Hoi ns,
ik rijd dagelijk met de trein van eindhoven naar den haag op 6:44 vertrekkend vanaf spor 5. Echter zowat wekelijks zijn er problemen met het opstarten van deze trein. Hij komt binnen vanuit west en vertrekt (als alles goed gaat) richting west. De trein moet hierbij omloccen, zo begreep ik het? En hier gaat het heel vaak mis!
gistern 18 nov en vandaag 19 nov viel hij compleet uit, niet vertrokken dus, ondankt de bemoedigende woorden van de conducteur die er vertrouwen in had dat het vandaag echt ging lukken :)
Waarom is dit nu al jaren een issue?
Kan er geen andere loc ingezet worden?
de trein is als eerste en heeft dus geen last van overig vertraagd verkeer. Dus puur een technische aangelegenheid.
kan de trein niet 10 min eerder op spoor 5 geparkeerd worden zodat de machinist meer tijd heeft om te knutselen aan de trein en de kans op vertrek groter wordt?
kan de trein niet vanaf het oost binnenkomen zodat ie niet omgelocked hoeft te worden? Dan is de vertrekkans ook groter.
zomaar enkele suggesties, graag jullie reactie.
gr erik
Beste antwoord door Edwin
Er zitten 2 locs aan die trein, 1 voor en 1 achter dus er hoeft niets omgereden te worden.
Die trein wordt naar de opstelsporen gereden en van daar gereed gemaakt om naar de andere kant te vertrekken. Nu gebeurt het nog wel eens dat zo'n trein na het ‘ombouwen’ in de andere loc uit het niets een storing heeft. Als dat tot gevolg heeft dat de trein 10 minuten (of meer) te laat gaat vertrekken, wordt ie opgeheven. Dit omdat het baanvak tussen Eindhoven en Breda (en dan vooral het stuk vanaf Tilburg) eigenlijk al overbelast is en daar geen vertraagde reizigerstrein meer bij kan.
Wat je suggestie betreft over het 10 minuten eerder: nee dat gaat ook niet. Er gaat geregeld een intercity om .07/.37 nog weg van spoor 5, bovendien is het ‘ombouwen’ van die trein ook niet in 2 minuten gebeurd. We worden 5 minuten na binnenkomst in Eindhoven (.51/.21) naar het opstelspoor geleid, dat moet op dat spoor met maximaal 10 km/u.
Die trein is +/- 280 meter lang, dat is een leuk stukje wandelen. Dan moet de loc nog opgestart worden, ook dat neemt zo'n 5 minuten in beslag en vervolgens mogen we ook maar met max. 10 km/u van dat spoor af vertrekken en pas als de hele trein van dat spoortje af is, mogen we wat sneller, maar dan ben je al wel bijna bij het perron.
Het is enorm vervelend dat die trein al 2 dagen niet gereden heeft, dat geef ik direct toe, maar als er een storing in die loc zit, heb je 'm er niet uit met even een schakelaartje omzetten. Vaak moet de hele loc gereset worden en dat duurt even, aangezien de computers in die loc helemaal uit moeten en weer moeten opstarten. Duurt een kwartiertje en dan heb je die vertraging al te pakken.