Dienstregeling HSL treinen.

• 26 maart 2019
  • 4 reacties
  • 236 Bekeken

Goedemiddag,

Momenteel vetrekken de HSL treinen vanuit Breda pas om 6.45u en de laatste treinen vertrekt al om 23.15u Voor een product dat qua reizigers aantallen zo stijgt is mijn mening dat dit relatief vroeg is. Nu vermoed ik dat dit te maken heeft met exploitatie en afspraken en dergelijk. M.i. zou de eerste trein om 5.45u moeten vertrekken en de laatste om 23.45u, dan wel 00.15u.

Dit geldt ook voor de internationale trein richting Brussel. Deze vertrek pas om 7.42u (!) voor het eerst en vertrekt om 22.42u al voor het laatst. Dit is voor de spits reizigers en de vroege vogels (die vliegen vanaf Brussel bijvoorbeeld) nauwelijks een aantrekkelijk alternatief. De eerste rit zou om 5.42u (komend vanaf Rotterdam CS) moeten vertrekken en de laatste rit om 23.42u.

Op deze wijze wordt het HSL spoor een stuk aantrekkelijker.

4 reacties

Reputatie 5
Badge
We wachten hier al sinds 2009 op.. Misschien weet @Sneltram wat meer over het soort en type onderhoud wat deze wens al 10 jaar verhindert?
Op de HSL gelden veel strengere normen en regels wat betreft spooronderhoud en staat van het spoor, bijvoorbeeld hoeveel millimeter afwijking er mag zijn in de spoorligging. Daarom is er (bijna) iedere nacht onderhoud nodig, terwijl dit op een conventionele spoorlijn minder frequent is.
Reputatie 7
Badge +3
Absoluut wenselijk.

Echter, de HSL is iedere nacht in onderhoud tussen pakweg 24:00 en 06:00 uur, dus het spoor is dan simpelweg niet beschikbaar. Onderhoud en dagelijkse controles van HSL materieel kan op slechts een beperkt aantal locaties plaatsvinden. De eerste rit uit Rotterdam moet daarom eerst uit Amsterdam komen. Vandaar dat de eerste IC Direct van Amsterdam naar Rotterdam veel vroeger rijdt dan in omgekeerde richting. Gelukkig is er de hele nacht een nachttrein. Doet er wel iets langer over, maar je komt er in ieder geval.

Waarschijnlijk afgekeken van Japan, daar ligt de Shinkansen ook iedere nacht volledig plat tussen 24.00 en 06.00 uur. Wel kunnen treinen daar op allerlei locaties overnachten.
Goedemiddag,

Momenteel vetrekken de HSL treinen vanuit Breda pas om 6.45u en de laatste treinen vertrekt al om 23.15u Voor een product dat qua reizigers aantallen zo stijgt is mijn mening dat dit relatief vroeg is. Nu vermoed ik dat dit te maken heeft met exploitatie en afspraken en dergelijk. M.i. zou de eerste trein om 5.45u moeten vertrekken en de laatste om 23.45u, dan wel 00.15u.

Dit geldt ook voor de internationale trein richting Brussel. Deze vertrek pas om 7.42u (!) voor het eerst en vertrekt om 22.42u al voor het laatst. Dit is voor de spits reizigers en de vroege vogels (die vliegen vanaf Brussel bijvoorbeeld) nauwelijks een aantrekkelijk alternatief. De eerste rit zou om 5.42u (komend vanaf Rotterdam CS) moeten vertrekken en de laatste rit om 23.42u.

Op deze wijze wordt het HSL spoor een stuk aantrekkelijker.

Hey @Michielkuis, ben het volledig eens met je verhaal. Ik hoop ook van harte dat de IC direct treinen, en met name de internationale IC wat eerder start en later doorgaat..We wachten hier al sinds 2009 op.. Misschien weet @Sneltram wat meer over het soort en type onderhoud wat deze wens al 10 jaar verhindert?

Ik heb wel een tip voor je: je kan vanuit Breda de IC van 06:23 pakken naar Rotterdam (richting Den haag) Van daaruit kun je de IC direct van 06:55 pakken vanuit rotterdam naar schiphol/amsterdam.
Reputatie 5
Badge
Absoluut wenselijk.

Echter, de HSL is iedere nacht in onderhoud tussen pakweg 24:00 en 06:00 uur, dus het spoor is dan simpelweg niet beschikbaar. Onderhoud en dagelijkse controles van HSL materieel kan op slechts een beperkt aantal locaties plaatsvinden. De eerste rit uit Rotterdam moet daarom eerst uit Amsterdam komen. Vandaar dat de eerste IC Direct van Amsterdam naar Rotterdam veel vroeger rijdt dan in omgekeerde richting. Gelukkig is er de hele nacht een nachttrein. Doet er wel iets langer over, maar je komt er in ieder geval.

Reageer