beantwoord

Eerder vertrek

• 8 december 2019
  • 10 reacties
  • 248 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste NS, 

Volgens de dienstregeling zou de Snelbus van Gouda naar Rotterdam CS om 23:16 vertrekken, ik ben uit mijn werk in 1 rechte lijn gesprint naar de Snelbus halte (23:14 was ik er) om te vernemen dat de Snelbus eerder is vertrokken. Zondag avond 23:21 kan ik dus wachten op de eerste volgende snelbus, ze vertrekken om het halfuur dus reken maar uit. Ik begin dit soort voorvalletjes steeds vaker mee te maken en overweeg serieus om gewoon nooit meer met de trein te reizen. Als je te vroeg bent komt hij te laat en als je te laat bent komt die te vroeg en zelfs als je optijd bent is die weg. Radeloos, aldus een zeer trouwe NS reiziger. Teleurstellend. 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 9 december 2019, 13:10

Hoi Tom W! Welkom bij de NS Community.

In het geval van vervangend busvervoer is het aanhouden van de reguliere dienstregeling het streven. Om het busvervoer gestructureerd tijdig te laten aankomen is een lastige opgave omdat er meer variabelen bij komen dan bij het treinvervoer. Zo heeft een bus sneller vertraging door externe factoren, voornamelijk andere auto's, die roet in het eten kunnen gooien.

Het te VROEG vertrekken is iets wat te wijten is aan de chauffeur in kwestie, en uiteraard niet oké. Ik ga je feedback hierover doorzetten. Excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De bustijden van NS bussen zijn over het algemeen richttijden.

Dus je kunt feitelijk nooit je "reis van te voren plannen" zoals de NS altijd zo mooi citeert? Lachwekkend... 

Reputatie 5

Niet enkel dat, op sommige trajecten/tijden is er zoveel aanbod van reizigers dat die echt niet allemaal meekunnen, zodat je als je wat trager bent als de grote meute sprintende studentjes wel 4-5 bussen moet afwachten voor er voor jou plek is-dat levert vanwege het meestal enorm trage instappen en dan weer controle op lege zitplaatsen zeker 15-20 min extra onderwegtijd op. Daar staat dan vaak weer tegenover dat er veel meer bussen rijden als in die planner staat. In de praktijk is het op drukke trajekten ´vol dan weg´ en de volgende komt om te laden-dat kan in dit geval ook best het geval zijn geweest. En verder zijn in het buswezen laatste ritten (van de chauffeurs) gekend en berucht om zo vlug mogelijk afraffelen.

Als je wat langer met NS rijdt maak je van alles mee, het tegenovergestelde dus ook: Weert, stopbus tot Geldrop, chauffeur weet precies de tijd en wil weg, maar dan komt er ene Sjeng/regelaar een praatje maken, zegt dat er nog ergens op gewacht moet worden, onduidelijk wat en als we dan wegmogen en ondanks flink doorpoken missen we de aansl. in G-en die rijdt elk half uur, evenals deze bus.

Hoi Tom W! Welkom bij de NS Community.

In het geval van vervangend busvervoer is het aanhouden van de reguliere dienstregeling het streven. Om het busvervoer gestructureerd tijdig te laten aankomen is een lastige opgave omdat er meer variabelen bij komen dan bij het treinvervoer. Zo heeft een bus sneller vertraging door externe factoren, voornamelijk andere auto's, die roet in het eten kunnen gooien.

Het te VROEG vertrekken is iets wat te wijten is aan de chauffeur in kwestie, en uiteraard niet oké. Ik ga je feedback hierover doorzetten. Excuses voor het ongemak.

Reputatie 7
Badge +4

In een plaats als Gouda, omgeven door drukke autowegen, waarbij binnen de stad de toegangswegen ook nog een beperkte capaciteit hebben, kun je nooit zo strikt volgens dienstregeling rijden als een trein dat wel kan. De reisplanner geeft het ook aan met elke keer een ruime overstap. Dat is denk ik zo gepland omdat je je er ook op kunt beroepen. Het neemt niet weg dat hij niet een paar minuten van te voren had moeten vertrekken. Mogelijk was de standaardvertraging al te hoog.

Zelf moest ik zaterdag even wachten op de bus, had meteen aansluiting in Woerden en Utrecht en was in Nijmegen zonder in de verste verte aanspraak te kunnen maken op GTBV, ik was er een kwartier eerder. Een bus van Woerden naar Den Haag die over de weg via Gouda moet rijden redt dat niet in tien minuten naar Gouda of in ruim een half uur naar Den Haag.

Met de auto valt er normaal ook weinig te plannen vanuit Gouda naar de grote steden

Overigens heb ik een hekel aan vervangend busvervoer,  maar ja Gouda lag er uit in alle richtingen.

Dat is niet mijn ervaring bij werkzaamheden: er komt een grote groep reizigers aangelopen richting bus, maar de bus “moet op tijd weg” en wacht dus niet.

Dat is niet mijn ervaring bij werkzaamheden: er komt een grote groep reizigers aangelopen richting bus, maar de bus “moet op tijd weg” en wacht dus niet.

Dergelijke ervaringen mag je altijd met ons delen. We geven de maatschappij die het vervangend vervoer voor ons regelt altijd richtlijnen mee waar ze zich aan moeten houden. Als hiervan wordt afgeweken kunnen we de maatschappij, en indirect de chauffeurs, hierop aanspreken. De richtlijnen variëren wel per incident (werkzaamheden of uitval) dus daar kan ik geen harde uitspraken over doen. 

Het ging over een bus bij werkzaamheden. Ik heb dan wel een vraag: is het de bedoeling dat de bussen volgens gepubliceerde dienstregeling (in de NS app en reisplanner) rijden, of dat dat puur random richttijden zijn? Mijn ervaring is het eerste (volgens dienstregeling rijden) en dat klinkt ook logisch. 

Het ging over een bus bij werkzaamheden. Ik heb dan wel een vraag: is het de bedoeling dat de bussen volgens gepubliceerde dienstregeling (in de NS app en reisplanner) rijden, of dat dat puur random richttijden zijn? Mijn ervaring is het eerste (volgens dienstregeling rijden) en dat klinkt ook logisch. 

Het uitgangspunt is: Zoveel mogelijk volgens normale dienstregeling. Zoals echter al eerder is aangegeven is het niet haalbaar om binnen dezelfde tijd van station naar station te rijden met een bus wanneer de trein niet rijdt. We moeten dus ergens tijd toegeven. Dat kan zijn in de vertrektijd dan wel in de aankomsttijd. Per situatie wordt dit bekeken en worden hier afspraken over gemaakt. Ik geef in mijn vorige reactie al aan dat er geen vaste richtlijnen zijn maar dat dit per situatie wordt bepaald. Wij, de Klantenservice, worden elke week op de hoogte gebracht van dergelijke afspraken in de draaiboeken en kunnen dan ook nagaan of de afspraken geschonden zijn of niet. In de meeste gevallen zullen we echter jullie ervaringen gewoon doorspelen naar de verantwoordelijke collega en hij/zij gaat dit verder onderzoeken en bespreken met de maatschappij. Daarom geef ik ook aan: deel je ervaringen altijd met ons. Daar worden wij, en automatisch onze reizigers, beter van. 

Badge +3

Je ervaring zal altijd gebaseerd zijn op vraag (reizigers) en aanbod (bussen).

Als er genoeg bussen zijn is het natuurlijk prima om halfvol te vertrekken volgens planning/dienstregeling, wel zo fijn voor reizigers die na de busrit nog verder moeten.

Bij veel reizigers is het gewoon een kwestie van zoveel mogelijk pendelen, en dan is het meestal gewoon vol=rijden.

Bij weinig bussen en niet vol is het niet ongebruikelijk om nog te wachten of er misschien nog wat stoelen gevuld kunnen worden met reizigers uit een volgende trein die bijv. 5 minuten later aankomt.

Dan hebben sommige reizigers inderdaad pech (aansluiting missen) maar de mensen uit de volgende trein geluk (niet 25 minuten hoeven wachten op een volgende bus).

En natuurlijk speelt de verkeerssituatie ook mee of bussen sowieso wel ‘op tijd’ kunnen vertrekken/aankomen. Een ritje Den Bosch - Eindhoven (snelbus) kan op zich prima binnen 30 minuten, maar als het even tegen zit doe je er zomaar bijna een uur over. Om je dan strikt aan een ‘dienstregeling’ te gaan houden is dan niet haalbaar, en anders enorm inefficiënt.

In hoeverre de feedback van reizigers zinvol is betwijfel ik. Iemand die een aansluiting mist (bus ging te laat weg of was er niet eens) zal natuurlijk veel harder roepen dan 10 anderen die nog mee mochten met een bus die er toch nog stond (of wat te laat kwam), en zomaar tot wel 25 minuten eerder op de ‘bestemming’ waren dan volgens de reisplanner.

Reageer