vraag

Eindhoven - Nijmegen/Arnhem aanlsuiting in 's-Hertogenbosch daluren

Beste NS,

De aansluiting van de 2900 uit Eindhoven op de 3600 naar Nijmegen, Arnhem en Zwolle is in ’s-Hertogenbosch doordeweeks vanaf 18:30 ‘spannend’ om het zo maar eens te noemen…
De 2900 komt om .52 en .22 binnen en de 3600 vertrekt om respectievelijk .54 en .24, overzijde perron. Als dagelijkse reiziger op dit traject kan ik vaststellen dat deze aansluiting vaak mis gaat.
Om dit inzichtelijk te maken maak ik gebruik van historisch data van de treinen 2966 (vertrek 18:34 uit Eindhoven, aankomst 18:52 in ’s-Hertogenbosch) en 3666 (vertrek 18:54 uit ’s-Hertogenbosch). Alle doordeweekse ritten van de 2966 en 3666 zijn meegenomen tussen juli 2018 en februari 2019. In totaal betreft dit 150 ritten (ritten die zijn uitgevallen of waar informatie ontbrak zijn niet meegenomen). Wat ik zie is dat:
  • 58 van de 150 ritten van de 2966 te laat arriveerde in ’s-Hertogenbosch (2 minuten of meer vertraging), in 7 gevallen kon de aansluiting toch worden gehaald omdat de 3666 ook vertraagd was. Dus in 34% van de gevallen werd de aansluiting in ’s-Hertogenbosch niet gehaald.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 47 ritten te laat uit Eindhoven vetrokken. Dus 92% van de vertraagde treinen was te laat vertrokken uit Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 45 ritten ook te laat in Eindhoven aangekomen (het probleem zit hem dus NIET in het in/uitstappen in Eindhoven). Dus 88% van de vertraagde treinen was te laat aangekomen in Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen is er 20 keer te laat in Eindhoven aangekomen maar WEL op tijd uit Weert vertrokken. Dus 39% van de vertraagde treinen liep de vertraging op tussen Weert en Eindhoven.
Dit bevestigt mijn beeld wat ik regelmatig zie; de trein is op tijd t/m Weert maar staat vervolgens stil vóór Eindhoven, een paar minuten is dan al genoeg om de aansluiting in ’s-Hertogenbosch te verpesten. Dit maakt het frustrerend, je staat op het perron, ziet de trein in de verte stilstaan en dan kan je al voorzichtig concluderen dat je vandaag weer een klein half uur later thuis bent 😞
Zie afgelopen donderdag en vrijdag als voorbeeld:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190201/2966
https://treinposities.nl/ritinfo/20190131/2966

Ik begrijp dat vertraging nooit uit te sluiten is en de hoop dat er ooit een ruimere aansluiting komt in ’s-Hertogenbosch heb ik al laten varen, maar zoals ik hierboven heb aangegeven is 39% van de vertraagde treinen te wijten aan het feit dat er iets niet helemaal soepel verloopt bij het binnen rijden van Eindhoven. Als jullie het over sneeuwbal effect hebben ben ik wel eens benieuwd welke sneeuwbal er dan voor zorgt dat deze trein zo vaak staat te wachten voor Eindhoven…
Graag hoor ik van jullie of hier actie op kan worden ondernomen. Eindhoven – Nijmegen/Arnhem is nou niet bepaald een ‘incourante’ verbinding en zie dagelijks vele reizigers met mij die deze aansluiting missen.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een ruimere aansluiting zal er niet komen, dat past gewoon niet. Het probleem dat moet worden aangepakt is dat de treinen in de avond systematisch te laat uit Eindhoven vertrekken.

Voor de reizigers naar Oss of Nijmegen gaat de sprinter 8 minuten later en is er dus geen ramp behalve na 22.00 uur als sprinter nog maar om het uur rijdt.
Reputatie 2
Ik kan hier over mee praten. Kan minstens 2 keer per week een claim indienen omdat ik de overstap mis. Dat ik elke keer gele terug krijg vind ik niet erg. Maar wil ook wel eens op tijd thuis zijn. Vandaag mis ik de overstap alweer. Dat wordt weer een claim indienen.

Hierboven wordt gesteld dat een ruime aansluiting niet zou passen. Maar de intercity wacht in Nijmegen vrolijk 4 minuten. De tijd die reizigers op den Bosch tekort komen. Wacht de trein 2 minuten extra haal je de overstap. Maar het blijkt wel dat NS geen enkel oog voor de reizigers van Eindhoven naar Nijmegen heeft. Immers heeft hier ook nog niemand van NS geregeerd, dat zegt veel. Heel veel.
Badge +3
De trein moet volgens mij op tijd weg uit Den Bosch omdat er anders problemen zouden kunnen ontstaan bij de spoorbrug (enkelspoor) bij Ravenstein.
Reputatie 2
Daar geloof ik niks van. Uit Oss zijn we best wel eens met 2 minuten vertraging vertrokken (de 2 minuten die voor een geslaagde overstap op den Bosch zou zorgen) komen we geen trein tegen. De Intercity de andere kant op is dan pas voor Wijchen
Goedenavond rubennn en welkom bij de NS Community!

Dat is een vrij grondig onderzoek wat je hebt uitgevoerd, moet ik zeggen! Ik durf zelf helaas niet in te gaan op de mogelijke oorzaak van de vertraagde binnenkomst in Eindhoven, of in hoeverre dit kan worden opgelost. Ik zal echter wel proberen om dit te laten onderzoeken! Zodra ik meer informatie heb zal ik dat hier laten weten. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Temlin schreef:

Ik kan hier over mee praten. Kan minstens 2 keer per week een claim indienen omdat ik de overstap mis. Dat ik elke keer gele terug krijg vind ik niet erg. Maar wil ook wel eens op tijd thuis zijn. Vandaag mis ik de overstap alweer. Dat wordt weer een claim indienen.

Hierboven wordt gesteld dat een ruime aansluiting niet zou passen. Maar de intercity wacht in Nijmegen vrolijk 4 minuten. De tijd die reizigers op den Bosch tekort komen. Wacht de trein 2 minuten extra haal je de overstap. Maar het blijkt wel dat NS geen enkel oog voor de reizigers van Eindhoven naar Nijmegen heeft. Immers heeft hier ook nog niemand van NS geregeerd, dat zegt veel. Heel veel.

Het probleem heet Ravenstein. Als die trein twee minuten later vertrekt heeft dat bij Ravenstein als consequentie dat de IC andere kant op vertraging oploopt en dan gaat dus de aansluiting in Den Bosch naar Eindhoven weer verloren. Anders gezegd, je verschuift het probleem naar een andere groep reizigers.

Het punt is daarbij dat niet alleen de brug enkelspoor is maar ook een lang aansluitend stuk aan de Gelderse kant van de Maas. Er is daarom al vaker geopperd om als het te duur is om de brug te verdubbelen in ieder geval dat stuk aan de Gelderse kant te verdubbelen. Daar staat tegenover dat het aantal gedupeerden betrekkelijk klein is aangezien er voor de mensen naar Oss en Nijmegen een alternatief is met de sprinter. Pas naar Arnhem en verder wordt het tijdverlies forser en dat aantal overstappers is weet niet zo groot.

De enige reële oplossing: de problemen bij Eindhoven moeten eindelijk eens worden opgepakt. Het is bepaald niet de eerste keer dat over dit probleem wordt geklaagd.
Tamzin schreef:

Een ruimere aansluiting zal er niet komen, dat past gewoon niet. Het probleem dat moet worden aangepakt is dat de treinen in de avond systematisch te laat uit Eindhoven vertrekken.

Voor de reizigers naar Oss of Nijmegen gaat de sprinter 8 minuten later en is er dus geen ramp behalve na 22.00 uur als sprinter nog maar om het uur rijdt.

De IC naar Zwolle later laten vertrekken is misschien geen optie, kan de IC uit Eindhoven niet eerder uit Eindhoven vertrekken of aankomen? Zo niet, moet er inderdaad eens serieus worden gekeken waarom deze zo vaak met vertraging vertrekt. Als iets systematisch is, is er ook een oorzaak die aan te pakken is?

Daarnaast, de sprinter is een alternatief maar wel een schamele... je bent 23 minuten later dan gepland in Nijmegen. Een kwartiertje doe ik niet moeilijk over maar dit neigt eerder naar een half uur.

Stijn NS schreef:

Goedenavond rubennn en welkom bij de NS Community!

Dat is een vrij grondig onderzoek wat je hebt uitgevoerd, moet ik zeggen! Ik durf zelf helaas niet in te gaan op de mogelijke oorzaak van de vertraagde binnenkomst in Eindhoven, of in hoeverre dit kan worden opgelost. Ik zal echter wel proberen om dit te laten onderzoeken! Zodra ik meer informatie heb zal ik dat hier laten weten. :)

Dank, ik ben heel benieuwd wat hier uit komt.
Update: Helaas heb ik nog geen inhoudelijke update. De betreffende collega die mij hier mee zou moeten helpen is momenteel ziek, dus het zal iets langer kunnen duren voordat ik meer informatie kan geven. Zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen.
Dan wacht ik dat even af.
Update van mijn kant: de afgelopen week gaat het stukken beter, maar 1x de aansluiting moeten missen. Weet niet of dit toeval is, of dat er aan de zijde van NS iets is veranderd, maar zo door.
Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen nieuws. Ik heb gevraagd om een update over hoe lang het nog zou moeten duren.

Wel fijn om te lezen dat het afgelopen week beter is gegaan, rubennn!

Reageer