met uitzondering van Rotterdam Zuid. Om de aansluiting te Rotterdam te verbeteren richting Utrecht het volgende voorstel:

De sprinters naar en van Dordrecht te Rotterdam aan te laten sluiten op de intercity naar Groningen / Leeuwarden. Dit lukt alleen in het weekend en in de avonduren Van maandag tot en met vrijdag werkt dit voorstel niet, onder andere wegens het ontstaan van een te korte keer tijd te Dordrecht. Bovendien brengt van maandag tot en met vrijdag het koppelen van de printer naar en van Roosendaal extra kosten mee. Echter wanneer de sprinter Dordrecht - Den Haag centraal een halfuursdienst heeft en de sprinter Dordrecht - Roosendaal een uurdienst dan gelden de beperkingen niet en zijn er ook geen extra kosten.

De sprinter Dordrecht - Roosendaal wordt uitgevoerd met 3 sprinters op momenten dat er een halfuursdienst wordt geboden. Bij een uurdienst wordt de dienst uitgevoerd met twee sprinters. Wanneer deze dienst wordt gekoppeld aan de sprinter naar Den Haag Centraal wordt er zoveel op de keertijden bespaard dat de dienst dan kan worden uitgevoerd met 1 sprinter extra. Aangezien de sprinter maximaal uit twee treinstellen bestaat kan deze koppeling dus budget neutraal worden uitgevoerd, in de late avond wordt er zelfs een sprinter gespaard. ( van maandag tot en met vrijdag kost deze koppeling drie sprinters extra en is daarom dan niet uitvoerbaar).  De sprinter van Dordrecht naar Roosendaal moet dan wel 3 minuten later gaan rijden. De sprinter van Roosendaal naar Dordrecht kan op dezelfde tijd. Een stop van 1 minuut te Dordrecht is voor een sprinter voldoende.

Een groep reizigers gaat er dan 4 tot  5 minuten op achteruit. Echter een andere groep reizigers gaat er door deze aansluiting 13 tot 30 minuten er op vooruit.

  1. Terugkeer doorgaande sprinter Utrecht - Eindhoven

Door een andere tijdligging van de sprinter Utrecht - ‘S Hertogenbosch ontstaat er hopelijk te ‘s Hertogenbosch aansluiting op de sprinter naar en van Dordrecht. Echter de overstap op de sprinter naar Eindhoven is dan 0 minuten.  Vandaar het voorstel voor een doorgaande sprinter Woerden - Eindhoven.

Tevens behoud van de eerste sprinter, maandag tot en met vrijdag,  van Geldermalsen, dus vanaf ‘s Hertogenbosch of Tiel naar Utrecht. Deze sluit zo mooi aan op de eerste intercity naar Leeuwarden. 

 

Een reactie op deze voorstellen zie ik gaarne tegemoet.

 

Hans Boersma

 

 

 

 

Reputatie 4

Mijn wensen lijst voor dienstregeling 2021:

  1. Intercity Den Haag - Eindhoven. 

De omloop van deze trein klopt niet helemaal van maandag tot en met vrijdag. Want dan eindigen er twee treinen in Eindhoven. En men heeft er drie nodig in de ochtend om deze dienst op te starten. Overigens in het weekend en op feestdagen klopt de omloop wel. De oplossing die NS heeft gekozen voor dit probleem is door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam leeg terug te keren naar Eindhoven. Dit is dan de derde vertrekkende trein. Het nadeel van deze oplossing is dat deze trein geen aansluiting kan overnemen uit Venlo. Een betere oplossing kan worden gevonden door de laatste trein Eindhoven - Rotterdam met afwijkend materieel te rijden.  Hiervoor kan men het materieel gebruiken van de intercity Heerlen - Eindhoven. En deze leeg terug te laten rijden om dan weer als intercity Eindhoven - Heerlen te laten beginnen. Op die manier klopt de omloop en kan de aansluiting op de trein uit Venlo worden behouden.

 

Dat materieel is niet zomaar uit te wisselen, de VIRM die in Eindhoven eindigt moet daar namelijk naar de kuilwielenbank toe. Daarnaast is in Eindhoven ook gewoon geen plek voor een derde ICD stam 's nachts.

@johabo

Het is bedoeling de sprinters van Utrecht naar Tiel en Den Bosch al medio dit jaar om te wisselen. Er komt dan in Den Bosch een korte aansluiting (5 min) van de sprinter uit Utrecht op de sprinter naar Tilburg-Breda. Daardoor wordt de aansluiting op de sprinter naar Eindhoven inderdaad bijna 30 minuten, voor koppelen is het echter te krap.

Reputatie 2

Van mij mag de SLT weer komen rijden hier in de 4400, het wordt steeds drukker als ik naar me werk ga.

Van mij mag de SLT weer komen rijden hier in de 4400, het wordt steeds drukker als ik naar me werk ga.

Er is qua drukte een groot verschil ontstaan tussen sprinters en intercity's . Ik zie in Den Bosch veel volle sprinters maar ook veel voor 80-90% lege intercity's. Kennelijk herstelt het vervoer over korte afstanden zich beter dan dat over lange afstanden. 

Reputatie 2

ik merkt het ook op helmond maar het is meestal dat er lange intercity's zijn tot 14 bakken terwijl er te korte sprinters zijn soms 3 bakken in de spits zelfs.

ik merkt het ook op helmond maar het is meestal dat er lange intercity's zijn tot 14 bakken terwijl er te korte sprinters zijn soms 3 bakken in de spits zelfs.


14 bakken IC's :thinking:

Reputatie 2

12 bedoel ik

Reputatie 5

Dus de echte intercity in zeeland zal zeker pas 2022 of 2023 komen?

Reputatie 7
Badge +3

Als die er al komt. Ik kan me voorstellen dat dat in de huidige tijd allemaal onzeker aan het worden is.

Dus de echte intercity in zeeland zal zeker pas 2022 of 2023 komen?

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het verder gaat met het aantal reizigers. NS zit momenteel op werkdagen ruweg op 50% van de reizigers en in het weekend op 60%. Als dat over een halfjaar tot 90% is gestegen is het natuurlijk een hele andere situatie dan wanneer het dan nog steeds op 50-60% zit. In dat laatste geval ga je natuurlijk voorlopig geen derde trein toevoegen. 

Reputatie 4

Zo, ns heeft nog maar 30% reizigers tov voor de corona. Vanaf maandag gaat ns een aantal treinen in de dienstregeling schrappen vanwege dat mensen geen ov meer gebruiken. En terecht!

Wie wil er nog vervoert worden met de trein? Ik heb al verwacht de tweede golf eraan zat te komen in juni. Mark Rutte zegt het al: minder reisbewegingen maken, dan moet je de intercity eruit gooien om het niet aantrekkelijk te maken voor de reizigers.

@nsfreak2011

Uit de CBS-cijfers blijkt dat het OV op dit moment op 40-45% zit, wel is de teruggang in de spits groter en daarbuiten kleiner. Verder blijft het enorme verschil tussen vaak volle sprinters en lege intercity's. Schrappen in de intercity's is op dit moment dan ook wel logisch. 

De nieuwe dienstregeling 2021 gaat uiteraard uit van de normale situatie. Ook daarin zal voorlopig wel geschrapt gaan worden. Of dat het hele jaar 2021 het geval zal zijn weet natuurlijk niemand.

Reputatie 4

ik ben jaren een trouwe NS reiziger, maar sinds de corona uitbraak in Nederland niet meer.

Ik kies de auto ipv de trein.

Reputatie 6

In het algemeen heb ik het gevoel dat er nogal een onbalans is in de verhouding lange afstandstreinen en het regionale aanbod. Ik ben zelf vanwege m'n woonplek in een uithoek van het land nogal een intercity-gebruiker, maar ik vind het ergens best vreemd dat er op veel trajecten meer intercities rijden dan sprinters. Maar dat gaat terug op de vraag “waar is het OV voor bedoeld?”, en die vraag wordt door veel mensen natuurlijk anders beantwoord.

NS denkt aan intercity's meer te verdienen vandaar dat ze liever intercity's laten rijden dan sprinters. Het draait gewoon om geld, niet om de reizigersvraag. Vandaar ook dat alle actietarieven van NS uitsluitend op pretvervoer voor intercityreizigers zijn gericht. Nu er door corona vooral noodzakelijke reizen worden gemaakt keert dat beleid zich keihard tegen NS.

Reageer