Dienstregeling: overstappen op Leiden naar Schiphol


Goedemorgen, vanochtend de trein vanaf 05:12u vanaf Rotterdam CS naar Schiphol- dat betekent overstappen op Leiden Centraal. Daar bij aankomst helaas (wederom) een relatief lege trein zien vertrekken vanaf tegenoverliggend spoor 4b om 05:45u, richting Groningen - die niet even kon wachten op de trein vanuit Rotterdam, met als gevolg dat zo’n 150 reizigers op weg naar Schiphol zo’n 20min op de sprinter moeten wachten naar Schiphol om 06:08u - en te laat komen op werk of een vlucht missen of krap halen.
Werkelijk bizar, 3 minuten zou voldoende zijn om deze overstap vloeiend te laten verlopen, doe hier iets aan.

15 reacties

Wat jobfloris hierboven vermeld, kan ik alleen maar bevestigen met een diepe zucht. Onvoorstelbaar dat er conducteurs werken bij NS met niet eens wat simpele inzicht en meelevendheid om te bedenken dat in de arriverende trein aan het overkant van het perron heel wat overstappers zitten voor zijn vertrekkende trein.
Nu zitten we in een overvolle sprinter waar menig men geen zitplek heeft, dit bevordert de veiligheid zeker niet!
Dit had allemaal voorkomen kunnen worden door 1 a 2 minuten te wachten..

DOE HIER WAT AAN INDERDAAD!!
Reputatie 4
De conducteur zou wel willen, maar dit is één van de drukste stations qua te verwerken treinen en ze krijgen er niet altijd toestemming voor. Zeker niet als de trein geen officieel te halen overstap is volgens de reisplanner. Volgens mij zou de reguliere aansluiting de sprinter van 5.53 zijn maar die heeft niet gereden lijkt het. Daardoor was de sprinter van 6.08 erg druk.
Fair point, don’t shoot the messenger, toch:
in zulke gevallen zou het natuurlijk wel helpen om - zodra er een trein uitvalt - de trein die voor onze neuzen wegrijd dan 2 minuten te laten wachten zodat iedereen op tijd kan komen..
Nogal frustrerend: je zou de negatieve reacties in de trein eens moeten horen.
Een aanpassing in het systeem zou zeker helpen: het gaat hier om 2 minuten: geen probleem om om 5:10u te vertrekken vanuit Rotterdam, met de verse trein die net in dienst is getreden.
Reputatie 6
Badge +1
Het is niet de conducteur die bepaalt hoe laat een trein vertrekt, maar de dienstregeling. Deze overstap staat niet in de planner, dus er kan door reizigers rekening gehouden worden met deze niet haalbare overstap.
Er kan bij NS een verzoek ingediend worden om deze trein in de nieuwe dienstregeling aan te laten sluiten op de trein uit Rotterdam.
Reputatie 2
Heel vervelend dat je de overstap niet gehaald hebt, echter de conducteur doet gewoon zijn werk zoals door de werkgever is opgedragen.
Te laat vertrekken kan er voor zorgen dat er bv te Leiden of Schiphol vertragingen ontstaan.
Een opgeheven trein is ook heel vervelend, maar daarom andere treinen ook gaan vertragen is niet bevoordelijk voor een stabiele dienstregeling.

Ala je door 25 minuten vertraging je vlucht mist, heb je toch wat fout gedaan in je eigen planning.
Ik ken ze ook inderdaad, de aansluitingen die volgens de reisplanner nét geen aansluitingen zijn. Je weet dat het eigenlijk net niet pas maar toch hoop je de aansluiting net wel te halen en baal je als je, mede door de erna uitgevallen trein, 25 minuten mag wachten.
Reputatie 7
Badge +2
Er kan bij NS een verzoek ingediend worden om deze trein in de nieuwe dienstregeling aan te laten sluiten op de trein uit Rotterdam.

Dat lijkt me inderdaad het beste, trek die trein van 5.12 gelijk met latere treinen. Die van 5.12 is om 5.46 in Leiden en die van 6.12 bv om 6.45 waardoor je een 2 minuten cross platform overstap hebt op de IC van 6.47.
De minuut later begint op Den Haag HS, allebei vertrekken ze nog om .24 uit Delft, maar de vroege trein is om 5.32 op HS en die van een uur later om 6.31.

Met een minuutje eerder heb je net als de rest van de dag een 2 minuten overstap, die overigens ook bij een kleine vertraging niet meer gehaald wordt, maar dan is het wel een officiele overstap.
Geen idee wat de reden is dat die ene trein tussen Delft en HS een minuut meer heeft.
Ik zal jullie suggesties doorgeven. Ik durf niets te beloven en hierboven wordt al beschreven waarom deze trein niet wacht. De aansluitende trein komt 7 minuten na aankomst en indien we de trein naar Groningen als aansluiting willen bieden moet er veel worden veranderd aan de huidige dienstregeling.
Reputatie 3
@Erryt NS De trein die 7 minuten later vertrekt is geen aansluitende trein, maar gewoon de eerstvolgende sprinter. De aansluitende trein is nu juist de IC naar Groningen waarvoor de overstap net te kort is om in de reisplanner te vermelden. Verder, er moet juist vrij weinig veranderd worden: de IC uit Den Haag HS 1 minuut eerder laten vertrekken, zoals het de rest van de dag ook gebeurt.
Weet niet of het door bovenstaande kwam, maar vandaag was de overstap wel 2 min waardoor de overstap wel haalbaar was. 5:45 op leiden aankomst spoor 5b en 5:47 vertrek vanaf spoor 4b.
Het kan dus wel!
Reputatie 4
@Erryt NS De trein die 7 minuten later vertrekt is geen aansluitende trein, maar gewoon de eerstvolgende sprinter. De aansluitende trein is nu juist de IC naar Groningen waarvoor de overstap net te kort is om in de reisplanner te vermelden. Verder, er moet juist vrij weinig veranderd worden: de IC uit Den Haag HS 1 minuut eerder laten vertrekken, zoals het de rest van de dag ook gebeurt.

Volgens de dienstregeling is de IC dus geen aansluitende trein. In de beleving van de reizigers wel. Als het simpel opgelost kan worden, is dat voor de reizigers fijn. Die hebben dan een snellere aansluiting.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is wel een beetje een aparte trein qua tijden. Kijk je voor een langere periode, dan varieert de vertrektijd vanaf HS van 5.33 tot 5.36. In dat laatste geval vertrekt die ook pas om 5.15 uit Rotterdam.
https://treinposities.nl/rit_per_station/gv/2217

@Erryt NS De trein die 7 minuten later vertrekt is geen aansluitende trein, maar gewoon de eerstvolgende sprinter. De aansluitende trein is nu juist de IC naar Groningen waarvoor de overstap net te kort is om in de reisplanner te vermelden. Verder, er moet juist vrij weinig veranderd worden: de IC uit Den Haag HS 1 minuut eerder laten vertrekken, zoals het de rest van de dag ook gebeurt.Volgens de dienstregeling is de IC dus geen aansluitende trein. In de beleving van de reizigers wel. Als het simpel opgelost kan worden, is dat voor de reizigers fijn. Die hebben dan een snellere aansluiting.


Voor vandaag was de overstap dus wel 2 min en was het volgens de reisplanner wel een overstap.
Voor gisteren dus niet. Einde discussie 🙂
Op maandag is de geplande aankomsttijd in Leiden 5:46, wat dus een overstap van 1 minuut oplevert, officieel geen overstap dus maar in de praktijk soms nog wel te halen. Op dinsdag en woensdag is het 5:45 en heb je wel een officiële cross-platform overstap van 2 minuten. Op donderdag en vrijdag is het tenslotte 5:47 en is rijdt de trein naar Schiphol als het goed is precies bij aankomst weg.

Op donderdag en vrijdag vermoed ik dat het te maken heeft met nachtelijk onderhoud, het spoor Rotterdam - Den Haag is die nachten buiten dienst (de nachttreinen rijden om via Gouda en de laatste intercity van de dag rijdt niet) dus mogelijk dat de eerste trein dan ook een paar minuten later rijdt. Maar op maandag is daar geen sprake van, dus waarom de trein dan een minuut trager is?

Reageer