beantwoord

Drukke spoor Naarden-Bussum

• 14 december 2016
  • 5 reacties
  • 560 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling is spoor 2 van Naarden-Bussum buiten gebruik, terwijl er geen werkzaamheden oid zijn. De treinen die reden over spoor 2, zijn allemaal naar spoor 1 verplaatst, terwijl de treinen die daarop al reden zijn gebleven. Over spoor 1 rijdt dus de stoptreinen richting Hoofddorp en Almere Centrum. Daarnaast maken ook de intercities gebruik van dit spoor. Gevolg: constant vertragingen. Dit terwijl spoor 2 dus voortaan niet meer gebruik wordt. Kan hier iets aan gedaan worden.
icon

Beste antwoord door TomForens 27 december 2016, 16:22

Sinds de nieuwe dienstregeling is spoor 2 van Naarden-Bussum buiten gebruik, terwijl er geen werkzaamheden oid zijn. De treinen die reden over spoor 2, zijn allemaal naar spoor 1 verplaatst, terwijl de treinen die daarop al reden zijn gebleven. Over spoor 1 rijdt dus de stoptreinen richting Hoofddorp en Almere Centrum. Daarnaast maken ook de intercities gebruik van dit spoor. Gevolg: constant vertragingen. Dit terwijl spoor 2 dus voortaan niet meer gebruik wordt. Kan hier iets aan gedaan worden.

Ik heb dit nagevraagd bij ProRail. Zij antwoordden dat het buiten gebruik stellen van spoor 2 niets te maken heeft met de toekomstige werkzaamheden om van 5 naar 2 sporen terug te gaan. Het blijkt de NS vrij te staan om bepaalde sporen al of niet te gebruiken. Bij deze dienstregeling hebben ze er voor gekozen om spoor 2 niet te gebruiken. Kennelijk hogere wijsheid 🙂
Bekijk origineel

5 reacties

Ik weet niet wat de achterliggende gedachte hiervan is. Het zal ongetwijfeld een goede reden hebben, maar die moet ik proberen te vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens de vertrekstaten is spoor 2 dit jaar inderdaad niet in gebruik voor stationnementen:
http://www.ns.nl/vertrekstaten/ndb1.pdf

Blijkbaar is dit vooruitlopend op het volgende:

Bron: http://www.ns.nl/reisinformatie/stationsvernieuwing/meer-projecten-in-verbouwing.html

Meer informatie op de website van ProRail.
https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren
https://www.prorail.nl/sites/default/files/presentatie_inloopavond_juli_2016.pdf

In 2018 blijven alleen spoor 1 en 2 over. Ik vermoed dat spoor 2 nu al niet meer gebruikt wordt om de nodige voorbereidende werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

Ik heb zo mijn twijfels over de capaciteitsvergroting. Er wordt door ProRail en NS gesteld dat er met in de toekomst met 130 km/u doorgereden kan worden. Dat zal best, maar deze doorgaande IC's worden snel in de weg gezeten door treinen die in Naarden-Bussum, Bussum Zuid en Hilversum Media Park stoppen. Door het inhaalspoor te verwijderen (het huidige spoor 1) worden de bijsturingsmogelijkheden beperkt. Daar komen nog een keer de trage goederentreinen bij die ook op dit traject rijden.
Daar staat tegenover dat aan de andere kant er al geen inhaalspoor was en er de facto niets verloren gaat aan capaciteit.
Het traject tussen Hilversum en Weesp wordt wel kwetsbaar op deze manier. Dat zijn dan de enige punten waar een voorbijrijding gerealiseerd kan worden.

Ik heb dit nagevraagd bij ProRail. Zij antwoordden dat het buiten gebruik stellen van spoor 2 niets te maken heeft met de toekomstige werkzaamheden om van 5 naar 2 sporen terug te gaan. Het blijkt de NS vrij te staan om bepaalde sporen al of niet te gebruiken. Bij deze dienstregeling hebben ze er voor gekozen om spoor 2 niet te gebruiken. Kennelijk hogere wijsheid 🙂
Bedankt voor de antwoorden. Keuze spoorgebruik (of juist niet!) is blijkbaar soms willekeur. Zag paar dagen terug dat de schermen van spoor2 aanstonden om een trein aan te kondigen. Op die dag was er vertraging, dus spoor 2 is eigenlijk gereduceerd tot reservespoor.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de looproutes vanaf de stationshal kan ik billijken dat spoor 1 gebruikt wordt in plaats van spoor 2 voor treinen in westelijke richting. Zeker omdat dat ook de nieuwe situatie wordt. Het scheelt traplopen voor iedereen die richting Weesp reist.
Vanuit bijsturingsperspectief lijkt het me minder handig. Met een Sprinter op spoor 2 kon/kan een trein via spoor 1 die Sprinter inhalen.

Reageer