Dienstregeling Amsterdam-Den Haag

• 6 september 2019
  • 18 reacties
  • 544 Bekeken

Sinds april reis ik een aantal keren per week het traject Amsterdam - Den Haag Laan van Noi v.v.
Die laatste is een intercity station dus elke trein (behalve ic naar den haag CS) stopt er.
Wat me stoort is dat er, ook in de spits, maar 2x per uur een directe verbinding is (zonder overstap), en ook maar 2 met overstap, de reis 50 minuten duurt, een te lange route rijdt (niet over Schiphol) en stopt bij elke boom (Sloterdijk, Haarlem, Heemstede, Aerdenhout, Leiden) terwijl het een intercity heet. Terwijl het gaat om het traject tussen de hoofdstad en de derde stad van het land, waar de regering zit. Ik bedoel, hoezo is die dienstregeling nog op het niveau van eind jaren tachtig en de snelheid zo laag? In Rotterdam ben je in 40 minuten, hoezo duuurt Den Haag langer en rijdt het minder vaak?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Tja, iedereen wil een non-stop trein van zijn huis tot aan kantoor. O ja, en liefst iedere 10 minuten.

Verwachten dat de IC in Laan van NOI stopt maar niet in Leiden, Haarlem en Sloterdijk lijkt me wat onrealistisch.
Reputatie 6
Een non-stop trein Laan v NOI naar Amsterdam zou voor jou natuurlijk het mooiste zijn, maar onrealistisch immers het OV rijdt voor veel meer reizigers.
Dat Amsterdam naar Rotterdam sneller is, komt natuurlijk omdat dan via de HSL gereden wordt, overigens met toeslag.
De route via Haarlem is niet wezenlijk langer.
Tot slot valt het aantal stops (voor de andere reizigers..) wel mee, immers Heemstede-Aerdenhout is één station.
Reputatie 5
Voor mensen vanuit HS is die stop in Laan van Noi "teveel" en zo heeft ieder wel wat.

Den Haag CS, wat echt vlakbij het hart van de regering ligt, heeft dezelfde frequentie en type verbinding.
Reputatie 6
Er zijn veel grotere plaatsen dicht bij elkaar in Nederland, zeker in de Randstad. Daarom werkt het concept van een échte intercity tussen grotere steden niet in Nederland en blijft het een soort sneltrein waarin middelgrote plaatsen ook worden meegenomen. Met uitzondering van Amsterdam - Rotterdam via de HSL. Bovendien is er te weinig spoor (o.a. voor inhalen van sprinters).
Hallo Bert van der Meer en welkom bij de NS Community.

Zoals AbbeyRoad al tussen de regels door opmerkt wordt onze dienstregeling deels bepaald door het aantal reizigers wat gebruik maakt van een station. Daarnaast zijn er ook wettelijke afspraken gemaakt over hoe vaak er een trein op welk station moet stoppen via de aanbesteding. Daarbij laat ik de uitdagingen die er op het gebied van rails en wissels, zoals Rene74 al aangeeft, nog even buiten beschouwing. Hoewel ik snap dat jij graag een voor jou zo ideaal mogelijke situatie wilt heeft NS te maken met de belangen van vele reizigers. We werken wel aan verbeteringen en meer intercity's maar het moet wel mogelijk zijn.
Badge +3
Dat Heemstede-Aerdenhout ooit een 'IC status' heeft gekregen was toch om een of andere historische reden? Dat heeft dus wel iemand (een hoge baas van de NS?) voor elkaar gekregen... 🤔
De IC-status van Heemstede-Aerdenhout is er simpelweg toch zodat er een directe verbinding met Amsterdam is?
Badge +3
Er was ooit een discussie over maar welke dat was weet ik niet meer.

Er zijn inderdaad geen sprinterverbindingen naar Amsterdam dus tja, dan moet het wel op deze manier.

Net zoiets als Veenendaal De Klomp, maar dat is geen intercitystation ook al zijn alle treinen die er stoppen toevallig wel intercity's.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je deze bedoelt Robert:
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/intercitystatus-heemstede-aerdenhout-53171

Maar de bewering van TS dat deze IC bij bij elke boom stopt slaat natuurlijk nergens op.
Haarlem en Leiden zijn gewoon steden met respectievelijk 42.040 en 79.376 in- en uitstappers in 2018, dus volkomen terecht dat daar een IC stopt.
Sloterdijk is een belangrijk overstapstation met 58.800 in- en uitstappers.
En zoals Lies87 al opmerkte zouden anderen juist Laan van NOI niet als IC stop willen, zo vlak bij Den Haag HS. Dat had ook maar 16.600 in- en uitstappers. Maar ook dit is weer een overstapstation voor velen (van en naar de sprinters).

Vreemde eend in de bijt blijft dan inderdaad Heemstede-Aerdenhout met slechts 7.118 in- en uitstappers.

Een aantal jaar geleden was er wel een rechtstreeks IC tussen Amsterdam Centraal en Laan van NOI via Schiphol (die ging na Amsterdam verder naar Lelystad), ik weet alleen even niet meer hoe lang die er over deed. De IC naar Lelystad gaat nu via Amsterdam Zuid.
Reputatie 4
Het enige wat op dit traject echt hoeft te veranderen is die belachelijke stop op Heemstede-Aerdenhout, waar alleen mensen uit deze buitenwijk van Haarlem van lijken te profiteren. Maar ik zie nu dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft.
Reputatie 4
Daarnaast levert het opheffen van de stop op Heemstede-Aerdenhout qua reistijd ook niks op. Richting Amsterdam kan de trein niet eerder op Amsterdam Centraal aankomen, omdat daar dan nog de IC staat die richting Haarlem moet vertrekken. En richting Den Haag kan de trein niet eerder uit Leiden vertrekken omdat dan de overstap uit de richting Schiphol niet wordt geboden.
Reputatie 4
Dan zit er richting Amsterdam altijd nog het voordeel aan vast dat de stop op Haarlem wat langer wordt, die is nu vrij kort. Hetzelfde geldt voor Sloterdijk.
Reputatie 5
Dan zit er richting Amsterdam altijd nog het voordeel aan vast dat de stop op Haarlem wat langer wordt, die is nu vrij kort. Hetzelfde geldt voor Sloterdijk.

Wat is daarvan het voordeel tov niet stoppen op Heemstede?
Reputatie 4
Betere bereikbaarheid van en naar Haarlem.
Reputatie 5
Betere bereikbaarheid van en naar Haarlem.
Niet voor iedereen. Mensen die eerder in de trein stappen mogen dan als bonus langer stilstaan op Haarlem en Sloterdijk. Leuk als je vanuit Den Haag CS komt en ook al 5 minuten hebt mogen wachten op Leiden.
Eerder aankomen op Haarlem is ook niet mogelijk: daar zit een sprinter in de weg.
Reputatie 4
Dit zijn, net zoals Heemstede-Aerdenhout zelf, allemaal erg vervelende obstakels die een betere intercity in de weg zitten.
Reputatie 6
Het aantal passagiers voor Heemstede-Aerdenhout is al door een andere gebruiker weergegeven. Ik gok dat Heemstede-Aerdenhout dan een IC-status heeft, omdat het net te veel reizigers trekt voor slechts een enkele Sprinterserie die eenmaal in het halfuur rijdt. En dat dit de reistijd over de Oude Lijn doet toenemen ten faveure van de ICD komt de NS natuurlijk niet slecht uit.

Reageer