Dienstregeling 2023 raadpleegbaar

  • 2 October 2022
  • 41 reacties
  • 1567 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Het is de dienstregeling die door NS aan het Europese Dienstregelingscentrum is doorgestuurd en waarvoor je al meer dan een maand internationale tickets kunt boeken. Ook via NSI. Als NS nu nog de dienstregeling gaat wijzigen, dan zadelen ze zowel de reizigers als zichzelf met problemen op.

Maar je kunt inderdaad op 31/12 nog een hele hoop reizen boeken waarvan NS al van tevoren weet dat ze niet mogelijk zullen zijn.

De wijzigingen betreffen hoofdzakelijk binnenlandse reizen, daarvoor kun je niet reserveren dus is dit niet zo'n probleem. Qua internationale treinen zal er slechts minimaal wat veranderen in de definitieve dienstregeling. Ook grootschalige werkzaamheden bij internationale treinen zijn verder vooruit te zien doordat men deze al in de basis dagen verwerkt. Een trein kan, naast een geldigheid per weekdag, ook een geldigheid per kalenderdag meekrijgen, bij sommige treinen zie je nu al staan ‘rijdt niet 20 mei 2024’ bijvoorbeeld. Bij binnenlandse treinen doet men dit echter niet en worden aanpassingen pas enkele weken van te voren aangepast voor die specifieke dag.

Sorry hoor, maar waarom zou NS niet gewoon de nieuwe dienstregeling 2 maanden (of desnoods 1,5 maand) tevoren erin kunnen zetten? 

Er is ook bij de planners personeelstekort dus het kan zijn dat NS het administratief domweg niet tijdig rond heeft.

 

Van busbedrijven snap ik het ook niet. Die hebben niets met werkzaamheden of evenementen te maken, maar ook hun dienstregelingen voor het nieuwe dienstregelingsjaar zijn nog altijd niet in te zien, terwijl ze er al allang zijn. Zo krijgt Twente vanaf 10 dec een nieuwe vervoerder (Arriva), maar de busdiensten zijn nog steeds niet te vinden in de planner. 

Busbedrijven bepalen niet zelf hun dienstregeling maar dienen slechts een voorstel daarvoor in bij de concessieverlener (provinciale of regionale overheid) die uiteindelijk beslist. In veel gevallen beslist die overheid pas in een heel laat stadium omdat iedere politicus en inspraakgroep eerst nog een zegje moet doen. Daarnaast speelde dit jaar de onduidelijkheid over de beschikbare financiën voor 2024.

Die besluiten zijn hier in de regio allang genomen, desondanks staat de dienstregeling er nog niet of nauwelijks in. Een maand voor het ingaan van een nieuwe concessie beslissen wat er precies gaat rijden zal zelfs de overheid niet doen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is de dienstregeling die door NS aan het Europese Dienstregelingscentrum is doorgestuurd en waarvoor je al meer dan een maand internationale tickets kunt boeken. Ook via NSI. Als NS nu nog de dienstregeling gaat wijzigen, dan zadelen ze zowel de reizigers als zichzelf met problemen op.

Maar je kunt inderdaad op 31/12 nog een hele hoop reizen boeken waarvan NS al van tevoren weet dat ze niet mogelijk zullen zijn.

De wijzigingen betreffen hoofdzakelijk binnenlandse reizen, daarvoor kun je niet reserveren dus is dit niet zo'n probleem. Qua internationale treinen zal er slechts minimaal wat veranderen in de definitieve dienstregeling. Ook grootschalige werkzaamheden bij internationale treinen zijn verder vooruit te zien doordat men deze al in de basis dagen verwerkt. Een trein kan, naast een geldigheid per weekdag, ook een geldigheid per kalenderdag meekrijgen, bij sommige treinen zie je nu al staan ‘rijdt niet 20 mei 2024’ bijvoorbeeld. Bij binnenlandse treinen doet men dit echter niet en worden aanpassingen pas enkele weken van te voren aangepast voor die specifieke dag.

Voor internationale reizen kun je ook binnenlandse treinen gebruiken. En die reizen kun je dus al een maand boeken, met in je reis binnenlandse treinen die niet gaan rijden. Dat je binnenlandse treinen niet kunt reserveren is niet relevant. Je kunt een internationaal ticket kopen voor een reis met onbestaande treinen en dat creëert problemen voor zowel NS als de reizigers.

31 december is een geval apart: NS gaat met de binnenlandse dienstregeling op die dag op dezelfde manier om als met werkzaamheden, ondanks dat ze al lang redelijk nauwkeurig weten welke treinen niet zullen rijden. Dat gaat al jaren zo en reizigers kunnen voor die treinen ook gewoon tickets kopen, totdat NS het tijd vindt om de echte dienstregeling te verklappen.

Reputatie 7
Badge

Ha, goed nieuws voor de baas. Ben ik toch elke dag een minuut eerder op mijn werk zonder eerder weer weg te moeten straks. Gelukkig hoef ik er ook niet eerder voor van huis.

Serieus: dank voor het delen @rvdborgt Handig om vast te weten.

Reputatie 7

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Wanneer staan die wel verwerkt? Rond half oktober?

Reputatie 7
Badge +1

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Dat had ik nu niet gecontroleerd… bedankt voor de waarschuwing.

Dit is overigens wel de dienstregeling die NS aan het Europese Dienstregelingscentrum (MERITS) heeft gestuurd. Vanaf 12 oktober kunnen op basis van deze dienstregeling reizen van/naar/via Duitsland worden geboekt. Van/naar België is nog niet bekend maar dat zal ook niet zo lang meer duren.

Over de versoberingen is nog een adviesaanvraag bezig:

https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2289378.aspx?t=Adviesaanvraag-aanpassing-Dienstregeling-2023-

Dus die zijn in principe ook nog niet definitief.

Updates van de dienstregeling zijn normaliter bij mijn weten in de nachten maandag/dinsdag en donderdag/vrijdag. Dus op dinsdag en vrijdag heeft het zin om naar wijzigingen te zoeken.

Let erop dat dit nog niet de werkelijke dienstregeling is. De aangekondigde versoberingen met de daaruit volgende wijzigingen staan hier namelijk nog niet in verwerkt, dus je hebt er op dit moment nog niets aan.

Wanneer staan die wel verwerkt? Rond half oktober?

Dat denk ik niet. Het adviestraject bij het Locov loopt nog.

@Rene74

Je moet bedenken dat NS op dit moment is verstrikt in chaotische situatie waarbij alles draait om de vraag hoe het bedrijf op korte termijn draaiende te houden en te laten overleven. Er is geen sprake van gericht beleid maar van een opeenvolging van adhoc beslissingen. Uiteindelijk merkt de reizigers dat onder andere via steeds chaotischer wordende dienstregelingen en ook via het tarievenbeleid.

Ik denk eerlijk gezegd dat de top in de huidige situatie allang blij is als de nieuwe dienstregeling in 2024 redelijk uitgevoerd kan worden.

Hoe het verder gaat weet niemand. Tjalling Smit weet financieel geen andere oplossing dan voor de zoveelste keer in Den Haag om geld te gaan bedelen. Het weer opschalen van de dienstregeling komt ook in 2024 niet echt van de grond en wordt weer een jaartje doorgeschoven. En dan praten we nog niet over hoofdpijndossiers als de wegblijvende forensen, de HSL/ICNG, de lagere vergoeding voor de Studenten-OV, de dagelijkse diaree aan infrastoringen (die de dienstuitvoering tot een loterij maakt) en de vele defecten aan het materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Het weer opschalen van de dienstregeling komt ook in 2024 niet echt van de grond en wordt weer een jaartje doorgeschoven.

In dienstregeling 2023 rijdt ongeveer 87% van wat er in 2019 reed. In 2024 gaat NS naar ca.95%.

Het weer opschalen van de dienstregeling komt ook in 2024 niet echt van de grond en wordt weer een jaartje doorgeschoven.

In dienstregeling 2023 rijdt ongeveer 87% van wat er in 2019 reed. In 2024 gaat NS naar ca.95%.

Ik vraag me af hoe ze aan dat getal komen. Als ik in Brabant kijk rijdt er ook in 2024 zoveel minder dan voor corona. 

Een uurdienst in de avond of in het weekend heeft slechts minimale invloed op het totaalcijfer. En vergeet ook niet dat er elders juist meer treinen zijn gaan rijden, op de Oude Lijn rijden in 2024 bijvoorbeeld op werkdagen juist méér treinen dan in 2019. De vergelijking met 2019 is dus ook een scheve vergelijking, want een niet-afgeschaalde dienstregeling zou boven de 100% uitkomen.

Reputatie 7

@Rene74

Je moet bedenken dat NS op dit moment is verstrikt in chaotische situatie waarbij alles draait om de vraag hoe het bedrijf op korte termijn draaiende te houden en te laten overleven. (…………...)

En dan praten we nog niet over hoofdpijndossiers als de wegblijvende forensen, de HSL/ICNG, de lagere vergoeding voor de Studenten-OV, de dagelijkse diaree aan infrastoringen (die de dienstuitvoering tot een loterij maakt) en de vele defecten aan het materieel.

@Tamzin Zeker, maar daar hebben reizigers die snel, comfortabel, probleemloos en betaalbaar vervoerd willen worden natuurlijk geen boodschap aan of medelijden mee. De NS zit in een moeilijke situatie, maar de reizigers verwachten natuurlijk wel waar voor hun geld. De reguliere tarieven zijn al de duurste van alle EU-landen. In figuurlijke zin 😉 : waar moet het toch heen met het Nederlandse OV. Het drijft op studentenkaarten (zeker busvervoer) en goedkope(re) abonnementen, forensen zijn weer terug in hun auto (zie de toegenomen files). Een negatieve spiraal, zeer moeilijk te doorbreken. Je hebt de fanatieke en principiële treinliefhebbers zeker nog, maar vrijwel iedereen die ik ken prefereert veruit de eigen auto en zien OV als een gammel systeem, duur, lastig, tijdrovend en onbetrouwbaar. Dat is heel jammer en triest, vind ik als jarenlange autoloze OV-gebruiker en OV-bepleiter, maar ik kan het wel steeds meer begrijpen helaas. 

Reputatie 7
Badge

Tussen Wijchen en Nijmegen verdwijnt op zaterdag zelfs 75% van alle treinen. Dat kan allemaal als je in de concessie geen adequate eisen stelt.

Nee, er blijven 3 treinen per uur rijden op zaterdag. Dat is 25% minder dan nu, maar zeker niet het traject waar de hardste klappen vallen.

 

Tussen Breda en Dordrecht bijvoorbeeld gaat in de daluren en weekend nog meer een trein per uur. Beide geduid als grote steden met een minimum van 2 x uur een trein volgens de concessie. Dat de concessie wordt gebroken is nergens een probleem. 

Er staat niet dat grote stations 2x/uur onderling verbonden moeten zijn. Slechts 2x/uur een trein per richting is de eis. De 5900 1x/uur en 6600 1x/uur bieden de verbinding Dordrecht - Dordrecht Zuid samen 2x/uur, dus daar wordt aan de concessie voldaan (en wellicht kun je ook de 2200 meerekenen). Vanuit Breda kun je twijfelen over de richting Prinsenbeek, maar daar rijdt naast de 6600 ook de 1100 (en 9200), dus is het 4x/uur in die richting. Op dezelfde manier kun je twijfelen over Breda - Gilze-Rijen, want de 6600 rijdt daar 1x/uur, maar door de 1100 en 3600 wordt het samen 5x/uur. Kortom: waarschijnlijk geen schending van de concessie.

Tussen Wijchen en Nijmegen verdwijnt op zaterdag zelfs 75% van alle treinen. Dat kan allemaal als je in de concessie geen adequate eisen stelt.

Nee, er blijven 3 treinen per uur rijden op zaterdag. Dat is 25% minder dan nu, maar zeker niet het traject waar de hardste klappen vallen.

Dat is dan anders dan wat begin deze week in de regionale krant stond. Die uurdienst Nijmegen-Dordrecht blijft natuurlijk volslagen onzinnig.

Vreemd overigens dat NS de dienstregeling publiceert terwijl ze nog niet eens geantwoord heeft op het advies van het Locov.

Een uurdienst in de avond of in het weekend heeft slechts minimale invloed op het totaalcijfer. En vergeet ook niet dat er elders juist meer treinen zijn gaan rijden, op de Oude Lijn rijden in 2024 bijvoorbeeld op werkdagen juist méér treinen dan in 2019. De vergelijking met 2019 is dus ook een scheve vergelijking, want een niet-afgeschaalde dienstregeling zou boven de 100% uitkomen.

Ja zeker, maar vrijwel alle spitstreinen blijven afgeschaft en er zijn ook weer nieuwe inkrimpingen in Noord-Holland en Flevoland.

Ik vermoed trouwens dat NS de treinseries die ze in de loop van het jaar zeggen te willen herstellen ook meegeteld heeft in die 95% terwijl de kans natuurlijk groot is dat die het hele jaar niet zullen rijden.

Het ligt er natuurlijk ook aan of je rekent in aantal treinen of in treinkilometers, een trein die ingekort is levert bij de eerste manier van tellen geen verschil op, bij de tweede wel. Maar je moet niet onderschatten hoeveel treinen er per dag rijden, een paar treinen die 's avonds en in het weekend een uurdienst rijden hebben slechts zeer beperkte invloed op het totaal.

Reageer