dienstregeling zeeland afgeschaald | NS Community
beantwoord

dienstregeling zeeland afgeschaald

  • 21 October 2022
  • 25 reacties
  • 775 Bekeken

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 October 2022, 09:50

Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3

De dienstregeling is aangepast op dit traject vanwege werkzaamheden.

Ik vind dit alsnog vreemd. De ns zou makkelijk een snelle intercity kunnen laten rijden die in Roosendaal keert. Dat kan gewoon naast de ic Zwolle Roosendaal die nu als stoptrein doorrijdt naar Vlissingen. Maandag lukte het de ns zelfs om 3 treinen per uur te laten rijden, terwijl de snelle treinen en stoptreinen respectievelijk moesten keren op Goes en Kruiningen-Yerseke vanwege het busongeval in Brabant Waarom is zoiets nu niet mogelijk?

 

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

Het heeft alles te maken met personeelstekort.

NS moet volgens het concessiecontract alle stations doordeweeks twee keer per uur bedienen. Als NS daarbij in gebreke blijft kan dat gevolgen hebben voor de concessie.

De extra intercity met minder stops rijdt in het kader. van de compensatieregeling voor de marinierskazerne. Als NS daar in gebreke blijft zal NS voor de uitgevallen ritten niet betaald worden maar heeft dat geen gevolgen voor de concessie.

Deze keuze is gezien het personeelstekort en het feit dat tot 7 november toch geen treinen kunnen rijden naar Dordrecht wel logisch aangezien er vanwege de stremming weinig langeafstandsreizigers zullen zijn en degenen die er zijn zullen met de treinen via Breda reizen. Extra treinen laten pendelen tot Roosendaal is dan vooral capaciteit/geldverspilling.

Overigens wordt er op zaterdag nog maar eenmaal per uur gereden.

Reputatie 6

De extra snelle intercity rijdt eigenlijk om reizigers snel vanuit Zeeland naar de Randstad te brengen, maar als er werkzaamheden zijn tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht heeft die weinig toegevoegde waarde. Bij eerdere werkzaamheden tussen Roosendaal en de Randstad reed deze trein ook niet, dus heeft niets te maken met personeelstekort. De treinen uit Vlissingen rijden nu vanaf Roosendaal door richting Breda en verder.

Reputatie 7
Badge +1

Neem vanaf Goes de bus-jawel, die van de Connexxion (door Zeeland) en snel-snel overstap vlak voor Zierik en je bent op Zuidplein in Rotjeknor binnen 80 min. Ook elke 30 min doordeweeks.

Wat is het toch dat zoveel mensen min of meer eisen dat treinen echt moeten rijden om enkel warme lucht te verplaatsen?

Badge +3

Wat heb je aan een bus met een NS abonnement?

Reputatie 2

Vanaf donderdag 20 oktober tot zondag 6 november rijden er maar 2 treinen per uur tussen Roosendaal en Vlissingen. Wat is hiervoor de reden en mag de NS dit wel aangezien over de dienstregeling afspraken zijn gemaakt tussen het kabinet en de provincie Zeeland in het kader van compensatie voor de marinierskazerne?

Voor komende Koningsdag maakt NS het wel helemaal bont.. Slechts 1 trein per uur tussen Vlissingen-Roosendaal.. Dat is wel heel sneu als je bedenkt dat er doordeweeks 3 treinen rijden op dit traject. Gaat leuk worden voor alle reizigers die naar bijvoorbeeld Rotterdam of Breda willen.

@jordy94

Wat de reden is is me niet geheel duidelijk maar in het weekend en op feestdagen is 1 trein per uur op zich voldoende om aan de concessievoorwaarden te voldoen. Wellicht toch weer een tekort aan personeel vanwege de meivakantie.

De tweede trein rijdt alleen tussen Amsterdam en Dordrecht. Ook Dordrecht-Roosendaal wordt dus minimaal bediend (1 IC en 1 SPR).

Sowieso rijden er dit jaar op Koningsdag vrijwel overal beduidend minder treinen dan voor corona met behoorlijk wat treinseries die maar om het uur rijden. Gelukkig voor NS wordt het geen al te best weer.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

Dat dacht ik eerst ook. Maar de sprinters Zwolle-Utrecht rijden bijv. ook maar om het uur, op Amsterdam-Alkmaar de helft minder capaciteit dan andere jaren, minimale sprinterdiensten in de regio Arnhem-Nijmegen, sprinters rond Eindhoven deels uurdiensten, de helft minder intercity's van/naar Limburg, etc. Het lijkt er toch meer op dat per standplaats is gekeken hoeveel personeel er beschikbaar is en dat dat vervolgens maar zo goed mogelijk is verdeeld (wat is dan wel weer snap). Als het ondanks het slechte weer toch behoorlijk druk zou worden kan dat nog wel eens een probleem worden.

Reputatie 7
Badge +1

Vorig jaar lag op Koningsdag ook het e-ticket systeem er uit. Gelukkig is daar dan nu OV-pay goed voor.

Reputatie 2

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Reputatie 7
Badge +3

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Dan wordt wel 1 keer die dag gegaan. Er gaat om 10:56 een SNG naar Roosendaal en terug naar Vlissingen om 22:36

Reputatie 7
Badge +1

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Dan wordt wel 1 keer die dag gegaan. Er gaat om 10:56 een SNG naar Roosendaal en terug naar Vlissingen om 22:36

Ja ik zag het ook in de reisplanner vond dat wel een beetje bizar eerlijk gezegd. Ik denk dat het personeel zo herverdeeld is dat er dus geen mensen zijn om die SNG te rijden. Zou dan een soort van Rondje om de kerk worden omdat je dan een hele dag op dit traject rijdt.

Geen personeelstekort maar verschuiving van treinen waarvan er meer rondom de grote steden gaan rijden om daar meer volume te hebben voor het grote aantal reizigers.

In dat geval snap ik niet waarom ze niet pendelen tussen Vlissingen en Roosendaal, dan heb je in ieder geval 2 treinen per uur, per richting. Dat had dan makkelijk met wat SNG gekund, die stellen staan er toch zat in Vlissingen..

Als het aan een gebrek aan materieel zou liggen zou je gelijk hebben maar ik denk toch echt dat het om personeel gaat. Er moet op Koningsdag materieel in overvloed zijn als je kijkt wat er op een werkdag in de spits rijdt.

Badge +3

Neem vanaf Goes de bus-jawel, die van de Connexxion (door Zeeland) en snel-snel overstap vlak voor Zierik en je bent op Zuidplein in Rotjeknor binnen 80 min. Ook elke 30 min doordeweeks.

Wat is het toch dat zoveel mensen min of meer eisen dat treinen echt moeten rijden om enkel warme lucht te verplaatsen?

Dat was een goede verbinding, maar ja https://nos.nl/artikel/2492881-geen-enkele-vervoerder-wil-vanaf-2025-busvervoer-in-zeeland-verzorgen

Geen enkele vervoerder wil vanaf 2025 busvervoer in Zeeland verzorgen

 

Half jaar ouder (maar gerelateerd) artikel https://nos.nl/artikel/2467436-provincies-willen-lege-bussen-aanpakken-met-creatieve-oplossingen

 

Dat was een goede verbinding, maar ja https://nos.nl/artikel/2492881-geen-enkele-vervoerder-wil-vanaf-2025-busvervoer-in-zeeland-verzorgen

Geen enkele vervoerder wil vanaf 2025 busvervoer in Zeeland verzorgen

 

Half jaar oud (maar gerelateerd) artikel https://nos.nl/artikel/2467436-provincies-willen-lege-bussen-aanpakken-met-creatieve-oplossingen

Het honds ingewikkelde OV-plan van de Provincie Zeeland met hubs met overstappen op te reserveren deeltaxi's, deelfietsen, buurtbussen, etc en dat aangevuld met peperdure eisen voor emissieloze bussen.is gewoon luchtfietserij. Geen wonder dat je daar geen vervoerder voor vindt. Het is typisch iets wat bedacht is door ambtenaren en de bekende fantasten van de TU-Delft.

Reputatie 7

De provincie Zeeland is echter nog altijd enthousiast over die nieuwe OV-opzet. Dat geen vervoerder inschrijft kán niet aan de opzet van het vervoersplan liggen…. Och, zo naief!

Mensen houden niet van dagelijks ov reserveren en aanvullende ingewikkelde constructies en hubs. Gewoon een bushalte in de buurt met een vaste dienstregeling en anders laat maar. Als je dat goed en handig aanbiedt komen er ook wel meer reizigers. En in Zeeland óók heel veel toeristen, vakantievierende Duitsers zijn er het hele jaar door in overvloed, daar zou men zich ook veel meer op richten. Ik zie nu ook regelmatige Duitse toeristen daar in de bus, dat kan nog veel meer. 

Als het plan al doorgaat, is het gewoon gedoemd te mislukken en gaat nóg meer mensen uit die paar normale bussen die nog zouden rijden trekken, zodat die paar lijnbussen over enkele jaren alsnog óók moeten verdwijnen omdat ze steeds leger worden. 

Dat de wat grotere en erg toeristische dorpen op Walcheren zoals het bekende Domburg, Oostkapelle, Zoutelande straks niet meer met een normale bus met vaste dienstregeling te bereiken zouden zijn vind ik een gotspe. Het hele jaar door is het daar druk en vol met toeristen.

De mensen die zo’n plan bedenken reizen zelf nooit met het ov in Zeeland, én zullen dat straks ook niet doen, maar denken wel te weten wat goed is voor de ov-mobiliteit en bereikbaarheid van het overgrote deel van Zeeland - ze kijken echter alleen naar de centen.

 

@Rene74

Dat er naar de centen gekeken wordt is logisch want de Provincie Zeeland is financieel zwaar noodlijdend. Maar dat betekent nog niet dat je dan maar met een hoogdravend luchtkasteel moet komen. Er zullen keuzes gemaakt worden, wat doen we nog wel en wat niet meer.

Anderzijds is ook duidelijk dat het met de exorbitante kostenstijgingen in het OV zo niet verder kan gaan want het is niet meer op te hoesten.

Een heikel punt in de aanbesteding is dat de Provincie wel oeverloze eisen stelt maar alle financiële risico's bij de vervoerder legt.

Badge +3

Off-topic maar vandaag op de radio een item over een buslijn die helemaal geen haltes (meer) had. Die bus reed dus heel de dag rond zonder passagiers die daadwerkelijk ergens heen wilden?

Bij welke halte zijn die passagiers dan ingestapt?

Badge +3

Bij welke halte zijn die passagiers dan ingestapt?

Ik zou de hele uitzending terug moeten luisteren, maar er was een beginhalte natuurlijk (tevens eindhalte?).

Onderweg dus geen haltes waar passagiers in/uit konden stappen (of zoiets). Uitzending was 6 oktober bij https://www.radio10.nl/ekdomindemorgen in ieder geval.

Gevonden, op 1:35:50… gaat om een buurtbus tussen Bedum en Winsum. Mensen zien de bus rijden maar niemand weet waar ze in/uit zouden moeten stappen (de chauffeur ook niet), want haltes zijn er (nog) niet.

Hint: je kunt dus ook met de trein (via Sauwerd)

Reputatie 5

Bij welke halte zijn die passagiers dan ingestapt?

Mensen zien de bus rijden maar niemand weet waar ze in/uit zouden moeten stappen (de chauffeur ook niet), want haltes zijn er (nog) niet.

Als chauffeur zou ik er dan gewoon een Opstapper (zoals die in Amsterdam bestond) van maken.

Badge +3

Als chauffeur zou ik er dan gewoon een Opstapper (zoals die in Amsterdam bestond) van maken.

Tja, ga maar zitten want ik rij toch… druk maar op het knopje als je eruit wilt of roep maar HO! Of zeg maar van tevoren waar je heen wilt, dat onthoud ik wel. 🤣

Hoor zojuist dat het item ook voorbij kwam op 5 oktober bij Humberto https://www.rtl.nl/programma/5224810/humberto (RTL4).

Reputatie 7

@Rene74

Dat er naar de centen gekeken wordt is logisch want de Provincie Zeeland is financieel zwaar noodlijdend. Maar dat betekent nog niet dat je dan maar met een hoogdravend luchtkasteel moet komen. Er zullen keuzes gemaakt worden, wat doen we nog wel en wat niet meer.

Er moet niet alléén maar naar centen gekeken worden. Bereikbaarheid zonder complexe toeters en bellen is ook in Zeeland nodig. Als dit steeds verder afkalft loopt de provincie nog meer leeg en hebben mensen nog meer reden om te vertrekken naar elders.

Je kan best effectiever en goedkoper werken, daar ben ik van overtuigd zonder tal van buslijnen geheel op te doeken en te vervangen door deelfietsen en wat dies meer zij. Een heel ander lijnennet maken is stap 1. En dan de bussen eens fatsoenlijk laten aansluiten op de trein (geen busaankomsten meer 2 minuten nadat de intercity is vertrokken, en geen mensen die na hun treinreis nog eens 25 minuten op een kaal en winderig Middelburgs busplein zonder voorzieningen op een bus moeten wachten - want dan kan je zelf ook wel bedenken dat mensen denken: laat maar! ) en je richten op de vele toeristen (die willen best met de bus, als er iets fatsoenlijks wordt geboden). Heb eens ambitie hierin zou ik zeggen.

Dat complexe en vol drempels zittende systeem dat ze nu uit de hoge hoed hebben getoverd en waarin ze zelf kennelijk nog heilig geloven, is slechts een voorbode van totale opheffing van het ov in Zeeland, op de trein na.

 

 

 

 

Reageer