Eerste conclusies nieuwe dienstregeling

• 16 oktober 2016
  • 12 reacties
  • 509 Bekeken

Reputatie 4
Alle reacties over de dienstregeling 2017 zo lezende zie ik drie grote problemen:

1) De verslechteringen voor Delft Zuid en Schiedam als gevolg van het niet kunnen laten rijden van doorgaande treinen tussen Den Haag en Venlo via de HSL. Met name in de spitsuren zal dat naar Delft Zuid problematisch worden (TU Delft). Omdat dit probleem tijdelijk is is het te hopen dat NS nu eindelijk eens haast maakt met het op orde krijgen van het ICR-materieel en de locomotieven voor de HSL (we zijn daar nu al jaren aan bezig).

2) Het realiseren van vier stops op Leidsche Rijn is leuk voor wie naar Utrecht C gaat maar pakt rampzalig uit voor wie met de sprinter vanuit Utrecht richting Den Haag en Rotterdam gaat door de eindeloze wachttijden in zowel Woerden als Goverwelle. Uiteindelijk zal dit worden opgelost maar dat gaat nog jaren duren. Mijn conclusie is dat NS beter had kunnen wachten met de extra bediening van Leidsche Rijn tot de nieuwe brug klaar is, nu zijn de nadelen groter dan de voordelen.

3) Het meest rampzalige probleem van de nieuwe dienstregeling zijn de dramatische slechte aansluitingen (of liever gezegd: geen aansluitingen) in Geldermalsen en Den Bosch als gevolg van de verandering van de dienstregeling van de sprinters tussen Utrecht en Den Bosch/Tiel. Deze problemen zijn huisgemaakt omdat NS een onzinnige koppeling van deze sprinters met die richting Woerden en Den Haag heeft gemaakt. De enige oplossing lijkt daarom om deze diensten weer zo snel mogelijk te ontkoppelen en de gewijzigde dienstregeling tussen Utrecht en Den Bosch/Tiel terug te draaien. Rond Den Bosch pakken (ondanks een frequentieverhoging in spits tussen Oss en Den Bosch) ook de zeer veel gebruikte aansluitingen van/naar Oss richting Eindhoven en Utrecht erg slecht uit. Ook daar zal aan gesleuteld moeten worden want zoals het nu is rond Geldermalsen en Den Bosch lijkt het gewoon nergens op.

Daarnaast zijn er nog wat andere minder gelukkige zaken zoals bijv. de nog langere reistijd van Zeeland naar Rotterdam en het niet meer stoppen van een aantal treinen in Duivendrecht. Deze zijn echter minder rampzalig dan de drie bovengenoemde punten.

Conclusie: er zijn verbeteringen maar dat gaat wel ten koste van wel erg draconische verslechteringen op een aantal plaatsen.

12 reacties

Badge +3
2) Het realiseren van vier stops op Leidsche Rijn is leuk voor wie naar Utrecht C gaat maar pakt rampzalig uit voor wie met de sprinter vanuit Utrecht richting Den Haag en Rotterdam gaat door de eindeloze wachttijden in zowel Woerden als Goverwelle. Uiteindelijk zal dit worden opgelost maar dat gaat nog jaren duren. Mijn conclusie is dat NS beter had kunnen wachten met de extra bediening van Leidsche Rijn tot de nieuwe brug klaar is, nu zijn de nadelen groter dan de voordelen.
Een toename van acht minuten voor doorgaande reizigers, van wie er maar 400 zijn en van wie een deel de extra reistijd ook nog kan vermijden door in Woerden over te stappen op de sprinter naar Rotterdam. Ik heb het woord 'rampzalig' weleens beter tot zijn recht zien komen.

Reizigers die met de Sprinter vanuit Utrecht richting Rotterdam gaan, zijn overigens zes minuten korter onderweg, omdat de overstap in Woerden dan in drie minuten kan in plaats van negen. Dat samen met het feit dat volgens NS 2000 reizigers gaan profiteren van de verhoogde frequentie van Leidsche Rijn, maakt dat ik deze wijziging best kan begrijpen.
Reputatie 7
Badge +3
@Tjocho
Het zou nog acceptabel zijn als er niet ook al een lange wachttijd in Goverwelle was.
Badge +3
Wat acceptabel is, is subjectief. Maar ik begrijp echt niet waarom hier zo'n punt van gemaakt wordt. Ja, dat je een kwartier stilstaat onderweg is niet prettig, maar de extra reistijd ten opzichte van nu is maar acht minuten en treft maar enkele honderden reizigers. Ter illustratie: reizigers tussen Utrecht en Geldermalsen die naar Amsterdam reizen, krijgen eenzelfde toename in reistijd, omdat de overstap in Utrecht veel ruimer wordt. Waarom wordt dat niet als 'rampzalig' gekenmerkt?
Reputatie 7
Badge +3
@Tjocho Met jouw redenering kun je volgend jaar weer 8 minuten toevoegen aan de rijtijd. Want wat is nou 8 minuten extra?

De overstappen in Utrecht die je noemt zijn die tussen kwartierdiensten zodat zelfs in het allerslechtste geval de wachttijd hooguit een kwartier is. In Den Bosch en Geldermalsen gaat het echter om overstappen tussen halfuur diensten. Dat maakt wel een verschil.
Badge +3
@Tjocho Met jouw redenering kun je volgend jaar weer 8 minuten toevoegen aan de rijtijd. Want wat is nou 8 minuten extra?
Ik zie dat men zich hier vooral focust op die extra reistijd. Die is natuurlijk niet fijn, maar het aantal reizigers dat hiermee te maken krijgt speelt ook een rol. Ik zie dat er een afweging gemaakt is tussen een beperkte extra reistijd voor een kleine groep reizigers en een voordeel voor een minstens vijf keer zo grote groep reizigers. Ik zou dan bij deze afweging hetzelfde besloten hebben.

Als er volgend jaar opnieuw ergens besloten wordt een kleine groep reizigers acht minuten extra reistijd te geven om enkele duizenden voordeel te bieden, dan zou ik dat opnieuw kunnen begrijpen. Als het om hetzelfde traject zou gaan, zou ik er wel wat voorzichtiger mee zijn.

Ik vergeleek de overstappen in Utrecht overigens niet met die in Geldermalsen en Den Bosch, maar de toename in reistijd bij de overstappen in Utrecht met de toename in reistijd door de wachttijd in Woerden. Dat de overstappen in Geldermalsen en Den Bosch klachtwaardig zijn, onderken ik direct.
Reputatie 3
Badge
Ik wil hier Tochjo wel ondersteunen.

NS vervoert per dag 1 miljoen reizigers. Als er voor 400 van hen, of zelfs voor 1000 een verslechtering optreedt door een wijziging waarvan duizenden reizigers profiteren, kan ik daar alle begrip voor opbrengen, hoe vervelend het ook is voor de gedupeerden (waar ik ook begrip voor heb, maar het gaat om de afweging).

Hier wreekt zich wel dat we geen inzage hebben in de exacte reizigersaantallen tussen twee willekeurige stations. Ik zou graag zien dat die voor iedereen beschikbaar zijn, maar ik vrees dat de door ons verkozenen op het openbaar vervoer de marktwerking van toepassing hebben verklaard, en dat er dan concurrentie-overwegingen gaan spelen. Nu ken ik geen land waar het OV echt aan marktwerking onderhevig is met een dichter bereden en frequenter bediend OV-netwerk dan Nederland, maar dat is hier niet de discussie.

Wat deze extreme voorbeelden wel duidelijk maken: er zou bij het maken van een nieuwe dienstregeling eigenlijk meteen overlegd moeten worden met lokale overheden over aansluitend vervoer. Ik kan me goed voorstellen dat in Tilburg extra (grote) bussen gaan rijden van station Tilburg naar de Uni, om de problemen met de verbindingen naar Tilburg Universiteit te verzachten. Idem voor Delft richting Delft Zuid zolang daar nog iets knelt.
Het gaat meer om de totale vervoersoplossing dan om alleen het treindeel daarvan.
Reputatie 4
Badge
Voor de koppeling van de sprinters ben je toch echt afhankelijk van de sporen layout van Doorstroomstation Utrecht. Dat is zo opgezet dat de sprinters Woerden - Houten en Breukelen - Driebergen op deze koppeling door Utrecht rijden. De sprinters uit Amersfoort en Hilversum eindigen altijd op de kopstoren 1-3. Meer variaties zijn waarschijnlijk niet makkelijk mogelijk.

@Ik spoor: hoe zou jij dan de sprinter diensten langs Utrecht willen laten lopen?

Ik ben wel met je eens dat de aansluitingen in Den Bosch wel de meest ongelukkige wijziging is in de komende dienstregeling.

In het kader van 'minder gelukkig' is nog:
- het vervallen van de IC verbinding in Lelylaan een aantal keer benoemt.
- Verder vervalt in Sittard de overstap tussen de IC naar Heerlen en de stoptrein naar Maastricht.
- Op het forum is ook een aantal keer geklaagd over minder stops in Utrecht Overvecht.
Reputatie 7
Badge +3
@IskOv
Een gevaarlijke redenering want dan kan NS straks ook de helft van alle stations opheffen en zeggen dat mensen maar met de bus moeten gaan.
Reputatie 4
Dat samen met het feit dat volgens NS 2000 reizigers gaan profiteren van de verhoogde frequentie van Leidsche Rijn, maakt dat ik deze wijziging best kan begrijpen.
Er zijn genoeg stations met meer dan 2000 reizigers per dag die maar om het halfuur worden bediend. Dus ik denk dat NS nog wel even had kunnen wachten tot de brug klaar is.
Reputatie 4
@Ik spoor: hoe zou jij dan de sprinter diensten langs Utrecht willen laten lopen?

Dezelfde twee sporen om de treinen te laten doorrijden kun je ook gebruiken om te keren (een spoor voor de richting Geldermalsen en een spoor voor de richting Woerden). Op lange termijn moet je misschien ooit verder optimaliseren in het spoorgebruik maar voorlopig is dat sinds de uitbreidingen nog helemaal niet nodig.

Met het ontkoppelen kun je de wijzigingen richting Geldermalsen terugdraaien en de zaak richting Woerden laten zoals het nu gepland is. Als je de dienstregeling richting Geldermalsen terugdraait kun je de trein Utrecht-Breda toch in Den Bosch knippen (i.v.m. ongelijke hoeveelheid benodigd materieel) maar krijg je een korte overstap in Den Bosch. Dat zorgt er ook voor dat de sprinter Den Bosch-Dordrecht die nu in Den Bosch helemaal nergens op aansluit ook nog enige zin krijgt.
Alle reacties over de dienstregeling 2017 zo lezende zie ik drie grote problemen:

1) De verslechteringen voor Delft Zuid en Schiedam als gevolg van het niet kunnen laten rijden van doorgaande treinen tussen Den Haag en Venlo via de HSL. Met name in de spitsuren zal dat naar Delft Zuid problematisch worden (TU Delft). Omdat dit probleem tijdelijk is is het te hopen dat NS nu eindelijk eens haast maakt met het op orde krijgen van het ICR-materieel en de locomotieven voor de HSL (we zijn daar nu al jaren aan bezig).

3) Het meest rampzalige probleem van de nieuwe dienstregeling zijn de dramatische slechte aansluitingen (of liever gezegd: geen aansluitingen) in Geldermalsen en Den Bosch als gevolg van de verandering van de dienstregeling van de sprinters tussen Utrecht en Den Bosch/Tiel. Deze problemen zijn huisgemaakt omdat NS een onzinnige koppeling van deze sprinters met die richting Woerden en Den Haag heeft gemaakt. De enige oplossing lijkt daarom om deze diensten weer zo snel mogelijk te ontkoppelen en de gewijzigde dienstregeling tussen Utrecht en Den Bosch/Tiel terug te draaien. Rond Den Bosch pakken (ondanks een frequentieverhoging in spits tussen Oss en Den Bosch) ook de zeer veel gebruikte aansluitingen van/naar Oss richting Eindhoven en Utrecht erg slecht uit. Ook daar zal aan gesleuteld moeten worden want zoals het nu is rond Geldermalsen en Den Bosch lijkt het gewoon nergens op.

Daarnaast zijn er nog wat andere minder gelukkige zaken zoals bijv. de nog langere reistijd van Zeeland naar Rotterdam en het niet meer stoppen van een aantal treinen in Duivendrecht. Deze zijn echter minder rampzalig dan de drie bovengenoemde punten.

Conclusie: er zijn verbeteringen maar dat gaat wel ten koste van wel erg draconische verslechteringen op een aantal plaatsen.

vergeet vooral de beroerde verbinding vanuit de noordkop naar schiphol niet. continudienst medewerkers gaan bij een vroege dienst standaard te laat komen (heel fijn voor de nachtdienst collega's) en om op tijd te komen voor een late/nacht dienst zul je een trein eerder moeten nemen dan nu.
gelukkig rijdt er maar een keer in het half uur een trein vanuit den helder naar amsterdam dus de conclusie is snel getrokken. vroege dienst standaard te laat, late/nacht dienst 40min te vroeg of 5min te laat. of uiteraard de auto pakken, maar daar heb ik geen dalvrij abonnement voor afgesloten...
Reputatie 4
Badge

Dezelfde twee sporen om de treinen te laten doorrijden kun je ook gebruiken om te keren (een spoor voor de richting Geldermalsen en een spoor voor de richting Woerden). Op lange termijn moet je misschien ooit verder optimaliseren in het spoorgebruik maar voorlopig is dat sinds de uitbreidingen nog helemaal niet nodig.

Met het ontkoppelen kun je de wijzigingen richting Geldermalsen terugdraaien en de zaak richting Woerden laten zoals het nu gepland is. Als je de dienstregeling richting Geldermalsen terugdraait kun je de trein Utrecht-Breda toch in Den Bosch knippen (i.v.m. ongelijke hoeveelheid benodigd materieel) maar krijg je een korte overstap in Den Bosch. Dat zorgt er ook voor dat de sprinter Den Bosch-Dordrecht die nu in Den Bosch helemaal nergens op aansluit ook nog enige zin krijgt.

De sporen voor beide richtingen liggen inderdaad naast elkaar en zou dus wel mogelijk moeten zijn. Zijn de a en b fases van het perron daar wel lang genoeg voor? Zijn er geen andere treinen (naar Leiden?) die hier in de weg zitten?

Reageer