Skip to main content

Kernboodschap

  • De nieuwe NS-dienstregeling, die op zondag 12 december 2021 ingaat, zorgt voor grote verbeteringen op het spoor.
  • Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij op het traject Rotterdam - Arnhem via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.  

 
Hoofdpunten

Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. De treinen gaan daar in beide richtingen in de spits rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur.

Sneller naar het Noorden
Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.

Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd. Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland twee keer per uur een trein.

Internationale treinen: IC Brussel & Eurostar
Per 12 december gaat de IC Brussel ieder uur van en naar Amsterdam Centraal rijden, vanwege de komst van de nieuwe tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen via een overstap op Breda of Rotterdam voor een sneller alternatief kiezen. Voor de Eurostar geldt dat er vier treinen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan rijden. 

Start nieuwe dienstregeling

  • Dienstregeling 2022 gaat in per zondag 12 december 2021 en loopt tot en met zaterdag 10 december 2022.
  • Met ingang van de nieuwe dienstregeling kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers die willen zien of er voor hun dagelijkse reis iets verandert, kunnen dit vanaf medio oktober checken op NS.nl en de NS-app.

 
Informatie per wijziging

  • Iedere tien minuten een trein
    Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.  
     
  • Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht  
    Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap in de ambitie van NS om iedere 5 minuten een CitySprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.
     
  • Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
    In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat de overstap in Hoorn is verbeterd en te weinig reizigers gebruik maken van die treinen, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur. Dit is gunstig voor zowel inwoners en bezoekers van de Zaanstreek.
     
  • Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist en Breukelen
    In de ochtend- en avondspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
     
  • Meer en sneller in Zeeland
    De verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad wordt verbeterd. NS wil één van de twee Intercity's per uur versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo'n 15 minuten sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur met elkaar verbonden.
     
  • Sneller in het Noorden
    Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle. Deze wijziging is gerealiseerd per 6 september 2021. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
     
  • Internationale treinen
    De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

    NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.

 
Treinseriewijzigingen

Serie Route Wijziging
2200 Amsterdam Centraal - Vlissingen Tot 20:00 op werkdagen tussen Roosendaal en Vlissingen: 1 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations, 1 keer per uur alleen stoppend in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Na 20:00 en het weekend 2 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations
6100 Roosendaal -
Vlissingen
Nieuw in 2022, tot 20:00 op werkdagen stoppend op alle tussengelegen stations.
3200 Arnhem - Schiphol - Rotterdam Centraal Nieuw in 2022 op werkdagen tot 20:00 5e en 6e trein
3300 Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Den Haag Centraal. Na 20:00 en in het weekend niet verder dan Hoofddorp.
3400 Alkmaar - Haarlem Deze IC-spitstoevoeger rijdt in beide richtingen
4600 Amsterdam Centraal - Leiden In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Leiden Centraal. Na 20:00 en in het weekend naar Den Haag Centraal
5200 Dordrecht -
Rotterdam Centraal
Nieuw in 2022, 5e en 6e Sprinter op werkdagen tot 20:00
6400 Weert -
Tilburg Universiteit
Traject Eindhoven - Tilburg Universiteit toegevoegd aan deze serie
8800 Leiden Centraal - Houten Castellum Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 6000 serie.
6500 Geen treinserie meer in 2022 Serie is opgegaan in serie 8900
8900 Leiden Centraal - Utrecht Centraal Rijdt in de spits extra tussen Alphen a/d Rijn en Woerden. Neemt 6000 serie over tussen Woerden en Utrecht Centraal en neemt 6500 spitsserie geheel over (Utrecht Centraal – Houten Castellum)
6000 Utrecht Centraal -
's Hertogenbosch
Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 8800 serie. Traject Utrecht Centraal – Woerden zit niet meer in 6000 serie, maar in 8900 serie.
7300 Breukelen - Rhenen Rijdt de hele dag
7400 Uitgeest -
Veenendaal Centrum
Rijdt de hele week Uitgeest - Driebergen en op werkdagen in de spits door naar Veenendaal Centrum
9000 Leeuwarden - Zwolle Traject Meppel - Zwolle is al in najaar 2021 toegevoegd aan het traject Leeuwarden - Meppel


Materieelwijzigingen

Treinserie Van Naar Was Wordt
7000 Enschede Apeldoorn SNG/SGMM SNG
5000 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
5100 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
4800 Hoorn Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5400 Zandvoort Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5500 Utrecht Centraal Baarn SLT/SGMM SLT
7300 Breukelen Rhenen SLT/SGMM SLT/SNG
7400 Utrecht Centraal Veenendaal Centrum SLT SLT/SNG
7600 Zutphen Wijchen SNG FLIRT/SNG
5900 Roosendaal Dordrecht FLIRT SNG
6300 Haarlem Den Haag Centraal SNG SLT
8800 Leiden Centraal Houten Castellum ICM SLT
3200 Arnhem Rotterdam Centraal - VIRM
5200 Dordrecht Rotterdam Centraal - SNG
6100 Roosendaal Vlissingen - SNG

 

Nieuwbouw en wijzigingen aan het spoor
Ook in 2022 investeert NS samen met ProRail in een verdere verbetering van onze dienstverlening. Onder andere door het aanleggen van nieuwe infrastructuur en moderne stations. Er zijn (grootschalige) werkzaamheden op onder andere de volgende trajecten en locaties:

Plaats Impact Begin Einde
Uitgeest Middel Grote Gevolgen 15-04-2022 19-04-2022
Spoorzone Hoogeveen en Onnen Zuid (Assen - Groningen) Grote Gevolgen 07-05-2022 23-05-2022
Utrecht-Amersfoort Middel Grote Gevolgen 27-07-2022 01-08-2022
Hilversum Middel Grote Gevolgen 07-08-2022 11-08-2022
Spoorzone Ede Grote Gevolgen 07-08-2022 23-08-2022
Liempde (Boxtel - Best) Grote Gevolgen 12-08-2022 23-08-2022
Westhaven Amsterdam en Watergraafsmeer Middel Grote Gevolgen 10-09-2022 15-09-2022
Deventer Grote Gevolgen 08-10-2022 24-10-2022
Amsterdam Sloterdijk Middel Grote Gevolgen 18-10-2022 24-10-2022
Emplacement Den Haag CS Middel Grote Gevolgen 27-10-2022 31-10-2022
Amsterdam Zuid Grote Gevolgen 13-11-2022

26-11-2022


Edit 9 December 2021, 12:29
Treinserie 28300, 8900 en 3400 verwijderd uit tabel Materieelwijzigingen.

Edit 13 December 2021, 21:08
3400 toegevoegd, 8800, 6500, 8900 en 6000 gecorrigeerd in tabel Treinseriewijzigingen
8800 aangepast in tabel Materieelwijzigingen

Ik dank NS voor de verbeteringen in Hoorn en omgeving.

Met name de reizigers tussen Enkhuizen en Hoorn gaan erop vooruit:

Naar Alkmaar (waar ik vaak kom) is een kwartier korter.

Door deze verbetering is ook Den Helder flink dichterbij.

De wachttijd in Heerhugowaard is nu nog maar 7 minuten.

Ook de reis naar zandvoort is flink korter.

Ook nog een aantal andere bestemmingen is verbeterd.


Klopt de informatie hierboven wel voor wat betreft de series 8800 en 8900? Als ik op ns.nl een reis plan ljikt serie 8800 de intercity tussen Leiden en Utrecht. 8900 is de sprinter tussen Leiden en Houten Castellum. En wordt 6500 opgenomen in de serie 8900. 


De informatie hierboven klopt inderdaad niet en wat u zegt, klopt wel.

In dienstregeling 2022 zijn er de volgende treinseries:

6000: Sprinter tussen Utrecht Centraal, Geldermalsen en 's-Hertogenbosch;

6900: Sprinter tussen Den Haag Centraal, Gouda, Woerden, Utrecht Centraal, Geldermalsen en Tiel;

8800: Intercity tussen Leiden Centraal, Alphen aan den Rijn, Woerden en Utrecht Centraal;

8900: Sprinter tussen Leiden Centraal, Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum.

Series 6000 en 8800 zijn aan elkaar gekoppeld in Utrecht (nog niet goed verwerkt in de reisplanner, die toont nog een overstap) en 8900 rijdt buiten de spits alleen tussen Woerden en Utrecht.


Dus als ik het goed begrijp blijft Zaltbommel slechts 2x per uur bediend en wordt de 6000 ingekort?


Beste @Denice NS,

Ik zie twee foutjes omtrent de materieelwijzigingen.
1. Op 7600 rijdt momenteel een combinatie FLIRT/SNG. Er staat dat er nu SNG rijdt en dat dat FLIRT/SNG wordt. Aangezien het twee jaar geleden ook gebeurde, maar dan op de 1600-1700 series, verwacht ik dat er pure SNG gaat rijden?

2. Er staat bij de spoorwegmuseumtrein dat SLT wordt vervangen door SLT. Dit moet SNG zijn denk ik?

Dat waren de foutjes die ik had ontdekt.


Dus als ik het goed begrijp blijft Zaltbommel slechts 2x per uur bediend en wordt de 6000 ingekort?

Ja, de bediening van Zaltbommel wijzigt niet en het deel Utrecht-Woerden (als sprinter) gaat van de serie 6000 naar de serie 8900.


Ik ga er even achteraan en zal indien nodig het één en ander aanpassen :smile: . Dank jullie voor de feedback!


Dus als ik het goed begrijp blijft Zaltbommel slechts 2x per uur bediend en wordt de 6000 ingekort?

Ja, de bediening van Zaltbommel wijzigt niet en het deel Utrecht-Woerden (als sprinter) gaat van de serie 6000 naar de serie 8900.

Ja dat blijft dan het enige station tussen Utrecht-'s-Hertogenbosch die een halfuursdienstregeling krijgt. Zal vast met de toenemende vraag in de toekomst nog wat aan gedaan worden.


Jammergenoeg gaat de reistijd van noord holland naar den haag met 15 minuten omhoog doordat de intercity alkmaar Haarlem niet meer aansluit op een Intercity in Haarlem. Een voorbeeld:
 

 

Straks:

Het lijkt erop dat er een te korte overstap is gepland in Haarlem Aankomst spoor 4 om 07:19 en vertrek spoor 6 moeten elkaar kruisen. Wellicht beter om een minuut extra te plannen om wel de overstap te laten halen (zoals nu het geval is)

 


Jammer dat de studenten en Forenzen vanuit de lijn Geldermalsen. Voorbij gorinchem een kwartier langer gaan reizen en daardoor later in Rotterdam zijn. En dat er om 7:03 een lege intercity weg rijdt... Laat die gewoon op 7:09..

Nu moet ik met een ander vervoermiddel naar een andere trein station. Terwijl er een is op nog geen vijf minuten afstand..


Sneller naar het Noorden
Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.

ALs 1 van de pluspunten wordt gezegd:

  • De reistijd tussen Friesland en de Randstad is korter geworden.

Helaas moet ik constateren dat “sneller naar het Noorden” slechts betekent sneller van Zwolle naar in mijn geval Grou. De vervelende overstap in Meppel of Heerenveen is daarmee (tot 20.00 uur) eindelijk weer van de baan.

Voor mijn reis naar de Randstad levert mij dit alles helaas totaal geen versnelling op.

De communicatie iets meer nuanceren zou raadzaam zijn.


Ron de versnelling is voor reizigers uit Beilen, Haren en Europapark naar Zwolle en verder. Deze zijn er dit najaar op achteruit gegaan toen Grou weer een directe verbinding met Zwolle kreeg.


Jammer dat de studenten en Forenzen vanuit de lijn Geldermalsen. Voorbij gorinchem een kwartier langer gaan reizen en daardoor later in Rotterdam zijn. En dat er om 7:03 een lege intercity weg rijdt... Laat die gewoon op 7:09..

Als je van een kwartierddienst overschakelt naar een 10/20 dienst kun je natuurlijk niet alle vertrektijden hetzelfde laten. Voor de reizigers van voorbij Gorinchem is wellicht nog vervelender dat er een stop van 10 minuten in Gorinchem komt en dat aan de andere kant de aansluitingen richting Den Bosch echt dramatisch worden. 

Het was wellicht wel handiger geweest om de intercity's  tussen Dordrecht en Rotterdam in het oude kwartierritme te houden en de helft dan in Rotterdam 5 minuten extra te laten stoppen om ze daar in het tienminutenritme te krijgen. 

Nog beter was geweest die  hele tienminuten kolder achterwege te laten. 


"Middel Grote Gevolgen” leest nogal vreemd. Dat moet natuurlijk "Middelgrote gevolgen” zijn...


"Middel Grote Gevolgen” leest nogal vreemd. Dat moet natuurlijk "Middelgrote gevolgen” zijn...

Als we het dan toch langs de taalkundige meetlat gaan leggen: in de openingspost van @Denice NS is vaak ‘NS wil’ te lezen.

Dit moet ‘NS gaat’ zijn. Met ‘NS wil’ spreek je een ambitie, een voornemen of wens uit.

Als ik schrijf dat ik taart wil, spreek ik een wens uit maar dat wil niet zeggen dat ik ook taart krijg.


Een paar opmerkingen, vooral tekstueel.

Waarom staat er dat een bepaalde treinserie een materieelwijziging krijgt wanneer “was” en “wordt” precies hetzelfde zijn? Er zijn maar liefst 4 treinseries waarbij SLT gewoon SLT blijft.

Die “Middel Grote Gevolgen” is inderdaad heel vreemd. “Middel Grote Gevolgen” is een aansporing om grote gevolgen te middelen.

 
 
×
 
 
 

Ron de versnelling is voor reizigers uit Beilen, Haren en Europapark naar Zwolle en verder. Deze zijn er dit najaar op achteruit gegaan toen Grou weer een directe verbinding met Zwolle kreeg.

Dat heeft inderdaad te maken met de sprinter Leeuwarden-Meppel die is doorgetrokken naar Zwolle. De treinen wachten nu in beide richtingen een aantal minuten in Hoogeveen. De huidige vertrektijd in Hoogeveen wordt in de nieuwe dienstregeling ook de aankomsttijd.

Vanaf de nieuwe dienstregeling wordt de trein dus wel weer sneller.


Jammergenoeg gaat de reistijd van noord holland naar den haag met 15 minuten omhoog doordat de intercity alkmaar Haarlem niet meer aansluit op een Intercity in Haarlem. Een voorbeeld:
 

Straks:

Het lijkt erop dat er een te korte overstap is gepland in Haarlem Aankomst spoor 4 om 07:19 en vertrek spoor 6 moeten elkaar kruisen. Wellicht beter om een minuut extra te plannen om wel de overstap te laten halen (zoals nu het geval is)

In de reisplanner komt de IC uit Alkmaar om 07:19 binnen op spoor 5 en vertrekt de IC naar Vlissingen om 07:21 van spoor 6. Een keurige overstap van 2 minuten naar de overkant van het perron, dus @Denice NS waarom ontbreekt deze overstap in de reisplanner?


Jammergenoeg gaat de reistijd van noord holland naar den haag met 15 minuten omhoog doordat de intercity alkmaar Haarlem niet meer aansluit op een Intercity in Haarlem. Een voorbeeld:
 

Straks:

Het lijkt erop dat er een te korte overstap is gepland in Haarlem Aankomst spoor 4 om 07:19 en vertrek spoor 6 moeten elkaar kruisen. Wellicht beter om een minuut extra te plannen om wel de overstap te laten halen (zoals nu het geval is)

Een keurige overstap van 2 minuten naar de overkant van het perron, dus @Denice NS waarom ontbreekt deze overstap in de reisplanner?

Omdat de reisplanner deze overstap te kort vindt, ondanks dat die prima haalbaar is te meer daar de trein naar Vlissingen toch moet wachten op die uit Alkmaar. Het heeft te maken met de software instellingen, er zijn vaker van dit soort instellingsproblemen met de planner. Niet zo lang geleden nog in Roermond, ook daar betrof het een schuine cross-platform overstap.


Kernboodschap

  • De nieuwe NS-dienstregeling, die op zondag 12 december 2021 ingaat, zorgt voor grote verbeteringen op het spoor.
  • Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij op het traject Rotterdam - Arnhem via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.  

 
Hoofdpunten

Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. De treinen gaan daar in beide richtingen in de spits rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur.

Sneller naar het Noorden
Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.

Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd. Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland twee keer per uur een trein.

Internationale treinen: IC Brussel & Eurostar
Per 12 december gaat de IC Brussel ieder uur van en naar Amsterdam Centraal rijden, vanwege de komst van de nieuwe tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen via een overstap op Breda of Rotterdam voor een sneller alternatief kiezen. Voor de Eurostar geldt dat er vier treinen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan rijden. 

Start nieuwe dienstregeling

  • Dienstregeling 2022 gaat in per zondag 12 december 2021 en loopt tot en met zaterdag 10 december 2022.
  • Met ingang van de nieuwe dienstregeling kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers die willen zien of er voor hun dagelijkse reis iets verandert, kunnen dit vanaf medio oktober checken op NS.nl en de NS-app.

 
Informatie per wijziging

  • Iedere tien minuten een trein
    Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.  
     
  • Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht  
    Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap in de ambitie van NS om iedere 5 minuten een CitySprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.
     
  • Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
    In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat de overstap in Hoorn is verbeterd en te weinig reizigers gebruik maken van die treinen, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur. Dit is gunstig voor zowel inwoners en bezoekers van de Zaanstreek.
     
  • Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist en Breukelen
    In de ochtend- en avondspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
     
  • Meer en sneller in Zeeland
    De verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad wordt verbeterd. NS wil één van de twee Intercity's per uur versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo'n 15 minuten sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur met elkaar verbonden.
     
  • Sneller in het Noorden
    Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle. Deze wijziging is gerealiseerd per 6 september 2021. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
     
  • Internationale treinen
    De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

    NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.

 
Treinseriewijzigingen

Serie Route Wijziging
2200 Amsterdam Centraal - Vlissingen Tot 20:00 op werkdagen tussen Roosendaal en Vlissingen: 1 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations, 1 keer per uur alleen stoppend in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Na 20:00 en het weekend 2 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations
6100 Roosendaal -
Vlissingen
Nieuw in 2022, tot 20:00 op werkdagen stoppend op alle tussengelegen stations.
3200 Arnhem - Schiphol - Rotterdam Centraal Nieuw in 2022 op werkdagen tot 20:00 5e en 6e trein
3300 Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Den Haag Centraal. Na 20:00 en in het weekend niet verder dan Hoofddorp.
4600 Amsterdam Centraal - Leiden In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Leiden Centraal. Na 20:00 en in het weekend naar Den Haag Centraal
5200 Dordrecht -
Rotterdam Centraal
Nieuw in 2022, 5e en 6e Sprinter op werkdagen tot 20:00
6400 Weert -
Tilburg Universiteit
Traject Eindhoven - Tilburg Universiteit toegevoegd aan deze serie
8800 Leiden Centraal - Houten Castellum Traject Utrecht Centraal - Houten Castellum op werkdagen in de spits is in deze serie toegevoegd
6500 Geen treinserie meer in 2022 Serie is opgegaan in serie 8800
8900 Leiden Centraal - Utrecht Centraal Rijdt de hele dag Utrecht Centraal - Woerden en in de spits Utrecht Centraal - Leiden Centraal
6000 Utrecht Centraal -
's Hertogenbosch
Traject Utrecht - Woerden zit niet meer in deze serie, maar in serie 8900
7300 Breukelen - Rhenen Rijdt de hele dag
7400 Uitgeest -
Veenendaal Centrum
Rijdt de hele week Uitgeest - Driebergen en op werkdagen in de spits door naar Veenendaal Centrum
9000 Leeuwarden - Zwolle Traject Meppel - Zwolle is al in najaar 2021 toegevoegd aan het traject Leeuwarden - Meppel


Materieelwijzigingen

Treinserie Van Naar Was Wordt
7000 Enschede Apeldoorn SNG/SGMM SNG
5000 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
5100 Dordrecht Den Haag Centraal SGM/SNG SNG
28300 Utrecht Centraal Utrecht Maliebaan SLT SLT
4800 Hoorn Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5400 Zandvoort Amsterdam Centraal SLT/SGMM SLT
5500 Utrecht Centraal Baarn SLT/SGMM SLT
7300 Breukelen Rhenen SLT/SGMM SLT/SNG
7400 Utrecht Centraal Veenendaal Centrum SLT SLT/SNG
7600 Zutphen Wijchen SNG FLIRT/SNG
8900 Leiden Centraal Utrecht Centraal SLT SLT
5900 Roosendaal Dordrecht FLIRT SNG
6300 Haarlem Den Haag Centraal SNG SLT
3400 Haarlem Alkmaar SLT SLT
8800 Leiden Centraal Houten Castellum SLT SLT
3200 Arnhem Rotterdam Centraal - VIRM
5200 Dordrecht Rotterdam Centraal - SNG
6100 Roosendaal Vlissingen - SNG

 

Nieuwbouw en wijzigingen aan het spoor
Ook in 2022 investeert NS samen met ProRail in een verdere verbetering van onze dienstverlening. Onder andere door het aanleggen van nieuwe infrastructuur en moderne stations. Er zijn (grootschalige) werkzaamheden op onder andere de volgende trajecten en locaties:

Plaats Impact Begin Einde
Uitgeest Middel Grote Gevolgen 15-04-2022 19-04-2022
Spoorzone Hoogeveen en Onnen Zuid (Assen - Groningen) Grote Gevolgen 07-05-2022 23-05-2022
Utrecht-Amersfoort Middel Grote Gevolgen 27-07-2022 01-08-2022
Hilversum Middel Grote Gevolgen 07-08-2022 11-08-2022
Spoorzone Ede Grote Gevolgen 07-08-2022 23-08-2022
Liempde (Boxtel - Best) Grote Gevolgen 12-08-2022 23-08-2022
Westhaven Amsterdam en Watergraafsmeer Middel Grote Gevolgen 10-09-2022 15-09-2022
Deventer Grote Gevolgen 08-10-2022 24-10-2022
Amsterdam Sloterdijk Middel Grote Gevolgen 18-10-2022 24-10-2022
Emplacement Den Haag CS Middel Grote Gevolgen 27-10-2022 31-10-2022
Amsterdam Zuid Grote Gevolgen 13-11-2022 26-11-2022

Maar wat ik mij eerder al af vroeg is dus waarom de twee extra intercity’s vanaf Arnhem dan gewoon niet ICMM kunnen zijn? Want als je 6 treinen in het uur hebt dan reist iedereen meer verspreid, plus door de verbouwing van de virm zijn er ook best wel een aantal treinen niet beschikbaar. Gister reden er ook een paar treinen niet doordat er een te kort kwam. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Is het daarom niet handig om op dat traject een combinatie van virm en icmm te laten rijden?


@Daniel Tesfaye

In het algemeen is het niet handig om op dezelfde lijn/corridor verschillende treintypes te laten rijden omdat dat zeker bij verstoringen al gauw leidt tot koppelingsproblemen en materieel dat in de verkeerde treinserie terecht komt. Eergisteren was er op de lijn Zwolle-Roosendaal waar nu door de DDZ-problemen tijdelijk een ratjetoe aan materieel rijdt nog een voorbeeld van trein waarbij een VIRM moest koppelen met een ICM (wat natuurlijk niet lukte). Liever niet aan beginnen dus, uniform materieel is robuuster voor de dienstregeling. 


Een paar opmerkingen, vooral tekstueel.

Waarom staat er dat een bepaalde treinserie een materieelwijziging krijgt wanneer “was” en “wordt” precies hetzelfde zijn? Er zijn maar liefst 4 treinseries waarbij SLT gewoon SLT blijft.

Die “Middel Grote Gevolgen” is inderdaad heel vreemd. “Middel Grote Gevolgen” is een aansporing om grote gevolgen te middelen.

De vier treinseries waarbij SLT SLT blijft was ons ook al opgevallen, maar we hadden daar nog geen duidelijkheid over gekregen wat er daar aan de hand was. Het lijkt dat dit voor de series 28300, 8900 en 3400 een fout is geweest dat ze in deze tabel zijn komen te staan (wat ook vraag 2 van ReizigerReissen zou beantwoorden), dus heb deze voor nu verwijderd, maar ik heb ook nog om een bevestiging gevraagd dát dit werkelijk een fout is geweest en er niks is aangepast. Over de materieelswijziging van de 8800 wacht ik nog op meer informatie (vermoedelijk is dit ook gelinkt met de vraag van Fdk, maar ook daar wachten we nog op meer informatie).

De quantificatie van de impact bij de werkzaamheden vind ik zelf ook vaag en heb daarbij eerder ook al gevraagd of we iets meer verduidelijking konden krijgen wat dit nou precies inhoudt. Destijds was mij aangegeven dat ik daar via interne middelen meer informatie over zou moeten kunnen vinden, maar dat blijkt nu niet te kloppen. Ik heb er zojuist opnieuw naar gevraagd.


@Stijn NS Vraag eens na wat de definities zijn van de verschillende hindercategorieën. Die kun je dan goed gebruiken in een dergelijke tabel.

Ik kan me herinneren dat “groot” ooit was gedefineerd als een versperring/buitendienststelling van meer dan 52 uur. Je kunt in de tabel “impact” dan vervangen door “hinder”.

 
 

En vandaag bracht NS naar buiten dat miv de nieuwe dienstregeling alle sprinters ook voorzien zijn van een toilet. Alle SLT's zijn omgebouwd en voorzien van toilet.

https://nieuws.ns.nl/per-dienstregeling-2022-alle-ns-sprinters-toegankelijk-en-voorzien-van-toilet/


En de oude tweedelige SGM's eruit natuurlijk. Die toiletten zien er strak uit trouwens 👍.

Mij viel echter deze zin op:

Daarnaast krijgen deze Sprinters een revisiebeurt bij NS Treinmodernisering in Haarlem, zodat ze er de komende zes jaar weer tegenaan kunnen.

 

Wat wordt hier verstaan onder een revisiebeurt? Draaistellen etc.? En waarom maar zes jaar?


Reageer