beantwoord

Eindbestemming Roosendaal

• 12 juni 2019
  • 12 reacties
  • 749 Bekeken

Reputatie 3
Op doordeweekse dagen vertrekt er om 6.41 uur en 7.41 uur vanuit station Vlissingen een spits-IC met eindbestemming Amsterdam Centraal die tot Roosendaal alleen stopt in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Nu hebben deze treinen op de schermen op de stations en bij de actuele vertrektijden op de website van NS als eindbestemming Roosendaal. Waarom is dit? Deze trein rijdt juist voornamelijk voor forenzen en studenten die vanuit Zeeland snel naar de Randstad willen reizen.
icon

Beste antwoord door Jeroen 12 juni 2019, 20:35

Op dit traject (Vlissingen - Roosendaal) rijden 's morgens en 's middags extra spitstreinen welke met een afwijkend treinnummer rijden onder dat treinnummer alleen dat deel van het traject rijden. Vervolgens krijgen deze treinen op Roosendaal een ander treinnummer om het traject Roosendaal naar Amsterdam te rijden. Dat correspondeert dan ook weer met de CTA bakken informatie schermen en de gegevens in de reisplanner App. Als Amsterdan op de trein zou staan kan dat weer tot verwarring leiden.

Voor de reizigers is dit misschien vreemd maar de bestemming wordt er veelal van afstand opgezet en dan is de eindbestemming eerst Roosendaal en dan vanaf Roosendaal pas Amsterdam.

Eigenlijk zijn het voor de NS dus 2 aparte treinseries die echter in elkaar overgaan, zo hebben we ook een trein van Zwolle naar Den Haag die met 2 nummers werkt en een trein van Hoofddorp naar Amersfoort Vathorst met 2 treinnummers. Ik dacht dat de andere trajecten nu wel met 1 nummer rijden sinds dienstregeling 2019 want het waren er nog meer.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
Op dit traject (Vlissingen - Roosendaal) rijden 's morgens en 's middags extra spitstreinen welke met een afwijkend treinnummer rijden onder dat treinnummer alleen dat deel van het traject rijden. Vervolgens krijgen deze treinen op Roosendaal een ander treinnummer om het traject Roosendaal naar Amsterdam te rijden. Dat correspondeert dan ook weer met de CTA bakken informatie schermen en de gegevens in de reisplanner App. Als Amsterdan op de trein zou staan kan dat weer tot verwarring leiden.

Voor de reizigers is dit misschien vreemd maar de bestemming wordt er veelal van afstand opgezet en dan is de eindbestemming eerst Roosendaal en dan vanaf Roosendaal pas Amsterdam.

Eigenlijk zijn het voor de NS dus 2 aparte treinseries die echter in elkaar overgaan, zo hebben we ook een trein van Zwolle naar Den Haag die met 2 nummers werkt en een trein van Hoofddorp naar Amersfoort Vathorst met 2 treinnummers. Ik dacht dat de andere trajecten nu wel met 1 nummer rijden sinds dienstregeling 2019 want het waren er nog meer.
Reputatie 3
@Jeroen duidelijke verklaring, maar wel opmerkelijk dat tot voor kort de eindbestemming van deze trein nog gewoon Amsterdam Centraal was.
Badge +3
Dat is/was volgens mij ook zo met de intercity's vanuit Limburg naar Enkhuizen.

Daar staat/stond Amsterdam CS op de schermen (op de trein zelf staat gewoon Enkhuizen trouwens), en na Utrecht wordt wél Enkhuizen aangegeven. Ritnummer blijft gewoon hetzelfde.

Misschien is dat om op 's Hertogenbosch te voorkomen dat mensen Enkhuizen en Eindhoven door elkaar halen, of omdat zuiderlingen niet weten dat je richting Enkhuizen toch wel langs Amsterdam CS komt?
Reputatie 7
Badge +3
Voor de reizigers is dit misschien vreemd
Dus wat gaat NS eraan doen? Behalve de interne processen van NS uitleggen 😉
Badge
@Jeroen duidelijke verklaring, maar wel opmerkelijk dat tot voor kort de eindbestemming van deze trein nog gewoon Amsterdam Centraal was.
Het kan zijn dat de Hc dan het systeem heeft overruled en handmatig de eindbestemming wijzigde, ik rij zelf niet op het traject in Zeeland dus weet er niet meer van dan wat ik reeds aan heb gegeven.

@mrfreeze er is wel aandacht voor want het speelt ook op andere trajecten die doorgaand zijn maar met verschillende treinnummers en zelfs op 1 traject onder hetzelfde treinnummer maar waar ook de bestemming onderweg veranderd. Of het wordt aangepast is alleen de vraag.

Ik kan in deze alleen de verklaring geven waarom dat nu zo is, ben maar machinist 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen Ik bedoelde het ook niet tegen jou. Ik waardeer je uitleg juist altijd enorm! Ik hoop alleen maar dat als er ergens geconstateerd wordt dat iets voor de reiziger vreemd, onlogisch, onduidelijk, onvoordelig, etc. is, er ook direct actie wordt ondernomen om er iets aan te gaan doen . Dat gaat in veel gevallen natuurlijk niet van vandaag op morgen. Als er maar iets uitgezet wordt 🙂
Reputatie 4
Het lijkt mij logischer om voor eind bestemming Amsterdam centraal te kiezen. Vroeger kon het wel.
Reputatie 7
Badge
Ik hoop alleen maar dat als er ergens geconstateerd wordt dat iets voor de reiziger vreemd, onlogisch, onduidelijk, onvoordelig, etc. is, er ook direct actie wordt ondernomen om er iets aan te gaan doen . Dat gaat in veel gevallen natuurlijk niet van vandaag op morgen.

Mooi voorbeeld in deze is al jaren de situatie met de Sprinter Zwolle-Amsterdam-Den Haag vv. (14600/4600). Te Amsterdam worden alle reizigers verzocht uit te stappen, dan doen de onervaren reizigers ook braaf.
Op het perron komen ze er dan achter dat ze snel weer moeten instappen, want de rit gaat gewoon verder....
Reputatie 4
Het blijft onlogisch om er Roosendaal op te zetten ipv Amsterdam centraal.
Is het niet gewoon een optie om de spitstrein intercity te noemen, en het boemeltreintje tot Roosendaal de naam sprinter te geven, ik denk dat dat een oplossing is voor de onduidelijkheid
Reputatie 7
Badge
Dat lijkt me niet handig, @Bertus123
Dan denken de reizigers in bv Vlissingen dat het de Sprinter naar Amsterdam is, en reizen pardoes Oudenbosch voorbij.
In de reisplanner en op de stationsborden, analoog en digitaal, staat duidelijk aangeven alwaar de Intercity wel/niet stopt.
Reputatie 3
En er staat weer gewoon de eindbestemming "Amsterdam Centraal" op de schermen op de stations en op internet bij de reisinformatie bij de spits-IC's die om 6.41 uur en 7.41 uur vanuit Vlissingen vertrekken. Zoals het hoort.

Reageer