beantwoord

Drukte corona

• 18 juni 2020
  • 9 reacties
  • 693 Bekeken

Hallo, hierbij heb ik een vraag over de drukte in de treinen i.v.m. het coronavirus.

Hoe druk is het nu meestal op vrijdagmiddag in de trein op de lijn Hilversum / Apeldoorn / Zutphen en Hilversum / Utrecht / Arnhem?

icon

Beste antwoord door masd 19 juni 2020, 16:15

Ik heb zelf de afgelopen week in totaal 4x het traject Apeldoorn-Hilversum gedaan buiten de spits en heb elke reis een treinstel met maximaal 1 a 2 andere reizigers gedeeld. Ook ik Amersfoort in/uitgestapt uit de trein Apeldoorn-Amersfoort-Utrecht en die was ook extreem rustig.

Op dit traject is corona (helaas) echt een verademing. Veel ICM en heel kort buiten de spits en soms ook in de spits. Een 1e klas upgrade was regelmatig weggegooid geld. Nu nog steeds, maar niet door plaatsgebrek in de 1e klas maar door een plaatsoverschot in de hele trein.

Ik heb wel het idee dat er nu langere treinen worden ingezet, maar dat kan  toeval zijn of gewoon aan mij liggen.

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemorgen Travellerx en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat ik zelf geen exacte informatie heb over waar en wanneer het momenteel druk is in de trein. In principe kun je uitgaan van de drukte indicatie die je kunt vinden bij elke trein als je de reis plant, maar ik kan me voorstellen dat je daar een bevestiging of ontkrachten van zou willen krijgen. Ik kan die helaas niet geven, dat is ook de enige informatie die ik beschikbaar heb.

Wellicht zijn er andere gebruikers die toevallig gebruik maken van dit traject en je wat meer informatie kunnen geven uit ervaring.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb zelf de afgelopen week in totaal 4x het traject Apeldoorn-Hilversum gedaan buiten de spits en heb elke reis een treinstel met maximaal 1 a 2 andere reizigers gedeeld. Ook ik Amersfoort in/uitgestapt uit de trein Apeldoorn-Amersfoort-Utrecht en die was ook extreem rustig.

Op dit traject is corona (helaas) echt een verademing. Veel ICM en heel kort buiten de spits en soms ook in de spits. Een 1e klas upgrade was regelmatig weggegooid geld. Nu nog steeds, maar niet door plaatsgebrek in de 1e klas maar door een plaatsoverschot in de hele trein.

Ik heb wel het idee dat er nu langere treinen worden ingezet, maar dat kan  toeval zijn of gewoon aan mij liggen.

Reputatie 2

Hier heb ik ook een vraag over omdat ik hoorde dat je niet meer mag staan i.v.m corona. Dan moet je dus een trein later nemen.

Wat moet je dan doen als je na wachten dan weer geen zitplaats hebt, door toch het voordringen van veel mensen die niet weten dat je al lang gewacht hebt Bijvoorbeeld?

Bepaalde trajecten zijn nu eenmaal erg druk, ook buiten de spits evt omleidingen of evt storingen.

Hier heb ik ook een vraag over omdat ik hoorde dat je niet meer mag staan i.v.m corona. Dan moet je dus een trein later nemen.

Wat moet je dan doen als je na wachten dan weer geen zitplaats hebt, door toch het voordringen van veel mensen die niet weten dat je al lang gewacht hebt Bijvoorbeeld?

Bepaalde trajecten zijn nu eenmaal erg druk, ook buiten de spits evt omleidingen of evt storingen.

Uw vraag is helaas te algemeen. Op welk traject bent u van plan te gaan reizen. Ik heb nog steeds het gevoel dat het niet druk is in de trein (m.u.v. Zandvoort als het 30 graden is). Ik reis zelf tussen Heemskerk en Amsterdam. 

Reputatie 2

Het traject is Hoogeveen naar Soest Zuid. En terug.

Vanaf Utrecht Centraal naar Groningen of Leeuwarden is het ook buiten de spits altijd erg druk.

Dus vanaf Utrecht richting Zwolle.

De stoptrein doet er lang over en stopt erg vaak, dus ik neem dan altijd bovenstaand.

Dit is al jaren een druk traject, ik heb vaak moeten staan voor corona kwam. Ik vraag het mij af nu alles veranderd is en het reizen weer opstart.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou niet mogen staan, maar er zijn signalen dat op drukke trajecten er weer volop gestaan wordt. De medewerkers op NS_online geven niet duidelijk aan wat nu de regels zijn.

Officieel mag niemand staan, maar de keuze blijft bij de betreffende HC om wel of niet veilig te kunnen rijden. Tijdens verstoringen weet je gewoon dat het overvol raakt. Zelf heb ik nog niet voor deze lastige keuze gestaan.

@Miriyam1948 Plaats nemen als reiziger in een volle trein is voor eigen risico. Staanplaatsen zijn niet toegestaan. Wel kan personeel u er op wijzen dat het te druk is, maar in principe blijf je dus altijd zelf verantwoordelijk.

Draag een kapje over mond EN neus.

Reputatie 2

Oke, bedankt voor alle informatie.

Reageer