beantwoord

Eindhoven - IC naar Breda wacht niet op IC uit Venlo

• 13 December 2016
  • 75 reacties
  • 2686 Bekeken

Als de IC uit Venlo met 5 minuten vertraging Eindhoven binnen rijdt, is de aansluitende trein naar Tilburg, Breda al weg. Waarom wacht deze niet een aantal minuten? Dat was eerst ook het geval toen je in Eindhoven kon overstappen naar Amsterdam. Zo haalt niemand de overstap.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 13 December 2016, 21:48

We gaan er vanuit dat een trein op tijd rijdt. Daarom is op tijd vertrekken ook zo belangrijk; omdat een tweetal minuten al grote gevolgen kan hebben. De intercity die jij moest hebben moet op tijd in Breda aankomen in verband met overstappen aldaar. Wachten is bijna nooit mogelijk.
Bekijk origineel

75 reacties

Hallo Treinpiet en welkom op het Serviceforum.
Jammer om te lezen dat je je aansluiting hierdoor hebt gemist. Het lijkt soms simpel om een trein te laten wachten, maar dit kan zorgen voor een sneeuwbaleffect. In dit topic kun je hier nog wat meer informatie over lezen. Ik zou wel graag je feedback door willen geven. Wat was de vertrektijd van deze trein?
Het gaat om de NS Intercity richting Breda die vanaf Eindhoven om 07:44 vertrekt.
Zelf zat ik in de NS Intercity richting Schiphol Airport die in Eindhoven aankomt om 07:42.
Er is 2 min. overstaptijd op hetzelfde perron met als doel dat mensen snel hun aansluiting kunnen halen. Maar als de trein richting Breda nog niet eens een aantal minuten kan wachten heeft deze aansluiting weinig zin. Zoals gezegd wachtte de trein richting Amsterdam wel altijd met de oude dienstregeling.
We gaan er vanuit dat een trein op tijd rijdt. Daarom is op tijd vertrekken ook zo belangrijk; omdat een tweetal minuten al grote gevolgen kan hebben. De intercity die jij moest hebben moet op tijd in Breda aankomen in verband met overstappen aldaar. Wachten is bijna nooit mogelijk.
Reputatie 4
Het is wel zo dat in de oude dienstregeling de intercity naar Den Haag tot het irritante af (+5 ) wachtte op de trein uit Maastricht of juist richting Maastricht werd er lang op de trein uit Den Haag gewacht.
Op het moment dat de ic Eindhoven -Den Haag gaat rijden kan de overstap mogelijk iets ruimer worden.
Dat zou zomaar kunnen. Laten we het hopen.
De afgelopen drie dagen heb ik deze aansluiting al twee keer gemist! Dat is 66% van mijn treinreizenvan Deurne naar Tilburg 😞
Een trein die altijd*! al 4min+ vertraging heeft gehad door het koppelen en het langzamer rijden door een goederentrein.
Naar 2min overstappen zetten. Dat is toch echt logica die alleen de NS kan bedenken.
Kwartier eerder vertrekken, half uur vertraging, dus half uur overwerken, Als gevolg is mijn werkdag+reistijd dus ruim een uur langer geworden.
Al 3 dagen nu!
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. En ik snap niet waarom een trein die vanaf Eindhoven naar Breda vertrekt niet 2 min kan wachten op passagiers die moeten overstappen. En de ironie is dat dit in het verleden wel kon. Hele slechte service dit.
Dienstregelingtechnisch moet het zeker mogelijk zijn om in Eindhoven de intercity naar Breda incidenteel drie minuten later te laten vertrekken, zeker zolang deze trein in Breda toch nog niet aansluit op de intercity naar Den Haag. Er zit genoeg speling in de dienstregeling om op tijd in Breda te zijn als later vertrekt uit Eindhoven. Tussen Eindhoven en Tilburg is wat tijd te winnen met flink doorrijden, voor de stop te Tilburg zijn echt geen drie minuten nodig en ook tussen Tilburg en Breda is weer een minuutje te winnen. Nergens zit achter deze trein direct een andere trein en ook de kruising bij Tilburg aansluiting, geen idee of dat daar zo heet, gaat nog steeds goed bij een kleine plus.
Ook kan er geen goederenpad direct achter deze trein liggen, omdat deze goederentreinen nooit op tijd in Eindhoven kan zijn. Door de lage snelheid van de goederentrein kan deze nooit direct achter de intercity's uit Venlo en Heerlen in Eindhoven arriveren.

Het lijkt me dus zeker mogelijk om de intercity van Eindhoven naar Breda even te laten wachten op een iets vertraagde trein uit Venlo. Misschien toch maar even de punctualiteitscijfers een beetje uit het hoofd zetten en naar de reiziger kijken? Want als er door een iets later vertrek van een trein niks in de soep loopt, waarom zou je deze trein dan niet iets later laten vertrekken als er heel veel reizigers blij gemaakt kunnen worden doordat ze, ook al was hun trein vertraagd, nog steeds hun aansluiting halen?

Dit kan best als standaard opmerking in de railpocket van het treinpersoneel gezet worden, zodat er daadwerkelijk gewacht wordt.
Klopt helemaal. De trein naar Breda (Dordrecht) gaat eerst in Breda 10min stilstaan. Om daarna door te gaan. Zat tijd om iets eerder uit Eindhoven te gaan lijkt me...
@KJ
Zou je mijn suggestie door kunnen zetten naar de juiste personen? Het zou namelijk mooi zijn als er veel vertraging voorkomen kan worden op zo'n simpele manier, of niet?
Weer prijs.. dus ik kan er van uitgaan dat de NS minimaal 60% van de tijd de overstap mist. Dat maakt mijn werkdag dus 40% een half uur langer, en 60% een uur langer. Omdat een trein die 10min in Breda wacht niet even 2min in Eindhoven kan wachten.
Ik ga dit doorspelen. Hopelijk komt er spoedig terugkoppeling. Ik heb ondertussen geleerd dat de dienstregeling niet voor niets is zoals deze nu is en aanpassingen vaak ingewikkelder zijn dat je op het eerste gezicht denkt.
Vorige week de conducteur 2min te laat. Vertraging tussen Eindhoven en Tilburg eruit gehaald. Blijkt dus toch verdomde makkelijk te zijn! Het is gewoon puur eigenwijs volhouden dat de dienstregeling goed is. Dat EGO van de NS kost de reizigers veel tijd.
Inderdaad, de praktijk wijst telkens uit dat slechts enkele minuten vertraging op dat specifieke stuk (Eindhoven - Tilburg) altijd makkelijk ingehaald wordt.
Reputatie 3
Badge
De vraag lijkt me op de eerste plaats waarom de IC Venlo-Schiphol zo vaak vertraging heeft...

Ik heb voor de grap even op ovtijden.com gekeken naar de treinen die om 6:04, 6:34, 7:04, 7:34, 8:04 en 8:34 uit Venlo vertrokken zijn op 19 t/m 22 december. Zeg maar: een week na invoering van de nieuwe dienstregeling in de ochtendspits.

Wat blijkt: van de 24 treinen op die vier dagen zijn er 21 op tijd vertrokken uit Venlo, maar kwamen er maar 8 op tijd aan in Eindhoven. Twee hebben Eindhoven überhaupt niet gehaald, de overige 14 hadden vertragingen die varieerden van 2 tot 14 minuten. Vaak al bij vertrek uit Blerick, of uit Deurne.
Alleen op 22 december ging het min of meer normaal: alle 6 de treinen vertrokken op tijd uit Venlo, en 'maar' eentje kwam te laat aan in Eindhoven.

Is er iets in die oorden wat een ordentelijk vertrek van de trein verhindert?
Goeie vraag IskOV. Sinds de nieuwe dienstregeling ben ik nog niet richting Venlo gestuurd. Ik heb dus werkelijk waar geen idee hoe dit te verklaren.
Reputatie 3
Badge
Goeie vraag IskOV. Sinds de nieuwe dienstregeling ben ik nog niet richting Venlo gestuurd. Ik heb dus werkelijk waar geen idee hoe dit te verklaren.

Ironisch: in de oude dienstregeling was de reistijd Vl-Ehv met de IC 40 minuten. Nu is die reistijd volgens dienstregeling 38 minuten, maar heb je in 75% van de gevallen minstens twee minuten vertraging. En mis je ook nog eens je eventuele aansluiting richting Bd. Tel uit je winst.....

Misschien kan een van de dienstregelaars hier vertellen wat de bedoeling is als de IC Ehv-Gvc rechtstreeks gaat rijden en er dus geen overstap in Bd meer nodig is. Gaat de IC dan later weg uit Ehv, zodat de mensen uit Vl ondanks de vertraging toch de overstap halen, of blijft de IC op de huidige tijd weggaan, en komt hij dan eerder aan op Gvc zonder de reizigers uit Vl?
Dat is een interessant punt. De reistijd is dus verkort terwijl de reistijd in de praktijk hetzelfde is gebleven. Dan is het natuurlijk logisch dat de trein meestal te laat aankomt in Eindhoven. Zelf stap ik op in Horst-Sevenum en merk dat de trein daar vaak al een aantal minuten vertraging heeft (vertrekt in Horst-Sevenum meestal 1 tot 3 min. later, soms zelfs meer). Terwijl dat het 3e station is. Het lijkt er daarom op dat de vertraging direct op het begin van het traject veroorzaakt wordt, in Blerick of (te laat vertrek) uit Venlo.

Dus: of er moet gezorgd worden dat de IC uit Venlo altijd op tijd rijdt. Of er moet meer speling komen in Eindhoven / IC naar Breda moet even wachten. Ook ik zou graag van de NS vernemen of de IC naar Breda langer kan wachten in Eindhoven als het straks een directe verbinding naar Den Haag Centraal wordt.
Reputatie 3
Badge
Heb het nog eens iets beter bekeken op ovtijden.com naar wat treinen tot 10:34. Het is absoluut geen wetenschappelijk verantwoorde analyse, maar ter illustratie:

Op dinsdag 20 december reed alleen de trein van 9:04 stipt volgens dienstregeling tussen Vl en Ehv, en werd er daarna uitgehaald. Kennelijk was er toen iets aan de hand, want ook de treinen van 8:04, 8:34 en 9:34 werden er in Ehv uitgehaald.
Verder had die dag de trein van
05:34 +2 vanaf Hm
06:04 +2 vanaf Hm
06:34 +2 bij aankomst in Ehv (bij vertrek in Hm nog op tijd)
07:04 +2 vanaf Dn
07:34 +3 vanaf Hm
08:04 +3 vanaf Hm
08:34 +2 bij aankomst in Ehv (bij vertrek in Hm nog op tijd)
09:04 geen vertraging
09:34 +2 bij aankomst in Ehv (bij vertrek in Hm nog op tijd)
10:04 +2 vanaf Hm
10:34 +7 vanaf Vl

Op een vrij gewone woensdag 21 december had de trein van
05:34 geen vertraging
06:04 geen vertraging
06:34 +12 vanaf Dn
07:04 eruit gehaald in Hrt
07:34 +4 vanaf Hrt
08:04 +3 vanaf Hm
08:34 geen vertraging
09:04 +5 vanaf Vl
09:34 +2 vanaf Dn
10:04 +2 vanaf Hm
10:34 +4 vanaf Hm

Nagenoeg alle vertragingen waren er nog niet uitgereden bij aankomst in Eindhoven.
Het lijkt erop dat er tussen Venlo en Eindhoven toch echt het nodige mis kan gaan, met alle kwalijke gevolgen van dien voor de overstappers. Je vraagt je vooral af wat er in Deurne aan de hand is. En in Helmond.
Reputatie 3
Badge
Weet iemand overigens in hoeverre het combineren met de IC uit Heerlen in Eindhoven hierop van invloed is?
Als ik het goed zie, komt normaal gesproken eerst de IC uit Heerlen binnen, en wordt de IC uit Venlo daar vervolgens achter aangekoppeld. Dat zou betekenen dat de trein uit Venlo niet kan binnenrijden voordat de trein uit Heerlen binnen is. En daarom dat vertragingen van de Heerlenaar ook doorwerken op de binnenkomst van de trein uit Venlo, en dus op de aansluiting van zowel reizigers uit Noord- als uit Zuid-Limburg richting Breda en door naar Den Haag.

Of draaien ze gewoon de treinstelvolgorde richting Utrecht/Schiphol om als de Venlonaar op tijd rijdt en de Heerlenaar vertraging heeft, zodat op zijn minst de mensen uit de richting Venlo/Helmond hun aansluiting halen? Wat wellicht lastig is als de treinstellen niet dezelfde lengte hebben: dan staat de trein als het ware achterstevoren en krijg je later problemen als je weer moet splitsen en de gesplitste delen in de juiste volgorde moet laten vertrekken.
Helmond kan ik je wel zeggen.
Dat komt omdat de trein tegenwoordig 95% van het station voorbijgaat om vervolgens op het uiterste puntje vooraan te stoppen. (Voorheen gewoon in het midden)
Waardoor dus iedereen nog net in het achterste stukje van de trein gepropt wil. En dat duurt even..

Ter illustratie: als je op de parkeerplaats parkeert kan je eerst het hele station aflopen voor de trein. En bij de hoofdingang heb je de laatste deur omdat de trein rechts staat. (Terwijl het perron links ligt)
Reputatie 3
@IskOV: het treindeel vanuit Venlo komt simpelweg altijd als laatste aan en rijdt als eerste weg, omdat de kering te Venlo gewoon heel erg kort is, m.i. te kort. Zou je de Venlonaar als eerste laten binnenkomen te Eindhoven, dan moet je eerder vertrekken uit Venlo, en dan gaat de kering helemaal de mist in. Het probleem is eigenlijk, dat je door de knoop in Venlo geen twee perronsporen hebt. Anders zou je de trein een lange kering geven, en dan twee perronsporen gebruiken. Dit gaat echter niet, want spoor 1 is helemaal bezet, op spoor 4b staat de IC, en 4a en 6 zijn te kort voor VIRM-6 (ca. 10-15 meter korter). Hierdoor moet je dus heel kort keren. De IC Vl gaat dus als eerste uit Eindhoven, en als laatste komt hij weer in Eindhoven aan. Desondanks blijft de kering heel kort, en loop je dus zo vertraging hop. Het combineren en splitsen zorgt ook vaak voor vertragingen. Door de korte kering, golft de vertraging dan weer vanaf Venlo terug richting Eindhoven. Wat de oplossing zou zijn, is om net zoals vroeger een stel extra te gebruiken, en daarmee dan de trein laten aankomen op 3, en vertrekken vanaf 1. De trein wordt dan omgehaald via het emplacement, en je hebt een robuuste kering. Dit kost wel een stel meer, en NS wil daar deze dienstregeling juist op bezuinigen.
Reputatie 3
Badge
@IskOV: het treindeel vanuit Venlo komt simpelweg altijd als laatste aan en rijdt als eerste weg, omdat de kering te Venlo gewoon heel erg kort is, m.i. te kort. Zou je de Venlonaar als eerste laten binnenkomen te Eindhoven, dan moet je eerder vertrekken uit Venlo, en dan gaat de kering helemaal de mist in. Het probleem is eigenlijk, dat je door de knoop in Venlo geen twee perronsporen hebt. Anders zou je de trein een lange kering geven, en dan twee perronsporen gebruiken. Dit gaat echter niet, want spoor 1 is helemaal bezet, op spoor 4b staat de IC, en 4a en 6 zijn te kort voor VIRM-6 (ca. 10-15 meter korter). Hierdoor moet je dus heel kort keren. De IC Vl gaat dus als eerste uit Eindhoven, en als laatste komt hij weer in Eindhoven aan. Desondanks blijft de kering heel kort, en loop je dus zo vertraging hop. Het combineren en splitsen zorgt ook vaak voor vertragingen. Door de korte kering, golft de vertraging dan weer vanaf Venlo terug richting Eindhoven. Wat de oplossing zou zijn, is om net zoals vroeger een stel extra te gebruiken, en daarmee dan de trein laten aankomen op 3, en vertrekken vanaf 1. De trein wordt dan omgehaald via het emplacement, en je hebt een robuuste kering. Dit kost wel een stel meer, en NS wil daar deze dienstregeling juist op bezuinigen.

Ik zie wel dat er daar in Venlo al iets mis kan gaan: hij komt op 28/58 aan op spoor 3 en moet 6 minuten later alweer terug. Toch lijkt dat niet het grootste probleem: van de door mij bekeken treinen gaan verreweg de meeste op tijd weg uit Venlo. Ik zie dat het met deze materieelinzet onmogelijk is om de trein vroeger uit Venlo te laten vertrekken. Dus ik snap dat de planning volgens dienstregeling is, dat hij in Eindhoven achter de trein uit Heerlen aankomt.

Maar dat was niet zozeer mijn vraag.
Ik vroeg me juist af of de flexibiliteit bestaat om hem vóór de Heerlenaar te zetten als die vertraging heeft, en de trein uit Venlo niet. En dan dus de stellen in omgekeerde volgorde naar Schiphol te laten rijden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat NS of ProRail, op het moment dat ze zien dat de Heerlenaar vertraging heeft, ook de trein uit Venlo rustig aan laat doen, omdat hij toch moet wachten tot de IC uit Heerlen binnen is. Met fatale gevolgen voor de aansluiting Venlo/Helmond naar Breda/Den Haag.
Reputatie 3
Ja, ze gaan niet zomaar bij een kleine vertraging Venlo voorop gooien. De omloop raakt dan in de war, en dan moet de bijsturing weer wat gaan doen. De omloop gaat simpelweg gewoon de mist in, omdat de Venlo dan bij Eindhoven voor de rooie loopt, en pas na de passage van de Heerlen groen sein krijgt om Eindhoven binnen te rijden. Dus ze laten de Venlo niet rustig aan doen, maar omdat hij bij Eindhoven voor de rooie loopt, kan je de aansluiting richting Den Haag alsnog vergeten. Mijn mening hierover houd ik maar voor me:P

Reageer