Dienstregeling 2023

  • 26 augustus 2018
  • 1 reactie
  • 1053 Bekeken

Het maken van een dienstregeling kost meerdere jaren. Naar verwachting stroomt er dan nieuw materieel in die sneller kan rijden op de HSL. Tevens is dan het project rondom Geldermalsen klaar zodat de dienst Dordrecht - Geldermalsen een eigen spoor heeft. Er is een politieke wens om al het Intercity en internationale verkeer te Amsterdam Zuid af te werken ten behoeve van een hoog frequente sprinter dienst Schiphol - Amsterdam CS en Hoorn. Laat ik beginnen met een opzet:

De basis van de dienstregeling wordt de trein van Roosendaal naar Zwolle over Dordrecht, Rotterdam, Schiphol, Amsterdam Zuid en Lelystad. Deze rijdt om en om door naar Leeuwarden en Groningen.
De trein vanaf Den Haag CS gaat over Utrecht en Amersfoort en vervangt hiermee de trein vanaf Rotterdam. Die gaat dan naar Amersfoort / Enschede, in plaats van de trein vanaf Den Haag.
Deze verschuiving van een kwartier in Rotterdam is nodig voor betere aansluitingen aldaar.
De reistijd van Rotterdam naar Zwolle wordt 7 minuten sneller. De reistijd van Den Haag naar Zwolle blijft minimaal gelijk of wordt iets sneller.

De huidige IC Den Haag - Zwolle - Leeuwarden /Groningen gaat vanaf Amsterdam Zuid door naar Nijmegen. Op Amsterdam Zuid sluit deze trein aan op de trein richting Zwolle. Om de 10 minuten dienst tussen Schiphol en Leiden te behouden komt er een IC Leiden - Nijmegen en een IC Hoofddorp - Nijmegen.

De huidige IC Dordrecht - Lelystad wordt Dordrecht - Amsterdam en blijft een kwartierdienst houden samen met de vervangende trein Rotterdam stadion leeg naar Rotterdam - Amsterdam over Haarlem. Door een Cross platform overstap te Rotterdam behoudt Dordrecht de kwartierdienst met Den Haag en Leiden en Haarlem.

Om de kwartierdienst tussen Den Haag Centraal en Schiphol / Amsterdam Zuid te behouden gaat de huidige trein Dordrecht Lelystad dus vanaf en naar Den Haag Centraal.

De trein uit Vlissingen gaat naar Zwolle over Breda en Tilburg. Dit voor een robuustere overstap te Roosendaal. Beter een overstap van 7 minuten dan van 3 minuten.

De dienstregeling van de sprinter Den Haag - 's Hertogenbosch wordt aangepast want die moet 10 minuten eerder in 's Hertogenbosch aankomen en 12 minuten later te 's Hertogenbosch vertrekken. Dit in verband met de aansluiting op de sprinter Dordrecht - Arnhem. De overige sprinter diensten worden hierop aangepast. Dit wordt mogelijk zodra de dienst Dordrecht - Geldermalsen een eigen spoor krijgt tussen Tricht en Geldermalsen. Waarschijnlijk vanaf dienstregeling 2021.

Tot slot een 10 minuten dienst tussen Alkmaar en Eindhoven. Dit wordt gevormd door de treinen Den Helder - Venlo, Alkmaar - Maastricht en Alkmaar tot Heerlen. De trein Enkhuizen - Amsterdam kan dan weer een kwartier opschuiven voor betere aansluitingen te Hoorn.

Nog aandacht voor het volgende: Door andere locomotieven de trein naar en van Berlijn te laten trekken kan de dienst met 10 minuten worden versneld. Dit doordat de loc wissel te Bad Bentheim komt te vervlallen. Hierdoor ontstaat een conflict met de IC Enschede - Schiphol / Den Haag Centraal of als mijn wens uitkomt Rotterdam Centraal. Iemand een idee voor een oplossing hiervoor?

1 reactie

Reputatie 4
Waarschijnlijk ga ik je teleurstellen, maar de meeste opties die je geeft zullen het levenslicht niet gaan zien. Vanuit Vlissingen wordt er op zijn minst een trein naar de randstad verwacht, dus deze zal geen omreis gaan maken via het Oosten. Een betere/ruimere overstaptijd in Roosendaal zal een betere maatregel zijn, deze is op meerdere plekken nodig, bijvoorbeeld ook op Den Haag Centraal waar treinen uit Rotterdam/Utrecht niet aansluiten op de Sprinter naar Leiden, 's-avonds en in het weekend levert dit een overstap op van 31!! minuten. Ook gebruiken veel forensen/reizigers de directe intercity tussen Den Haag en Groningen/Leeuwarden. Wat nu zelfs al voor volle enkeldeks ICM treinen zorgt. Vanuit Rotterdam is er juist meer vraag om naar Utrecht en Amersfoort te reizen (zover ik meestal kan zien). Ook heb je de infrawijzigingen bij Utrecht niet meegenomen in het plan. Verder zijn er meer directe IC verbindingen welke je om zeep helpt door er kleinere IC verbindingen van te maken waardoor reizigers meer moeten overstappen, iets wat bij de komst van de huidige dienstregeling ook al een probleem was. Den Haag - Venlo was voor veel forensen een betrouwbare verbinding die men graag terug ziet keren bijvoorbeeld. Ook het splitsen van treinseries in Dordrecht is voor reizigers die wel door willen een doorn in hun reis. Ook zijn de wensen van de politiek om internationale reizigers, eigenlijk zoals ik het wil noemen, te dumpen in een buitenwijk niet haalbaar. Ook een Airportsprinter is geen haalbaar product op zichzelf. Het drukke Schiphol zal dan ook nog drukker worden omdat reizigers een TREINTICKET kopen vanuit het buitenland naar Amsterdam Centraal, en dus in Schiphol uit zullen gaan stappen om toch naar Amsterdam te kunnen komen, tevens is Schiphol niet ingericht voor kerende treinen, deze zullen dus op z'n minst door gaan rijden naar Hoofddorp, wat nu al gebeurd vanuit Amersfoort. Een van de oorzaken waarom ook de treinen tussen Schiphol en Amsterdam extra druk zijn is het vervallen van de IC uit Vlissingen die via Schiphol en Amsterdam naar Lelystad ging (nu via Zuid en vanaf Dordrecht). Hierdoor gaat nu iedereen in de al drukke IC direct of in de sprinters ipv de dubbeldekkers met brede deuren.
Vatbaardere mogelijkheden om de huidige dienstregeling aan te passen zullen beter zijn, waardoor er betere aansluitingen gecreƫerd kunnen worden. Bijvoorbeeld de sprinter Roosendaal-Dordrecht door naar Den Haag (waardoor 2x per uur maar worden gekeerd vanuit Den Haag in Dordrecht). Mogelijk het afbouwen van het spookperron in Breda tot een volwaardig perron zodat de IC Lelystad Dordecht door kan rijden naar Breda in een pad dat goed aansluit op de andere treinen, want er is nu dan wel ruimte voor een extra kerende trein in Breda. Door de infrawijzigingen zal de Spinter Den Haag-'s Hertogenbosch niet meer lang hoeven te stoppen in Goverwelle en Woerden wat ook in Utrecht voor andere aansluitingen zal zorgen, misschien gaat die trein wel weer naar Tiel straks. Ook gaat er een nieuwe flessenhals komen, namelijk het 2-sporige Delft zuid - Rotterdam waar men ook extra treinen wil (/moet ivm de drukte) gaan rijden. ZO zullen er dus meerdere treinen gaan wijzigen, maar hoe is nog de vraag. Want niets is meer veranderbaar dan het spoorwezen. Voor volgend jaar staat Gouda al op de planning ivm het in dienst komen van Bleizo en de infrawijzegingen bij Utrecht waardoor er tussen Woerden en Utrecht straks 4 sporen liggen.

Reageer