Skip to main content
StickyNews

Dienstregeling 2024

Dienstregeling 2024
Toon eerste bericht

46 reacties

  • Intercity
  • 8 reacties
  • 20 december 2023
Erryt NS schreef:

Dan snap ik je teleurstelling wel. Ik zal dit onder de aandacht brengen, maar ik ben bang dat er op korte termijn geen verbetering zal komen. Alleen de trein van 6:05 of nog eerder blijft dan over, maar dan ben je wel heel erg vroeg op pad.

Na 5 dagen ben ik benieuwd of iemand er inmiddels al aandacht voor heeft gehad. 
Dat je voor mij geen extra trein laat rijden snap ik, maar een alternatief en betaalbaar abonnement kan ook al een oplossing zijn natuurlijk.

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16319 reacties
  • 20 december 2023
JG31 schreef:

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.


  • Intercity
  • 8 reacties
  • 20 december 2023
Momo schreef:
JG31 schreef:

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29368 reacties
  • 20 december 2023
JG31 schreef:

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Aanpassingen/verslechteringen aan de dienstregeling in jouw nadeel gaat de NS niet natuurlijk niet compenseren. Dat het voor jou extra zuur is (wegens een Dal Vrij abonnement en daarom 20 minuten wachten op Blaak in de vroege ochtend) doet niet ter zake.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16319 reacties
  • 20 december 2023
JG31 schreef:

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Als je dat verwacht, kun je lang wachten. Dit soort dingen worden niet eens gecompenseerd als iemand vanwege werkzaamheden tijdelijk met een dergelijke situatie geconfronteerd wordt, laat staan in zo'n structurele situatie als dit. Je kan hoogstens hopen dat dit in de volgende dienstregeling (van 2025) wordt terug gedraaid of misschien in een wijzigingsblad gedurende 2024. 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13221 reacties
  • 20 december 2023
JG31 schreef:
Momo schreef:
JG31 schreef:

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Je verwacht dat jij gecompenseerd wordt omdat jij nu niet meer met jouw dalurenabonnement in de spits kunt reizen? Voor jouw trein van 6.24 uur kon je gebruik maken van Dal vrij, maar de reis was voor het grootste deel in de spits. Om toch nog gebruik te kunnen maken van Dal vrij dan zou je zoals al gemeld is voor 6.35 uur moeten inchecken voor de trein van 6.54 uur.


  • Intercity
  • 6 reacties
  • 24 december 2023

Laatst na een concert in Doornroosje in Nijmegen, kwam ik er achter dat er na 23:00 geen sprinters naar Arnhem gaan. Zelf woon ik vlak bij station Arnhem Zuid en ik ga vaak 's-avonds naar Nijmegen. Tot de nieuwe dienstregeling reden er tot 0:00 sprinters. 

Vaak nam ik de sprinter van 23:30, nu moet ik eerst naar Arnhem Centraal en dan de sprinter naar Arnhem zuid. Dan ben ik dubbel zo lang onder weg! Als de trein uit Nijmegen vertraging heeft, mis ik ook de trein in Arnhem.

De bedoeling was om meer treinen te laten rijden. Waarom rijden de sprinters maar tot 23:00, voorheen tot 0:00? Het was niet dat er nooit iemand in de trein zat na 23:00.

 De intercity van 23:54 stopt wel op station Arnhem zuid. Waarom kunnen niet alle intercity's na 23:00 op alle tussen gelegen stations stoppen?


Weer zo'n rare actie van de NS in de nieuwe dienstregeling. Alle sprinters na 23.00 opgeheven, alleen nog een IC-stop 1x per richting die al bestond 

Her aantal trajecten waar de dienstregeling is verslechterd is echt fors hoger dan het aantal verbeteringen.

'meer treinen' klopt vast in theorie, in de praktijk wordt het vooral slechter. Het aantal ingezette treinstellen is in ieder geval minder dan voorheen, dus feitelijk rijden er minder treinen rond.


  • Koploper****
  • 20218 reacties
  • 24 december 2023

NS voldoet hiermee nog steeds aan de concessie eisen, immers er rijden tussen 23 en 24 uur twee treinen van Nijmegen naar Arnhem Zuid (23.03 en 24.54). Op zich denk ik niet dat dit een probleem is, zoveel reizigers zullen er op dit tijdstip niet meer zijn (zeker niet op zondag t/m donderdag).

Het enige kwalijke punt is dat NS bij de informatie over de nieuwe dienstregeling al dit soort inkrimpingen zorgvuldig heeft weggemoffeld onder "slimme aanpassingen". Daarmee verwordt informatie tot gekleurde propaganda.


Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn zonder enige vermelding. Zelfs de klantenservice leek hier niet van op de hoogte, goed geïnformeerd weer


  • Koploper****
  • 20218 reacties
  • 25 februari 2024
Nietvoorjullierelevant schreef:

Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn zonder enige vermelding. Zelfs de klantenservice leek hier niet van op de hoogte, goed geïnformeerd weer

Dat is vanwege de werkzaamheden deze week op Amsterdam Centraal en is uitvoerig gecommuniceerd.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2441 reacties
  • 25 februari 2024
Nietvoorjullierelevant schreef:

Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn 

Nooit zo maar aannemen dat de dienstregeling die je nu ziet voor de rest van het jaar zal gelden. Op de 27e zie ik weer rechtstreekse treinen.


  • Reisadviseur**
  • 59 reacties
  • 26 februari 2024

Toch wel jammer dat de IC Berlijn niet meer in Almelo stopt.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2441 reacties
  • 29 februari 2024
JG31 schreef:

Schitterend hoe NS de nieuwe dienstregeling weet te verwoorden.

Al jaren maak ik regelmatig gebruik van de 6:24-trein van Rotterdam naar Goes. Helaas heeft NS uitgerekend die trein geschrapt, maar ‘vergeet’ dat te melden.

Deze trein komt z.s.m. terug:

https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstregeling/2387-vroege-intercity-rotterdam-dordrecht-keert-terug

NS meldt:

Intercity Rotterdam Centraal – Dordrecht

U adviseert om Intercity 2308 te rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Deze trein had NS gespecificeerd maar is per abuis niet in het uiteindelijke plan gekomen. NS herstelt dit en voegt Intercity 2308 toe tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit zal naar verwachting per wijzigingsblad juni 2024 of zoveel eerder als mogelijk worden doorgevoerd.

Zie ook:

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/adviezen+dienstregeling/2659081.aspx?t=Besluit-wijzigingen-in-de-dienstregeling-per-5-februari-2024


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 12 april 2024

Hallo allemaal, de nieuwe dienstregeling bij ns reisplanner klopt niet.

niet alle verbindingen worden weergegeven. Hierdoor mis ik vaak een aansluiting die ik wel had kunnen halen. Nu bv, de trein van Groningen naar  Den Haag  geeft aan dat ik via Utrecht moet reizen. In Zwolle aangekomen kon ik zo overstappen op de trein naar Den Haag. Scheelt 30 minuten. Bij elke overstap is er een veel te grote marge. Dan moet je elke keer opzoeken of er wel een trein eerder gaat vanaf het overstap station. Daar baal ik van, vorig jaar gaven ze alle verbindingen aan en kon je zelf bepalen of je de aansluiting wel of niet kon halen. Nu  heb ik niets aan de reisplanner! Ook niet met aansluitingen van Arriva.Als je NS belt zeggen ze dat ze het doorgeven, maar er verandert niets.waar kan ik met deze klacht terecht, chatten kan niet , telefonisch ook niet

 

 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 428 reacties
  • 12 april 2024

Even een opendeur intrappen, maar heb je bij de reisopties in de planner extra overstaptijd ingevuld staan?


  • Koploper****
  • 20218 reacties
  • 13 april 2024

@Watnu

De reisplanner geeft alleen overstappen aan met een minimale overstaptijd die (normaal gesproken) voor iedereen haalbaar is.

Soms kun je geluk hebben en een overstap halen die krapper is maar de reisplanner zal die niet aangeven. De belangrijkste reden om die niet te tonen is dat NS geld terug zou moeten betalen als zo'n overstap niet gehaald wordt. Dergelijke overstappen zijn dus "op eigen risico".


Forum|alt.badge.img
  • Reisleider****
  • 2019 reacties
  • 30 augustus 2024

Ook leuk om te weten is dat je dan helemaal geen recht meer hebt op GTBV, al haal je die overstap wel (mocht je nog een overstap hebben)

Mocht het om een snellere overstap gaan op dezelfde route als het reisadvies en je originele reisadvies komt naast de snellere overstap (eindstation niet bereikt) te vervallen dan ligt het natuurlijk anders 😅, en kom je er wel weer in aanmerking voor.

 

Maar ja, het risico ligt volledig bij jou zoals Tamzin al aangaf.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 7 november 2024

Ik moet wel zeggen ik mis de train van Zwolle naar Den Haag via Amsterdam - Schiphol, het was juist handig dat je gewoon kon blijven zitten tot aan je bestemming zonder 1x over te stappen.

Waarom kan er niet een 1x per uur Sprinter gaan van Leeuwarden naar Den Haag via Amsterdam - Schiphol, en per half uur 1 van Lelystad naar Leeuwarden. Dan heb je nog steeds dezelfde treinen alleen trek je 1 trein helemaal door


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2099 reacties
  • 8 november 2024

Ik ga die ook missen komend jaar @MinionJay(dat is overigens de dienstregeling 2025 dus waar je op doelt i.t.t. de titel van dit topic). Zit er dagelijks in tussen Almere en Amsterdam Sloterdijk en de overstap op Amsterdam Centraal die de internationale reisplanners nu als alternatief geven (in vijf minuten van spoor 10b naar spoor 1 op de tijd waarop ik deze reis het vaakst maak of terug van 2b naar 11b, minus nog de tijd dat de trein nog niet wegrijdt maar de deuren al worden gesloten), is zeker met de verbouwing daar natuurlijk lastig haalbaar dus de reistijd wordt er voor ons veel langer op als je redelijk zeker op tijd wilt zijn. In vijf minuten 

Helaas schijnt er geen plek meer voor te zijn naast treinen uit Lelystad die via Amsterdam Zuid door gaan rijden naar de HSL en de Airport Sprinter die hoogfrequent heen en weer moet gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. We kunnen vanuit Lelystad en Almere straks wel makkelijker rechtstreeks naar Rotterdam en België. Maar ja, wie daar nou wat aan heeft... Zal toch vast een veel kleinere groep zijn.

Houden de overstaptijden op Amsterdam Centraal eigenlijk wel rekening met de actuele looproutes? Met de oosttunnel dicht en files op de perrons langs de hekken is i.i.g. van 2b naar 11b in 6 minuten volgens mij echt wel ambitieus in de spits. Grof gemeten op satelliet is het volgens mij zeker 250m en dat is toch al 3 minuten lopen. Dan nog een minuut wachten bij de trap op elk van de perrons en een vertrekprocedure die een minuut voor de vertrektijd start, dan haal je dit precies, of waarschijnlijk precies niet dus.


Die NS toch, qua reistijd leven jullie nog steeds in 1970.  Maak jullie treinen ook maar eens schoon. Te vies om in te reizen. 


Reageer