Dienstregeling 2021 | NS Community

Dienstregeling 2021

  • 24 November 2020
  • 18 reacties
  • 1510 Bekeken

NS dienstregeling 2021: Herkenbare dienstregeling

19 november 2020

 

•Veel verbindingen hetzelfde, kleine aanpassingen vertrek- en aankomsttijden
•Kortere overstap Baarn in de spits

 

Zondag 13 december start NS de dienstregeling 2021. Voor veel reizigers (99%) is het een herkenbare dienstregeling: veel verbindingen blijven zoals in 2020. Reizigers krijgen op een paar trajecten te maken met een kortere reistijd en een kortere overstap. Ook kunnen er kleine aanpassingen zijn in de vertrek- en aankomsttijden. Check dus goed de reisplanner voor de actuele tijden.

Vanwege Corona rijden nu 90% van de treinen. Dit blijft ook zo bij de start van de nieuwe dienstregeling, met dezelfde aanpassingen die er nu al zijn. Dat is voldoende voor de lage reizigersaantallen die wij nu hebben. Dit betekent dat het aantal treinen per uur dat NS nu rijdt hetzelfde blijft, maar dat vertrek- en aankomsttijden wel anders kunnen zijn.

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “Wij willen Nederland bereikbaar houden, ook in tijden van Corona. Hoewel er in de dienstregeling van 2021 nog weinig voor de reiziger verandert, kunnen we de jaren daarna veel verbeteringen doorvoeren. Dat is van groot belang. Om verschillende regio’s beter met elkaar te verbinden en meer reizigers op een duurzame manier te kunnen vervoeren.”

 

Kortere overstap Baarn in de spits

Reizigers vanuit de richting Soest en Den Dolder hebben in plaats van een half uur nu enkele minuten overstaptijd. De wijziging kan maar in één reisrichting gerealiseerd worden. Gezien de reizigersstromen is dit in de ochtendspits in de richting van Amsterdam en in de avondspits in de richting van Soest/Den Dolder. Wel wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht enkele minuten langer.

 

Meer sprinters tussen Nijmegen en ’s Hertogenbosch op zondag
Op zondagen kunnen reizigers vaker gebruik maken van de sprinter tussen Nijmegen en ’s Hertogenbosch. Met de nieuwe dienstregeling rijden het grootste gedeelte van de dag de sprinters twee keer per uur in plaats van één keer.

 

Internationaal
Sinds eind oktober rijdt de Eurostar rechtstreeks naar Londen vanuit Amsterdam en Rotterdam. Ook gaan we de reistijd van een aantal treinen naar Berlijn met tien minuten verkorten. De start van de nachttreinverbinding van Amsterdam naar Innsbruck en Wenen is niet in december 2020, zoals oorspronkelijk gepland, maar later in 2021. Zodra de Coronamaatregelen dit mogelijk en logisch maken, kunnen reizigers met de nachttrein tussen deze landen reizen.

Een volledig overzicht van wijzigingen in de dienstregeling is te vinden op ns.nl/dienstregeling. De spoorkaart 2021 is ook hier te downloaden.
 


18 reacties

Reputatie 5

Nog steeds geen verbeteringen als je vanaf Hoorn Kersenboogerd (of Enkhuizen) reist.

Wat een ramp!

Reputatie 3

misschien ook meldenswaardig. Meer sprinters vanuit Nijmegen richting Den Bosch, minder richting Arnhem (van 3 naar 2 per uur)

Reputatie 3

Nog steeds geen verbeteringen als je vanaf Hoorn Kersenboogerd (of Enkhuizen) reist.

Wat een ramp!


waar wil je naar toe vanuit Kersenboogerd. Richting Alkmaar ? De bedoeling is om vanaf dec 2021 (Dienstregeling 2022) de overstap in Hoorn vanuit Alkmaar naar Enkhuizen (en v.v.) sneller te maken.

hi NS community,

tip vanuit mijn zijde over de route Brandevoort naar Schiphol. Zowel mijn vriendin en ik moeten geregeld de lijn naar bijlmer/Schiphol hebben en moeten nu steeds circa 20 min. wachten op eindhoven, terwijl de intercity's die kant op minimaal 4 keer per uur gaan. Zou ideaal zijn als de stoptrein vanuit Brandevoort hierop aansluit.

 

gr Nick

Ik zal je suggestie doorzetten, maar ik durf helaas wel met zekerheid te zeggen dat dat dit jaar met de huidige dienstregeling niet zal veranderen.

De tien minuten vanuit Dordrecht (testfase) veroorzaakt dat vele reizigers vanuit Geldermalsen, Gorinchem de aansluiting missen van de intercity van 7:09. Omdat deze nu verrekt om 7:03. Natuurlijk is dan de optie om de sprinter te nemen van 7:12 naar Rotterdam Den Haag. Maar de reistijd wordt langer en vele reizigers uit Geldermalsen,Gorinchem willen graag direct naar Blaak Rotterdam CS. Het tien minuten systeem is niet een slecht idee. Maar een betere aansluiting op.Rnet en een kortere reistijd zou beter zijn. Er reizen veel studenten en forenzen op deze lijn. 

Reputatie 5

Een kleine domme vraag: waarom vertrekt te Deventer de intercity naar Enschede niet van spoor 3 ipv spoor 1? Nu moet de trein een heel stuk via het rangeerterrein rijden om daarna pas op te trekken. Vanaf spoor 3 kom je al die irritante wissels niet tegen en kan de trein eerder optrekken.

Volgens mij kom je niet in de knel met de sprinter uit Apeldoorn, die komt pas 4 minuten later aan als de IC al lang weg is.

Reputatie 6

Hey MarkM93!

Het is zo dat de intercity van Deventer naar Enschede soms wel vanaf spoor 3 vertrekt, maar dit komt niet vaak voor. Als voorbeeld zal dat deze dinsdag zijn om 18:00 uur, woensdag om 19:00 uur en op donderdag om 18:00 uur. Waarom dit niet altijd het geval is weet ik nu nog niet, maar ik ga op onderzoek voor je uit! Ik kom hier nog op terug.
 

Reputatie 4

Als we nu toch bezig zijn met domme vragen: op station 't Harde stoppen er 1 of 2 treinen per dag op spoor 3 en af en toe één extra. Waarom is dat? 

Als we nu toch bezig zijn met domme vragen: op station 't Harde stoppen er 1 of 2 treinen per dag op spoor 3 en af en toe één extra. Waarom is dat? 

Roestrijden. 

Reputatie 5

Hey MarkM93!

Het is zo dat de intercity van Deventer naar Enschede soms wel vanaf spoor 3 vertrekt, maar dit komt niet vaak voor. Als voorbeeld zal dat deze dinsdag zijn om 18:00 uur, woensdag om 19:00 uur en op donderdag om 18:00 uur. Waarom dit niet altijd het geval is weet ik nu nog niet, maar ik ga op onderzoek voor je uit! Ik kom hier nog op terug.
 

Hier is vast al wel een antwoord voor, toch? :)

Ik verwacht dat Daniël later deze week een update zal geven van zijn onderzoek. :)

Reputatie 6

Hey MarkM93!

Het is zo dat de intercity van Deventer naar Enschede soms wel vanaf spoor 3 vertrekt, maar dit komt niet vaak voor. Als voorbeeld zal dat deze dinsdag zijn om 18:00 uur, woensdag om 19:00 uur en op donderdag om 18:00 uur. Waarom dit niet altijd het geval is weet ik nu nog niet, maar ik ga op onderzoek voor je uit! Ik kom hier nog op terug.
 

Hier is vast al wel een antwoord voor, toch? :)

Hey! Ik heb de vraag uitstaan en ik wacht op het antwoord. Zodra ik antwoord heb deel ik het hier!

Badge +3

Volgens mij heeft @Tamzin 9 dagen geleden al een antwoord gegeven dat ook best eens voor Deventer kan gelden. Roestrijden dus.

Reputatie 3

Ik verwacht niet dat Deventer spoor 3 roest rijden is. De meeste sprinters Apeldoorn -> Almelo rijden de route via spoor 3

Reputatie 5

Ik verwacht niet dat Deventer spoor 3 roest rijden is. De meeste sprinters Apeldoorn -> Almelo rijden de route via spoor 3

Alle sprinters, daarnaast alle intercity's Zwolle → Roosendaal ook en ook enkele IC's Berlijn → Amsterdam. Dus het is zeker geen ‘ongebruikt spoor’. 

 

De vraag of spoor 1 dan roestrijden is, is volgens mij ook niet waar, want alle intercity's Deventer → Amsterdam vertrekken ook van spoor 1, net als de IC Amsterdam → Berlijn.

Reputatie 5

Waarom is het zo moeilijk om een antwoord te vinden op deze relatief makkelijke vraag? Het is toch een weloverwogen keuze geweest om die IC van spoor 1 te laten vertrekken?

Reputatie 6

Ik heb het antwoord binnen! Het duurde wat langer dan gehoopt maar dan toch: De trein naar Apeldoorn komt zoals je al aangaf ook binnen op spoor 3 en de tijd tussen het veilig komen van het sein van de trein naar Enschede en de binnenkomst van de trein naar Apeldoorn is te kort en voldoet dan niet meer aan de plannormen. Vandaar dat de trein vanaf spoor 1 vertrekt.  Het is in dit geval dus wel een conflict met de sprinter.

Reageer