Kernboodschap
- De nieuwe NS-dienstregeling, die op zondag 12 december 2021 ingaat, zorgt voor grote verbeteringen op het spoor.
- Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij op het traject Rotterdam - Arnhem via Schiphol. Verder volgt een eerste tienminutensprinter van Dordrecht naar Rotterdam en ook wordt het aantal treinen per uur verhoogd tussen Leiden en Utrecht en tussen Driebergen-Zeist en Breukelen.
Hoofdpunten
Nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Arnhem
De grootste veranderingen voor de komende dienstregeling zitten in de komst van de tweede en derde tienminutentrein. NS gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Arnhem-Utrecht-Schiphol doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.
Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. De treinen gaan daar in beide richtingen in de spits rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur.
Sneller naar het Noorden
Reizigers hebben behoefte aan meer (rechtstreekse) verbindingen. Door de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle, trekt NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel door naar Zwolle. Deze Sprinter rijdt 1 tot 2 minuten sneller en zorgt ervoor dat de aansluiting van Leeuwarden naar Zwolle verbetert. Deze wijziging is gerealiseerd met ingang van 6 september 2021.
Kortere reistijd van en naar Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd. Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland twee keer per uur een trein.
Internationale treinen: IC Brussel & Eurostar
Per 12 december gaat de IC Brussel ieder uur van en naar Amsterdam Centraal rijden, vanwege de komst van de nieuwe tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen via een overstap op Breda of Rotterdam voor een sneller alternatief kiezen. Voor de Eurostar geldt dat er vier treinen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen gaan rijden.
Start nieuwe dienstregeling
- Dienstregeling 2022 gaat in per zondag 12 december 2021 en loopt tot en met zaterdag 10 december 2022.
- Met ingang van de nieuwe dienstregeling kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers die willen zien of er voor hun dagelijkse reis iets verandert, kunnen dit vanaf medio oktober checken op NS.nl en de NS-app.
Informatie per wijziging
- Iedere tien minuten een trein
Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Arnhem - Utrecht - Schiphol gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbindingen die NS als tienminutentrein wil aanbieden. Tussen Nijmegen en Arnhem rijden nu al 6 treinen per uur. Dat betekent dat reizigers tussen Rotterdam - Nijmegen straks zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller.
- Meer Sprinters Rotterdam – Dordrecht
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity's gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap in de ambitie van NS om iedere 5 minuten een CitySprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.
- Verbeteringen van de dienstregeling in Noord-Holland
In Hoorn wordt een betere aansluiting gerealiseerd tussen treinen en tussen trein en bus. Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat de overstap in Hoorn is verbeterd en te weinig reizigers gebruik maken van die treinen, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier per uur. Dit is gunstig voor zowel inwoners en bezoekers van de Zaanstreek.
- Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist en Breukelen
In de ochtend- en avondspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
- Meer en sneller in Zeeland
De verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad wordt verbeterd. NS wil één van de twee Intercity's per uur versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Deze verbinding zal zo'n 15 minuten sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur met elkaar verbonden.
- Sneller in het Noorden
Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle. Deze wijziging is gerealiseerd per 6 september 2021. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook sneller: op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat 1 tot 2 minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
- Internationale treinen
De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.
NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.
Treinseriewijzigingen
Serie | Route | Wijziging |
---|---|---|
2200 | Amsterdam Centraal - Vlissingen | Tot 20:00 op werkdagen tussen Roosendaal en Vlissingen: 1 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations, 1 keer per uur alleen stoppend in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Na 20:00 en het weekend 2 keer per uur stoppend op alle tussengelegen stations |
6100 | Roosendaal - Vlissingen | Nieuw in 2022, tot 20:00 op werkdagen stoppend op alle tussengelegen stations. |
3200 | Arnhem - Schiphol - Rotterdam Centraal | Nieuw in 2022 op werkdagen tot 20:00 5e en 6e trein |
3300 | Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal | In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Den Haag Centraal. Na 20:00 en in het weekend niet verder dan Hoofddorp. |
3400 | Alkmaar - Haarlem | Deze IC-spitstoevoeger rijdt in beide richtingen |
4600 | Amsterdam Centraal - Leiden | In 2022 op werkdagen tot 20:00 naar Leiden Centraal. Na 20:00 en in het weekend naar Den Haag Centraal |
5200 | Dordrecht - Rotterdam Centraal | Nieuw in 2022, 5e en 6e Sprinter op werkdagen tot 20:00 |
6400 | Weert - Tilburg Universiteit | Traject Eindhoven - Tilburg Universiteit toegevoegd aan deze serie |
8800 | Leiden Centraal - Houten Castellum | Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 6000 serie. |
6500 | Geen treinserie meer in 2022 | Serie is opgegaan in serie 8900 |
8900 | Leiden Centraal - Utrecht Centraal | Rijdt in de spits extra tussen Alphen a/d Rijn en Woerden. Neemt 6000 serie over tussen Woerden en Utrecht Centraal en neemt 6500 spitsserie geheel over (Utrecht Centraal – Houten Castellum) |
6000 | Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch | Is in Utrecht Centraal gekoppeld aan 8800 serie. Traject Utrecht Centraal – Woerden zit niet meer in 6000 serie, maar in 8900 serie. |
7300 | Breukelen - Rhenen | Rijdt de hele dag |
7400 | Uitgeest - Veenendaal Centrum | Rijdt de hele week Uitgeest - Driebergen en op werkdagen in de spits door naar Veenendaal Centrum |
9000 | Leeuwarden - Zwolle | Traject Meppel - Zwolle is al in najaar 2021 toegevoegd aan het traject Leeuwarden - Meppel |
Materieelwijzigingen
Treinserie | Van | Naar | Was | Wordt |
---|---|---|---|---|
7000 | Enschede | Apeldoorn | SNG/SGMM | SNG |
5000 | Dordrecht | Den Haag Centraal | SGM/SNG | SNG |
5100 | Dordrecht | Den Haag Centraal | SGM/SNG | SNG |
4800 | Hoorn | Amsterdam Centraal | SLT/SGMM | SLT |
5400 | Zandvoort | Amsterdam Centraal | SLT/SGMM | SLT |
5500 | Utrecht Centraal | Baarn | SLT/SGMM | SLT |
7300 | Breukelen | Rhenen | SLT/SGMM | SLT/SNG |
7400 | Utrecht Centraal | Veenendaal Centrum | SLT | SLT/SNG |
7600 | Zutphen | Wijchen | SNG | FLIRT/SNG |
5900 | Roosendaal | Dordrecht | FLIRT | SNG |
6300 | Haarlem | Den Haag Centraal | SNG | SLT |
8800 | Leiden Centraal | Houten Castellum | ICM | SLT |
3200 | Arnhem | Rotterdam Centraal | - | VIRM |
5200 | Dordrecht | Rotterdam Centraal | - | SNG |
6100 | Roosendaal | Vlissingen | - | SNG |
Nieuwbouw en wijzigingen aan het spoor
Ook in 2022 investeert NS samen met ProRail in een verdere verbetering van onze dienstverlening. Onder andere door het aanleggen van nieuwe infrastructuur en moderne stations. Er zijn (grootschalige) werkzaamheden op onder andere de volgende trajecten en locaties:
Plaats | Impact | Begin | Einde |
---|---|---|---|
Uitgeest | Middel Grote Gevolgen | 15-04-2022 | 19-04-2022 |
Spoorzone Hoogeveen en Onnen Zuid (Assen - Groningen) | Grote Gevolgen | 07-05-2022 | 23-05-2022 |
Utrecht-Amersfoort | Middel Grote Gevolgen | 27-07-2022 | 01-08-2022 |
Hilversum | Middel Grote Gevolgen | 07-08-2022 | 11-08-2022 |
Spoorzone Ede | Grote Gevolgen | 07-08-2022 | 23-08-2022 |
Liempde (Boxtel - Best) | Grote Gevolgen | 12-08-2022 | 23-08-2022 |
Westhaven Amsterdam en Watergraafsmeer | Middel Grote Gevolgen | 10-09-2022 | 15-09-2022 |
Deventer | Grote Gevolgen | 08-10-2022 | 24-10-2022 |
Amsterdam Sloterdijk | Middel Grote Gevolgen | 18-10-2022 | 24-10-2022 |
Emplacement Den Haag CS | Middel Grote Gevolgen | 27-10-2022 | 31-10-2022 |
Amsterdam Zuid | Grote Gevolgen | 13-11-2022 | 26-11-2022 |
Edit 9 December 2021, 12:29
Treinserie 28300, 8900 en 3400 verwijderd uit tabel Materieelwijzigingen.
Edit 13 December 2021, 21:08
3400 toegevoegd, 8800, 6500, 8900 en 6000 gecorrigeerd in tabel Treinseriewijzigingen
8800 aangepast in tabel Materieelwijzigingen