beantwoord

Dienstregeling 31 december avonds

• 2 november 2019
  • 25 reacties
  • 2215 Bekeken

Rijden er vanaf 22:00 nog treinen van Schiphol naar Leiden? Evt internationale treinen?

icon

Beste antwoord door Vareo 2 november 2019, 11:24

Tussen 20.00 en 01.00 zal in principe niks rijden op 31 december.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 5

Goedemiddag MichelVD en welkom bij de NS Community!

De exacte dienstregeling voor oudejaarsavond is op dit moment nog niet bekend, maar het is vrij standaard dat op 31 december na 20:00 al het treinverkeer wordt stilgelegd. Dit is de afgelopen jaren zo geweest, dus ik verwacht dat dit ook de komende jaarwisseling het geval zal zijn. Ik zou er niet van uit gaan dat je om 22:00 nog een trein kunt nemen.

Reputatie 6

Op Oudjaarsavond rijden er vanaf ongeveer 20:00 tot en met 1 uur ’ ochtends inderdaad geen treinen. Op het traject Schiphol naar Leiden Centraal zal daarna hoogstwaarschijnlijk gewoon weer een Nachtnettrein gaan rijden (die rijden doorgaans eenmaal per uur).
Plan dus even in de loop van december de reis in de reisplanner op ns.nl of de NS-app. Ik zie voor Oudjaarsavond nog allemaal treinen tussen Schiphol en Leiden in de reisplanner staan die er nog wel uit zullen worden gehaald (misschien kan jij dat nog even doorgeven, @Stein NS?).

Dus misschien wordt het wel even een paar uurtjes oliebollen eten met de Marechaussee op Schiphol. ;)   

Dienstregeling voor specifieke dagen wordt uiterlijk 10 dagen voor dato aangepast in de Reisplanner, wanneer die afwijkt van de jaardienstregeling. Op dit moment zal voor dagen verder in de toekomst de standaard jaardienstregeling dus worden weergegeven, voor 31 december een dinsdag. Het heeft vrij weinig meerwaarde om dat door te geven, gezien het voor nu klopt hoe het nu weergegeven wordt. :relaxed:

Reputatie 1

Rijden er vanaf 22:00 nog treinen van Schiphol naar Leiden? Evt internationale treinen?

Ik moet op 31 december werken, een avonddienst, dit betekent dat ik na 20:00 uur moet reizen. Op deze datum rijden er na 20:00 uur geen treinen meer! In deze 24 uurs economie vind ik dat niet meer van deze tijd en hoop dat NS zich eens achter de oren gaat krabben en voortaan op 31 december een normale dienstregeling aan houdt! Ik vind dit echt geen service naar de klanten toe…  :-(

Badge

Ik moet op 31 december werken, een avonddienst, dit betekent dat ik na 20:00 uur moet reizen. Op deze datum rijden er na 20:00 uur geen treinen meer! In deze 24 uurs economie vind ik dat niet meer van deze tijd en hoop dat NS zich eens achter de oren gaat krabben en voortaan op 31 december een normale dienstregeling aan houdt! Ik vind dit echt geen service naar de klanten toe…  :-(

Dit is de enige dag in het jaar dat er eerder gestopt wordt met de dienstregeling en dat heeft o.a. te maken met de overlast die er is voor de machinisten met vuurwerk welke naar de treinen wordt gegooid of in de richting van de treinen wordt afgestoken.

En ook hebben de medewerkers van de NS hierdoor de mogelijkheid om oud en nieuw met hun gezin door te brengen op een enkeling na die wel aan het werk is.  Op alle andere dagen in het jaar werken wij ook met zijn allen gewoon door terwijl de meeste mensen dan thuis met hun gezin doorbrengen.

Een 24/7 economie moet natuurlijk niet voor alles gaan, ik denk dat u het ook fijn vind om de kerst, oud en nieuw en andere feestdagen door te brengen met uw familie of geliefden. Heel eerlijk gezegd zou ik ook graag zien dat we ditzelfde doen op kerstavond.

Overigens zijn er na 20.00 uur nog wel treinen die nog onderweg zijn naar hun eindpunt en dus nog iets langer doorrijden. Check de reisplanner voor de actuele tijden voor 31-12-2019

Badge +3

...dat heeft o.a. te maken met de overlast die er is voor de machinisten met vuurwerk welke naar de treinen wordt gegooid of in de richting van de treinen wordt afgestoken.

Ik moet hier serieus heel erg om lachen :rofl: want een trein is nogal bestand tegen vuurwerk en zo, en als er iemand vuurwerk naar jou als MCN of richting je trein gooit, maak je je daar dan ook maar in de minste mate druk over? Ik hoop van niet.

Kunnen ze bij 112 ook gewoon thuis blijven wegens die ‘overlast’ toch? :thinking:

Reputatie 7
Badge

Ik moet hier serieus heel erg om lachen :rofl: 

Deze keer lach ik gewoon met je mee @Robert B 

Reputatie 6

Ik heb altijd gehoord dat er geen treinen meer rijden na 20.00 uur omdat er nauwelijks vraag is. Dat personeel dan ook thuis bij het gezin kan zijn is dan een prettige bijkomstigheid. Wel rijden zou 99% lege treinen betekenen. 

Overigens- wat de 24- uurs economie betreft: dan hebben wij het nog luxe met een half avondje geen treinvervoer. Op 1e Kerstdag ligt in Engeland en Schotland alle OV de hele dag stil. Dan kan je niet eens per trein naar je familie.....

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb altijd gehoord dat er geen treinen meer rijden na 20.00 uur omdat er nauwelijks vraag is. Dat personeel dan ook thuis bij het gezin kan zijn is dan een prettige bijkomstigheid. Wel rijden zou 99% lege treinen betekenen. 

Dat was inderdaad in de jaren 60 de reden dat de treinen niet langer reden op oudjaar. Alles was toen op oudejaarsavond (restaurants,  cafes, bioscopen, etc) gesloten zodat iedereen thuisbleef. Overigens reed het goederenvervoer in de nieuwjaarsnacht toen wel op volle sterkte. 

Overigens- wat de 24- uurs economie betreft: dan hebben wij het nog luxe met een half avondje geen treinvervoer. Op 1e Kerstdag ligt in Engeland en Schotland alle OV de hele dag stil. Dan kan je niet eens per trein naar je familie.....

In de UK is er een groot deel van de kerst/nieuwjaarsperiode nauwelijks openbaar vervoer. Dat krijg je als je personeel en vakbonden de vrije hand laat. Als je de FNV en VVMC hun zin heeft dan rijden er hier binnen de kortste keren ook geen treinen meer met carnaval,  Pasen, Pinksteren, Kerstmis, Nieuwjaarsdag,  Koningsdag of als het Nederlands elftal voetbalt. Heel gevaarlijk als je aan daar aan begint. 

Overigens reden de treinen in Duitsland vroeger vrijwel niet op kerstavond en oudejaarsavond maar daar is dat juist afgeschaft. 

Reputatie 7
Badge

Als je de FNV en VVMC hun zin geeft dan rijden er hier binnen de kortste keren ook geen treinen meer met carnaval,  Pasen, Pinksteren, Kerstmis, Nieuwjaarsdag,  Koningsdag of als het Nederlands elftal voetbalt. Heel gevaarlijk als je aan daar aan begint.

Wat is je bron voor deze bewering @Tamzin ?

Het is nogal wat, wat je in de schoenen schuift van deze vakbonden.

Reputatie 7
Badge

Tja, erg lastig die vakbonden.

Ik zou het liefst ook 96 uur per week werken zonder pauzes en rusttijden en een loon onder het minimum (oh, wacht, dat was er dan waarschijnlijk ook niet geweest), maar die verrekte vakbonden hebben daar toch een stokje voor gestoken. Moet je niet willen zoiets.

Reputatie 3

...dat heeft o.a. te maken met de overlast die er is voor de machinisten met vuurwerk welke naar de treinen wordt gegooid of in de richting van de treinen wordt afgestoken.

Ik moet hier serieus heel erg om lachen :rofl: want een trein is nogal bestand tegen vuurwerk en zo, en als er iemand vuurwerk naar jou als MCN of richting je trein gooit, maak je je daar dan ook maar in de minste mate druk over? Ik hoop van niet.

Kunnen ze bij 112 ook gewoon thuis blijven wegens die ‘overlast’ toch? :thinking:

Een trein is bestand tegen een heleboel dingen waar een machinist zich evengoed druk om mag maken.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/treinen-bekogeld-met-zwaar-vuurwerk/

Lachen man.

Badge

Een trein is ook bestand tegen een aanrijding met een persoon, maar de machinist kan daar wat minder goed tegen.

Moet je daar dan ook om lachen @Robert B , @AbbeyRoad 

En de knal (van vuurwerk) kan zeker bij machinisten die al een en ander hebben meegemaakt in het verleden het een en ander teweeg brengen.

Reputatie 7
Badge

En de knal (van vuurwerk) kan zeker bij machinisten die al een en ander hebben meegemaakt in het verleden het een en ander teweeg brengen.

Serieus, als vuurwerk al "het een en ander" bij je teweeg brengt wordt het toch tyd om je af te vragen of je nog op de juiste plek werkt. Als er nou een enorme knal is in juli, maar rond oudejaarsdag toch niet heel bijzonder lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +3

Serieus, als vuurwerk al "het een en ander" bij je teweeg brengt wordt het toch tyd om je af te vragen of je nog op de juiste plek werkt. Als er nou een enorme knal is in juli, maar rond oudejaarsdag toch niet heel bijzonder lijkt mij.

Als alle machinisten die met een aanrijding te maken hebben gehad de raad van @AbbeyRoad opvolgen zal er een tekort aan machinisten ontstaan met alle gevolgen van dien. Ik snap wel wat een vuurwerk knal teweeg kan brengen.

Reputatie 7
Badge

We hebben het over afsteken van vuurwerk bij een trein rond oud/nieuw, niet over een aanrijding persoon. Dat haalt iemand anders er weer bij. Twee compleet verschillende zaken, lijkt mij…

Als je daar een link tussen gaat leggen hou je inderdaad geen machinist meer over.

Als machinist moet je nog wel een beetje stabiel en stevig in je schoenen staan, lijkt mij.

Reputatie 7
Badge

Ja, je moet stevig en stabiel in je schoenen staan, maar als er een mortier (een rotje is zó 80's) onder je trein geflikkerd wordt, geeft dat een enorme klap. Een romeinse kaars doet me niets, maar zo'n bom onder m'n trein zeer zeker wel en daar gaat het om. Als je dat verschil niet ziet, ben je blind.

Reputatie 7

Normaal vuurwerk zal een trein zomaar niet beschadigen. Maar het normale legale vuurwerk is voor de meeste tegenwoordig niet leuk meer, dus moet er zwaar en illegaal vuurwerk zijn. Dat kan een trein eventueel wel beschadigen.

Verder snap ik de reacties van mijn collega’s juist goed.

Bij een aanrijding met een persoon zie je niet altijd dat er een aanrijding plaatsvind, maar hoor je alleen een knal. Gevolg is noodrem, zoeken etc. 
Gooi je dus vuurwerk onder een trein, dan kan je eenzelfde knal horen, maar op een andere manier veroorzaakt. Een machinist weet niet of/wat er geraakt is en gaat dus de hele procedure van een aanrijding in.

Leuk man, vuurwerk naar een trein gooien….

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem lijkt me meer dat er ontploffingen in de trein en op de stations komen. 

Reputatie 6

Gelukkig maar dat de dienstregeling alleen voor zoiets groots als oud-en-nieuw wijkt. Niet iedereen viert bijvoorbeeld kerst, dus als je op 25 of 26 december wil reizen zul je ook zien dat vrijwel alles gewoon rijdt. Vervelend als je net in de laatste 4 uur van het jaar ergens wil zijn maar als dat zo is, kun je er waarschijnlijk ook gewoon omheen plannen.

Reputatie 6

Helaas moet ik dit jaar gewoon werken tot halverwege oudejaarsavond (zorgsector). Dan nog een uur naar huis fietsen is geen optie ivm het vuurwerk dat voor 00.00 al overal gegooid wordt altijd. Dus maar iemand charteren om me op te halen. Zal geen probleem zijn gelukkig.

Het is inderdaad een combinatie van factoren. Zowel de veiligheid van het personeel (want er zullen heus mensen zijn die zichzelf stoer vinden en vuurwerk naar het personeel gooien) en dat er minder vraag naar is. Gelukkig is dit wel goed van tevoren bekend en kunnen mensen hierop plannen. 

Reputatie 7
Badge +3

Een aantal jaar geleden gaf NS juist aan dat het niets met vuurwerk te maken, maar met de 2 andere genoemde redenen. Het zal dan wel een mooie bijkomstheid zijn.

Of er veel vraag is naar vervoer na 20.00 uur is niet duidelijk. Volgens een woordvoerder van de NS is dat zeer de vraag. 'De ervaring leert dat veruit de meeste mensen om 20.00 uur 's avonds al daar zijn waar ze oud en nieuw gaan vieren.' Of het stoppen van het trein-ov nog wel van deze tijd is, betwist de NS: 'Niet alles wat ouderwets is, is slecht.'

Met veiligheid in verband met vuurwerk heeft het stoppen van het ov niets te maken, zegt de woordvoerder van de NS. 'Wij willen een goed werkgever zijn door het personeel in de laatste uren van het jaar in de gelegenheid te stellen thuis of met collega's samen te zijn of, als dat niet kan, de mogelijkheid hebben om familie te bellen.'

https://www.parool.nl/nieuws/waarom-is-er-op-oudjaarsdag-na-20-00-uur-geen-openbaar-vervoer-meer~bcea2c56/

Het is overigens niet zo dat alleen de treinen dan niet rijden, ook bij ander openbaar vervoer stopt de normale dienstregeling dan.  Bv de RET heeft dan wel tussen 22:00 en 02:00 een speciale dienstregeling om naar de vuurwerkshows te komen.

Ik zie wel dat op de NS site wordt gezegd dat het nachtnet vanaf 0:30 weer begint met rijden terwil dat zover ik me herinneren andere jaren 1:00 was.

Reputatie 7
Badge +3

De idioten hebben niet eens vuurwerk nodig om de machinisten te laten schrikken, met stenen lukt het ze ook heel goed (helaas).

En vorige weer in Holten al een fiets.  

Heeft de jeugd niets beters te doen in de kerstvakantie? 

Reageer