De aansluiting van de 2900 uit Eindhoven op de 3600 naar Nijmegen, Arnhem en Zwolle is in ’s-Hertogenbosch doordeweeks vanaf 18:30 ‘spannend’ om het zo maar eens te noemen…
De 2900 komt om .52 en .22 binnen en de 3600 vertrekt om respectievelijk .54 en .24, overzijde perron. Als dagelijkse reiziger op dit traject kan ik vaststellen dat deze aansluiting vaak mis gaat.
Om dit inzichtelijk te maken maak ik gebruik van historisch data van de treinen 2966 (vertrek 18:34 uit Eindhoven, aankomst 18:52 in ’s-Hertogenbosch) en 3666 (vertrek 18:54 uit ’s-Hertogenbosch). Alle doordeweekse ritten van de 2966 en 3666 zijn meegenomen tussen juli 2018 en februari 2019. In totaal betreft dit 150 ritten (ritten die zijn uitgevallen of waar informatie ontbrak zijn niet meegenomen). Wat ik zie is dat:
- 58 van de 150 ritten van de 2966 te laat arriveerde in ’s-Hertogenbosch (2 minuten of meer vertraging), in 7 gevallen kon de aansluiting toch worden gehaald omdat de 3666 ook vertraagd was. Dus in 34% van de gevallen werd de aansluiting in ’s-Hertogenbosch niet gehaald.
- Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 47 ritten te laat uit Eindhoven vetrokken. Dus 92% van de vertraagde treinen was te laat vertrokken uit Eindhoven.
- Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 45 ritten ook te laat in Eindhoven aangekomen (het probleem zit hem dus NIET in het in/uitstappen in Eindhoven). Dus 88% van de vertraagde treinen was te laat aangekomen in Eindhoven.
- Van deze 51 gemiste aansluitingen is er 20 keer te laat in Eindhoven aangekomen maar WEL op tijd uit Weert vertrokken. Dus 39% van de vertraagde treinen liep de vertraging op tussen Weert en Eindhoven.

Zie afgelopen donderdag en vrijdag als voorbeeld:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190201/2966
https://treinposities.nl/ritinfo/20190131/2966
Ik begrijp dat vertraging nooit uit te sluiten is en de hoop dat er ooit een ruimere aansluiting komt in ’s-Hertogenbosch heb ik al laten varen, maar zoals ik hierboven heb aangegeven is 39% van de vertraagde treinen te wijten aan het feit dat er iets niet helemaal soepel verloopt bij het binnen rijden van Eindhoven. Als jullie het over sneeuwbal effect hebben ben ik wel eens benieuwd welke sneeuwbal er dan voor zorgt dat deze trein zo vaak staat te wachten voor Eindhoven…
Graag hoor ik van jullie of hier actie op kan worden ondernomen. Eindhoven – Nijmegen/Arnhem is nou niet bepaald een ‘incourante’ verbinding en zie dagelijks vele reizigers met mij die deze aansluiting missen.