beantwoord

Dienstregeling tijdens storm Ciara. 9 februari 2020.

• 8 februari 2020
  • 48 reacties
  • 3337 Bekeken

Zal de dienstregeling veranderen morgen avond, 9 februari 2020, ivm de storm? 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 9 februari 2020, 15:17

Officiële (beknopte) informatie is te vinden via: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/zondag-9-februari-zware-storm-voorspeld.html

Ons uitgebreide live-blog is te volgen via: https://nieuws.ns.nl/liveblog-storm-ciara/

Houd vooral de reisplanner in de gaten op https://www.ns.nl/reisplanner/#/ indien je nog van plan bent om van huis te gaan.

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge

Zoals je misschien al elders hebt kunnen lezen @Trunaem wordt dit zaterdagmiddag bekend gemaakt. Dan komt zeker ook op deze Community te staan.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail bekijkt zaterdagochtend of het nodig is om de dienstregeling van zondag aan te passen. Als dit nodig geacht wordt zal in de loop van de dag door NS de aangepaste dienstregeling bekend gemaakt worden. Hou dus de media en de websites van ProRail en NS in de gaten.  En hou er ook rekening mee dat ook die aangepast dienstregeling weer aangepast kan worden wanneer de situatie zo ernstig wordt dat er niet gereden kan worden, denk aan meerdere bomen op het spoor.

Badge +3

Zie https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-en-ns-starten-morgen-geplande-dienstregeling-op-wel-hinder-verwacht

Mede omdat er op zondag al minder treinen rijden, hebben ProRail en NS besloten morgenochtend de geplande dienstregeling op te starten. Dat betekent dat er op voorhand dus geen aangepaste stormdienstregeling wordt ingesteld.

Reputatie 7
Badge

Er zijn wel kleine aanpassingen tussen ivm de wind tussen Zaandam en Den Helder.

Badge +3

Ja ik las het, extra overstap in Alkmaar. Wat dat gaat oplossen vraag ik me af…:thinking:

Ik denk om de dienstregeling ten zuiden van Zaandam/Alkmaar robuust te kunnen houden.

Reputatie 6

Overstap te  Amr (richting Hdr 33 minuten volgens de reisplanner, goed hoor) en 800 opgeheven tussen Zd en Amr.

Badge +3

Die 800 is natuurlijk wel belangrijk, maar als er 33 minuten staat lukt dat toch ook wel in 3 minuten?

Die 10-minutendienst op zondag Asd-Ehv is sowieso redelijk overbodig, laat staan als veel mensen toch niet op pad gaan door de weersvoorspellingen.

Reputatie 7
Badge +4

Het nut van het opsplitsen van treinen kan zijn dat vertragingen op lange trajecten minder doorwerken 

Reputatie 7
Badge +3

Die 10-minutendienst op zondag Asd-Ehv is sowieso redelijk overbodig, laat staan als veel mensen toch niet op pad gaan door de weersvoorspellingen.

O ja, de bezettingsgraad is anders normaal behoorlijk goed op zondag. 

Reputatie 7
Badge

goed hoor

@wsm probeer deze maand ook één (1) keer een iets positief bericht te plaatsen, zou zo leuk zijn 👍

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/meekijken-in-het-hart-van-het-spoorbeheer-de-reiziger-moet-wel-weten-waar-hij-aan-toe-is~beffd05f/

Enkele dingen daaruit:

• Hoewel het volgens de meteoroloog van Weerplaza die deelnam aan het Operationele Ketenoverleg zeker is dat er schade komt, verwacht hij niet dat Ciara zo heftig wordt als de storm van 18 januari 2018. Laten we het hopen.
  • Zondag rijden er al minder treinen dan doordeweeks.
  • Bij Leiden zijn grootschalige werkzaamheden gepland dit weekend, waarvoor een groot deel van de NS-bussen in die regio al wordt ingezet.

Voordeel van de werkzaamheden bij Leiden is wel dat het treinverkeer daar dan geen hinder van de storm ondervindt, want is er sowieso al geen treinverkeer naar Alphen, Haarlem, Schiphol en Den Haag Mariahoeve. 

Badge +3
  • Hoewel het volgens de meteoroloog van Weerplaza die deelnam aan het Operationele Ketenoverleg zeker is dat er schade komt, verwacht hij niet dat Ciara zo heftig wordt als de storm van 18 januari 2018. Laten we het hopen.

Of de storm van 25 januari 1990… Slingerde toen iets van 15 meter dakrand langs de gevel van de nieuwe studentenflat waar ik beheerder was. Maar vastgebonden aan een boom want de brandweer had het te druk met blussen van een bakkerij.

Na de storm van 2018 kon ik bijna niet werken (taxi) want overal bomen op de weg inderdaad (Eindhoven).

Maandag maar nóg vroeger opstaan dan, ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Ja die storm van 1990 weet ik ook nog. Die stond zo hard op een raam op onze afdeling dat die dreigde open te waaien, te sterk voor de raamkruk, dat de technische dienst er wat houten balken tegenaan had gezet die weer tegen iets heel zwaars waren gezet. Zelf was ik op de fiets naar werk en op de terugweg had ik hem voor deel half van opzij/ half mee en de rest helemaal mee en heb ik de helft van de rit niet eens hoeven trappen, ik ging geheel vanzelf door de wind, moest wel af en toen even remmen bij een stoplicht of om andere straat over te steken. 

In 2018 kon ik prima werken, thuis wel te verstaan. Ik was eerst half van plan wel naar werk te gaan al had ik er wel rekening mee gehouden door de dag ervoor wat mapjes met dingen die ik nodig zou hebben mee te nemen samen met de laptop (die ik normaal toch al mee naar huis nam) en had op werk ook al gezegd dat ik het zou aankijken en mogelijk thuis zou werken. Eén van de redenen om misschien thuis te blijven was deels omdat bij een vorige uitgedunde dienstregeling mijn treinen dusdanig druk waren dat het bijzonder onaangenaam was. Een andere overweging was vanwege het feit dat ik ook nog een stuk met de fiets van station naar werk moest wat met een zware storm ook niet echt aan te raden is. Dat laatste was dan ook de reden dat ik uiteindelijk thuis ben gaan werken, ik stond rond 7 uur eigenlijk al klaar om weg te gaan maar bij het openen van de tuindeur kostte het me erg veel moeite om die open te krijgen, zo hard stond de wind erop. Toen dacht ik maar dat ik beter thuis kon blijven want met zulke harde wind wilde ik echt niet fietsen.  Een zelfde besluit ook een keer genomen bij een flink pak sneeuw, ook meer vanwege het niet door de sneeuw willen fietsen.

Reputatie 7
Badge

Tis haast niet te geloven, u maakt wat mee @Momo 😀

Reputatie 7
Badge +3

Ach, valt toch best mee, 2 storm ervaringen in 28 jaar. Hetzelfde had je kunnen zeggen over Robert.

Morgen blijf ik lekker binnen, moeders die van plan was bij mij te komen eten blijft bij nader inzien ook thuis. Dan kan er hoogstens een tuinstoel of kuipplant omwaaien. Of een schutting.

Reputatie 7
Badge +3

18-1-18 mijn 1e werkdag. Op de fiets naar CS om daar de een na de andere trein zien uitvallen. Treinen die nog reden toen ik van huis ging,nreden niet meer. Werkgever gebeld dat ik onderweg was, maar vast zat. Ineens bleek er een bus te gaan. Volgens mensen in de rij een snelbus. Dus niet, het was een stopbus, extra uur langer onderweg. 1x overstappen op andere bus daarna de metro die reden wel. Toen ik ruim een uur te laat kwam (ondanks de zeer ruime marge die ik bij vertrek van huis had)  bleek evenement waar ik zou werken afgelast te zijn en was de rest van mijn collega's afgebeld. Er was genoeg werk, er reed niets dus gebleven om te werken. Treinen reden er de rest van de dag niet meer. In de avond zou het langzamerhand opgestart worden. Op mijn traject 1 trein eind van de avond, de laatste volgens normale dienstregeling. Die heb ik gehaald en kwam dus thuis.

Morgen vrij en de 1e 4 werkdagen werk ik vlakbij.

Reputatie 7
Badge +3

Als je morgen nog zin hebt om te fietsen in de wind is het NK Tegenwindfietsen misschien iets. :laughing: Inschrijven kan alleen niet meer.

Robert, parkeer die taxi maar ergens waar geen bomen staan. Voor je het weet ligt er eentje op je dakkie.

Badge +3

Die staat redelijk veilig maar nog even wat foto's van gemaakt voor de zekerheid (mocht er toch iets mee gebeuren)… En morgen vrij denk ik (sta wel standby, er kan rijwerk komen als memo).

Maar ‘wij’ rijden niet meer voor NS, dus ga maar lekker #stormpoolen of zo :laughing:

Iemand las dat toen (2018) iets anders en dat leverde de nodige (al dan niet grappige) kiekjes op…

Reputatie 7
Badge

Wat hebben dit soort berichten nou allemaal nog met NS (of het OV) te maken @Robert B  Je continue geschrijf alhier om maar wat te kunnen plaatsen is nog erger dan Facebook zo langzamerhand !

Er zijn op het moment wat ontwikkelingen gaande omtrent de HSL en het wel/niet rijden ervan. Zodra er meer bekend is laat ik het weten. De Eurostar, Thalys en 9300 zullen waarschijnlijk via Utrecht reizen. 

Reputatie 6

Volgens de app wordt de HSL vanaf 13:00 stilgelegd.

Reputatie 7
Badge +4

Was te verwachten met deze (zij-) wind over de Moerdijk. Omleiden is wijs. 

Reputatie 3

Het is wel te hopen dat Prorail ook komende nacht de toestand op het spoor steeds blijft volgen en niet pas morgenochtend gaat inventariseren waar er schade is.

Reputatie 7
Badge +3

In Den Bosch is nog helemaal niets te merken van een storm, een beetje wind meer niet.

Reputatie 7
Badge

Het is wel te hopen dat Prorail ook komende nacht de toestand op het spoor steeds blijft volgen en niet pas morgenochtend gaat inventariseren waar er schade is.

Dat lijkt me logisch en dat gebeurt natuurlijk ook, waarom dit wantrouwen @Marcel Stroo  ?

Reageer