beantwoord

eindhoven - denhaag 6:44

• 19 november 2019
  • 8 reacties
  • 327 Bekeken

Hoi ns,

ik rijd dagelijk met de trein van eindhoven naar den haag op 6:44 vertrekkend vanaf spor 5. Echter zowat wekelijks zijn er problemen met het opstarten van deze trein. Hij komt binnen vanuit west en vertrekt (als alles goed gaat) richting west. De trein moet hierbij omloccen, zo begreep ik het? En hier gaat het heel vaak mis!

gistern 18 nov en vandaag 19 nov viel hij compleet uit, niet vertrokken dus, ondankt de bemoedigende woorden van de conducteur die er vertrouwen in had dat het vandaag echt ging lukken :)

Waarom is dit nu al jaren een issue? 

Kan er geen andere loc ingezet worden?

de trein is als eerste en heeft dus geen last van overig vertraagd verkeer. Dus puur een technische aangelegenheid.

kan de trein niet 10 min eerder op spoor 5 geparkeerd worden zodat de machinist meer tijd heeft om te knutselen aan de trein en de kans op vertrek groter wordt?

kan de trein niet vanaf het oost binnenkomen zodat ie niet omgelocked hoeft te worden? Dan is de vertrekkans ook groter.

zomaar enkele suggesties, graag jullie reactie.

gr erik

icon

Beste antwoord door Edwin 19 november 2019, 08:56

Er zitten 2 locs aan die trein, 1 voor en 1 achter dus er hoeft niets omgereden te worden.

Die trein wordt naar de opstelsporen gereden en van daar gereed gemaakt om naar de andere kant te vertrekken. Nu gebeurt het nog wel eens dat zo'n trein na het ‘ombouwen’ in de andere loc uit het niets een storing heeft. Als dat tot gevolg heeft dat de trein 10 minuten (of meer) te laat gaat vertrekken, wordt ie opgeheven. Dit omdat het baanvak tussen Eindhoven en Breda (en dan vooral het stuk vanaf Tilburg) eigenlijk al overbelast is en daar geen vertraagde reizigerstrein meer bij kan.

Wat je suggestie betreft over het 10 minuten eerder: nee dat gaat ook niet. Er gaat geregeld een intercity om .07/.37 nog weg van spoor 5, bovendien is het ‘ombouwen’ van die trein ook niet in 2 minuten gebeurd. We worden 5 minuten na binnenkomst in Eindhoven (.51/.21) naar het opstelspoor geleid, dat moet op dat spoor met maximaal 10 km/u.

Die trein is +/- 280 meter lang, dat is een leuk stukje wandelen. Dan moet de loc nog opgestart worden, ook dat neemt zo'n 5 minuten in beslag en vervolgens mogen we ook maar met max. 10 km/u van dat spoor af vertrekken en pas als de hele trein van dat spoortje af is, mogen we wat sneller, maar dan ben je al wel bijna bij het perron.

Het is enorm vervelend dat die trein al 2 dagen niet gereden heeft, dat geef ik direct toe, maar als er een storing in die loc zit, heb je 'm er niet uit met even een schakelaartje omzetten. Vaak moet de hele loc gereset worden en dat duurt even, aangezien de computers in die loc helemaal uit moeten en weer moeten opstarten. Duurt een kwartiertje en dan heb je die vertraging al te pakken.

Bekijk origineel

8 reacties

De trein die vertrekt om 06.44 uur, rijdt onder nummer 1118 en deze komt uit Rotterdam Centraal. De eerste 2 treinen van de dag komen vanaf het rangeerterrein in Eindhoven. Deze trein kan dus last hebben van overig treinverkeer en het ombouwen gebeurd dagelijks met deze treinen. Waarom de 1118 wekelijks uitvalt, geen idee, de kans dat het om dezelfde treinstam gaat is niet erg groot en het ombouwen kost dacht ik iets van 10 minuten, maar dat zal @Edwin en of @Julian beter weten. 

Reputatie 7
Badge

Er zitten 2 locs aan die trein, 1 voor en 1 achter dus er hoeft niets omgereden te worden.

Die trein wordt naar de opstelsporen gereden en van daar gereed gemaakt om naar de andere kant te vertrekken. Nu gebeurt het nog wel eens dat zo'n trein na het ‘ombouwen’ in de andere loc uit het niets een storing heeft. Als dat tot gevolg heeft dat de trein 10 minuten (of meer) te laat gaat vertrekken, wordt ie opgeheven. Dit omdat het baanvak tussen Eindhoven en Breda (en dan vooral het stuk vanaf Tilburg) eigenlijk al overbelast is en daar geen vertraagde reizigerstrein meer bij kan.

Wat je suggestie betreft over het 10 minuten eerder: nee dat gaat ook niet. Er gaat geregeld een intercity om .07/.37 nog weg van spoor 5, bovendien is het ‘ombouwen’ van die trein ook niet in 2 minuten gebeurd. We worden 5 minuten na binnenkomst in Eindhoven (.51/.21) naar het opstelspoor geleid, dat moet op dat spoor met maximaal 10 km/u.

Die trein is +/- 280 meter lang, dat is een leuk stukje wandelen. Dan moet de loc nog opgestart worden, ook dat neemt zo'n 5 minuten in beslag en vervolgens mogen we ook maar met max. 10 km/u van dat spoor af vertrekken en pas als de hele trein van dat spoortje af is, mogen we wat sneller, maar dan ben je al wel bijna bij het perron.

Het is enorm vervelend dat die trein al 2 dagen niet gereden heeft, dat geef ik direct toe, maar als er een storing in die loc zit, heb je 'm er niet uit met even een schakelaartje omzetten. Vaak moet de hele loc gereset worden en dat duurt even, aangezien de computers in die loc helemaal uit moeten en weer moeten opstarten. Duurt een kwartiertje en dan heb je die vertraging al te pakken.

Wat er vandaag aan de hand is geweest zou ik niet weten, maar gisteren toevallig wel. Ik was namelijk de machinist die de trein leeg vanuit Rotterdam naar Eindhoven heeft gebracht, dus daardoor heb ik meegekregen wat er daarna gebeurde.

In Eindhoven kwam ik op spoor 5 binnen, heb de trein aan mijn kant 'uitgezet', en heeft een collega de trein aan de andere kant opgestart. Bij het opstarten aan de andere kant is er iets gebeurd waardoor de remmen niet meer los wilden komen. Helaas was dat deze keer niet zomaar te verhelpen.

De rijtuigen waarmee gereden wordt zijn al relatief oud, waarmee er een ouder type aansturing voor het remsysteem gebruikt wordt. Daarbij kan zoiets als dit iets sneller gebeuren dan bij modernere aansturingen. Dit valt normaal vrij eenvoudig op te lossen: er zit een knop in de locomotief waarmee je de remmen dan in vrijwel alle gevallen toch alsnog kunt losmaken, echter in dit geval bleek ook die mogelijkheid geen oplossing te bieden.

Hoe het probleem uiteindelijk opgelost is zou ik niet weten (daar was ik niet meer bij), maar de trein is dus opgeheven omdat het te lang duurde om het probleem op te lossen en de betreffende treinstam is de rest van de dag en ook vandaag niet meer ingezet, waarmee ik vermoed dat deze treinstam uiteindelijk naar de werkplaats is gebracht voor reparatie.

Omdat de trein uit Rotterdam moet komen kan de trein overigens zeker last hebben van overig treinverkeer. Ik kwam gisteren ook enkele minuten later aan dan gepland (om 6:38 in plaats van 6:36), onder andere door een tweetal andere treinen die voor mij reden met vertraging. Maar dat was gisteren dus niet de reden van de uitval. Daardoor zou de trein hooguit enkele minuten te laat zijn vertrokken, en in Tilburg alweer op tijd zijn geweest (daarvoor zit gelukkig genoeg speling in de dienstregeling).

Wij zijn al bezig met de vervanger van deze treinen, waarmee hopelijk dit soort problemen tot het verleden behoren.

Sinds begin dit jaar worden deze splinternieuwe treinen al getest op het spoor (op dit moment nog op een testcircuit, maar vanaf eind dit jaar ook op het normale spoor in Nederland), maar voordat deze voldoende getest zijn en er daadwerkelijk reizigers mee kunnen reizen zal helaas nog wel even duren. De verwachting is dat deze nieuwe treinen in 2021 voor het eerst reizigers zullen vervoeren, en naar mate er daarna meer treinen de fabriek uit komen, kunnen wij ook steeds meer van deze oude treinen vervangen. Naar verwachting zal de IC Den Haag - Eindhoven in 2022/2023 van deze treinen worden voorzien: dan zijn er genoeg nieuwe treinen geleverd om ook op die lijn de treinen te kunnen vervangen.

Ik ben zo ontzettend blij met jullie, @Loes, @Edwin en @Julian. Dit had ik TS niet kunnen vertellen. Bedankt!

Werkelijk. Ik sta er van te kijken dat jullie zo uitvoerig e.e.a. toelichten! Top. 

Voor mij als simpele reiziger is het nu duidelijker wat er speelt. Wel jammer dat het nog even duurt eer het nieuwe materieel inzetbaar is. Ik zou denken, je schaft een nieuwe trein aan net als een auto en die is gelijk inzetbaar. Maar alles zal een reden hebben, safety first.

Nogmaals bedankt voor de toelichting. 

Vandaag 20 nov weer uitval, spoor 5 om 7:35 leeg

Ik neem het mee, bedankt voor de melding!

Reputatie 2

De vertraging van de trein van 6:44 wordt veroorzaakt doordat deze uit Rotterdam afkomstig is en op spoor 5 binnenkomt. Volgens planning dient deze om 06:36 binnen te komen, zodra deze binnenkomt kan om 06:37 de IC naar Schagen van spoor 4 vertrekken.

In de praktijk is de trein uit Rotterdam echter vaak vertraagt. Wanneer deze later in Eindhoven arriveert, zal hij moeten wachten totdat diezelfde IC naar Schagen is vertrokken, voordat hij de sporen kan oversteken om bij spoor 5 aan te komen en wordt de vertraging alleen maar groter.

Vanaf komende woensdag zijn deze sporen dan ook gewijzigd en zal de IC uit Rotterdam/naar Den Haag op spoor 4 halteren en vertrekt de IC naar Schagen vanaf spoor 5. Hierdoor kruisen deze rijwegen elkaar niet meer en kan vertraging juist in Eindhoven worden ingelopen.

Reageer