beantwoord

Eindhoven - Nijmegen/Arnhem aanlsuiting in 's-Hertogenbosch daluren

• 4 februari 2019
  • 37 reacties
  • 1529 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 1
Als reiziger die gebruik maakt van de 2900 (overdag 800) en de 3600 zou ik het graag fijn vinden als de 3600 tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem Centraal enkele minuten later vertrekt. Richting Roermond en Maastricht zou het ook fijn zijn als de 3600 in Nijmegen (op Maaslijn) en 's-Hertogenbosch (avond lukt meestal goed in deze richting, maar overdag ziet u deze trein net weg rijden) (op intercity Maastricht)

Voordeel wijzigen vertrektijden met enkele minuten:
2900 (bij voorkeur ook overdag 800) aan laten sluiten op 3600 in 's-Hertogenbosch.
Arriva Maaslijn stoptrein aansluiten op 3600 in Nijmegen.
Nijmegen - Arnhem Centraal: Omwisselen tijden 3100 en 3600 (enkele minuten verschil).

Conflictpunten:
-Spoorbrug Ravenstein is enkelspoor.
-Perrons station Nijmegen zijn erg druk.

Alternatieven (beschrijving betreft huidige dienstregeling).
Van toepassing in beide richtingen, maar om het lezen eenvoudiger te maken is dit de leesrichting gebaseerd op Nijmegen - Maastricht. Voor Maastricht - Nijmegen is het waarschijnlijk eenvoudiger om onderaan te beginnen lezen bij Sittard of Roermond en steeds enkele stappen omhoog tot Nijmegen.

Nijmegen: aansluiting Maaslijn van/naar Roermond
  • De 3100 sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van Arriva van/naar Roermond.
  • Van/naar Zutphen: Sprinter (7600) sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van/naar Roermond. Nadeel: 7600 rijdt in de avond en zondag tussen Arnhem Centraal en Zutphen 1x per uur.
's-Hertogenbosch 2 keuzes:
Keuze 1: Sprinter Nijmegen - 's-Hertogenbosch en intercity Maastricht (800/2900)
800/2900 sluit aan op de sprinter 6600 van/naar Nijmegen (overdag Arnhem Centraal).
In Nijmegen is het in beide richtingen makkelijk overstappen van de 6600 op de 3600.
Avond: 2900 vervangt 800 en 3900. Aansluiting in 's-Hertogenbosch ± 2 minuten.
Soms wachten de treinen op elkaar, maar bij een kleine vertraging kan het ook gebeuren dat de aansluitende trein net wegrijdt als terwijl als uw trein net binnenkomt op station 's-Hertogenbosch.
  • Sprinter 6600 (reis richting Nijmegen) is dan een goed alternatief.
  • In Nijmegen is de overstap op van de 6600 op de intercity 3600 van/naar Zwolle iets minder dan 10 minuten.
Keuze 2: Intercity van/naar Zwolle - intercity Heerlen tot Sittard - stoptrein Arriva Maastricht
  1. Overdag is de 3900 van/naar Heerlen een alternatief. Deze sluit in beide richtingen goed aan op de 3600 van/naar Zwolle.
  2. Voor Maastricht: overstappen op de Arriva stoptrein in Sittard.
Roermond: o.a. overstappunt Maaslijn - Maastricht v.v.
800 / 2900 sluit aan op de Arriva Maaslijn in beide richtingen. Deze sluit in Nijmegen slecht aan op de 3600 van/naar Zwolle. Zie Nijmegen voor aansluitingen

Sittard: aansluiting 3900 - Arriva stoptrein Maastricht
De intercity van/naar Heerlen sluit aan op de Arriva stoptrein van/naar Maastricht

*Met aansluitingen op 3600 / 6600. Het gaat vooral om een reis tussen (Arnhem) Nijmegen - 's-Hertogenbosch v.v.
*Overige aansluitingen: gebaseerd op treinreis (Arnhem) Nijmegen - ('s-Hertogenbosch) -Roermond - Maastricht.

Ik hoop dat deze lange bericht niet te chaotisch is. Het beste is uiteraard om de reisplanner van NS te gebruiken, zo ziet u zelf hoe u een reis het beste kan maken.
Update: Ook bij ons was het blijkbaar al opgevallen dat het wachten niet in alle gevallen werd gedaan. Dit is intern nogmaals benadrukt en zal ook in de gaten gehouden blijven.

Heb al eerder aangegeven dat de aansluiting nog steeds problematisch blijft, helaas noch van Stijn NS nog van iemand anders een reactie gekregen met hoop op verbetering...

Zojuist spant de kroon:
2966 komt om 18:53:47 Den Bosch binnen (tergend traag maar dat terzijde...), de HC van de 3666 sluit mooi de deuren als de deuren van de 2966 openen, reizigers probeerden nog duidelijk te maken aan deze HC dat het nergens op sloeg, maar ze verdween al gauw in de cabine 😞 Wel stipt om 18:54 vertrokken, complimenten!

Bewijs:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190930/2966

https://treinposities.nl/ritinfo/20190930/3666

NS graag deze keer wel een reactie want dit gaat nergens meer over...
Reputatie 1
@rubennn
Conclusie van jouw bericht: Nog steeds vreselijk dus.
Het zou beter zijn dat (vooral in de avond, bij voorkeur ook overdag) de aansluiting wordt gegarandeerd tenzij de vertraging meer dan 3 minuten is (mag van mij ook 5 zijn).

Ik denk dat de NS zich meer zorgen maakt of alles wel op tijd rijdt bij de Spoorbrug van Ravenstein en het drukke traject Nijmegen - Arnhem Centraal.

NS verwijst je vaak door naar de volgende trein, de sprinter die 10 minuten later gaat dan de intercity. Dit betekend wel 15 minuten later aankomen in Oss en 20 minuten later aankomen in Nijmegen. Wie in Arnhem of Zutphen wilt zijn heeft pech gehad en kan 30 minuten wachten of eventueel gebruik maken van de sprinter om vervolgens in Nijmegen 10 minuten te wachten.
Reputatie 2
Zoals hierboven al aangegeven ging het gisteren mis en ook vandaag is het raak. Binnenkomst op den Bosch 19:53, denk je misschien haal ik hem.

Nee hoor de intercity naar Zwolle vertrekt ineens vanaf spoor 1 dus geen overstap. Op spoor 3 was genoeg plek voor de trein richting Zwolle en een overstap.

Weer een half uur later in Arnhem. Nou oké exact 28 minuutjes waardoor je ook niks kunt declareren.

Moet wel zeggen dat het een aantal weken is goed gegaan jammer dat het nu dan weer zo er in sluipt. Het is simpelweg niet betrouwbaar en daar moet iets aan gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
De treindienst Zwolle-Roosendaal was in de vooravond verstoord waardoor sommige treinen van deze dienst begonnen en/of eindigden in Den Bosch op spoor 1. Zo was de trein van 19.53 naar Zwolle al rond 19.10 aangekomen in Den Bosch op spoor 1
Badge
@rubennn

Conclusie van jouw bericht: Nog steeds vreselijk dus.
Het zou beter zijn dat (vooral in de avond, bij voorkeur ook overdag) de aansluiting wordt gegarandeerd tenzij de vertraging meer dan 3 minuten is (mag van mij ook 5 zijn).

Ik denk dat de NS zich meer zorgen maakt of alles wel op tijd rijdt bij de Spoorbrug van Ravenstein en het drukke traject Nijmegen - Arnhem Centraal.

NS verwijst je vaak door naar de volgende trein, de sprinter die 10 minuten later gaat dan de intercity. Dit betekend wel 15 minuten later aankomen in Oss en 20 minuten later aankomen in Nijmegen. Wie in Arnhem of Zutphen wilt zijn heeft pech gehad en kan 30 minuten wachten of eventueel gebruik maken van de sprinter om vervolgens in Nijmegen 10 minuten te wachten.

De NS is niet degene die de richtlijnen voor het spoor bepaald dat is ProRail en de NS moet planmatig aan die regels voldoen.

Voor deze overstap is er een afhandelingsdocument gemaakt naar aanleiding van de eerste klachten in dit topic alleen moet dit wel door de treindienstleider toegepast worden om zo de trein tegen te houden mits de vertraging niet te groot is geworden van de nog binnen komende trein.

Als dit weer regelmatig voorkomt dan wordt het afhandelingsdocument dus wederom niet gevolgd door de treindienstleider.
Reputatie 1
Weet iemand of er in de eerstvolgende dienstregeling, namelijk die van 2020 een verbeterde aansluitingsgarantie wordt gegeven of blijft dit probleem ook volgend jaar voor komen?
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat na 18.30 uur vrijwel alle treinen Maastricht-Enkhuizen bij Eindhoven vertraging oplopen, ook in het weekend. De treinen vertrekken op tijd uit Weert maar komen dan met vertraging aan in Eindhoven. Het blijft totaal onduidelijk wat die vertragingen veroorzaakt.
De treindienst Zwolle-Roosendaal was in de vooravond verstoord waardoor sommige treinen van deze dienst begonnen en/of eindigden in Den Bosch op spoor 1. Zo was de trein van 19.53 naar Zwolle al rond 19.10 aangekomen in Den Bosch op spoor 1

Klopt, maar de 3666 kwam gewoon uit Tilburg en om onduidelijke reden naar spoor 1...

De NS is niet degene die de richtlijnen voor het spoor bepaald dat is ProRail en de NS moet planmatig aan die regels voldoen.

Voor deze overstap is er een afhandelingsdocument gemaakt naar aanleiding van de eerste klachten in dit topic alleen moet dit wel door de treindienstleider toegepast worden om zo de trein tegen te houden mits de vertraging niet te groot is geworden van de nog binnen komende trein.

Als dit weer regelmatig voorkomt dan wordt het afhandelingsdocument dus wederom niet gevolgd door de treindienstleider.

@Jeroen Dit verbaast mij. Afgezien van afgelopen maandag zijn de conducteurs meestal bereid om te wachten, dit in tegenstelling tot de treindienstleider. Ik heb misschien één keer meegemaakt dat de 3666 door de treindienstleider werd tegengehouden, dit zie ik dan aan het feit dat het vertrek sein nog niet brandt op vertrek tijd. Tot dusver brandde altijd het vertrek sein al en hield de conducteur de deuren open. Als dagelijkse forens heb ik een niet al te positief beeld van treindienstleiders, al kan ik dat niet met cijfers bekrachtigen en zie ik als reiziger uiteraard niet het hele plaatje, is voor de mij de logica soms ver te zoeken. Het kan niet anders dan dat rijdend personeel dit ook opvalt, kan een machinist feedback geven aan de treindienstleider?

@Stijn NS graag ook jouw reactie, jouw inzet heeft tot dusver al voor verbetering gezorgd dus ik houd de moed dat dit doorgezet kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem dat moet worden opgelost zijn de vertragingen die bij Eindhoven ontstaan.
Badge
Als het vertreklicht (geen vertreksein) al brand dan is het sein niet op rood gehouden of niet lang genoeg en dan heb je die keren het geluk dat de Hc de overstap toch overneemt.

Als machinist hebben wij geregeld van doen met de treindienstleider maar dat zijn er heel veel verdeeld over Nederland, ieder heeft maar een beperkt stuk infra, het signaal van het niet volgen van de afspraken moet op een ander niveau worden doorgegeven dan via de machinist omdat wij vaak niet weten wat de afspraken exact zijn.

Ik denk dat Stijn_NS hier het beste weer even gebruik kan maken van het lijntje wat hij al had hiervoor om dit wederom aan te kaarten op hoger niveau.

@ Tamzin, als er geen vertragingen waren dan was het afhandelingsdocument niet nodig geweest, maar omdat deze vertragingen er wel zijn moet op dat soort momenten wel conform dat document gewerkt worden en dat gebeurt hier blijkbaar niet. Dit moet zichtbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van de gelogde tijden.
Ik vind het jammer om te lezen dat deze aansluiting nog steeds niet consequent goed wordt uitgevoerd. Mijn excuses voor het ontbreken van een reactie twee maand terug, ik heb de berichten destijds gemist. Ik heb in ieder geval bij deze weer een melding gemaakt.

Reageer