beantwoord

Eindhoven - IC naar Breda wacht niet op IC uit Venlo

  • 13 December 2016
  • 75 reacties
  • 2689 Bekeken


Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 3
Badge
Wat is 'voor de rooie lopen'?

Het vraagt inderdaad bijsturing. Dus de Venlo groen sein geven om binnen te komen voordat de Heerlen gepasseerd is, zodat in ieder geval de Venlo op tijd binnenkomt en reizigers hun aansluiting kunnen halen. Vervolgens het stel uit Heerlen binnen laten komen en achter de Venlo hangen.

Probleem met de omloop zie ik. Als hij op Schiphol keert, staan de stellen in de verkeerde volgorde, en zo in de gauwigheid betekent dat dat een VIRM-4 en een VIRM-6 zijn omgewisseld. Vandaar dat ik me afvroeg hoe flexibel ze daarin zijn.

Wat overigens in ieder geval vroeger ook nog wel eens gebeurde: als twee stellen gecombineerd moeten worden en een van de twee heeft vertraging, laat je ze los van elkaar rijden met twee minuten tussentijd. Maar dat zal op het drukke traject tussen Eindhoven en Utrecht waarschijnlijk niet gaan.
En er zijn ook stations waar je een trein achter aan langs het perron kunt zetten, een andere trein erlangs laten rijden en ervoor wegzetten, en ze dan weer in de juiste volgorde combineren. Of je laat ze (op de terugweg) in de verkeerde volgorde binnenkomen, splitst de stellen, en laat de achterste als eerste richting Venlo wegrijden langs de voorste. Ik weet niet of dat in Eindhoven mogelijk is, qua wissels en passeersporen. Als dat niet mogelijk is, lijkt het me eigenlijk een hele ongelukkige oplossing om in Eindhoven te splitsen en te combineren, want daardoor ontstaat deze onderlinge afhankelijkheid....
Reputatie 3
In de spoorse wandelgangen betekent 'voor de rooie lopen' dat je voor een rood sein en dus tot stilstand komt.
@omloop: tegenwoordig is de omloop heilig, stel je voor dat een stel uit Venlo opeens in Heerlen terechtkomt:P. Men is dus niet flexibel in de omloop, laat ik het daar maar op houden. Een volgtrein heeft weinig zin, want de dienstregeling is erg krap inderdaad. Het kan op zich best wel op Eindhoven, als je de vertraagde trein (lees: treindeel uit Heerlen) op spoor 3 laat binnenkomen. Je laat dan de Breda (spoor 2) als eerste gaan (reizigers uit Heerlen missen die dan maar), dan de Venlo van spoor 1 en dan de Heerlen van spoor 3. In 's-Hertogenbosch kan je de stellen dan weer combineren. Je hebt dan echter wel weer rangeerders nodig, die moeten toezien op het combineren, en die heb je in Den Bosch niet. Een volgtrein gaat dus niet lukken op dat traject. Zelfde met de Heerlen in Den Bosch om de Venlo laten rijden, daar heb je dan ook weer een rangeerder/personeel voor nodig. Kortom, enkel op Eindhoven zou je kunnen omrijden, maar daar heb je nou juist geen perronfases en wissels om het uit te voeren, want terugsteken kost veel te veel tijd (je zou dan moeten vertrekken uit Eindhoven, net buiten station keren en dan weer terugrijden naar spoor 1 om te combineren).
Helmond is een tijdje geleden verbouwd en daarbij zijn de seinen verplaatst en dus ook de bakborden waar de trein hoort te stoppen. Voorheen werd het perron niet volledig gebruikt en de bakborden worden door ProRail geplaatst. Blijkbaar moet men in Helmond daar nog een weg in zien te vinden.
Dan het combineren in Eindhoven. Het treinstel uit Heerlen komt al binnen om .09 en .39. Daarna komt dus Venlo binnen en dat treinstel komt binnen op bezet spoor, dus de snelheid wordt al eerder teruggebracht naar bv 40 dan voorheen, want men komt binnen op een ander seinbeeld dan voorheen. Hoe dit exact zit, heb ik me collega Edwin voor nodig 🙂.

Dat de reistijd dus 2 min is verkort, andere halteerplaats in Helmond en bezet spoor binnenkomen in Eindhoven. Ik begin het te begrijpen dat dit vaak niet goed gaat en dat hier idd ff opnieuw naar gekeken mag worden.
Reputatie 3
Nu ik even verder kijk, zie ik dat lang keren in Venlo niet meer kan. Door de verschoven ligging van de IC richting Eindhoven zit je nu met een vol station. Lang keren gaat dus deze dienstregeling niet, volgend jaar misschien wel als het pad wordt verschoven. Heel eventueel zou je nu om .33 al uit Venlo kunnen gaan, maar dan is de overstap vanuit Nijmegen maar 2 minuten. Wat ik zelf wel erg raar vind, is de stilstand van twee minuten in Blerick richting Venlo. Er is geen stopper in de buurt, de kerende IC ben je zelf en de goederenpaden zijn er ook niet (vanuit Venlo richting Eindhoven vertrek .13). Als je in een keer doorrijdt, zonder lange stop te Blerick, is de kering alweer twee minuten langer. De stopper vanuit Nijmegen kan zo ook sneller binnenkomen (die staat nu richting Roermond ook een minuut in Blerick), en dan kan je dus één tot twee minuten eerder uit Venlo weg. Dit is dan allemaal zonder extra trein. Je kan dus makkelijk iets eerder weg uit Venlo, en zo heb je dus een wat ruimere reistijd.
Zoals o.a. Loes, Jan-Mark en IskOV aangeven zijn er blijkbaar genoeg redenen waarom de overstap bijna nooit gehaald wordt. Omdat dit een belangrijke aansluiting is, neem ik aan dat de NS met hoge prioriteit gaat kijken naar een oplossing hiervoor. Het zou fijn zijn als de NS zelf ook nog met een reactie komt op de oorzaken die hiervoor door verschillende personen zijn genoemd.

Er zijn al meerdere topics over dit zelfde probleem op dit forum met bijna allemaal 30+ reacties, dus dat geeft de urgentie wel aan denk ik.
Reputatie 3
Badge

@omloop: tegenwoordig is de omloop heilig, stel je voor dat een stel uit Venlo opeens in Heerlen terechtkomt:P. Men is dus niet flexibel in de omloop, laat ik het daar maar op houden.


Ik weet niet hoe belangrijk het is dat een stel uit Venlo niet in Heerlen terechtkomt, maar ik kan me wel voorstellen dat het erg onhandig is als je altijd vanuit Venlo met een VIRM-6 vertrekt, maar op een gegeven moment een VIRM-4 terugkrijgt omdat ergens de treinstelvolgorde is veranderd....

Kortom, enkel op Eindhoven zou je kunnen omrijden, maar daar heb je nou juist geen perronfases en wissels om het uit te voeren, want terugsteken kost veel te veel tijd (je zou dan moeten vertrekken uit Eindhoven, net buiten station keren en dan weer terugrijden naar spoor 1 om te combineren).
Daar was ik al bang voor....
Heeft de NS ook nog een reactie hier op?
Reputatie 1
Jeetje ja deze situatie is erg vervelend.
Zelf hoef ik niet richting Breda, maar zit wel dagelijks in de trein vanuit Blerick naar Eindhoven. Toen ik gisteren uitstapte, liep ik met kippenvel richting de uitgang.
Theoretisch gezien was de trein op tijd, maar doordat de koppeling met IC Heerlen nog een minuut duurde moesten vele reizigers de trein uit sprinten naar de overkant om vervolgens te zien dat er nog maar één treindeur open stond en deze gauw dicht gedaan werd om te voorkomen dat er nog iemand in kon stappen.

Boosheid en teleurstelling alom
Reputatie 7
Badge +3
De aansluitingen in Eindhoven, Den Bosch, Roosendaal, Dordrecht en Geldermalsen, overal is het een puinhoop geworden beneden de grote rivieren. Maar gelukkig is NS er zelf heel tevreden over.
Reputatie 2
Is de overstap nog steeds op spoor 5 en 6 in Eindhoven? Dat is namelijk al jaren zo.
Vroeger werd de trein gekoppeld en gesplitst in Sittard. Er ging toen een treindeel van en naar Maastricht en een treindeel van en naar Heerlen.
Wat was ook al weer de reden van het aankoppelen en splitsen van de treinen (van en naar Venlo en de trein van en naar Venlo in Eindhoven?
Reputatie 3
De reden was de wijziging van de dienst op Den Haag - Venlo. Men wilde namelijk met HSL-materieel gaan rijden, en hierdoor is dus ander materieel benodigd. Aangezien in Eindhoven en Den Haag nog niemand bekend was op dit materieel, was er dus heel veel instructie nodig, voor alle machinisten die op deze diensten moeten rijden. Vanwege de complexiteit van de diensten en treinen is besloten om de dienst in Eindhoven te laten eindigen. Om Venlo toch goede aansluitingen te bieden, is toen besloten om de treinen voortaan richting Amsterdam te laten rijden. Aangezien er dit jaar nog geen 6 IC's per uur rijden, moest men dus gaan combineren. Dit is dus met de Heerlentak gedaan. Overigens wordt deze hele poespas volgend jaar weer ongedaan gemaakt, dan gaat de Venlonaar weer los en rijdt dan vanuit Eindhoven door naar Enkhuizen, en creëert hiermee 6 IC's per uur op Amsterdam - Eindhoven.
Reden maakt me allemaal geen bal uit. Dat ze het maar oplossen. Vandaag alweer een half uur kou kleumen op het station! Vorige maand €140 claims ontvangen aan vertraging. En dat voor maar 2/3e maand! Maar ben toch veel liever op tijd thuis, dan iedere dag kapot te gaan van de kou! Daarnaast ben ik veel liever op tijd thuis!?!
Mijn eerste werkdag in 2017, en hij heeft hem weer gemist. Is het al zover dat ik maar er vanuit moet gaan dat de aansluiting nooit gehaald wordt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week (en vandaag) mijn aansluiting elke dag heb gehaald. Het was vorige week wel vakantie dus een stuk rustiger. Even afwachten hoe het deze week gaat. Vorige week heeft de conducteur van de IC naar Breda wel bewust meerdere keren gewacht op de IC uit Venlo. Meerdere mensen hebben toen ook aangegeven aan de conducteur hier erg blij mee te zijn. Het kan dus wel. Heel erg fijn, bedankt NS! Hopelijk gebeurt dit vaker. Dit maakt mijn werkdagen (en die van vele anderen) een stuk prettiger.
"We geven het door" "wat vervelend voor u" "we maken melding"

Ik hoef geen medeleven of meldinkjes! Ik wil dat er bij de NS eens iemand zijn handen inplaats van zijn mond gaat gebruiken!

Woorden geen daden! Die standaard antwoorden wordt ik niks wijzer van!

Wordt tijd voor een "We zijn op de hoogte en proberen het tegen het einde van de week opgelost te hebben!"
Dit topic is bij ons bekend. In verband met drukte wacht een reactie vanuit de specialisten nog even op zich. Excuses hiervoor.
En we zitten weer een half uur in de kou. Op tijd in Eindhoven maar te traag met koppelen. Dus de overstap doet rustig zijn deurtjes dicht en vertrekt voor onze neus.
Dan zeg die lamzak van een specialist maar eens dat hij die trein 1-2min langer moet laten wachten!

Godverdomme alweer!!!! Een half uur vertraging. Van de 25 werkdagen nu al 20 te laat! 80% een half uur vertraging !!!!
Reputatie 6
Badge
Ik ben het met je eens dat het slakken zijn als het op "uitzoeken" neerkomt, maar je verwoordt het veel te agressief, Patricks. Bovendien zijn er mensen die standaard een half uur overstap hebben in de nieuwe dienstregeling, je bent dus niet de enige pechvogel.
Ja, ik val dus onder die mensen. Dit half uur komt bovenop de 25 min heen en terug die ik al langer onderweg ben. Dus iedere dag 50min + 30min langer onderweg. Mag ik voort boos worden als ik nu al 10 uur extra vertraging heb bovenop de 50min per dag langer onderweg.
Mijn werkdag+ reistijd is:
van 6:30 t/m 17:00
naar 6:05 tot 17:25 gegaan.
Maar met die 80% vertraging is het 6:05 tot 17:55. En waarvan je dus 40/70min gewoon staat te wachten in die barre kou!

Het ergste is dat ik weer aan mijn baas gaan uitleggen: Ik ben 30min te laat omdat de andere trein voor mijn neus vertrok toen onze deuren nog gesloten waren door het koppelen.
80% van de tijd, ik kan in de ochtend gewoon geen afspraken meer inplannen door die onzin!
Reputatie 7
Badge +3
NS kan veel uitzoeken maar het is een fundamenteel probleem in de nieuwe dienstregeling dat op veel plaatsen (onder andere in Brabant) de overstaptijden veel te krap zijn gepland. Treinen maar even laten wachten kan niet zonder dat er elders weer problemen ontstaan.

De beste oplossing zou zijn om de nieuwe, niet goed functionerende dienstregeling terug te draaien maar dat zal NS niet gauw doen. Enerzijds omdat dat geld kost (de nieuwe dienstregeling is vooral een bezuiniging) en anderzijds vanwege gezichtsverlies.
Klopt. Zoals eerder al aangegeven is de reiziger de klos door het EGO van de NS. Tot nu toe pas 5 keer op tijd gekomen, waarvan 2x omdat de andere trein die 1min gewacht heeft op een late conducteur. Toen kon het blijkbaar wel.
Reputatie 3
De rijtijd Venlo - Eindhoven is te krap. Toen er vroeger nog een sneltrein Venlo - Helmond - Eindhoven was had die de zelfde rijtijd als de (stop)trein die er nu rijdt. Maar de intercity stopte natuurlijk niet in Blerick, Horst Sevenum en Deurne. Nu is er een stoptrein (die in Eindhoven met de intercity combineert) en die heeft gewoon meer tijd nodig die ze niet geven. Het zou beter zijn als de IC Den Haag - Eindhoven weer zou gaan doorrijden naar Helmond en Venlo.
Reputatie 6
Badge
Venlo heeft nu toch een directe verbinding met Utrecht via Eindhoven? Dat is meer dan prima.

Reageer