beantwoord

Dordrecht via Schiphol

• 25 december 2019
  • 10 reacties
  • 251 Bekeken

Heel onduidelijk om de trein vanuit Eindhoven die naar Schiphol rijdt en dan nu verder naar Dordrecht als de trein naar Dordrecht aan te kondigen. Vanuit Eindhoven willen veel toeristen naar Schiphol, en als je naar Dordrecht wilt neem je de trein naar Breda, Rotterdam.. Veel reizigers wordt het nu moeilijk gemaakt. Ik stel voorkom er nog eens over na te denken  

icon

Beste antwoord door Henk_NL 25 december 2019, 14:47

Er zal vast een mooie uitleg komen over ritnummers, automatische systemen en “plannen doe je maar in de app", maar klantvriendelijk is het niet.

Als ik het goed heb gaat het om Venlo-Dordrecht via Eindhoven, Utrecht CS, Schiphol, Rotterdam CS (=treinserie 3700). Daar heeft NS juist bewust gekozen om wel de werkelijke eindbestemming te tonen onder de noemer “proef”. Dit is geen edge-case.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

't Is inderdaad ontzettend onduidelijk en ook onlogisch. Ik heb al een aantal discussies in de trein gehoord van mensen die vanuit Venlo richting Rotterdam moesten en dachten dat ze het beste konden blijven zitten, want op de schermen in de trein stond toch duidelijk dat-ie naar Rotterdam gaat.

Er zal vast een mooie uitleg komen over ritnummers, automatische systemen en “plannen doe je maar in de app", maar klantvriendelijk is het niet.

Als ik het goed heb gaat het om Venlo-Dordrecht via Eindhoven, Utrecht CS, Schiphol, Rotterdam CS (=treinserie 3700). Daar heeft NS juist bewust gekozen om wel de werkelijke eindbestemming te tonen onder de noemer “proef”. Dit is geen edge-case.

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, dat verbaast me eerlijk gezegd. Maar goed, als het een proef is, is het dus nog niet definitief en kan het nog teruggedraaid worden. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Vervelend is ook wel dat ik het personeel in de trein er nog geeneen keer over gehoord heb. Als de trein in Eindhoven aankomt, worden netjes alle komende stops t/m Dordrecht omgeroepen, maar er wordt niet bij gezegd dat als je die kant op moet, je toch echt beter in Eindhoven kunt overstappen. Toen ik een conducteur er naar vroeg, gaf hij aan geen idee te hebben hoe het zat met al die routes en gewoon z'n lijstje op te dreunen.

Jup, ik stond er ook van te kijken. Er is bewust gekozen om hier niet de aanwezige functionaliteit te gebruiken waarmee de eindbestemming (op de borden) ingekort kan worden. Wel zou er, aanvullend, gebruik gemaakt moeten worden van reis- en overstaptips. Weet niet precies welke hier gebruikt worden, zou het eventueel wel na kunnen zoeken.

Reputatie 4

Voor de 3700-serie zou er in de reisplanner en bij de monitoren inderdaad iets vermeld moeten worden in de trant van “Trein van 18.13 uur is eerder in Rotterdam”. Of Eindhoven, al naar gelang van de reisrichting.

Er zullen best veel reizigers zijn die per abuis in de trein zijn gestapt en een paar uur extra reistijd hebben opgelopen daardoor.

Badge +3

Er staat onderaan op de CTA  (of hoe het ook heet, TB nogwat) schermen dat een overstap in 's-Hertogenbosch sneller is als je echt naar Dordrecht wilt. Met de concurrent QBuzz/R-net dus, MerwedeLingeLijn.. 

Heldere geesten.. Maar zet er in Eindhoven dan gewoon op dat je nog veel sneller via Tilburg en Breda kunt reizen i.p.v. via Den Bosch….

Reputatie 6

Het hele traject Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven is zo verwarrend als de pest. Hoe de intercity's Den Haag - Eindhoven aansluiten op Zwolle - Roosendaal, en Alkmaar - Maastricht op Lelystad - Dordrecht….waar stap ik over? En hoe kom ik met zo min mogelijk overstappen vanaf bijvoorbeeld Utrecht in Breda? Of vanaf Roermond in Breda? Oude gewoonte leert mij dat de treinen naar het zuiden vanaf Den Haag HS het gunstigst rijden. Maar die rijden nu maar tot Eindhoven, en de rit via Utrecht voelt als een omweg via de langzame lijn Leiden - Utrecht.

Badge +3

Ik zeg alleen maar dat je van Venlo naar Dordrecht beter via Eindhoven en Breda kunt reizen, en niet via Schiphol (met snellere optie via ‘s-Hertogenbosch).

Dat die trein zo rijdt heb ik ook niet bedacht.

Reputatie 6

Tja, het is geografisch gezien geen voor de hand liggende keuze. Maar het is wel een handige manier om 2 minder populaire series aan extra reizigers te helpen. Woon je in Den Haag, Leiden of Amsterdam-Zuid en wil je naar Den Bosch, Eindhoven, Helmond of Venlo, dan is het toch wel een beetje extra luxe om niet over te hoeven stappen. Aangezien het toch alleen in de avond en de weekenden rijdt zal er toch bijna niemand zijn die echt haast heeft.

Reputatie 5

Een tijdje terug bij een uitleg over wat destijds een enorme verbetering was- Spoorslag 70 (weet u dat nog? de 40 steden gele tempotrein!) werd zelfs verteld dat er een poging was gedaan voor een sneltrein (IC was nog geheel onbekend buiten de UK) Venlo-Rotterdam-Amsterdam-Maastricht (nog geen rails naar S'hol, dat vermoedelijk toen nog was waar het nu OOst heet) maar gelukkig waren er in die tijd geen computergestuurde screens en dat soort noviteiten. Dat liep echter leuk in de soep omdat het personeel er niet aan wenste mee te werken-na zoveel tijd kon/mocht dat blijkbaar publiekelijk zo worden gesteld.

Deze treinserie hier-enkel in de zeer zwakke uren, vermijdt dubbelop rijden S'hol-AMS Zuid en er valt een heel kort stukkie Zuid-Duivendr weg. De winst door minder bak_KMs en personeel is vermoedelijk heel wat groter als een mogelijk iets groter aantal reizigers.

In BElgie bij de NMBS zijn overigens wel meer doorlopende IC-series die wat losse trajecten op nogal onlogische wijze aan elkaar hebben geknoopt.

Reageer