beantwoord

dringend verzoek: in CORONAPERIODE OOK 1 INTERCITY PER UUR naast 1 sprinter per uur

• 18 maart 2020
  • 63 reacties
  • 1784 Bekeken

DRINGEND VERZOEK: in CORONAPERIODE:OOK 1 INTERCITY PER UUR naast 1 sprinter per uur op alle trajecten waar gewoonlijk minimaal 2x per uur intercities rijden (DUS ook nog m.i.v. 21-03 maart 2020).

HET KOST NIET MEER NS-PERSONEEL (dan bij de inzet van alleen maar sprinters op vele trajecten). EN ER IS MEER DAN VOLDOENDE RUIMTE VOOR OP HET SPOOR door de vele treinen die er niet reizen in deze ‘corona-periode.

Het is niet aanvaardbaar om voor mensen met vitale beroepen of andere dringende reismotieven een extra en overbodige hindernis te creeren (nl. alleen per sprinter kunnen reizen op vele NS-trajecten).

Nadere motivatie:

Begrijpelijk dat NS de dienstregeling wegens Corona inperkt. Dit kan door ZOWEL met reizigers per intercity als per sprinter rekening te houden door te zorgen dat er op ALLE trajecten waar gewoonlijk 2 intercities per uur rijden OOK 1 intercity per uur rijdt  NAAST 1 sprinter per uur.

En door ervoor te zorgen dat deze intercities zoveel mogelijk op elkaar aansluiten (conform de ‘gewone ‘dienstregeling).

Zo blijft reizen voor lange afstandsreizigers met dringende reisbestemmingen mogelijk tijdens deze Corona-periode. En qua tijd en reiscomfort ‘te doen'.

Zo kunnen mensen met vitale beroepen die verder van hun werk wonen en/of mensen die om andere urgente redenen lange afstanden per trein af moeten leggen toch nog op een behoorlijke wijze hun bestemming bereiken.

(Het is naast tijdrovend enorm vermoeiend om lange afstanden in een sprinter af te leggen op toch al lange werkdagen.

Bovendien geldt voor meerdere reizigers dat zij altijd al van de ene op de andere intercity moeten overstappen om hun bestemming te bereiken. Dat is al vervelend en tijdrovend en behoeft niet nog meer belemmeringen).

icon

Beste antwoord door Jeroen 18 maart 2020, 15:59

Er is voor nu gekozen voor deze opzet en het zou kunnen dat dit nog wijzigt in de loop van de dagen dat we met deze oplossing rijden.

Het is nu voor iedereen even schikken en aanpassen naar de huidige situatie. We rijden nog met treinen en ja er zal een langere reistijd ontstaan voor IC reizigers op meerdere trajecten.

Maar doorrijden zoals we nu rijden kan gewoon niet vanwege de beperkingen die er zijn in de personele bezetting maar ook de kosten zullen meespelen in de afwegingen. Gezien de enorme krimp in de reizigersaantallen (85% minder reizigers) is er uit verschillende opties gekozen voor de huidige.

Het is niet mogelijk om voor iedereen nu een passend vervoersaanbod te verzorgen, iedereen zal zich in deze crisissituatie moeten aanpassen.

Voorlopig moeten we nog even afwachten hoe deze dienstregeling is opgebouwd qua routes en tijden.

Bekijk origineel

63 reacties

Badge

Er is voor nu gekozen voor deze opzet en het zou kunnen dat dit nog wijzigt in de loop van de dagen dat we met deze oplossing rijden.

Het is nu voor iedereen even schikken en aanpassen naar de huidige situatie. We rijden nog met treinen en ja er zal een langere reistijd ontstaan voor IC reizigers op meerdere trajecten.

Maar doorrijden zoals we nu rijden kan gewoon niet vanwege de beperkingen die er zijn in de personele bezetting maar ook de kosten zullen meespelen in de afwegingen. Gezien de enorme krimp in de reizigersaantallen (85% minder reizigers) is er uit verschillende opties gekozen voor de huidige.

Het is niet mogelijk om voor iedereen nu een passend vervoersaanbod te verzorgen, iedereen zal zich in deze crisissituatie moeten aanpassen.

Voorlopig moeten we nog even afwachten hoe deze dienstregeling is opgebouwd qua routes en tijden.

Reputatie 7
Badge

Echt belachelijk weer inderdaad. Dat is toch geen dienstregeling meer. :sob:

Gelukkig heb ik zelf een auto gekocht nu (klein en goedkoop) Dus uhm….ik red mij voorlopig wel in deze moeilijke tijd. :relieved:

Reputatie 5
Badge

Ideaal is anders, maar iedereen moet zich aanpassen.

De mensen met een vitaal beroep wonen/werken niet alleen maar in de steden. Als zij ipv 2 keer per uur maar 1 keer per uur naar het werk kunnen, zijn we dan niet verder van huis? Dan is een beetje extra reistijd toch niet erg?

Reputatie 6

Onbegrijpelijk dat er in plaats van het schrappen van sprinters is gekozen voor het schrappen van intercity's. In grote delen van het land gaat de bereikbaarheid binnenkort sterk achteruit. Daarnaast begint het ook een beetje oud te worden om allerlei maatregelen opgelegd te worden terwijl niet iedereen het überhaupt ziet zitten om mee te doen aan die hele coronaheisa. Laat mensen gewoon met rust.

Reputatie 7
Badge

Onbegrijpelijk dat er in plaats van het schrappen van sprinters is gekozen voor het schrappen van intercity's. In grote delen van het land gaat de bereikbaarheid binnenkort sterk achteruit. Daarnaast begint het ook een beetje oud te worden om allerlei maatregelen opgelegd te worden terwijl niet iedereen het überhaupt ziet zitten om mee te doen aan die hele coronaheisa. Laat mensen gewoon met rust.

Door alleen maar sprinters te laten rijden, zorg je er juist voor dat alle stations bereikbaar blijven.

Ik wilde ook eigenlijk niet meedoen aan die ‘coronaheisa’, maar mijn vrouw is me toch nog best lief en wil ik nog lang niet kwijt.

Voor de rest hou ik even op met tikken, anders word ik onaardig.

Badge

Wacht maar tot mensen in je omgeving hierdoor getroffen worden, wellicht dat je dan anders gaat denken.

Reputatie 7
Badge

Joh minder treinen betekent alleen maar meer mensen bij elkaar. En dus sneller besmetting. Wanneer snappen jullie dat nou eens?

Reputatie 7
Badge

Joh minder treinen betekent alleen maar meer mensen bij elkaar. En dus sneller besmetting. Wanneer snappen jullie dat nou eens?

Schei toch uit jochie. Er zit bijna niemand meer in de trein/bus/tram/metro. Wat heb je dan liever. Volle dienstregeling proberen te rijden, ene ziekmelding na de andere en vervolgens 4 treinen achter elkaar opgeheven zien worden? Nee, dát is lekker rustig.

Wanneer ga jij nu eens snappen dat 85% van de OV-reizigers momenteel niet met het OV reist.

Er blijven dus zat treinen over om het geringe aantal mensen te vervoeren. Wanneer snap je dat nou eens?

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen wonen op een afstand van maximaal 30 km van hun werk,  Het is dus volledig logisch alleen sprinters in te zetten. Het voorkomt daarnaast onnodige pretreisjes over lange afstand. 

Reputatie 7
Badge

Schei toch uit jochie.

:relieved::thumbsup_tone3:

Reputatie 7
Badge

Trouwens….weetje wat ik alleen wel jammer vind van een auto. Dat het zo duur is!:scream:

Reputatie 7
Badge

Wanneer ga jij nu eens snappen dat 85% van de OV-reizigers momenteel niet met het OV reist.

Er blijven dus zat treinen over om het geringe aantal mensen te vervoeren. Wanneer snap je dat nou eens?

Tja….ik reis helaas ook niet meer met de trein nu op dit moment. Wel jammer….maar tis niet anders.

Reputatie 6

Het voorkomt daarnaast onnodige pretreisjes over lange afstand. 

Het is niet aan NS om dat soort afwegingen te maken, vooral niet zolang er geen compensatie is voor ofwel het niet gunstig op lange afstanden kunnen reizen, ofwel een globalere compensatie voor mensen die bewust kiezen thuis te blijven.

Reputatie 3

Benieuwd welk compensatie NS zal gaan aanbieden aan hun klanten die maandelijks veel geld betalen en die gebruiken moeten blijven maken van de trein maar wel veel langer onderweg zijn met overstappen van 20 minuten.

Er wordt immers nog steeds een zelfde bedrag afgegeven maar niet voor een reistijd waarvoor dit bedrag betaald wordt.

Tja….ik reis helaas ook niet meer met de trein nu op dit moment. Wel jammer….maar tis niet anders.

Misschien een goed moment om ook afscheid van je aanwezigheid op dit forum te nemen

Reputatie 7
Badge

Misschien een goed moment om ook afscheid van je aanwezigheid op dit forum te nemen

Ik ben hier nauwelijks. Alleen nu toevallig even. Laat mij gewoon lekker mee converseren en val iemand anders lastig.

Reputatie 7
Badge

...

Reputatie 1

Hier bij ons gaan er elk kwartier sprinters. Intercity's ach ja die sjesen hier altijd voorbij als ze rijden. Maar je kunt nooit 100% waterdicht gaan houden. Net als het openstellen van grenzen zoals Int. treinen, bussen en vliegtuigen. Femke Halsema adviseert om dan beter de fiets te pakken en voor mensen die echt geen keus hebben kunnen altijd kiezen om het OV te pakken. In China zelf waar de pandemie eerst los ging barsten vanwege virus corona hoorde ik dat er 13 provincies uit de pandemie zone komen. Dus dat gaat zichzelf ook herstellen

Badge

Trouwens….weetje wat ik alleen wel jammer vind van een auto. Dat het zo duur is!:scream:

Wat denk je dat een treinstel kost, nieuw kopen, onderhoud, energie verbruik want iedereen wil een stopcontact en wifi tegenwoordig.

Reputatie 7
Badge

Wat denk je dat een treinstel kost, nieuw kopen, onderhoud, energie verbruik want iedereen wil een stopcontact en wifi tegenwoordig.

Ja dat snap ik. :relieved:

Badge

Benieuwd welk compensatie NS zal gaan aanbieden aan hun klanten die maandelijks veel geld betalen en die gebruiken moeten blijven maken van de trein maar wel veel langer onderweg zijn met overstappen van 20 minuten.

Er wordt immers nog steeds een zelfde bedrag afgegeven maar niet voor een reistijd waarvoor dit bedrag betaald wordt.

Je betaald voor een vervoersbewijs en we vervoeren je nog steeds van A naar B.  Iedereen snapt toch inmiddels wel dat het momenteel heel anders verloopt dan normaal, ongeveer in de hele wereld?

Dus ook het openbaar vervoer gaat komende weken even anders en het is weer te hopen dat morgen alles nog rijdend is te houden want er valt steeds meer treinpersoneel uit.

Heb je enig idee hoeveel extra diensten er op dit moment gesteld worden landelijk?  Nou dat zijn er heel erg veel. Dat houdt dus in dat alle collega's die op de trein werken minder thuis zijn en meer risico lopen om het virus ook op te lopen omdat ze op de trein actief zijn voor de reizigers die aangewezen zijn op de trein om naar hun werk te gaan. 

Wij leveren onze hele vrije dag in om ervoor te zorgen dat u naar het werk kunt, u bent iets langer onderweg.  Tja, zeg het maar ….

Weet wel dat al die negativiteit hier en op social media niet meewerkt in de motivatie om vrije dagen op te offeren om treinen te rijden, ook ik heb een gezin thuis en aan beide kanten ouders die zeer zeker tot de risico groepen behoren vanwege hun gezondheidstoestand.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je sprinters schrapt sluit je juist meer mensen uit.

Ik weet niet wat je bedoelt met die Coronaheisa, maar die maatregelen zijn er om mensen te beschermen. Helaas neemt iedereen het niet zo nauw en denken dat scholen dicht en thuiswerken synoniem is voor vakantie vieren. In mijn buurt heb ik nog nooit zoveel volwassenen en kinderen op een beperkte ruimte bij elkaar gezien sinds de scholen dicht zijn.

Jouw ' laat de mensen met rust'  zal ik maar interpreteren met: ' hou afstand' 😉 Anders ben ik bang dat we afstevenen op een lockdown.

Reputatie 7
Badge +3

Het bedrag wordt betaald voor het aantal kilometers van een reis van A naar B. Niet voor de reistijd.

Reputatie 1

Je betaald voor een vervoersbewijs en we vervoeren je nog steeds van A naar B.  Iedereen snapt toch inmiddels wel dat het momenteel heel anders verloopt dan normaal, ongeveer in de hele wereld?

Dus ook het openbaar vervoer gaat komende weken even anders en het is weer te hopen dat morgen alles nog rijdend is te houden want er valt steeds meer treinpersoneel uit.

Heb je enig idee hoeveel extra diensten er op dit moment gesteld worden landelijk?  Nou dat zijn er heel erg veel. Dat houdt dus in dat alle collega's die op de trein werken minder thuis zijn en meer risico lopen om het virus ook op te lopen omdat ze op de trein actief zijn voor de reizigers die aangewezen zijn op de trein om naar hun werk te gaan. 

Wij leveren onze hele vrije dag in om ervoor te zorgen dat u naar het werk kunt, u bent iets langer onderweg.  Tja, zeg het maar ….

Weet wel dat al die negativiteit hier en op social media niet meewerkt in de motivatie om vrije dagen op te offeren om treinen te rijden, ook ik heb een gezin thuis en aan beide kanten ouders die zeer zeker tot de risico groepen behoren vanwege hun gezondheidstoestand.

Ik hoop van harte dat je onderscheid kunt en wilt maken tussen een groep reizigers die altijd wat te mopperen heeft - zoals hier op het forum - en de veel grotere groep reizigers die juist dankbaar is voor wat er allemaal gebeurt. Dank voor het in stand houden van een bruikbare dienstregeling! Je kunt nog steeds overal komen met het OV.

Vandaag viel het me op dat de sprinters redelijk gevuld waren (10-20% van de stoelen bezet), maar dat de meeste intercity's dat percentage lang niet haalden. Goede keus dus om de sprinters te laten rijden en de meeste intercity's niet.

Overigens is het maken van pretreisjes niet per se verboden / af te raden. Het RIVM adviseert alleen kwetsbare groepen om het openbaar vervoer te mijden. De treinen waren zo leeg, vaak maar enkele mensen per coupe, dat ik geen enkele spijt heb van mijn pretreisje van vandaag. De NS zegt terecht bij terugbetaling van abonnementen: ‘Het is uw eigen keus om niet te reizen’. 

Reageer