beantwoord

Dienstregeling Kampen-Zuid

• 17 oktober 2016
  • 27 reacties
  • 1060 Bekeken

Sinds een paar jaar reis ik via Kampen-Zuid naar Amersfoort v.v.. Nieuwe dienstregeling geeft
aan dat ik nu per dag 27 minuten extra overstaptijd heb op station Zwolle. Dat is toch geen
alternatief bieden? Onbegrijpelijk alternatief. Reis Kampen zuid naar Amersfoort duurt straks
met de trein 1 uur en 12 minuten.... ik begrijp dat ik weer in de auto moet stappen. Wat is de achtergrond van dit besluit? 😞
icon

Beste antwoord door Sneltram 17 oktober 2016, 21:52

Dit is inderdaad een vervelde overstap in de nieuwe dienstregeling.

Als we eerlijk zijn, dan was het in de oude dienstregeling ook al niet optimaal, maar in 2017 wordt het nog minder fraai. De beste optie qua reistijd is, zoals door iemand al werd aangedragen, gebruik maken van station Kampen in het centrum. Dan heeft u een compacte, haalbare overstap in Zwolle.

De reden van het verschuiven van de tijden van de sprinter op Kampen Zuid is dat er rond Almere en Lelystad ruimte moest worden gemaakt voor een extra intercity naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Dat was alleen mogelijk als de sprinter uit Zwolle zou worden ingehaald te Almere Oostvaarders. Van daaruit kwam de trein in Zwolle heel ongunstig te liggen ten opzichte van de overstapmogelijkheden. Het overgrote deel van de reizigers ging sowieso niet verder dan Zwolleds. Voor hen verandert er niets. Reizigers van Kampen Zuid naar Amsterdam en Schiphol zijn in de nieuwe dienstregeling juist sneller.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 4
Station Kampen is voor U wellicht een betere optie.
Helder, alleen gaat dit volstrekt voorbij aan opzet Hanzelijn (betere ontsluiting voor forensen) richting Randstad
Reputatie 4
U reist richting Zwolle, niet richting Randstad.
Ik reis richting Utrecht....
Reputatie 5
Badge
Dit is inderdaad een vervelde overstap in de nieuwe dienstregeling.

Als we eerlijk zijn, dan was het in de oude dienstregeling ook al niet optimaal, maar in 2017 wordt het nog minder fraai. De beste optie qua reistijd is, zoals door iemand al werd aangedragen, gebruik maken van station Kampen in het centrum. Dan heeft u een compacte, haalbare overstap in Zwolle.

De reden van het verschuiven van de tijden van de sprinter op Kampen Zuid is dat er rond Almere en Lelystad ruimte moest worden gemaakt voor een extra intercity naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Dat was alleen mogelijk als de sprinter uit Zwolle zou worden ingehaald te Almere Oostvaarders. Van daaruit kwam de trein in Zwolle heel ongunstig te liggen ten opzichte van de overstapmogelijkheden. Het overgrote deel van de reizigers ging sowieso niet verder dan Zwolleds. Voor hen verandert er niets. Reizigers van Kampen Zuid naar Amsterdam en Schiphol zijn in de nieuwe dienstregeling juist sneller.
Dank voor je uitleg. Nog een korte reactie.
Afgezien van het feit dat station kampen Zuid bijna in mijn achtertuin ligt en ik voor station kampen de IJssel over moet fietsen nog twee zaken. Het oude Kamperlijntje waar u op doelt gaat er in juni 2017 voor langere tijd uit, dus vervalt dan als optie. En de reden dat "het overgrote deel toch in Zwolle uitstapt" lost mijn probleem toch niet op? Overigens hoeveel reizigers zijn er per dag die wel richting Amersfoort/Utrecht/Rotterdam reizen? ? Het blijft ,vind ik niet acceptabel, dat je per dag twee maal 27 minuten moet wachten op een overstap. Sta ik in de winter dus bijna een uur per dag op een (overstap) trein te wachten. Zou de NS zelf ook niet moeten willen lijkt me.. Dus dan toch maar weer de auto in....
Reputatie 5
Badge
Cijfers over het aantal overstappers per station zijn helaas niet openbaar te vinden. Gelukkig krijgen we wel een goede indicatie via de 'adviesaanvraag' aan het LOCOV:

"De Sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal krijgt een gewijzigde tijdligging, om ruim 600 reizen van en naar Kampen Zuid en Dronten een snellere reistijd van ongeveer 15 minuten met Schiphol en de westelijke Randstad te geven. Om dit te realiseren, is de tijdligging tussen Lelystad en Zwolle aangepast. Ongeveer 300 reizen per dag van en naar Kampen Zuid en Dronten die in Zwolle overstappen, krijgen een langere reistijd van tien minuten."
De wachttijd in Zwolle was al erg lang. Hoe krijg mensen uit de trein??
zo dus.
Hoe kun je in hemelsnaam mensen opzadelen met een uur wachttijd per dag.
Welke incompetente ambtenaar heeft dit verzonnen?
Ga dan via het andere station? Wat een eeuwig stom antwoord vind ik dat.
Dat is de realiteit ontlopen. Ga maar zorgen dat dit teruggedraaid wordt,
Reputatie 7
De kans dat dit nog wordt teruggedraaid wordt is nihil..
De kans dat dit nog wordt teruggedraaid wordt is nihil..

Ik denk dat de gemeente Kampen zich hier flink mee moet bemoeien en eens een keer wat positiefs doen voor de reizigers.
Reputatie 7
Ik denk dat de gemeente Kampen, tenzij ze veel geld op tafel smijten, weinig in te brengen heeft..
dan moeten ze dat maar eens doen. of actie richting Den haag.
Reputatie 5
Badge
Ik begrijp uw teleurstelling, maar heb ook geprobeerd uit te leggen waarom deze beslissing door NS genomen is. Het aantal reizigers dat op het traject Lelystad - Schiphol profiteert van de extra treinen is groter dan het aantal reizigers dat nadeel ondervindt tussen Kampen en Zwolle. Op individueel niveau is het erg zuur, maar voor de dienstregeling als geheel pakt het positief uit. De nieuwe dienstregeling zorgt voor veel meer capaciteit tussen Almere en Schiphol. Dat lost daarmee het probleem van overvolle treinen op.
het is gewoon compleet geneuzel. De wachttijd was al 13 minuten.
Ik ga inmiddels alweer met de auto naar friesland.
Altijd en alleen maar telt de randstad bij jullie.
Ik wordt er stapel gek van.
Alle schoolgaande jeugd die niet anders kan heeft gewoon met die rottrein een verloren uur.
Ik ga wel met de auto hoor, heb schoon genoeg van de trein.
Jullie weten niet eens hoeveel mensen hier de dupe van worden.
Reputatie 5
Badge
Nogmaals: alleen mensen met 'NS' in hun gebruikersnaam schrijven hier namens NS.

In de adviesaanvraag (http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/dienstregeling2017-plan.pdf) stelt NS het voglende:

De Sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal krijgt een gewijzigde tijdligging, om ruim 600 reizen van en naar Kampen Zuid en Dronten een snellere reistijd van ongeveer 15 minuten met Schiphol en de westelijke Randstad te geven. Om dit te realiseren, is de tijdligging tussen Lelystad en Zwolle aangepast. Ongeveer 300 reizen per dag van en naar Kampen Zuid en Dronten die in Zwolle overstappen, krijgen een langere reistijd van tien minuten.

Kortom: 600 mensen sneller; en 300 langzamer. Daarbij komt ook nog het voordeel van de extra trein tussen Lelystad en Schiphol waar een veelvoud aan reizigers van profiteert. Ik snap dan wel dat NS deze economische afweging maakt, hoe pijnlijk het op individueel niveau is. Anders zou NS een hoop reizigers een verbetering onthouden, alleen maar om voor een kleine groep reizigers geen achteruitgang te hebben.
Reputatie 5
Badge
Als toevoeging: de meeste schoolgaande jeugd uit Kampen reist volgens mij naar Zwolle en hoeft niet over te stappen (uitzonderingen daargelaten).
lekker als je les hebt in deventer tot 21:00 uur, meestal de trein van 21:15 missen.
Lekker op tijd thuis.
Het is en blijft een stomme actie, ongeacht hoeveel mensen er voordeel van hebben.
Dan maak je de treinen maar langer naar het westen.
Daar wel eens aan gedacht?
hou maar op, wij worden het toch niet eens en mij krijg je niet mee in zo'n stinkend veevervoer hok.
Reputatie 5
Badge
Die treinen naar het westen rijden nu meestal al op maximum lengte en dubbeldeks. Vandaar de extra treinen anders krijg je, zoals u het noemt, een stinkend veevervoer hok.
Reputatie 6
Badge
Natuurlijk is de randstad veel belangrijker. JIJ begrijpt volgensmij niet dat de allergrootste steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Breda alleen al bijna 3 miljoen inwoners tellen. Amsterdam en Rotterdam zijn samen al de helft daarvan. Geen wonder dat NS hun materieel daaraan wilt besteden in plaats van de plaatsen aan de rand van Nederland. Of denk jij dat de rest van Nederland allemaal in Kampen werkt/woont?
ow ja vergeet ik nog, net voordat de trein op het nieuwe station zuid stopt rijdt de stadsbus voor je neus weg. gevolg, ook 27 min wachten op de volgende.
Nu zal de NS wel weer de schuld bij de busmaatschappij gaan leggen.
Wel eens van overleg gehoord?
het wordt tijd dat de NS en pro rail onder curatele worden gesteld.
Hou op met rotsmoezen en geneuzel over het westen, er moeten ook mensen een andere kant op.
Ja logisch dat er zo weinig de andere kant op gaan, er was al een lange wachttijd.
Nu is het helemaal bespottelijk.
Natuurlijk is de randstad veel belangrijker. JIJ begrijpt volgensmij niet dat de allergrootste steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Breda alleen al bijna 3 miljoen inwoners tellen. Amsterdam en Rotterdam zijn samen al de helft daarvan. Geen wonder dat NS hun materieel daaraan wilt besteden in plaats van de plaatsen aan de rand van Nederland. Of denk jij dat de rest van Nederland allemaal in Kampen werkt/woont?

Jij leest niet goed.
de wachttijd is in Zwolle.
Laat me raden, jij bent een westerling
Reputatie 6
Badge
Ik lees toch echt een comment "alleen de randstad telt voor jullie". Dus je bent duidelijk jaloers op de verbindingen in de randstad, of je denkt dat de randstad niet belangrijk is.
ja natuurlijk zijn we daar jaloers op, begin je het eindelijk te begrijpen.
Als ik in Den Haag ben, doe ik alles met de tram of bus.
Daar heb je geen auto nodig, om de 8 minuten kan ik weg.
Hier is het gewoon brandhout.
Hoe wil je dan de mensen in de trein krijgen door het alleen maar minder te maken.
waarom hebben ze in godsnaam een nieuw station zuid er neer gezet.
Ik kan het niet verzinnen, ja voor richting de randstad dus.
Reputatie 1
En als we nu de 2400 serie na Lls door laten rijden als spr. rI. Zl
Reputatie 5
Badge
Er zijn twee bezwaren:

1) Efficientie. Tussen Dordrecht en Lelystad heb je veel capaciteit nodig. De volgende 50 kilometer tussen Lelystad en Zwolle kun je met veel minder toe. Er is echter geen tijd om in Lelystad een stel bij te plaatsen / af te trappen. Dat heeft te maken met punt 2.

2) De 2400 serie stopt in Almere Buiten en in Duivendrecht, terwijl de 700 dat niet doet. Om vanaf Schiphol precies in een kwartiersdienst te rijden, moet de 2400 niet precies een kwartier na de 700 uit Lelystad weg, maar juist eerder. Door de dubbelsporige IJsselbrug en de normen van ProRail, kan de 2400 pas 9 minuten na de 700 uit Zwolle weg. Als je met intercitymaterieel rijdt, kost elke stop 3 minuten ten opzichte van doorrijden. Dus ben je in Lelystad 15 minuten na de 700 (9 + 3 door Dronten + 3 door Kampen Zuid). En de 15 minuten zorgt er voor dat je helaas niet meer kan stoppen in Almere Buiten en Duivendrecht. Dat is onacceptabel in combinatie met andere keuzes, zoals het schrappen van de 4900 ten noorden van Almere Centrum en het laten vervallen van de stop in Duivendrecht van de 700.

Reageer