beantwoord

Eeuwig wachten op bijlmer

Sinds een paar weken is de Utrecht-Schiphol verbinding veranderd. De trein staat nu standaars zon 6-8 minuten stil op station bijlmer, voor ogenschijnlijk geen enkele goede reden. Dat betekent dat de rit Ams zuid - Utrecht nu 25-30% trager is geworden.

Ik wil graag aangeven dat dit uiterst vervelend en irritant is, en dat ik dit graag teruggesraaid zou zien
icon

Beste antwoord door Jouke NS 13 maart 2019, 11:56

Hallo Sander_w22 en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je regelmatig even moet wachten op station Bijlmer voordat je trein verder rijdt. Hoewel 8 minuten een eeuwigheid kan lijken is dit zeker niet iets wat we zomaar doen. Er zal altijd een goede reden voor zijn. Ik zie dat Omreiziger_ hierin al een suggestie heeft geopperd. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar ik ga er wel vanuit dat je te maken hebt met een ander treinstel wat voor jouw treinstel uit moet komen. We kunnen hier helaas weinig aan doen, zeker gezien de drukte op dit traject tussen Utrecht en Amsterdam. Er rijden hier veel treinen in relatief korte tijd waardoor wachten kan gebeuren. Om het definitief uit te laten zoeken wil ik je vragen om aan te geven hoe laat jij vertrekt. Dan ga ik graven om te achterhalen hoe het precies zit!
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Ik snap wel dat dat stilstaan op den duur gaat vervelen, maar volgens mij gebeurt dat daar al veel langer dan sinds enkele weken hoor. Terwijl daar stilgestaan wordt passeert altijd de IC tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. Die zal een hoge prioriteit hebben i.v.m de tien-minuten verbinding aldaar.

Het stilstaan gebeurt overigens alleen op treinserie 3100 (Schiphol-Njjmegen) en niet op de treinserie 3500 (Schiphol-Venlo). Laatste is volgens de reisplanner dan ook ongeveer vijf minuten sneller. Wellicht neemt u de laatste tijd de andere treinserie dan u daarvoor deed. Als u niet meer stil wilt staan op station Bijlmer kunt u wellicht de 3500 nemen in plaats van de 3100.
Hallo Sander_w22 en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je regelmatig even moet wachten op station Bijlmer voordat je trein verder rijdt. Hoewel 8 minuten een eeuwigheid kan lijken is dit zeker niet iets wat we zomaar doen. Er zal altijd een goede reden voor zijn. Ik zie dat Omreiziger_ hierin al een suggestie heeft geopperd. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar ik ga er wel vanuit dat je te maken hebt met een ander treinstel wat voor jouw treinstel uit moet komen. We kunnen hier helaas weinig aan doen, zeker gezien de drukte op dit traject tussen Utrecht en Amsterdam. Er rijden hier veel treinen in relatief korte tijd waardoor wachten kan gebeuren. Om het definitief uit te laten zoeken wil ik je vragen om aan te geven hoe laat jij vertrekt. Dan ga ik graven om te achterhalen hoe het precies zit!
Reputatie 7
Badge
Ten eerste: het zijn 5 minuten, geen 6-8. Dat is al zeker vanaf de nieuwe dienstregeling het geval, dus niet pas sinds een paar weken. Het is (zoals al eerder aangegeven) ook alleen de serie 3100, die om .25 en .55 uit Utrecht vertrekt naar Schiphol. Wil je dus niet in een stilstaande trein op Bijlmer zitten, neem dan de andere trein van .11 en .41.
Reputatie 4
Mogelijk is de trein 1 minuut eerder op Bijlmer dan volgens dienstregeling, dat zou dan 6 minuten wachten maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook regelmatig op Leiden - Schiphol (14 minuten rijtijd tegen 15/16 minuten gepland). 8 minuten lijkt me sterk inderdaad, hooguit in geval van een verstoring.
Reputatie 3
Gebeurd ook op de lijn Enkhuizen-Heerlen.
Die staat ook 6 minuten stil in Hoorn,4 minuten op Amsterdam centraal ,5 minuten in Den Bosch en 4 minuten in Eindhoven.
Met name in Hoorn,waar wacht die op?
Waarschijnlijk omdat de planning zo stom is geweest de sprinter naar Leiden 5 minuten voor deze te laten vertrekken.
Reputatie 2

Waarschijnlijk omdat de planning zo stom is geweest de sprinter naar Leiden 5 minuten voor deze te laten vertrekken.

De planning is doorgaans minder stom dan u denkt hoor. De treinserie moet over de lengte van de gehele rit passen in de dienstregeling van andere treinen. Wellicht dat als de sprinter naar Leiden zou wachten op de intercity dat deze verderop tijdens zijn rit weer een andere intercity zou hinderen, waardoor die weer moet wachten. Daarnaast bied het wachten op de stations die u noemt (overstapstations) ook overstapmogelijkheden. Als de treinen op die stations niet wachten komen er ook weer klachten. ("Had die trein niet even op ons kunnen wachten?" Er zijn vele professionals die zich dagelijks bezighouden met de planningen. We kunnen er vanuit gaan dat zij de oplossing kiezen die echt landelijk gezien het beste is en dat alle besluiten een verklaarbare reden hebben.

Met name in Hoorn,waar wacht die op?

de sprinter uit Obdam. Oh nee dat is geen overstap volgens de reisplanner.
Ik heb helaas geen reactie meer gekregen van Sander_w22 waardoor ik ervan uitga dat hij voldoende heeft aan de reacties die eerder zijn gegeven. Mocht er alsnog behoefte zijn aan meer informatie dan kun je het alsnog hier aangeven.
Op de terugweg is ditzelfde het geval, waardoor je op Schiphol net geen aansluiting hebt op de Sprinter richting Leiden/Den Haag. Dan sta je 's avonds dus gewoon een half uur te wachten. Een andere trein nemen is niet altijd een optie, bijvoorbeeld als je aankomt met de IC vanuit Maastricht. De reisplanner geeft dan aan dat de overstap het beste plaatsvindt op Amsterdam Centraal (met een overstap van ruim 20 minuten) maar dat is dus ook hetzelfde halve uur extra reistijd. Iets wat "veroorzaakt" wordt door een paar minuten wachttijd op Bijlmer Arena.
Badge
Allereerst zou ik niet via Bijlmer Arena reizen als ik vanuit Maastricht kwam en naar Den Haag of Leiden zou willen reizen, ten tweede is de wachttijd hier niet voor niets, dit heeft gewoon met capaciteit op het spoor in het vervolgtraject te maken of het eerdere traject. De capaciteit op veel baanvakken is helaas beperkter dan soms gewenst is maar gezien het kabinet maar beperkte middelen beschikbaar stelt zullen we het voornamelijk met het huidige spoor moeten doen.

De trein vanaf Utrecht via Bijlmer Arena welke eindigt op Schiphol moet op Schiphol ook gecontroleerd worden dat deze leeg is van reizigers en vervolgens moet deze door naar Hoofddorp opstel. Voor het leeglopen is meer tijd nodig dan een normale haltering en ook de rijweg naar Hoofddorp Opstel wordt gebruikt door meerdere treinseries welke hier beginnen en eindigen en daar is het vaak wachten op elkaar omdat we maar over 1 spoor naar de diverse opstelsporen kunnen rijden. Door de trein op Bijlmer Arena te laten wachten staat hij blijkbaar niet in de weg wat hij op andere plaats wel zou staan, vandaar de optie om deze daar te laten wachten.

Verder is het helaas niet mogelijk om altijd op alle treinen aansluitingen te geven, er wordt geprobeerd om op de meest voor de hand liggende routes en routes waar veel mensen een bepaalde overstap maken te zorgen voor goede overstapmogelijkheden. Echter moet dit landelijk bekeken worden en loop je dan altijd tegen plekken aan waar een aansluiting niet mogelijk is.
Reputatie 3
er wordt geprobeerd om op de meest voor de hand liggende routes en routes waar veel mensen een bepaalde overstap maken te zorgen voor goede overstapmogelijkheden. Echter moet dit landelijk bekeken worden en loop je dan altijd tegen plekken aan waar een aansluiting niet mogelijk is.

Nee,een aansluiting die het meeste geld oplevert
Allereerst zou ik niet via Bijlmer Arena reizen als ik vanuit Maastricht kwam en naar Den Haag of Leiden zou willen reizen

Dat geeft de reisplanner (in mijn geval) niet aan (en dus loop ik het risico om extra kosten te maken door het niet volgen van het reisadvies) wat ook wel logisch is, dat is voor mij een langere reis (15-30 minuten) met meer overstappen.

Ik weet ook wel dat er met veel meer zaken rekening gehouden moet worden dan een overstap op een sprinter, het officiële reisadvies 's avonds laat mij via Amsterdam Centraal reizen. De reden dat ik dat niet doe en ervoor kies om in Utrecht op een trein te stappen waarbij ik weet dat de aansluiting op Schiphol nét niet past is ook simpel; mocht de sprinter 2 minuten of meer vertraging hebben haal ik deze overstap wel en ben ik eerder thuis. Maar dat er nét geen aansluiting is is gewoon wel een beetje jammer, het zou mijn reis van ruim 3 uur een half uur inkorten.

Reageer