beantwoord

dienstregeling Gouda - Alphen a/d Rijn verstoord

• 10 oktober 2019
  • 12 reacties
  • 260 Bekeken

Deze week rijdt de trein van 6:22 (Waddinxveen) twee keer niet en 1 keer heeft hij vertraging. Dit is nu ongeveer de derde week dat deze trein meerdere keren uitvalt of vertraging heeft. Wat is er aan de hand?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 10 oktober 2019, 19:08

Ik snap dat uitval nooit prettig is, MarnixL. Dit is echter een klant-helpt-klant community en de reactie van Tamzin is dan ook afkomstig van een andere reiziger, niet van een NS medewerker. Een klacht indienen is makkelijker via onze Klantenservice, die is hier namelijk voor bedoelt. Indienen kan het makkelijkste via Sociale Media of de Live Chat.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vermoedelijk hetzelfde als tussen Rotterdam en Gouda: werkzaamheden. Hierdoor vallen op sommige dagen enkele vroege treinen uit.
Sorry, maar ik vind dit geen antwoord op mijn vraag. Als deze uitval te maken heeft met geplande werkzaamheden, dan wordt dit normaal aangekondigd via de app. Nu valt de trein zonder opgaaf van reden uit of er treed vertraging op. Volgens mij moet er een andere reden zijn. Nieuwe crew op dit opleidingstraject? Erg onplezierig ivm de rest van mijn schema. Kan ik gewoon ergens een klacht indienen?
Ik snap dat uitval nooit prettig is, MarnixL. Dit is echter een klant-helpt-klant community en de reactie van Tamzin is dan ook afkomstig van een andere reiziger, niet van een NS medewerker. Een klacht indienen is makkelijker via onze Klantenservice, die is hier namelijk voor bedoelt. Indienen kan het makkelijkste via Sociale Media of de Live Chat.
Reputatie 7
Badge +3
Als deze uitval te maken heeft met geplande werkzaamheden, dan wordt dit normaal aangekondigd via de app. Nu valt de trein zonder opgaaf van reden uit of er treed vertraging op.
Even in het algemeen en wat uitgebreider dan de reactie van Tamzin:
Wat blijkbaar de gang van zaken is bij NS is dat wanneer er 's nachts werkzaamheden zijn (op een traject waar 's nachts geen trein rijdt) die pas eindigen in de vroeg ochtend waardoor alleen de eerste trein van de dag komt te vervallen, dan wordt dit niet vermeld onder werkzaamheden.
Daarnaast is het zo dat de reisplanner alleen treinen laat zien die gepland zijn. Omdat het geplande werkzaamheden zijn is de trein niet gepland en wordt dus niet getoond in de reisplanner, ook niet als vervallen trein. Het is dan alsof de trein nooit bestaan heeft. Zeg maar, de grote NS verdwijntruc.

Echter, de trein van 6.22 naar Alphen (neem aan dat je die bedoelt en niet die naar Gouda), was wel gewoon gepland en stond in de reisplanner (en dus ook achteraf op de vertrektstaat en overzicht terug te vinden) en ook was dit niet de eerste trein van de dag naar Alphen, dus zal de uitval niet te maken hebben met werkzaamheden.
Wat de reden wel is? Geen idee. Wel was het voor de geplande treinstellen de eerste rit van de dag en zijn ze later op volgende ritten wel ingezet. Misschien wat opstart problemen?
Ik lees elders ook dergelijke opmerkingen, Momo. Ik denk dat het goed is om er melding van te blijven maken want reiziger raken hierdoor erg in verwarring over de uitval.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad is het goed om er melding van te maken, maar het is ook goed om althans enigszins in de goede hoek te zoeken. Gezien het feit dat de vervallen ritten wel in de reisplanner stonden zal het niet gaan om geplande werkzaamheden, zoals vermoedelijk wel het geval was tussen Rotterdam en Gouda en in eerdere gemelden gevallen.
Het zal dus iets ongepland zijn, de vraag is alleen wat en of daar nog achter te komen is.
Reputatie 2
Van de 332 geplande ritten op dat tijdstip zijn er maarliefst 40 uitgevallen, dat is echt veels te veel voor een specifieke trein. Hier moet wel een reden achter zitten.
Reputatie 7
Badge +3
De punctualiteit van de rit om die tijd is inderdaad niet best, daar zal NS geen jubel tweet over doen uitgaan.

Het is (zo op basis van een paar steekproeven) wel iedere keer de eerste rit van de dag voor de betreffende stellen. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben (geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is) dat er 's nachts 1 of 2 TAG stellen blijven staan in Gouda die de eerste ritten naar Alphen rijden en de andere stellen moeten dan vanaf Leidschendam naar Gouda rijden. Wellicht ligt daar het probleem, dat ze niet op tijd in Gouda zijn om één of andere reden.
Reputatie 2
Ik heb even in de shift app gekreken en de trein komt inderdaad uit Leidschendam en de twee ritten ervoor (8610 en 8608) beginnen hun dag in Gouda. De speling is vrij kort, de trein vertrekt 5:38 uit Leidschendam, komt 6:06 aan in Gouda en moet om 6:12 weer vertrekken naar Alphen.
Reputatie 6
Badge
Inderdaad komt het materieel voor deze trein 8710 als trein 78710 uit Leidschendam naar Gouda.
Vertrektijd Leidschendam om 05.38, aankomst Gouda om 06.06.
Te Leidschendam heeft de Machinist ongeveer 30 minuten de tijd om trein geheel gereed te maken.
Deze tijden zijn conform regelgeving.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn wel meer dingen conform regelgeving of normtijden, maar praktijk kan altijd anders zijn.
Ik herinner me nog het gevalletje sprinter Tiel - Woerden.
Reputatie 6
Badge
De normtijden te Woerden zijn (of waren ?) veel te krap, @Momo
De normtijden mbt deze trein te Leidschendam kloppen prima denk ik, maar speelt er misschien iets heel anders.

Reageer