Duivendrecht en Zuidtak

• 22 oktober 2017
  • 3 reacties
  • 158 Bekeken

Het verbaasd mij wel dat er een aantal Intercity;s wel in Duivendrecht stoppen en een aantal ook weer niet. Wel is mij opgevallen als ik vanuit Duivendrecht naar Amersfoort met de Intercity zal gaan reizen, is dat er tegenwoordig niet veel mensen meer in-en uitstappen. De meeste mensen nemen wel de intercity naar Almere. Maar ik zit mij vooral af te vragen of er tussen Den Haag CS - Schiphol - Duivendrecht - Weesp en Almere juist meer sprinters kunnen gaan rijden in plaats van verspreid een intercity te laten stoppen op station Duivendrecht. Er is volgens mij wel voldoende spoorcapaciteit maar of dat dan in de dienstregeling zou passen. In elk geval lijkt mij een vergaande glorie als ieder halfuur Intercity's in Duivendrecht stopt om naar Amersfoort te gaan. Maar ik vind Duivendrecht meer voor sprinters. Vroeger was Duivendrecht ook een meetstation, maar tegenwoordig is dat geloof ik Schiphol of Amsterdam Zuid.

3 reacties

Badge +3
Duivendrecht is inderdaad geen intercity station meer, maar ze stoppen er soms wel.

Zelfde als bijv. Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp. Intercity's van Utrecht naar Nijmegen stoppen om en om op die stations, alleen 's avonds op beide stations.

En zelfde ook voor Amstel en Bijlmer ArenA.
Toch vraag ik me af naar de reizigersaantallen. Maken er sowieso veel mensen dan meer gebruik van Intercity's? Ik vraag mij wel af of er de juiste cijfers voor zijn? Wat heeft het nog voor nut om er intercity's op station Duivendrecht te laten stoppen?
Badge
Duivendrecht was nooit echt bedoeld voor de bediening van het dorp Duivendrecht. De voornaamste reden van bestaan was de functie als overstapstation van Schiphol naar Utrecht, toen de Utrechtboog nog niet bestond. In principe is een Intercitystop in Duivendrecht tegenwoordig dus grotendeels overbodig - afgezien van de functie als overstapstation op de metro - maar vanwege inpassing op verschillende trajecten moeten sommige Intercity's toch ergens stoppen tussen Amsterdam Zuid en Weesp. En waarom dan niet op Duivendrecht? Een stop in bijv. Diemen Zuid of Amsterdam RAI lijkt me nog minder nuttig.

Reageer