Skip to main content
Antwoord

Een spookvertraging?

• April 28, 2025
  • 5 reacties
  • 138 Bekeken

Aar
Forum|alt.badge.img

Ik heb gisteren iets heel vreemd meegemaakt op het traject tussen Leiden en Utrecht..

De 6742 kwam op tijd aan in Alphen a/d Rijn, en daar vertrok hij met ruim 10 minuten vertraging omdat hij moest wachten op de tegentrein 6749, maar die leekt helemaal niet vertraagd te zijn? 

Ik heb een vermoeden dat er bij Zoeterwoude Rijndijk, waar een inhaalspoor ligt, dat er een wisselstoring was waardoor het spoorbezet was. Of misschien dat de treindienstleider een foutje maakte? Mja, wat het ook was... Mijn aansluiting in Leiden kon ik gedag zeggen 😉.

Wat ik nog opmerkelijker vind is dat volgens Treinposities, die alle data uit de open-data van NS (via NDOV) haalt, voor de 6742 over een aangekomen vertraging van 7 minuten praat. Als je de GPS gegevens erbij haalt, dan zie je dat de trein exact op tijd in Alphen aan den Rijn aankwam

Hoe is dit te verklaren? 😄

Beste antwoord door Laura NS

Mijn vermoeden is jouw eerste vermoeden in een better safe than sorry-situatie. Ik vind het lastig om dit te achterhalen, ik kan het niet zo goed vinden.

5 reacties

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • April 28, 2025

👻 Je hebt een mysterie gevonden!

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Super user
  • April 28, 2025

Ik heb nog geen graancirkels in het nabijgelegen weiland gevonden, dus ik ben benieuwd of we dit mysterie kunnen ontrafelen. 😉

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Volgens mij kan een vertraging gewoon ingevoerd worden als er al bekend is dat er op dat station of rond dat tijdstip iets is wat de vertraging zal veroorzaken. Of dit ook vast blijft staan, weet ik niet.

Dan zou het dus best kunnen dat er verwacht werd dat de trein met 7 minuten vertraging aan zou komen, maar de vertraging wel is vast gezet 🤷‍♂️.

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 28, 2025

Mijn vermoeden is jouw eerste vermoeden in een better safe than sorry-situatie. Ik vind het lastig om dit te achterhalen, ik kan het niet zo goed vinden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Ik heb opzich wel een soortgelijke iets ontdekt een tijdje geleden. Het is geen spookvertraging, maar wel een spook-niet-vertraging. Het gaat namelijk om deze:

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-03-23/5023

De trein zou dus met 8 minuten vertraging op Rotterdam Centraal moeten aankomen, maar vertrekt wel gewoon op tijd. Dat kan natuurlijk niet.

treinposities.nl laat precies hetzelfde zien. Dit was alleen niet het enige wat er mis was met de rit, de NS app gaf namelijk +999 minuten vertraging:

Tweede mysterie om op te lossen 🤪.