beantwoord

eerste intercity tussen Utrecht en Rotterdam

Sinds de nieuwe dienstregeling is de betrouwbaarheid van de eerste intercity tussen Utrecht en Rotterdam ronduit slecht. De maand Janurary heeft de trein misschien 1 a 2 keer op tijd gereden. Dit natuurlijk gemeld en er zal gewerkt worden dat dit beter wordt. Dus geode hoop dat dit beter zal worden in February. Helaas is dat nog steeds bittere ellende. Waarom gaat het zo slecht. Het is de eerste IC dus er kan vertraging zijn van je voorganger. Mijn tweede vraag waarom rijden er in de vroege ochtend zo weinig treinen tussen Rotterdam alexander en Rotterdam central. De eerste boemel rijdt om 05:24 de tweede boemel om 06:24 en de eerste ic om 06:31 welke eigenlijk nooit op tijd is sinds 2019. In 2018 was dit juist de meest betrouwbaarste omdat de boemel van 06:37 altijd te laat was. Als het zo moeilijk is om op tijd te rijden in de vroege ochtend is het misschien een idee om vanaf 6 uur (allemaal van af station alexander) gewoon elke 6 min een trein te laten rijden naar Rotterdam central. Het is al triest dat om er zeker van te zijn dat je een zitplaats hebt in de ICD naar schihol (uit Rotterdam) dat je al 06:40 op het station moet zijn maar als er uberhaubt al geen treinen rijden rond dit tijdstip wordt het verdomd lastig om te kunnen zitten en om deze ICD te halen. Misschien een idee om ook de mensen welke de IC willen halen van 06:31 ook een vergoeding te geven van 100 euro. Want de prestatie van deze trein is nog slechter dan de ICD (bijna niet voor te stellen dat dit kan slechter kan dan de ICD, maar uit Eigen ervaring weet ik dat dit dus kan). Er wordt continue geattendeerd om behaalde treinen in de spits te vermijden maar zorg er dan ook voor dat er genoeg treinen rijden net voor de ergste spits. Dus vaker rijden tussen Utrecht en Rotterdam en niet de eerste IC om 06:31 en vaker een ICD tussen 06:24 en 06:55 op het traject Rotterdam en schiphol.
Waarom lees ik deze verhalen nooit in de krant alleen maar goed nieuws shows over de ns. NS concentreer je op de dienstverlening binnen de randstad, dat moet je eerst op oorde hebben en daarna focussen op andere zaken. Want uiteindelijk is het onmogelijk als de dienstverlening binnen de randstad zo slecht is dat de dienstverlening tussen Groningen en Rotterdam een success kan worden (want dan loop je vast in de buurt van Utrecht)
icon

Beste antwoord door Edwin 6 februari 2019, 13:11

Volgens mij is dit Carol al eens vaker uitgelegd. Die trein van 6:31 wordt vanaf opstelterrein Cartesiusweg voorgebracht en sinds daar een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd in de dagelijkse bedrijfsvoering, gaan daar praktisch alle treinen te laat weg. Hetzelfde gebeurt 's avonds als treinen daar heen gebracht worden. Intercitytreinen vanaf Amsterdam staan dan nog wel eens ter hoogte van de treindienstleidingspost bij Zuilen stil omdat er een file is ontstaan.

Men is druk doende uit te zoeken hoe dit opgelost kan worden, maar daar is medewerking van meer dan alleen NS voor nodig.

Bekijk origineel

5 reacties

Ik begrijp je frustratie carol van den meiracker en snap ook dat je vindt dat we ons moeten focussen op de Randstad. Voor NS betekent het ene niet dat het andere uitgesloten moet worden. We doen ons best om door het hele land een goede, passende dienstregeling aan te bieden. Helaas kunnen er problemen zijn waardoor jouw trein te laat vertrekt. Wellicht kunnen @Edwin en @Julian je een idee geven waarom er regelmatig problemen zijn op dit traject.
Reputatie 6
Badge
Volgens mij is dit Carol al eens vaker uitgelegd. Die trein van 6:31 wordt vanaf opstelterrein Cartesiusweg voorgebracht en sinds daar een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd in de dagelijkse bedrijfsvoering, gaan daar praktisch alle treinen te laat weg. Hetzelfde gebeurt 's avonds als treinen daar heen gebracht worden. Intercitytreinen vanaf Amsterdam staan dan nog wel eens ter hoogte van de treindienstleidingspost bij Zuilen stil omdat er een file is ontstaan.

Men is druk doende uit te zoeken hoe dit opgelost kan worden, maar daar is medewerking van meer dan alleen NS voor nodig.
ik wil niet heel lullig zijn maar dit is toch niet professioneel. Zelfde als naar de echte bakker gaan en er is nog geen brood. Wacht maar over een uur is het er wel. Deze bakker gaat dan zeer snel failliet. Als dit elke dag gebeurd. Helaas is de ns de enige aanbieder en klanten hebben de service al betaald voor een jaar dus kom je er mee weg. Niet netjes, ben wel blij met het eerlijke antwoord.
Badge
Helaas gaat het hier om een nieuwe procedure die de NS is opgelegd en waarvoor nu gekeken wordt naar een werkbare oplossing. De NS had dit ook liever anders gezien en de RET collega's al helemaal.
Ik snap dat het een frustratie is wanneer je (bijna) dagelijks een vertraging hebt op je traject, carol van den meiracker. Zeker wanneer dit een van de eerste treinen is op de dag. Het is echter wel goed om je te realiseren dat niet elke wijziging in handelingen op het station, zoals bijvoorbeeld het voorbrengen van treinen, vanuit NS komt. Dergelijke regels komen vaak vanuit ProRail. Zoals Jeroen ook al aangeeft zijn we niet gelukkig met de situatie maar kunnen we helaas op dit moment niet anders dan ons best doen om de vertraging tot een minimum beperken.

Reageer