Sticky News

Dienstregeling 2024

  • 4 December 2023
  • 42 reacties
  • 2103 Bekeken
Dienstregeling 2024

Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinen​
​NS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. ​

De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dit alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. Daarnaast heeft NS veel nieuwe conducteurs en machinisten aangenomen om de uitbreiding mogelijk te maken. Daarmee kan NS meer treinen rijden op momenten en trajecten waar zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen kunnen profiteren. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren. ​
 
​Door de succesvolle werving zijn de kantoorcollega’s als op de trein niet meer nodig. De laatste treinassistenten werken op 9 december. De werving van nieuwe collega’s gaat gewoon door met extra aandacht voor het vinden van monteurs. ​
​In 2024 voert ProRail veel werkzaamheden uit, ook doordeweeks. In december en januari bijvoorbeeld op het traject van- en naar Schiphol. NS raadt reizigers daarom altijd aan om de NS-app te raadplegen voor hun deur-tot-deur reis en bijvoorbeeld ‘meldingen’ aan te zetten. Reizigers ontvangen daarmee updates over hun geplande reis.

 

ICNG
In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG’s in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel. 

 

Dienstregeling 2024 
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:

  • Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
  • NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
  • Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
  • De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
  • NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
  • De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
  • De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
  • De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
  • NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.


De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.

 

Overzicht opschalingen vanaf 10 december 2023
Vergeleken met dienstregeling 2023 (BDu april/juni) 
Let op: in onderstaande tabel worden alleen de wijzigingen ten opzichte van 2023 benoemd. Bijvoorbeeld op Alkmaar-Amsterdam C rijdt in 2023 én 2024 in de spits 4x/uur een IC, dus de spits staat niet benoemd in de tabel.
Wijzigingen 18 oktober 2023: IC 800 Alkmaar-Amsterdam weggehaald. We reden in 2023 al in de daluren 4x/uur, dat blijven we in 2024 doen. Wel verminderen we het aantal treinen op dit traject op 
vrijdag tot 15:00 uur van 4x/uur naar 2x/uur.


 


42 reacties

Dan snap ik je teleurstelling wel. Ik zal dit onder de aandacht brengen, maar ik ben bang dat er op korte termijn geen verbetering zal komen. Alleen de trein van 6:05 of nog eerder blijft dan over, maar dan ben je wel heel erg vroeg op pad.

Na 5 dagen ben ik benieuwd of iemand er inmiddels al aandacht voor heeft gehad. 
Dat je voor mij geen extra trein laat rijden snap ik, maar een alternatief en betaalbaar abonnement kan ook al een oplossing zijn natuurlijk.

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Reputatie 7
Badge +3

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Badge +3

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Aanpassingen/verslechteringen aan de dienstregeling in jouw nadeel gaat de NS niet natuurlijk niet compenseren. Dat het voor jou extra zuur is (wegens een Dal Vrij abonnement en daarom 20 minuten wachten op Blaak in de vroege ochtend) doet niet ter zake.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Als je dat verwacht, kun je lang wachten. Dit soort dingen worden niet eens gecompenseerd als iemand vanwege werkzaamheden tijdelijk met een dergelijke situatie geconfronteerd wordt, laat staan in zo'n structurele situatie als dit. Je kan hoogstens hopen dat dit in de volgende dienstregeling (van 2025) wordt terug gedraaid of misschien in een wijzigingsblad gedurende 2024. 

Reputatie 7
Badge +3

De eerste rechtstreekse trein van 6:54 vanaf Blaak biedt alle voordelen van de oude verbinding van 6:24, maar kan helaas niet met een Dalvrij-abonnement...

Als het gaat om het gebruik maken van je Dal Vrij abonnement, kun je als je wilt uiterlijk om 6:34:59 inchecken op Blaak en daar wachten op de IC van 6:54. Zo lang wachten is natuurlijk niet fijn en je bent een half uur in Goes dan voorheen met die van 6:24, maar dan heb je wel een rechtstreeks verbinding en kun je gebruik maken van je Dal Vrij. Ik verwacht niet dat NS je gaat compenseren qua abonnement.

Ik verwacht dat dus eigenlijk wel. NS kiest ervoor om de dienstregeling aan te passen en voor hetzelfde geld de dienstverlening te verslechteren (of een zelfde dienstverlening voor een paar honderd euro per maand meer).

Je verwacht dat jij gecompenseerd wordt omdat jij nu niet meer met jouw dalurenabonnement in de spits kunt reizen? Voor jouw trein van 6.24 uur kon je gebruik maken van Dal vrij, maar de reis was voor het grootste deel in de spits. Om toch nog gebruik te kunnen maken van Dal vrij dan zou je zoals al gemeld is voor 6.35 uur moeten inchecken voor de trein van 6.54 uur.

Laatst na een concert in Doornroosje in Nijmegen, kwam ik er achter dat er na 23:00 geen sprinters naar Arnhem gaan. Zelf woon ik vlak bij station Arnhem Zuid en ik ga vaak 's-avonds naar Nijmegen. Tot de nieuwe dienstregeling reden er tot 0:00 sprinters. 

Vaak nam ik de sprinter van 23:30, nu moet ik eerst naar Arnhem Centraal en dan de sprinter naar Arnhem zuid. Dan ben ik dubbel zo lang onder weg! Als de trein uit Nijmegen vertraging heeft, mis ik ook de trein in Arnhem.

De bedoeling was om meer treinen te laten rijden. Waarom rijden de sprinters maar tot 23:00, voorheen tot 0:00? Het was niet dat er nooit iemand in de trein zat na 23:00.

 De intercity van 23:54 stopt wel op station Arnhem zuid. Waarom kunnen niet alle intercity's na 23:00 op alle tussen gelegen stations stoppen?

Weer zo'n rare actie van de NS in de nieuwe dienstregeling. Alle sprinters na 23.00 opgeheven, alleen nog een IC-stop 1x per richting die al bestond 

Her aantal trajecten waar de dienstregeling is verslechterd is echt fors hoger dan het aantal verbeteringen.

'meer treinen' klopt vast in theorie, in de praktijk wordt het vooral slechter. Het aantal ingezette treinstellen is in ieder geval minder dan voorheen, dus feitelijk rijden er minder treinen rond.

NS voldoet hiermee nog steeds aan de concessie eisen, immers er rijden tussen 23 en 24 uur twee treinen van Nijmegen naar Arnhem Zuid (23.03 en 24.54). Op zich denk ik niet dat dit een probleem is, zoveel reizigers zullen er op dit tijdstip niet meer zijn (zeker niet op zondag t/m donderdag).

Het enige kwalijke punt is dat NS bij de informatie over de nieuwe dienstregeling al dit soort inkrimpingen zorgvuldig heeft weggemoffeld onder "slimme aanpassingen". Daarmee verwordt informatie tot gekleurde propaganda.

Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn zonder enige vermelding. Zelfs de klantenservice leek hier niet van op de hoogte, goed geïnformeerd weer

Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn zonder enige vermelding. Zelfs de klantenservice leek hier niet van op de hoogte, goed geïnformeerd weer

Dat is vanwege de werkzaamheden deze week op Amsterdam Centraal en is uitvoerig gecommuniceerd.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt erop dat sinds deze post de dienstregeling nogmaals stilzwijgend is aangepast; de intercity Den Helder-Nijmegen bestaat niet meer. Deze wijziging lijkt 19 februari ingevoerd te zijn 

Nooit zo maar aannemen dat de dienstregeling die je nu ziet voor de rest van het jaar zal gelden. Op de 27e zie ik weer rechtstreekse treinen.

Reputatie 1

Toch wel jammer dat de IC Berlijn niet meer in Almelo stopt.

Reputatie 7
Badge +1

Schitterend hoe NS de nieuwe dienstregeling weet te verwoorden.

Al jaren maak ik regelmatig gebruik van de 6:24-trein van Rotterdam naar Goes. Helaas heeft NS uitgerekend die trein geschrapt, maar ‘vergeet’ dat te melden.

Deze trein komt z.s.m. terug:

https://www.rover.nl/nieuws/29-dienstregeling/2387-vroege-intercity-rotterdam-dordrecht-keert-terug

NS meldt:

Intercity Rotterdam Centraal – Dordrecht

U adviseert om Intercity 2308 te rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Deze trein had NS gespecificeerd maar is per abuis niet in het uiteindelijke plan gekomen. NS herstelt dit en voegt Intercity 2308 toe tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit zal naar verwachting per wijzigingsblad juni 2024 of zoveel eerder als mogelijk worden doorgevoerd.

Zie ook:

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/adviezen+dienstregeling/2659081.aspx?t=Besluit-wijzigingen-in-de-dienstregeling-per-5-februari-2024

Hallo allemaal, de nieuwe dienstregeling bij ns reisplanner klopt niet.

niet alle verbindingen worden weergegeven. Hierdoor mis ik vaak een aansluiting die ik wel had kunnen halen. Nu bv, de trein van Groningen naar  Den Haag  geeft aan dat ik via Utrecht moet reizen. In Zwolle aangekomen kon ik zo overstappen op de trein naar Den Haag. Scheelt 30 minuten. Bij elke overstap is er een veel te grote marge. Dan moet je elke keer opzoeken of er wel een trein eerder gaat vanaf het overstap station. Daar baal ik van, vorig jaar gaven ze alle verbindingen aan en kon je zelf bepalen of je de aansluiting wel of niet kon halen. Nu  heb ik niets aan de reisplanner! Ook niet met aansluitingen van Arriva.Als je NS belt zeggen ze dat ze het doorgeven, maar er verandert niets.waar kan ik met deze klacht terecht, chatten kan niet , telefonisch ook niet

 

 

Reputatie 5
Badge

Even een opendeur intrappen, maar heb je bij de reisopties in de planner extra overstaptijd ingevuld staan?

@Watnu

De reisplanner geeft alleen overstappen aan met een minimale overstaptijd die (normaal gesproken) voor iedereen haalbaar is.

Soms kun je geluk hebben en een overstap halen die krapper is maar de reisplanner zal die niet aangeven. De belangrijkste reden om die niet te tonen is dat NS geld terug zou moeten betalen als zo'n overstap niet gehaald wordt. Dergelijke overstappen zijn dus "op eigen risico".

Reageer