beantwoord

Dienstregeling ICD 2018

• 22 september 2017
  • 20 reacties
  • 949 Bekeken

Ik las in een ander topic dat de eerste ICD van Rotterdam richting Schiphol binnenkort weer naar 6:41 gaat. Is het mogelijk in de nieuwe dienstregeling de eerste ICD nog iets eerder te laten gaan, en dan meteen met de kwartiersdienst te beginnen? De ICD van 6:41 zit altijd vol namelijk. Ik weet niet of er ICD's op Rotterdam CS staan opgesteld 's nachts, maar het zou heel fijn zijn als de eerste ICD van de dag begint in Rotterdam, en niet uit Breda komt. Er gaat op het stukje Breda - Rotterdam nog weleens wat mis, en een klein beetje extra zekerheid dat de eerste trein gewoon op tijd vertrekt en je op tijd op je werk aankomt lijkt me heel fijn.

Wat betreft de avond - de ICD stopt nu erg vroeg richting Rotterdam. De laatste ICD vertrekt 23:07, terwijl dit andersom (Rotterdam - Amsterdam) 23:41 is. Dat zal er vast mee te maken hebben dat die bepaalde trein weer naar Amsterdam moet, maar ik vind 23:07 heel vroeg. Vooral omdat het in het weekend ook 23:07 is. Is het mogelijk de ICD in de nieuwe dienstregeling langer door te laten rijden, bijvoorbeeld met een laatste vertrek vanuit Amsterdam om 23:37 of 00:07? Vooral voor mensen die nog over moeten stappen denk ik dat dit zeer welkom is.

Ik heb al wat info gelezen over de nieuwe dienstregeling, maar kon daar geen ICD wijzigingen in vinden (behalve dan dat de IC Brussel ook over de HSL zal gaan).
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 september 2017, 11:37

Goed dat je dit aangeeft Camomille, ben blij dat je zo goed meedenkt over de dienstregeling. Ik kan helaas nog geen prognose geven hoe de dienstregeling van 2018 er wat betreft de ICD uit zal gaan zien. Ik zal jouw verzoek doorspelen naar de planners, om dit onder de aandacht te brengen. Mogelijk hadden zij deze oplossing al voor ogen. Wat betreft de drukte in de ICD: wij gaan een proef draaien waarbij we de reizigersverdeling willen optimaliseren, omdat dit vaak een oorzaak is voor de te volle treinen. Hier kun je er meer over lezen. Wat denk jij? Zal dit de drukte in de Intercity Direct kunnen verminderen?
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Goed dat je dit aangeeft Camomille, ben blij dat je zo goed meedenkt over de dienstregeling. Ik kan helaas nog geen prognose geven hoe de dienstregeling van 2018 er wat betreft de ICD uit zal gaan zien. Ik zal jouw verzoek doorspelen naar de planners, om dit onder de aandacht te brengen. Mogelijk hadden zij deze oplossing al voor ogen. Wat betreft de drukte in de ICD: wij gaan een proef draaien waarbij we de reizigersverdeling willen optimaliseren, omdat dit vaak een oorzaak is voor de te volle treinen. Hier kun je er meer over lezen. Wat denk jij? Zal dit de drukte in de Intercity Direct kunnen verminderen?

Bedankt voor je reactie! Om eerlijk te zijn denk ik het niet. Als je ziet hoe druk het 's ochtends is op Rotterdam CS is het voor mensen gewoon niet mogelijk ergens anders te gaan staan. Op elk plekje op het perron staat iemand te wachten (in het geval de ICD uit Breda komt), en bij ICD's die in Rotterdam beginnen kun je heel de trein door lopen maar is het gewoon in elke coupe (en op de balkons) propvol. Vooral de 7:28 is niet te doen. Daarnaast denk ik dat iedereen al gewoon zo snel mogelijk de trein in wil en hoopt dat hij/zij kan zitten - als er van die schreeuwende, ongemotiveerd lijkende, mensen bij komen zoals op Schiphol denk ik dat reizigers die staan te wachten daar alleen maar geïrriteerd van raken. Maar we zullen het zien! Het lijkt me handiger als in de app bijvoorbeeld wordt aangegeven bij welke letter een deur is, zoals bij de Sprinters op Schiphol het geval is. Het perron staat al helemaal vol dus zoveel zin zal het niet hebben, maar dan weten reizigers in ieder geval zelf gewoon waar ze moeten gaan staan. De meesten zullen dit al wel uit hun hoofd weten door het dagelijkse gereis met de ICD, maar ik denk dat dit minder irritatie zal opwekken dan de "supporters". De enige echte oplossing is natuurlijk gewoon langere treinen, maarja dat duurt helaas nog een paar jaar.
Reputatie 7
We zullen het moeten afwachten. Ik ben altijd een voorstander van het verbeteren van de reizigersspreiding, omdat het soms in 1 treinstel ontzettend rustig kan zijn, maar in het volgende treinstel reizigers op hun koffers moeten zitten. Dat is zonde van de ruimte. Het zal nooit de volledige oplossing zijn, dat zou alleen opgelost worden met het verlengen van treinen. Helaas zit hier ook een limiet op. Het is afwachten wat de cijfers met zich mee zullen brengen. Uiteraard zullen de supporters hun best doen om zo min mogelijk irritatie op te wekken. Maak je zelf ook gebruik van de ICD? Misschien is het goed om ook jouw ervaringen in dit topic te delen, dan krijg ik meteen een kritische, warme lijn met feedback op deze verandering.
Als het goed is, zal in de dienstregeling van 2018 de eerste ICD om 6 uur 28 vertrekken en wordt er om 6 uur 58 begonnen met de kwartiersdienst. Er komt dus een extra trein te rijden.

Over extra late treinen weet ik niets. Maar wellicht dat daar de collega's die over de dienstregeling gaan wat over kunnen zeggen.
Reputatie 6
Badge
Dat zou goed nieuws zijn. Dit betekent ook, dat de kwartierdienst een kwartier eerder begint dan nu.

Hopelijk nog een late trein vanuit Amsterdam om 23.37 of 0.07!
We zullen het moeten afwachten. Ik ben altijd een voorstander van het verbeteren van de reizigersspreiding, omdat het soms in 1 treinstel ontzettend rustig kan zijn, maar in het volgende treinstel reizigers op hun koffers moeten zitten. Dat is zonde van de ruimte. Het zal nooit de volledige oplossing zijn, dat zou alleen opgelost worden met het verlengen van treinen. Helaas zit hier ook een limiet op. Het is afwachten wat de cijfers met zich mee zullen brengen. Uiteraard zullen de supporters hun best doen om zo min mogelijk irritatie op te wekken. Maak je zelf ook gebruik van de ICD? Misschien is het goed om ook jouw ervaringen in dit topic te delen, dan krijg ik meteen een kritische, warme lijn met feedback op deze verandering.

Ik reis elke dag naar en van werk met de ICD, zal m'n ervaringen hier delen! Wellicht dat andere reizigers dat ook kunnen doen als er nog geen topic voor is?

Als het goed is, zal in de dienstregeling van 2018 de eerste ICD om 6 uur 28 vertrekken en wordt er om 6 uur 58 begonnen met de kwartiersdienst. Er komt dus een extra trein te rijden.

Over extra late treinen weet ik niets. Maar wellicht dat daar de collega's die over de dienstregeling gaan wat over kunnen zeggen.

Oh dat zou echt heel fijn zijn!
Uiteraard zullen de supporters hun best doen om zo min mogelijk irritatie op te wekken. Maak je zelf ook gebruik van de ICD? Misschien is het goed om ook jouw ervaringen in dit topic te delen, dan krijg ik meteen een kritische, warme lijn met feedback op deze verandering.
Ik heb deze week nu al vier keer in de spits gereisd met de ICD op tijden dat die supporters er zouden moeten staan, maar tot nu toe pas één keer gezien. Dat was vanavond op Amsterdam Centraal voor de trein van 18:07 naar Breda. De twee achterste rijtuigen mochten door niemand gebruikt worden, het gevolg was dat doordat het in Schiphol vrij instappen was de voorste rijtuigen propvol zaten, terwijl dat normaal echt minder is. Reizigers op Schiphol zijn aannemelijk gewend dat de achterste rijtuigen het volste zitten omdat die het dichtste bij de trap staan in Amsterdam.
Reputatie 7
Bedankt voor deze terugkoppeling Suzanne. Is het mogelijk dat de achterste twee treinstellen al vol zaten, waardoor de reizigers supporters eerst hebben geprobeerd om de andere treinstellen vol te krijgen? De reden van de afwezigheid van de supporters tijdens de spits van jouw reis kan ik niet verklaren. Mogelijk was er een moment pauze of overleg, waarbij het personeeltechnisch niet goed is verlopen, maar die toezegging durf ik je niet de doen.
Nee, de twee rijtuigen waren op 1 persoon na helemaal leeg. Iemand die dit ook zag en de deur wilde openen werd vermanend toegesproken dat hij door moest lopen naar voren, daar zou meer ruimte zijn.

Terwijl ik vooraf echt wel het nut van deze supporters in zag. 's Ochtends op Rotterdam Centraal klonteren mensen met koffers graag samen direct bij de deuren terwijl er nog zitplaatsen zijn in de coupé.
Reputatie 7
Ik zal dit nog even bij onze verantwoordelijke leggen, zodat deze situatie wel bekend is. Mogelijk waren deze treinstellen niet geschikt om mee te reizen of werden deze later op het traject afgekoppeld, maar daar vind ik op het moment niets over terug. Goed dat je dit aangeeft.
Nou, de supporters doen hun werk. Ik ben, samen met veel meer mensen afgelopen weken nu al meerdere keren geweigerd om in te stappen. Trein VOL!

De dienstregeling kan er niks aan doen, en de lengte van de treinen is ook niet aan te passen, maar de ICD raakt de laatste weken echt overvol!

Mensen die geweigerd worden (oa op 7.28 en 8.28), moeten de volgende trein maar pakken, maar die zit natuurlijk ook al bomvol. Het matcht wat mij betreft ook totaal niet met het plaatje dat in de krant geschetst werd over de zitplaatskans in de ICD (ruim voldoende... 😠 )

Nog een extra vraag: Ik begreep dat de komende maanden van de nieuwe dienstregeling de ICD ook nog eens toeslagvrij wordt (in de spits) ivm werkzaamheden op andere trajecten? Klopt dit? En zo ja, worden de mensen die normaalgesproken over het traject met werkzaamheden gaan, dan geacht in de ICD te gaan reizen? Ik hoop dat er nog eens opgeteld wordt dat 1000 + 1000 in een intercitydirect voor 800 man echt niet gaat passen!
Reputatie 7
Badge +3
@Getiem
De ICD zit in spits vol met mensen die alle kosten van hun baas vergoed krijgen. Buiten de spits, als de zelfbetalers reizen, zijn de treinen vaak grotendeels leeg. In de meeste treinen is er dus inderdaad meer dan genoeg plaats. Beste oplossing is om de toeslag in de spits drastisch te verhogen.
Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt dat de Intercity Direct de eerste maanden tijdens de nieuwe dienstregeling toeslag vrij is? Ik durf hier nog niets over te zeggen want ik kan hier intern niets over vinden. Indien er werkzaamheden zijn bekijken wij altijd alle mogelijkheden om de drukte op te vangen. We zijn ons ervan bewust dat werkzaamheden extra drukte met zich meebrengt.
Het is algemeen bekend dat de overheid de boete aan de NS (voor de HSL prestaties) via het fonds gaat inzetten om de toeslag op de HSL buiten de spits naar 0 te zetten (fonds betaald dus de toeslag voor mensen buiten de spits). Op een ander forum was er een suggestie dat dit van start ging met de nieuwe dienstregeling en dat het ook met de spits nog toeslagvrij zou worden, ivm werkzaamheden. Ondertussen kreeg ik mee dat volgende week (aka begin december) er nog een officieel communiqué vanuit de NS volgt hierover. Wel dat het waarschijnlijk toch alleen buiten de spits is.
Maar ik hoor graag snel als er al meer nieuws is. Dan kan ik met mijn werkgever het woon-werkverkeer gaan bespreken voor komend jaar. Op dit moment is tussen 6.30 en 9.00 namelijk niet op een normale manier te reizen met de ICD.
http://nieuws.ns.nl/intercity-direct-tijdelijk-toeslagvrij/ Dus buiten de spits.
En bedankt NS, als je een dienstregeling baseert op getructe cijfers......
Complete minachting voor de reizigers in de ICD: je hebt gewoon 97% kans op een zitplaats!

Dat is ongeveer hetzelfde als dat Rijkswaterstaat en bijbehorend ministerie zouden zeggen dat er NOOIT file op de snelweg A4 van Rotterdam naar Amsterdam viceversa staat!

Naast de truc met de stewards (nee, je mag de trein niet in, neem de volgende trein....) op Rotterdam wordt het zo wel erg duidelijk wie de klant is (dat is dus niet de reiziger...)
Reputatie 7
Badge +3
Op zich is een gemiddelde meting op basis van alle spitsuurtreinen natuurlijk een heel redelijk criterium. Alleen komt het nu over als het wijzigen van de spelregels tijdens de wedstrijd.
Veranderen van spelregels is 1. Veranderen naar een methode die nog steeds hapert is 2.
Het beste zou zijn dat ze dan wel op tellingen/visuele controle in de trein overstappen... praktijk klopt namelijk totaal niet met de cijfers.

Volgens de kamerbrief, wordt de zitplaatskans nu gebaseerd op incheck/uitcheck...
Nou snap ik dat je daarmee een heel redelijke benadering kunt doen, maar je mist toch veel.
Komt nog bij dat het ondertussen bij steeds meer mensen bekend is dat er in de spits toch niet gecontroleerd wordt, en mensen dus de toeslag ook al niet meer doen, waardoor je een waardevolle parameter in de incheck/uitcheck methode al weer mist. Als je al aan de randen van de spits ziet hoeveel er bij een plotselinge controle uitgevist worden, kan ik het in de spits zelf, waarin de conducteur er toch niet door kan lopen, wel raden.

Bovendien zit er in de huidige streeft percentage voor zitplaatskans nog een enorme escape voor de NS en de staatssecretaris:
"Tegen de achtergrond van een ruime groei van het verwachte aantal reizigers en beperkte mogelijkheden om capaciteit toe te voegen of de drukte in de spits te verminderen, stelt de audit vast dat een streefwaarde van 94,9% in 2019 realistisch is. Deze streefwaarde is gebaseerd op het meest plausibele scenario voor de reizigersgroei. Gezien de grote invloed die reizigersgroei op de prestaties heeft, ben ik bereid om bij de beoordeling van de prestaties in 2019 nadrukkelijk mee te wegen hoe deze groei zich daadwerkelijk heeft ontwikkeld"

Met andere woorden: als de reizigersgroei anders is dan we van te voren bedenken, dan kan het streefgetal genegeerd worden en voldoen we altijd.

(link kamerbrief met meetmethode: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/12/13/prestatieafspraken-hsl-zuid )
Reputatie 7
Badge +3
Als de praktijk niet klopt met de cijfers zou dat inderdaad betekenen dat een flink deel van de reizigers niet incheckt wat ik weiger te geloven.
Ik reis dagelijks Rotterdam-Schiphol vv. Ik ben in november al meerdere keren geweigerd omdat de IC-direct te vol zit (en dan vertrekt de trein volgens dienstregeling pas over 10 minuten!)
In december heb ik beide kanten op nog maar op minder dan de helft van de ritten een zitplek gehad.

En dan moet ik (en al die andere mensen die buiten blijven staan of op het balkon staan) geloven dat dat dus maar 3% uitmaakt?

En ik varieer qua vertrektijd nu tussen 7uur 's ochtends en 9.30, en het is in alle gevallen vol.

Reageer