Duivendrecht vervalt

• 15 oktober 2016
  • 53 reacties
  • 2019 Bekeken

Den Haag Leeuwarden en Groningen stopten in Duivendrecht en de zg Utrechtboog sprinter via Weesp ook. Dus 4x vanuit Den Haag naar Duivendrecht. Deze stop wordt door honderden mensen gemaakt omdat ze dan direct met trein of metro dier iedere 4 minuten rijdt, richting Bijlmer of Weesperplein kunnen. Als ik straks naar mijn werk moet zit er WEER een overstap van 15 minuten naar Bijlmer op Schiphol in. Ja ik kan ook 1x overstappen op Leiden EN overstappen op Zuid. Dat zijn overstappen van 2 min.dus is het nog maar de vraag of je m haalt. Wanneer krijgt Bijlmer Arena nu een keer de status die het verdient?

53 reacties

Het maken van een nieuwe dienstregeling is een lastige logistieke puzzel. Waar sommige reizigers erop vooruitgaan, ondervinden anderen nadeel van de veranderingen. Dit is helaas elk jaar weer onvermijdelijk en het zal daarom helaas een kwestie van wennen worden. Ik hoop desondanks dat het overstappen je straks gaat meevallen.
Het maken van een nieuwe dienstregeling is een lastige logistieke puzzel. Waar sommige reizigers erop vooruitgaan, ondervinden anderen nadeel van de veranderingen. Dit is helaas elk jaar weer onvermijdelijk en het zal daarom helaas een kwestie van wennen worden. Ik hoop desondanks dat het overstappen je straks gaat meevallen.

Ik snap dat het spoorboekje heel lastig is en dat het erg moeilijk is om alles aan elkaar te knopen.....echter, deze route blijft gewoon bestaan. Er worden alleen wat stopstations uitgehaald om VIER MINUTEN tijdwinst te krijgen richting Leeuwarden. Echt waar, VIER minuten! Nee, de honderden mensen die nu naar Duivendrecht reizen is niet een enkeling!!!!!
Voor reizigers richting Leeuwarden betekent 4 minuten tijdswinst dat de overstappen ruimer en beter haalbaar worden. Daar waar jij wenst dat Amsterdam Bijlmer Arena de status krijgt die het verdient, wensen de reizigers van/naar Leeuwarden ongetwijfeld hetzelfde voor hun traject. Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou een achteruitgang betekent, maar we kunnen met het maken van een dienstregeling helaas niet iedereen blij maken.
Reputatie 5
Badge
Vanuit Den Haag Hollands Spoor en vanuit Den Haag Laan van Nieuw Oost Indie blijft het mogelijk om zonder overstap met een intercity naar Duivendrecht te reizen. Vanuit Den Haag Centraal is er een overstap in Leiden waarbij u enkel het perron hoeft over te steken.

De overstap te Schiphol van de trein uit Den Haag Centraal op de trein naar Amsterdam Bijlmer is inderdaad ongelukkig. Wellicht gaat dat beter als in dienstregeling 2018 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, waardoor ook de treinen rondom Amsterdam Bijlmer kunnen verschuiven.
De overstap te Schiphol van de trein uit Den Haag Centraal op de trein naar Amsterdam Bijlmer is inderdaad ongelukkig. Wellicht gaat dat beter als in dienstregeling 2018 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, waardoor ook de treinen rondom Amsterdam Bijlmer kunnen verschuiven.

De snelste verbinding van Den haag Centraal naar Amsterdam Bijlmer en terug is met overstap te Leiden en Amsterdam Zuid beide 2 minuten en beide op het zelfde perron. IC Den Haag - Amsterdam in Leiden Ic Dordrecht - Duivendrecht of Lelystad en in Amsterdam Zuid de IC naar Venlo/ Heerlen.
Reputatie 5
Badge
Ja, klopt, maar ik refereerde aan de trein die vanaf Den Haag Centraal naar Amsterdam Zuid gaat zonder overstap. Die sluit niet aan naar Bijlmer.

Maar inderdaad, met twee naadloze overstappen denk ik dat er op zich een prima verbinding blijft bestaan.
Reputatie 2
Den Haag Leeuwarden en Groningen stopten in Duivendrecht en de zg Utrechtboog sprinter via Weesp ook. Dus 4x vanuit Den Haag naar Duivendrecht. Deze stop wordt door honderden mensen gemaakt omdat ze dan direct met trein of metro dier iedere 4 minuten rijdt, richting Bijlmer of Weesperplein kunnen. Als ik straks naar mijn werk moet zit er WEER een overstap van 15 minuten naar Bijlmer op Schiphol in. Ja ik kan ook 1x overstappen op Leiden EN overstappen op Zuid. Dat zijn overstappen van 2 min.dus is het nog maar de vraag of je m haalt. Wanneer krijgt Bijlmer Arena nu een keer de status die het verdient?

@Willie, kan je me helpen wat voor oplossing je in gedachten had? Amsterdam Bijlmer wordt vanuit een groot gedeelte van het land goed bediend, alleen de reizigers vanuit Den Haag Centraal moeten wel nog overstappen. Ik zou zeggen, probeer het met de overstaps.
@iedereen: 1 of 2x overstappen is nu een keuze en straks een verplichting. De oplossingen heb ik al hoor maar ik baal als een stekker en met mij honderden andere reizigers!
Reputatie 4
Vanaf Amsterdam Zuid kun je ook overstappen op Metrolijn 50 naar Bijlmer/Arena en 51 naar o.a. Weesperplein.
Reputatie 7
Badge +3
@arend7
Maar dat is wel met forse extra reiskosten.
Reputatie 4
Het instaptarief op stadsvervoer is €4. En je bespaart op NS Zuid-Duivendrecht. Wie in Amsterdam moet zijn moet vaak nog sowieso met stadsvervoer.
Voor reizigers richting Leeuwarden betekent 4 minuten tijdswinst dat de overstappen ruimer en beter haalbaar worden. Daar waar jij wenst dat Amsterdam Bijlmer Arena de status krijgt die het verdient, wensen de reizigers van/naar Leeuwarden ongetwijfeld hetzelfde voor hun traject. Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou een achteruitgang betekent, maar we kunnen met het maken van een dienstregeling helaas niet iedereen blij maken.

Ik reis bijna 3 jaar Zwolle- Duivendrecht (via Hanzelijn). Vanaf het begin was duidelijk dat de trein uit Leeuwarden niet op tijd in Zwolle kon zijn. In de ochtendspits vrijwel altijd te laat vertrek uit Zwolle. Dat kan vervolgens weer worden ingelopen tussen Zl en Dvd. Nu blijkt welke oplossing daarvoor is gevonden: de stop in Duivendrecht geheel schrappen. De koninklijke weg lijkt mij dat er eerder in Leeuwarden wordt vertrokken. In plaats van straks 12 minuten + overstap extra voor reizigers Zl-Dvd.
Welke afweging is hier nu precies gemaakt?
Reputatie 5
Badge
Eerder vertrekken uit Leeuwarden heeft twee bezwaren:
1) De aansluitingen vanuit de Arriva treinen worden krapper
2) In Zwolle moet de trein sowieso wachten op aansluitingen uit alle richtingen, dus is het nut van eerder vertrekken weg.

Veel forensen gebruiken station Duivendrecht. De intercitystop was daardoor erg belangrijk, maar zorgde wel voor extra reistijd. Door de nieuwe intercity van Lelystad via Almere Buiten en Almere Centrum naar Duivendrecht en verder, is de mogelijkheid ontstaan om de forensenmarkt te blijven bedienen en bij de lange-afstand-intercity de vertragende stop te schrappen. Helaas voor reizigers uit Zwolle en noordelijker betekent dit een langere reistijd. NS heeft aangegeven dat dit veel minder reizigers zijn dan uit Lelystad en Almere.

Ik begrijp wel dat het dubbel zo vervelend is voor diegenen die met de metro verder reizen. Wellicht is het dan een optie om vanaf Amsterdam Zuid te vertrekken met lijn 50 (Bijlmer/Holendrecht) of lijn 51 (Amstel).
Bedankt voor de uitleg. Wat betreft bezwaar 2). De treinen uit Leeuwarden en Groningen wachten in Zwolle inderdaad op elkaar (dat doen ze nog steeds). Maar dat is omdat minimaal een van de twee altijd te laat aankomt. Als er voortaan op tijd uit Zwolle kan worden vertrokken is een groot deel van het probleem opgelost. Datzelfde geldt voor Lelystad.

"Veel forensen gebruiken station Duivendrecht. De intercitystop was daardoor erg belangrijk, maar zorgde wel voor extra reistijd."
Daar begrijp ik weinig van. Elke stop kost natuurlijk reistijd. Ik begrijp dat NS graag wil rijden zonder te stoppen?

"NS heeft aangegeven dat dit veel minder reizigers zijn dan uit Lelystad en Almere."
Dit argument snap ik ook niet. Bedoel je dat NS op deze manier meer kan verdienen? Of is het een soort democratisch beginsel? Het lijkt mij belangrijker om bestaande klanten tevreden te houden.
Reputatie 5
Badge
Uiteindelijk zijn alle punten terug te voeren op één tegenstrijdigheid:

De snelste route vanuit Den Haag en vanuit Schiphol naar Groningen en Leeuwarden ging traditioneel via Amersfoort. Met de opening van de Hanzelijn reizen deze lange-afstandsreizigers nu via Lelystad en Almere. Het liefst heeft NS voor hen een zo kort mogelijke reistijd. In hele vroege plannen rondom de Hanzelijn werd zelfs gesproken over het overslaan van Lelystad. Tegelijkertijd reist op een deel van dezelfde route een grote groep forenzen vanuit Lelystad en Almere naar Amsterdam/Duivendrecht/Schiphol. Omdat de politiek geen grote investeringen in het spoor op deze route doet (de OV-SAAL plannen zijn sterk afgezwakt), is de capaciteit op het spoor erg beperkt. De dienstregeling is daarom een compromis tussen enerzijds een zo kort mogelijke reistijd voor reizigers uit het Noorden naar Schiphol en Den Haag; anderzijds een goede bediening van forenzenstations zoals Almere Buiten en Duivendrecht.

In 2017 is nieuwe infrastructuur beschikbaar tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Daardoor onstaat ruimte voor een extra intercity tussen Lelystad en Schiphol. Die trein is met name bedoeld voor de grote groep forenzen. Daarom stopt deze trein op de echte forenzenstations Almere Buiten en Duivendrecht. Hierdoor is het niet langer noodzakelijk om de lange-afstandstrein in Duivendrecht te laten stoppen, omdat het grootste gedeelte van de reizigers een alternatieve trein krijgt.

Wat betreft het laatste punt. Natuurlijk wil NS bestaande klanten tevreden houden, maar als er moet worden gekozen tussen twee dienstregelingen, waarbij de één 300 bestaande reizigers tevreden houdt en de ander meer dan 1000 nieuwe reizigers oplevert, dan is de keuze snel gemaakt. Uiteindelijk moet NS de eigen broek ophouden, zonder subsidies zoals busbedrijven krijgen.

En als laatste nog een technisch puntje. De tijden bij Zwolle worden verschoven om met name de aansluiting naar Emmen robuuster te maken. Daardoor gaat de trein naar Den Haag later weg (17 en 47 over het uur i.p.v. 15 en 45). Om toch op tijd op Schiphol te zijn (de Thalys moet op een specifiek tijdstip de ruimte hebben), is het overslaan van Duivendrecht een vereiste om de dienstregeling mogelijk te maken.
Reputatie 4
Wat betreft het laatste punt. Natuurlijk wil NS bestaande klanten tevreden houden, maar als er moet worden gekozen tussen twee dienstregelingen, waarbij de één 300 bestaande reizigers tevreden houdt en de ander meer dan 1000 nieuwe reizigers oplevert, dan is de keuze snel gemaakt. Uiteindelijk moet NS de eigen broek ophouden, zonder subsidies zoals busbedrijven krijgen.

.

Niet alleen om het geld. Het is toch ook gewoon gezond verstand dat als er een belangentegenstelling is tussen een grote en een kleine groep, de grootste groep zijn zin krijgt. Beter veel tevredenen en minder ontevredenen dan andersom.
Wat de meeste mensen vergeten is dat vanuit Weesp ook een bus 49 naar Amsterdam Bijlmer Arena gaat. Volgens mij gaan ze elk halfuur. Het is van het GVB. Kijk op www.9292ov.nl

.

Niet alleen om het geld. Het is toch ook gewoon gezond verstand dat als er een belangentegenstelling is tussen een grote en een kleine groep, de grootste groep zijn zin krijgt. Beter veel tevredenen en minder ontevredenen dan andersom.

Het gaat niet alleen om twee groepen die in grootte verschillen. Het gaat om bestaande klanten en potentiële klanten. Voor de reputatie van een bedrijf is die afweging minstens zo belangrijk. Ook dat is gewoon gezond verstand.
Reputatie 4
Vooralsnog gaat er met de Intercity's vanuit het noorden naar Den Haag niet gestopt worden in Weesp. Om in Weesp te komen vergt alsnog een extra overstap in Almere Centrum.
Reputatie 4
Inderdaad, nieuwe klanten is een goede zaak. Minder auto's, beter milieu.
En dan heb je natuurlijk ook nog Ajax supporters die dolfijn die intercity's kunnen pakken om naar een voetbalwedstrijd te gaan. Of zullen die intercity's die normaal niet in Duivendrecht stoppen daar dan wel misschien een extra stop maken? Niet dat ik zelf ooit nog daar heen zou gaan voor mij persoonlijk hoeft de NS geen rekening met mij te houden. Maar ik vraag wel een praktische vraag omdat mijn vriend daar wel eens daar naar toe gaat. Hij heeft een seizoenkaart.
Er wordt nu door NS en een flink aantal reageerders alleen gedacht 9ver forensen vanuit lelystad, Almere en weesp. Helaas zujn veel bedrijven verplaatst van Den Haag naar Amsterdam Zuidoost waardoor heel veel mensen uit Den Haag en omgeving moesten forensen. In 2009 werd gesproken over de Utrechtboog die nu rijdt van den haag via weesp naar Utrecht. Ook deze sprinter vervalt. Van 4 treinen per uur naar Duivendrecht is Den Haag overgegaan naar NUL. Waarom zijn ze afgeschaft m.a.w. waar is de Utrechtboog gebleven? In plaats van twee haltes met de metro moeten honderden mensen nu 18 minuten wachten op Schiphol. Er is een andere manier nl. 2 overstappen van ieder 2 minuten. De trein van 8.03 gaat IEDERE dag minimaal 2 minuten te laat weg uit Den Haag waardoor je de overstappen dus al mist. Alle overwegingen van de NS snap ik maar leuk is het voor de mensen die op zuidoost werken zeer zeker niet. Helaas zijn wij terug naar de dienstregeling van 2013....
Moet u helemaal uit Den Haag komen? U kunt vanuit Den Haag naar Schiphol met de trein reizen. Vervolgens stapt u op Schiphol over op de intercity richting Utrecht en die stopt ook in Amsterdam Bijlmer Arena. Ze gaan elk kwartier. Duivendrecht heeft totaal niets mee te maken die laat u links liggen. U gaat idd over de Utrechtboog. Niet te Wênag en kék uit!
Reputatie 4
En dan heb je natuurlijk ook nog Ajax supporters die dolfijn die intercity's kunnen pakken om naar een voetbalwedstrijd te gaan. Of zullen die intercity's die normaal niet in Duivendrecht stoppen daar dan wel misschien een extra stop maken? Niet dat ik zelf ooit nog daar heen zou gaan voor mij persoonlijk hoeft de NS geen rekening met mij te houden. Maar ik vraag wel een praktische vraag omdat mijn vriend daar wel eens daar naar toe gaat. Hij heeft een seizoenkaart.

Voor Ajax-supporters geldt al helemaal dat ieder voordeel nu eenmaal zijn nadeel heb. Ze zullen een stoptrein moeten nemen of doorreizen naar Zuid en daar overstappen.

Overigens blijft ook de intercity uit Amersfoort 2x per uur (en vanaf Enschede 1x) in Duivendrecht stoppen.
Train fanatic: als ik doorrij naar Duivendrecht heb ikniedere 4 minuten een metro naar Bijlmer. Ben dus eerder op Bijlmer dan 15 minuten wachten op Schiphol. Vanaf 11 dec wordt dat 18 minuten ZONDER echt alternatief. Ik heb al besloten dat ik doorrij naar Zuid WTC en daar op de metro stap die er 12 minuten over doet.

Reageer