Dramatische verbinding Rotterdam-Eindhoven

Ik kan me helemaal vinden in de vele klachten over Den Haag-Eindhoven. Ik reis al geruime tijd dagelijks tussen Rotterdam en Eindhoven. Sinds december verkeer ik vrijwel dagelijks in een logistieke chaos. Er is bijna geen dag meer zonder fikse vertraging. Inmiddels heb ik de twijfelachtige eer 14 claims voor vertraging te hebben ingediend afgelopen maand. Dit door talloze oorzaken:
- Ik mis zeer geregeld de aansluiting in Breda, omdat er meer dan 3 min vertraging is en de andere trein niet wacht .
- Dikwijls is er een trein defect op het HSL traject, dan vallen er veel treinen uit, en mag ik weer over Utrecht. (45 min langer)
- Dan is er weer geen machinist, is er een seinstoring, eerdere verstoring... ga zo maar door.
- Ook loopt er geregeld iemand voor de trein bij Breda-Gilze-Rijen; waarom staan daar geen hekken voor het spoor? Gisterochtend 90 min vastgezeten in de 11119, vanwege een dergelijk treurig voorval). De week ervoor ook al.
- Dan waait het 6-7Bft en moeten reizigers maar accepteren dat een nieuwe HSL brug daar niet geschikt voor is! Dan kan toch niet waar zijn? Wisten de ontwerpers en opdrachtgevers niet dat het er kon waaien ? Ik ben zelf ingenieur, ik kan dit niet geloven. En na april zal het ook nog geregeld hard waaien..

Iedere dag is er wel wat. Het meest frustrerende is dat met de 1900 Den Haag-Venlo er een prima verbinding was. Ik had hoogstens 1-2 keer in maand een storing, nu vrijwel dagelijks. Werkelijk onvoorstelbaar. De ca. 10-min tijdswinst zien er dan op papier aantrekkelijk uit, maar in de praktijk heb je geen fluit aan.

De zure bottomline is dat mijn vrouw en ik door deze veranderingen gedwongen worden keuzes te maken (verhuizen/auto/ander werk). Want dit gaat niet meer zo langer. Mijn werk en prive lijden hieronder. De veranderingen op dit traject eisen dus een zeer hoge tol, en ik heb er geen vertrouwen in dat het vanaf april allemaal opgelost is, gezien de al reeds jarenlange hoge uitval van de HSL.

Graag ontvang ik een reactie op het bovenstaande.

19 reacties

Hallo victorc en welkom op ons Serviceforum.
Ik vind het erg vervelend om te lezen dat de wijzigingen op dit traject zoveel effect hebben. Ik weet niet of je de andere topics op dit forum al hebt doorgenomen, maar we zijn op de hoogte van de situatie op dit traject. Het moet beter en we hopen dat de wijziging die in april gaat plaatsvinden hiervoor gaat zorgen. De overstap op Breda zal dan verdwijnen en dit zal voor een verbetering zorgen.

Daarnaast noem je ook al een aantal oorzaken wat voor ons ook overmacht is, zoals de wind, een sein- of wisselstoring of een ernstig ongeval. Dat neemt uiteraard niet weg dat je hier wel hinder van hebt, iets wat wij liever ook anders zien. Ik hoop echt dat je volgende ervaringen beter zullen zijn.
Reputatie 3
Miriam,

Ook na april zal het een keer hard waaien. Waarom geen vaste omleiding via Dordrecht bij harde wind ?
Maar waar ik het meeste van baal, is dat er wordt gedaan en gereageerd of men de reiziger echt een plezier doet. Kom op nou. Denkt de NS nou écht dat 10 minuten tijdswinst (als het meezit) op het traject Eindhoven-Den Haag een wereld van verschil maakt? 5 minuten langer op je aansluitende tram moeten wachten in Den Haag, en je bent het al kwijt, dus waar praten we over?

Maar ondertussen heeft men een al decennia lang perfect functionerende stabiele intercity-lijn de nek om gedraaid.

En dat is tot daar aan toe. Maar heb dan ook de ballen in je broek om gewoon te erkennen dat het Fyra-debacle hieraan ten grondslag ligt en dat jarenlange tevreden gebruikers van die stabiele intercity-lijn daar gewoon de sjaak van zijn.

Waarom is het nou zo moeilijk om dat open en eerlijk te zeggen?
Reputatie 2
Uit het archief. Meer dan 20 jaar terug. (27 april 1994):
http://www.volkskrant.nl/archief/tweehonderdduizend-ns-passagiers-hebben-elke-dag-vertraging~a380879

Letterlijk citaten:

"Reizigers met bestemming Dordrecht of Den Haag lopen de meeste kans te laat aan te komen. In Dordrecht komt meer dan de helft te laat het station binnen, in Den Haag is dit 40 procent."
[...]
"Vooral in de Randstad blijken de treinen niet op tijd te kunnen vertrekken. Het zorgenkind voor de NS is het traject Leiden-Den HaagDelft-Rotterdam-Dordrecht-Breda. De Consumentenbond spreekt van een 'zorgwekkende' situatie rond de steden Den Haag en Rotterdam. Zelfs buiten de spitsuren komt nog altijd 40 procent van de reizigers met vertraging aan. "
Reputatie 6
Badge
Ik heb de laatste dagen ook meegemaakt dat bij grote vertraging op de IC Dordrecht - Amsterdam alleen wordt gestopt op Rotterdam Centraal, Den Haag HS en Schiphol. Waarom precies deze 3 stations?
Reputatie 7
Dan doet hij de IC Brussel na. Waarschijnlijk die stations omdat daar ruimte is om te stoppen en dan niet al te veel gehinderd wordt. Ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt of gehoord, dus dat is nieuw voor mij 😉
Reputatie 2
Uit het archief. Meer dan 20 jaar terug. (27 april 1994):
http://www.volkskrant.nl/archief/tweehonderdduizend-ns-passagiers-hebben-elke-dag-vertraging~a380879

Letterlijk citaten:

"Reizigers met bestemming Dordrecht of Den Haag lopen de meeste kans te laat aan te komen. In Dordrecht komt meer dan de helft te laat het station binnen, in Den Haag is dit 40 procent."
[...]
"Vooral in de Randstad blijken de treinen niet op tijd te kunnen vertrekken. Het zorgenkind voor de NS is het traject Leiden-Den HaagDelft-Rotterdam-Dordrecht-Breda. De Consumentenbond spreekt van een 'zorgwekkende' situatie rond de steden Den Haag en Rotterdam. Zelfs buiten de spitsuren komt nog altijd 40 procent van de reizigers met vertraging aan. "

Destijds ging alles nog over 2 sporen, het viaduct in Rotterdam was inderdaad een flinke bottleneck. Maar men heeft het hier over vertragingen van voornamelijk 5, 7 en 10 minuten. Die komen nog steeds veelvuldig voor op alle trajecten. Hier kunnen de meeste reizigers mee leven. Wat er op het HSL traject voorvalt is van een ander kaliber. Treinen die plots uit de dienstregeling zijn gehaald (defecte trein op het spoor?), ergens in het traject niet verder rijden, hele dagdelen uit de dienstregeling genomen worden (wind). Dan hebben we het over een half uur of nog langer. En daarin is dit traject afwijkend van de andere conventionele trajecten en van zijn voorganger.
Ik snap ook echt niet wie er verzonnen heeft dat de huidige overstap 2 minuten is op Breda. Dan kan er wel gezegd worden dat dit half april verdwijnt; reizigers hebben er maanden last van. Bij elke kleine verstoring wordt de aansluiting gemist, omdat de IC Eindhoven niet wacht. Dit vind ik overigens heel asociaal gezien driekwart van de trein moet overstappen. Reizigers naar Tilburg kunnen dan nog een andere IC pakken maar naar Eindhoven moet je een half uur wachten. Dit heeft ook als gevolg dat er in de latere trein eigenlijk twee 'ladingen' overstappende passagiers zitten, wat leidt tot extra drukte.
Afgelopen week reden we Breda binnen en ik zag de IC Eindhoven voor mijn neus wegrijden. Reden van de late aankomst? Machinist was op het traject DH-Breda te vroeg gestopt op station; deuren bleven dicht totdat de trein iets naar voren was gekropen. 1-2 minuten vertraging en honderden passagiers missen hun aansluiting! De andere kant op maak ik al drie weken op rij dezelfde situatie mee: vlak na vertrek in Breda moeten we stil staan 'om de vertraagde Thalys voorrang te geven voor we het HSL op kunnen.' Dit 3x meemaken in 3 ritten verspreid over meerdere weken kan geen toeval genoemd worden maar een slecht ontwerp.
Verder is de IC Breda-Eindhoven buiten de spits consistent te kort. Zeker ('s avonds) in het weekend. 4 delen maar voor een trein die aansluit op 9 delen?
Daarnaast vrees ik wat er na april gaat gebeuren met het treinverkeer tussen Rotterdam en het zuiden als alle IC's over de HSL gaan en er wind staat. Mocht er niet gereden kunnen worden wegens 'wind' dan vallen er op het traject Rotterdam-Breda 4x per uur lange intercity's uit. Hoe wil je dat gaan opvangen? Allemaal met de stoptrein via Dordrecht? Ik hoop dat daar een goed plan voor is, want anders wordt het een chaos.
Reputatie 6
In principe komt de overstap in Breda richting Eindhoven in april te vervallen, maar dat daarmee de problemen tot het verleden behoren, is nog maar zeer de vraag. We kennen allemaal de verhalen van treinen die bij vertraging ergens halverwege keren en hun bestemming dus niet halen.

Hopelijk wordt in de nieuwe dienstregeling de overstap in Breda richting 's Hertogenbosch een stuk verkort: een overstaptijd van een kwartier is erg lang.
De NS heeft vandaag de dienstregeling van april openbaar gemaakt:

http://nsdr.bemined.nl/2017-3/1100-ma.html

Weg overstap :D:cool::D:cool:
Reputatie 7
Badge +3
De overstappen in Eindhoven blijven echter tot december problematisch.
Reputatie 6
Overstap weg, nu nog maar zien hoevaak de trein uitvalt. Of er een defecte IC-Direct tussen Breda en Rdam het spoor blokkeert.
@ Tamzin: is er al zicht op dat de aansluiting in Eindhoven in december gaat verbeteren of is dit "wishfull thinking"?
Reputatie 6
Badge
Den Haag Centraal 05:23 (vertrek)
Delft 05:30 (vertrek)
Rotterdam Centraal 05:41 (aankomst)
Rotterdam Centraal 05:43 (vertrek)
Breda 06:06 (aankomst)
Breda 06:07 (vertrek)
Tilburg 6:20 (aankomst)
Tilburg 06:21 (vertrek)
Eindhoven 6:43 (aankomst)

Even een voorbeeld uit de tabel van Bemined vertaald naar het Nederlands :P

Reistijd Rotterdam - Eindhoven: 01:02 min. Hmm, is dat niet hetzelfde als in de dienstregeling 2016? O nee, 01:02 was de reistijd vanaf Dordrecht.
Reputatie 7
Badge +3
@Peter59
Vanaf december gaan de IC's richting Utrecht om de 10 minuten rijden en komen afwisselend uit Maastricht, Heerlen en Venlo. Omdat de IC naar Den Haag maar om het halfuur rijdt is de consequentie dat maar één van drie genoemde IC's een korte aansluiting richting Den Haag krijgt en dat de twee andere IC's overstaptijden krijgen van resp. 10 en 20 minuten. Wie er geluk en wie er pech heeft is nog niet bekend, maar de trein uit Heerlen zal waarschijnlijk een van de twee pechvogels zijn omdat die niet de hele dag rijdt. Pas als het volledige schema bekend wordt zal er duidelijkheid komen.
Dank je wel Tamzin. Hopelijk blijft IC Venlo de gelukkige, maar meer stiptheid dan nu is wel gewenst..
Reputatie 3
Jep, de trein blijft ook volgend jaar aansluiten op de IC Venlo.
Daarnaast noem je ook al een aantal oorzaken wat voor ons ook overmacht is, zoals de wind, een sein- of wisselstoring of een ernstig ongeval.
Sein- en wisselstoringen en ongevallen zijn zeker overmacht, maar de problemen met de wind op de moerdijkbrug zijn dat in mijn ogen zeker niet: dat lijkt me een ontwerpfout!
Reputatie 5
Ik reis zelf niet met de IC, maar gaat het hier om de treinen die om xx:17 en xx:47 van Den Haag vertrekken ??
Dat is inderdaad een ramp ; om de haverklap loopt de sprinter aan de andere kant v/h perron vol met IC reizigers omdat de trein of helemaal niet rijdt, of een vertraging heeft.
Omgekeerd idem lijkt het ; ik dacht op CS over te stappen vanuit de sprinter (IC wint het qua comfort en snelheid van de SGM), maar zie dan 'rijdt vandaag niet' op de borden. Structureel probleem nog steeds ?

Reageer