beantwoord

Dienstregeling Bunnik Utrecht

• 14 juli 2020
  • 9 reacties
  • 233 Bekeken

Wat is er gebeurt met de dienstregeling tussen Bunnik en Utrecht? De dienstregeling was al raadselachtig met op sommige momenten elk half uur een sprinter en op sommige momenten elk kwartier. Maar nu is ook in de spits de sprinter van :28 en :58 verdwenen.

icon

Beste antwoord door loklok8 14 juli 2020, 17:41

Door werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden deze treinen, die normaal tussen Rhenen en Uitgeest rijden, enkel tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. De sprinter richting Breukelen rijdt niet verder dan Utrecht Centraal. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Door werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden deze treinen, die normaal tussen Rhenen en Uitgeest rijden, enkel tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. De sprinter richting Breukelen rijdt niet verder dan Utrecht Centraal. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is maar een deel van het verhaal.

Vanwege werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA heeft NS besloten om op andere trajecten ook te hakken in de dienstregeling. Ik vermoed dat dit voor een groot deel wordt veroorzaakt door wijzigingen in de infrastructuur waardoor op allerlei plekken in het land niet meer gekeerd kan worden met treinen.

Reputatie 5
Badge

Geen onzin uitkramen iMark.

Dat de communicatie rondom de werkzaamheden slecht is, zal niemand ontkennen. Maar er is niet zomaar gehakt in de dienstregeling. Een voorbeeld: sprinter 4300 (Hoofddorp - Almere) rijdt niet, omdat er tussen Utrecht en Schiphol extra intercity's rijden (die op Schiphol weer aansluiting bieden op extra intercity's richting Zaandam / Alkmaar). Dat de sprinter geschrapt moet worden heeft niet zozeer te maken met wijzigingen in de infrastructuur, maar met een tekort aan capaciteit in de Schipholtunnel. Dat is iets wat al jaren speelt en niet het gevolg is van recente ontwikkelingen.

Geen onzin uitkramen iMark.

Dat de communicatie rondom de werkzaamheden slecht is, zal niemand ontkennen. Maar er is niet zomaar gehakt in de dienstregeling. Een voorbeeld: sprinter 4300 (Hoofddorp - Almere) rijdt niet, omdat er tussen Utrecht en Schiphol extra intercity's rijden (die op Schiphol weer aansluiting bieden op extra intercity's richting Zaandam / Alkmaar). Dat de sprinter geschrapt moet worden heeft niet zozeer te maken met wijzigingen in de infrastructuur, maar met een tekort aan capaciteit in de Schipholtunnel. Dat is iets wat al jaren speelt en niet het gevolg is van recente ontwikkelingen.

Volgens mij snap je de betekenis van het woord vermoed niet helemaal. iMark geeft dus zelf al aan dat hij het niet zeker weet. Ik zou graag willen dat je de zin onzin uitkramen intrekt.

Reputatie 5
Badge

iMark is nogal stellig in veel topics. Dan mag je daar vrij stellig in antwoorden. Dus ik haal de zin niet weg. Want de stelligheid van het vermoeden leidt af van de kernboodschap: dat NS de communicatie niet goed op orde heeft rondom werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Van Dale:

Reputatie 5
Badge

De Van Dale kan ik natuurlijk niet tegen op. Rest mij te vragen waar het vermoeden op gebaseerd was.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail heeft de laatste jaren zo gesneden in de infrastructuur dat er veel minder keervoorzieningen zijn dan voorheen. Mijn sterke vermoeden is dan ook dat NS treinseries heeft moeten schrappen omdat er in bijvoorbeeld Amsterdam Zuid geen keervoorzieningen meer zijn. Er is dan ook nog een keer onvoldoende capaciteit in de Schipholtunnel om extra treinen uit Utrecht via Amsterdam Zuid te kunnen verwerken.

Reputatie 4

Er is te weinig bijsturing meer nodig inderdaad. MAar ook vervoerders maken zich wel makkelijk van dingen af. Soms worden treinen uit de dienst gehaald op korte trajecten “achter” een buitendienststelling, terwijl daar prima nog gereden kan worden. Dat zal wel om economische redenen zijn, maar eerlijk is anders. Wat heb je aan een dienstregeling die lukraak niet uitgevoerd wordt, zelfs als het wel kan? Betrouwbaarheid bestaat niet meer op het Nederlandse spoor.

Reageer