beantwoord

Eindhoven - IC naar Breda wacht niet op IC uit Venlo

• 13 December 2016
  • 75 reacties
  • 2689 Bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@IntercityNederland
De ICs waren tussen Helmond en Venlo meestal vrijwel voor meer dan 90% leeg. Dus die tijd komt echt niet meer terug.

@landrsthrn
Dan nog blijft het probleem van de veel te krappe aansluitingen overal in Brabant.
Reputatie 2
Mijn werkdag+ reistijd is:
van 6:30 t/m 17:00
naar 6:05 tot 17:25 gegaan.
Maar met die 80% vertraging is het 6:05 tot 17:55. En waarvan je dus 40/70min gewoon staat te wachten in die barre kou!
[....]

Misschien is het een idee om te reizen via Den Bosch, mocht de aan te koppelen intercity uit Heerlen vertraagd zijn. Maar misschien ook niet, want dan heb je in Den Bosch hetzelfde probleem. Of je zou alvast op een strategische plek moeten zitten dan wel staan om snel van het ene perron naar het andere perron te rennen.
Hier is het tijdsschema van Venlo naar Breda via Eindhoven. Vertrek uit Venlo om 06.04 uur

http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Venlo&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-01-12T06:00&type=vertrek&overstaptijd=5

of anders een gedeelte van het traject Eindhoven - Breda afleggen met de sprinter, namelijk het traject
tussen Deurne en Eindhoven.

Reputatie 2
Oplossing wat veel mensen, zou kunnen verlichten is de sprinter van Den Bosch naar Deurne door te laten naar Venlo en weer terug. Indien dit er tussen te passen/plannen valt. En/of de trein uit Heerlen aan te koppelen in Den Bosch in plaats van in Eindhoven.
Reputatie 7
Badge +3
Vier treinen per uur tussen Deurne en Venlo voor meestal een handjevol reizigers is natuurlijk complete waanzin.
Reputatie 6
Badge
Tussen Deurne en Venlo heb je 0,0 reizigers. Dat is net als een extra sprinter Middelburg - Vlissingen.
Reputatie 3
Badge
Combineren en splitsen in Den Bosch schijnt niet te kunnen, omdat daar geen rangeerders werken (zie post 28 in dit topic). Dan moeten ze daar dus personeel neerzetten, en dat kost geld. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat die rangeerders dan uit Eindhoven naar Den Bosch moeten worden overgeplaatst: in Eindhoven moet evengoed nog gerangeerd worden.
Bovendien moeten er dan twee stellen kort achter elkaar van Eindhoven naar Den Bosch, en daarvoor zit het spoor te vol.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat er nu precies aan de hand is. Als er een technisch probleem is bij het combineren waardoor de deuren van de Venlonaar te laat opengaan, kan ik me voorstellen dat ze gewoon maar eerst de mensen laten uitstappen, daarna combineren en dan maar met een beetje vertraging naar Den Bosch/Utrecht doorrijden. Maar als de Venlonaar überhaupt niet binnen kan komen in Eindhoven omdat de Heerlenaar er nog niet is, houdt het echt op zolang combineren (en omrijden, zodat het goede stel weer vooraan staat bij het combineren) in Den Bosch niet mogelijk is.

Ik denk om te beginnen dat er even afgewacht moet worden hoe het allemaal gaat lopen als de IC Den Haag-Eindhoven niet meer opgeknipt is in Breda. Wellicht kan hij dan een paar minuten later weg uit Eindhoven, omdat hij in Breda geen aansluiting meer hoeft te bieden op de IC Breda-Den Haag, en dan is het probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
In principe is er in Eindhoven een aansluiting van 2 minuten. Bij het plannen is er echter geen rekening mee gehouden dat de deuren na aankomst nog 1 of 2 minuten gesloten blijven voor het koppelen. Het is daardoor allemaal gewoon veel te krap begroot.

Sowieso zijn al die 2-minuten aansluitingen op knooppunten notoir onbetrouwbaar, niet alleen in Eindhoven. En dat is een van de vele fundamentele problemen met de nieuwe dienstregeling, die van wishful thinking aan elkaar hangt.
Reputatie 3
Badge
Sowieso zijn al die 2-minuten aansluitingen op knooppunten notoir onbetrouwbaar, niet alleen in Eindhoven. En dat is een van de vele fundamentele problemen met de nieuwe dienstregeling, die van wishful thinking aan elkaar hangt.

Een ander probleem is dat de hele filosofie al uitgaat van 'rijden zonder dienstregeling', terwijl het helemaal nog niet zover is. Als er elke tien minuten op een traject trein rijdt, maakt het niet zoveel uit als je de aansluiting mist. Dan is er ook nauwelijks een reden om een trein te laten wachten op overstappers.

Eigenlijk zou NS een keus moeten maken: rigoureus de frequentie verhogen waardoor het halen van een aansluiting inderdaad geen halszaak meer is omdat je binnen een paar minuten met de volgende mee kunt, of aansluitingen realistisch plannen. Dat laatste proberen ze bijvoorbeeld in Leiden te doen, waar allerlei IC's tegenwoordig 5 minuten stilstaan.
Reputatie 7
Badge +3

Een ander probleem is dat de hele filosofie al uitgaat van 'rijden zonder dienstregeling', terwijl het helemaal nog niet zover is. Als er elke tien minuten op een traject trein rijdt, maakt het niet zoveel uit als je de aansluiting mist. Dan is er ook nauwelijks een reden om een trein te laten wachten op overstappers.

Dat verhaal gaat alleen op als alle IC's en sprinters de hele dag om de 10 minuten zouden rijden. Als echter straks bijv. de IC Utrecht-Eindhoven om de 10 minuten rijdt maar de aansluitende treinen om het halfuur zul je toch met aansluitingen rekening moeten houden. En dan praat ik nog maar niet over de sprinters in Brabant die op zondag maar om het uur rijden.

Eigenlijk zou NS een keus moeten maken: rigoureus de frequentie verhogen waardoor het halen van een aansluiting inderdaad geen halszaak meer is omdat je binnen een paar minuten met de volgende mee kunt, of aansluitingen realistisch plannen.

Op de meeste lijnen zijn er zeker buiten de spits veel te weinig reizigers om iedere 10 minuten te rijden. Dat hele spoorboekloos rijden is dan ook niet meer dan marketing bla-bla.
Reputatie 3
Badge
Daarom zeg ik ook "rigoureus de frequentie verhogen"... Dan moet je het ook echt goed doen.

Een andere simpele oplossing: alleen nog maar Sprinters laten rijden op een vaste afstand van elkaar Maar ik geloof niet dat iemand daar voorstander van is ....
Of de Sprinters tussen de IC's uithalen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Reputatie 7
Badge +3

Een andere simpele oplossing: alleen nog maar Sprinters laten rijden op een vaste afstand van elkaar Maar ik geloof niet dat iemand daar voorstander van is ....

Dat is in Japan de normale gang van zaken.
Naast de Shinkansen zijn er nauwelijks sneltreinen in Japan.
Reputatie 2
Vier treinen per uur tussen Deurne en Venlo voor meestal een handjevol reizigers is natuurlijk complete waanzin.
Misschien is het aantal potentiële reizigers op dit traject wel veel groter dan gedacht. Hoeveel mensen zitten er wel niet in hun auto te tuffen op de A67? Hoeveel? Een gedeelte kan wellicht met het OV reizen als dit veel beter zou zijn. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de vraag.

Ze kunnen alvast beginnen om een sprinter per uur door te laten rijden van en naar Venlo. Of misschien alleen in de spits? Tussen 06.00 - 09.00 en tussen 15.00 en 18.00 uur.
Reputatie 2
Daarom zeg ik ook "rigoureus de frequentie verhogen"... Dan moet je het ook echt goed doen.

Of de Sprinters tussen de IC's uithalen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Ben wel benieuwd om van de NS te horen, waarop de frequentie tussen twee stations is gebaseerd.
Om een voorbeeld te noemen. Tussen Nijmegen en Arnhem heb je vrij regelmatig een trein te pakken.
Maar tussen Eindhoven - Tilburg - Breda is die frequentie veel lager. Komt dat door die andere trein uit Zwolle - Nijmegen - Den Bosch?

Wordt er wellicht voor de toekomst nagedacht over inhaalsporen op gedeeltes van het traject Eindhoven - Breda?
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Verdiep je eerst eens in de geschiedenis van de Peel dan snap je wel waarom het vervoer tussen Deurne en Venlo minimaal is.

Die A67 zit overigens vol met vrachtverkeer naar Duitsland.
Ugh, ik pak wel een trein eerder voortaan. Dus om 6:16 inplaats van 6:49. Iedere dag 33min langer onderweg die ik niet als vertraging terug krijg. Maar als ik op de NS moet vertrouwen ben ik zo mijn baan kwijt.
Iedere dag je baas bellen dat je te laat bent en in de ochtend verplicht een uur "niet productief" moeten inplannen is slecht voor het bedrijf.

Dus succes ermee, ik heb 0,00 vertrouwen in de NS en de "experts" om dit binnen een jaar op te lossen.
Reputatie 3
Badge

Dus succes ermee, ik heb 0,00 vertrouwen in de NS en de "experts" om dit binnen een jaar op te lossen.

Binnen een jaar gaat het hopelijk wel lukken. Ofwel zodra de IC Den Haag-Eindhoven niet meer is opgesplitst in Breda, ofwel bij ingang nieuwe dienstregeling. Dat is nog binnen een jaar....
Van de 26 werkdagen ben ik nu 6 dagen op tijd, 2x hoefde ik niet verder dan Eindhoven, en 2x had de aansluiting vertraging.

Dus van de 26 werkdagen is de trein 2x echt op tijd geweest. Ik pak wel een trein eerder en merk het wel als de trein goed gaat. Ik heb er 0 vertrouwen in.
Reputatie 2
@lijnennetkaart
Verdiep je eerst eens in de geschiedenis van de Peel dan snap je wel waarom het vervoer tussen Deurne en Venlo minimaal is.

Die A67 zit overigens vol met vrachtverkeer naar Duitsland.

Het gaat niet om het huidige vervoer, maar om het potentiële vervoer.
Wat er mogelijk zou kunnen zijn.
We gaan ervanuit dat de trein op tijd gaat en we kunnen de aansluiting niet laten wachten als antwoord joh?

Er is niks nada opgelost. Beetje makkelijk zo.
Reputatie 3
NS is bezig op een aantal locaties de dienstregeling te optimaliseren. De eerste aanpassingen zijn begin februari gedaan en hierdoor is de punctualiteit inmiddels verbeterd. Het splitsen en combineren in Eindhoven heeft onze aandacht. Dit is overigens een tijdelijke situatie want in dienstregeling 2018 wordt er in eindhoven niet meer gesplitst en gecombineerd omdat er dan 6 ics per uur tussen eindhoven en utrecht rijden. Het klopt dat er een korte kering in Venlo is. Dat is overigens op meer locaties in Nederland zo. Over het algemeen gaat deze kering goed. Wel zagen wij in de eerste weken vd nieuwe dienstregeling dat treinen nogal eens vertraging opliepen bij Helmond. Dit heeft inderdaad te maken met de locatie van de trappen. Wij hebben dit onder de aandacht gebracht van hoofdconducteurs. Wat bijvoorbeeld kan helpen is het fluiten en deuren sluite van achterin de trein zodat reizigers ter plekke kunnen worden verwezen naar andere deuren en er minder vertraging ontstaat doordat veel reizigers door dezelfde (achterste) deur in de trein willen komen. Het wisselen vd volgorde vd treinstellen in eindhoven is inderdaad vanwege de omloop van het materieel onwenselijk omdat dan treinen op verkeerde locaties uitkomen.
Venlo> Utrecht heb ik vrij weinig aan als ik naar Breda moet...

Daarnaast gaat het beter? Ik heb Januari weer 6uur geclaimed, Februari 5 uur Maart, 6uur
Dan noem ik alleen nog maar de overstap in Eindhoven. Al die andere ongein kan je nog 10uur per maand bijtellen.

Een voordeel, zeer goedkoop reizen zo. Reis al anderhalve maand gratis door al die vertraging. (€450+)
Het ging zo goed. Vanaf vandaag gaat het weer mis. Kan de hoofdconducteur van de IC van Eindhoven naar Breda er op attent worden gemaakt dat ze even wachten op reizigers uit Venlo? De IC uit Venlo was zelfs op tijd in Eindhoven, maar de deuren van de IC naar Breda waren al dicht.
Als de IC uit Venlo met 5 minuten vertraging Eindhoven binnen rijdt, is de aansluitende trein naar Tilburg, Breda al weg. Waarom wacht deze niet een aantal minuten? Dat was eerst ook het geval toen je in Eindhoven kon overstappen naar Amsterdam. Zo haalt niemand de overstap.
Helaas dit 8 maanden later nog steeds een probleem. Sinds ik tijdelijk reis van Breda naar Venlo v.v. is mij dit al een paar keer overkomen op de reis Venlo Breda met 2 minuten overstap in Eindhoven. Trein heeft in Venlo enkele minuten vertraging en komt rond vertrektijd van IC Den Haag .14 / .44 aan. De IC naar Den Haag rijdt letterlijk voor je neus weg! Kan dit niet anders ????:@
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf december vervalt het koppelen in Eindhoven en zou de aansluiting war robuuster moeten worden. Alleen tegen te laat vertrekken uit Venlo zal dit niet helpen.

Reageer