beantwoord

Dienstregeling Veluwe naar Amsterdam v.v.


Al sinds jaar en dag is de eerst vertrekkende trein uit Putten, de 5614 van 6.00uur. Hierdoor kun je op z’n vroegst om 7.00uur in Amsterdam Centraal zijn. Is er misschien een mogelijkheid om te kijken of er op doordeweekse dagen, de 5612 in Zwolle of Nunspeet te laten beginnen ipv nu in Amersfoort. Dan aansluitend de 1514 te laten rijden, zodat je om 6.30 in Amsterdam Centraal kunt zijn. Juist omdat er vele bedrijven starten om 7.00, is dat zeker wenselijk en juist nu er overal meer treinen gaan rijden, is dit ook wel een erg wenselijke!

Ook de laatste aansluiting van de 1587 op de 587, zou die ook hersteld kunnen worden in Amersfoort! Dat scheelt 20min. Dat je later weg kan uit Amsterdam en ook drukte uit de sprinter haalt, waar ook reizigers zitten voor de polder en het Gooi!

Voor die laatst genoemde trein zou het ook mooi zijn als er gehalteerd zou kunnen worden in Putten en Ermelo. Gezien vanuit Amersfoort zijn er namelijk veel reizigers. Vooral als je ziet dat je nog rond 0.30 wel uit Zwolle zou kunnen komen, maar niet uit de randstad. Best apart in deze tijden!

Zou er even naar gekeken kunnen worden wat de mogelijkheden hierin zijn en of er hierin wat mogelijk is in deze dienstregeling of anders de dienstregeling van 2019. Graag verneem ik.
icon

Beste antwoord door Frank Visser 26 maart 2018, 13:03

Excuses voor de wat late reactie.

Het is voor mij niet mogelijk om op het aantal reizigers in te gaan van losse treinen. Over het algemeen geldt dat NS bij voldoende vervoervraag en voldoende capaciteit op het spoor treinen laat rijden. Als (de ontwikkeling van) het aantal reizigers in de eerste of laatste trein of de uitkomsten van onze vervoersmodellen daar aanleiding toe geven kijken we of we een extra trein kunnen toevoegen. Hierbij moeten we ook rekening houden met de omloop van het materieel en met het rooster van onderhoudswerkzaamheden die in de nacht plaatsvinden. Dit is een verklaring dat soms in de ene richting treinen later doorrijden of eerder starten dan in de andere richting.

Wat betreft de opmerking over een eventuele aansluiting van de 1587 op de 587 (IC Amsterdam-Amersfoort op de IC Amersfoort-Groningen) zie ik niet in waarom dit 20 minuten zou schelen. Immers: de snelste reis van Amsterdam naar Zwolle is ook op de late avond via Almere. Je vertrekt dan 23:37 en komt aan in Zwolle om 0.43. En dat terwijl de genoemde IC 1587 Amsterdam-Amersfoort al om 23:30 uur vertrekt. Het bieden van een dergelijke aansluiting in Amersfoort zou hooguit interessant kunnen zijn voor reizigers tussen Hilversum en Zwolle. Deze reizigers hebben wel een aansluiting in Amersfoort als ze een paar minuten eerder vertrekken met de Sprinter. Bij mijn weten heeft de laatste Sprinter tussen Hilversum en Amersfoort geen last van drukte. Het pleidooi voor extra stops van de laatste IC tussen Amersfoort en Zwolle zal ik voorleggen aan de dienstregelingplanners. Ik kan niet toezeggen of ik hier nog gedetailleerd op terugkom. Een mogelijk bezwaar is dat dan de IC langer onderweg zal zijn.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
De mogelijkheid om meer treinen te rijden zijn er altijd. Het probleem is echter, hoe vol zitten deze treinen en zijn ze rendabel. Als er veel vraag is van reizigers, zal de NS daar graag op inspelen en meer aanbod creëren. Ik denk dat dat ook de reden is dat die treinen nu niet rijden.

Een moderator kan je wens binnen de organisatie wel doorzetten 😉
Misschien vreemd, maar hoe kan je iets meten wat er nog niet is. Dan zou je dus een tijdje, een proef moeten laten gaan en kijken of dat rendabel is! Daar komt nog eens bij wanneer is iets rendabel? Hoeveel reizigers moeten er dan aanwezig zijn? Ik kan alleen praten over mijzelf en wat ik om mij heen verneem.

Wie is hier de moderator die dat door zou kunnen zetten dan?
Reputatie 7
Laten we voor het gemak zeggen dat een trein halfvol moet zitten om hem te laten rijden. De treinen die nu wel rijden, staan in de planner als "rustig". Op basis van die aantallen, zal vaak een beslissing worden genomen.

Een moderator zal vanzelf reageren in dit topic, daar hoef je verder niets voor te doen 🙂
Dan denk ik dat vroege trein door de weeks wel kan voldoen en die laatste aansluiting met genoemde extra stops alle dagen van de week. Gezien de drukte in de trein kwa woon-werkverkeer toeneemt en de laatste trein tevens voor uitgaanspubliek. Graag verneem ik dan ook van een moderator.
Reputatie 6
Hallo Franski en welkom op het NS Serviceforum.

Een interessant voorstel, voor forenzen zou dit een goede uitkomst zijn. Het is in dezen de vraag of de reizigersstroom deze wijziging toelaat, gezien Slidestops terecht aangeeft dat er wel genoeg vraag moet zijn om een trein 'rendabel' te laten zijn. Ik leg contact voor je met een Dienstregelingsspecialist die mij hier mogelijk antwoord op kan geven. Ik kom hierop terug. Ik hoop dat mij dit vandaag lukt, anders zal ik in de loop van volgende week een antwoord geven. Bedankt voor het aangeven.
Reputatie 6
Helaas nog geen terugkoppeling ontvangen. Ik blijf hiermee bezig.
In vergelijking met ons omringende buitenlanden begint NS erg laat met rijden. De vraag is niet zo vreemd. Het lijkt er ook op dat de komende jaren mensen steeds verder van hun werk zullen moeten wonen omdat woningen in de Randstad onbetaalbaar worden. NS doet er verstandig aan om op deze trend in te spelen.
Reputatie 4
Als een trein halfvol zou moeten zijn, moet NS van liefst 100 verschillende mensen een oproep krijgen om extra te gaan rijden.
Overigens vind ik halfvol wel erg veel. Een trein van 1:37 van Hengelo naar Enschede zal hooguit 30-40 reizigers bevatten, maar is wel nuttig voor het uitgaansvolk. En zo zijn er vast en zeker nog wel meer voorbeelden te bedenken.
Reputatie 6
Helaas heb ik tot op heden nog geen reden waarom deze verbinding niet vroeger plaats kan vinden. Ik heb de volledige mogelijkheden die je hebt genoemd, Frankski, voorgelegd aan de planners. Ik hoop z.s.m. met een inhoudelijk antwoord te komen. Weet dat jouw feedback inmiddels in goede handen is en we heel dankbaar zijn voor jouw meedenken.
Reputatie 3
Excuses voor de wat late reactie.

Het is voor mij niet mogelijk om op het aantal reizigers in te gaan van losse treinen. Over het algemeen geldt dat NS bij voldoende vervoervraag en voldoende capaciteit op het spoor treinen laat rijden. Als (de ontwikkeling van) het aantal reizigers in de eerste of laatste trein of de uitkomsten van onze vervoersmodellen daar aanleiding toe geven kijken we of we een extra trein kunnen toevoegen. Hierbij moeten we ook rekening houden met de omloop van het materieel en met het rooster van onderhoudswerkzaamheden die in de nacht plaatsvinden. Dit is een verklaring dat soms in de ene richting treinen later doorrijden of eerder starten dan in de andere richting.

Wat betreft de opmerking over een eventuele aansluiting van de 1587 op de 587 (IC Amsterdam-Amersfoort op de IC Amersfoort-Groningen) zie ik niet in waarom dit 20 minuten zou schelen. Immers: de snelste reis van Amsterdam naar Zwolle is ook op de late avond via Almere. Je vertrekt dan 23:37 en komt aan in Zwolle om 0.43. En dat terwijl de genoemde IC 1587 Amsterdam-Amersfoort al om 23:30 uur vertrekt. Het bieden van een dergelijke aansluiting in Amersfoort zou hooguit interessant kunnen zijn voor reizigers tussen Hilversum en Zwolle. Deze reizigers hebben wel een aansluiting in Amersfoort als ze een paar minuten eerder vertrekken met de Sprinter. Bij mijn weten heeft de laatste Sprinter tussen Hilversum en Amersfoort geen last van drukte. Het pleidooi voor extra stops van de laatste IC tussen Amersfoort en Zwolle zal ik voorleggen aan de dienstregelingplanners. Ik kan niet toezeggen of ik hier nog gedetailleerd op terugkom. Een mogelijk bezwaar is dat dan de IC langer onderweg zal zijn.

Reageer