beantwoord

Eindhoven - Nijmegen/Arnhem aanlsuiting in 's-Hertogenbosch daluren

  • 4 February 2019
  • 45 reacties
  • 1916 Bekeken

Reputatie 1
Beste NS,

De aansluiting van de 2900 uit Eindhoven op de 3600 naar Nijmegen, Arnhem en Zwolle is in ’s-Hertogenbosch doordeweeks vanaf 18:30 ‘spannend’ om het zo maar eens te noemen…
De 2900 komt om .52 en .22 binnen en de 3600 vertrekt om respectievelijk .54 en .24, overzijde perron. Als dagelijkse reiziger op dit traject kan ik vaststellen dat deze aansluiting vaak mis gaat.
Om dit inzichtelijk te maken maak ik gebruik van historisch data van de treinen 2966 (vertrek 18:34 uit Eindhoven, aankomst 18:52 in ’s-Hertogenbosch) en 3666 (vertrek 18:54 uit ’s-Hertogenbosch). Alle doordeweekse ritten van de 2966 en 3666 zijn meegenomen tussen juli 2018 en februari 2019. In totaal betreft dit 150 ritten (ritten die zijn uitgevallen of waar informatie ontbrak zijn niet meegenomen). Wat ik zie is dat:
  • 58 van de 150 ritten van de 2966 te laat arriveerde in ’s-Hertogenbosch (2 minuten of meer vertraging), in 7 gevallen kon de aansluiting toch worden gehaald omdat de 3666 ook vertraagd was. Dus in 34% van de gevallen werd de aansluiting in ’s-Hertogenbosch niet gehaald.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 47 ritten te laat uit Eindhoven vetrokken. Dus 92% van de vertraagde treinen was te laat vertrokken uit Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 45 ritten ook te laat in Eindhoven aangekomen (het probleem zit hem dus NIET in het in/uitstappen in Eindhoven). Dus 88% van de vertraagde treinen was te laat aangekomen in Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen is er 20 keer te laat in Eindhoven aangekomen maar WEL op tijd uit Weert vertrokken. Dus 39% van de vertraagde treinen liep de vertraging op tussen Weert en Eindhoven.
Dit bevestigt mijn beeld wat ik regelmatig zie; de trein is op tijd t/m Weert maar staat vervolgens stil vóór Eindhoven, een paar minuten is dan al genoeg om de aansluiting in ’s-Hertogenbosch te verpesten. Dit maakt het frustrerend, je staat op het perron, ziet de trein in de verte stilstaan en dan kan je al voorzichtig concluderen dat je vandaag weer een klein half uur later thuis bent 😞
Zie afgelopen donderdag en vrijdag als voorbeeld:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190201/2966
https://treinposities.nl/ritinfo/20190131/2966

Ik begrijp dat vertraging nooit uit te sluiten is en de hoop dat er ooit een ruimere aansluiting komt in ’s-Hertogenbosch heb ik al laten varen, maar zoals ik hierboven heb aangegeven is 39% van de vertraagde treinen te wijten aan het feit dat er iets niet helemaal soepel verloopt bij het binnen rijden van Eindhoven. Als jullie het over sneeuwbal effect hebben ben ik wel eens benieuwd welke sneeuwbal er dan voor zorgt dat deze trein zo vaak staat te wachten voor Eindhoven…
Graag hoor ik van jullie of hier actie op kan worden ondernomen. Eindhoven – Nijmegen/Arnhem is nou niet bepaald een ‘incourante’ verbinding en zie dagelijks vele reizigers met mij die deze aansluiting missen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 March 2019, 17:13

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een creatieve oplossing maar dan moet de sprinter uit Nijmegen wel weer wachten. Kennelijk wordt dat dan op de koop toegenomen omdat die in Den Bosch toch wat speling heeft als er niet wordt aan/afgekoppeld.

Overigens dacht ik altijd dat het beleid bij Prorail was om treinen tenzij echt noodzakelijk niet over verkeerd spoor te laten rijden.

Reputatie 3

@Temlin

Dat is niet te hopen want bij vertrek moet de trein naar Zwolle voorlangs kruisen waardoor de trein naar Enkhuizen moet wachten. Daardoor vertrekt ook de sprinter naar Den Haag te laat waardoor de aansluitingen in Geldermalsen de mist ingaan.

Hopelijk blijft dit dus bij één keer want dit middel is erger dan de kwaal. Dan kun je beter de overstappende reizigers Eindhoven-Nijmegen de sprinter laten nemen, hoe vervelend ook.

 

Nee de trein naar Zwolle ging via de fly over. Daardoor konden alle treinen op tijd vertrekken en is er geen probleem eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

@Temlin 

Dat is niet te hopen want bij vertrek moet de trein naar Zwolle voorlangs kruisen waardoor de trein naar Enkhuizen moet wachten. Daardoor vertrekt ook de sprinter naar Den Haag te laat waardoor de aansluitingen in Geldermalsen de mist ingaan.

Hopelijk blijft dit dus bij één keer want dit middel is erger dan de kwaal. Dan kun je beter de overstappende reizigers Eindhoven-Nijmegen de sprinter laten nemen, hoe vervelend ook.

Reputatie 3

Complimenten!

 

Gisteren om 18:52 op station den Bosch was de trein vanuit Roosendaal naar Zwolle 5 minuten vertraagd. Waardoor deze de trein vanuit Eindhoven naar Enkhuizen op houd en de overstap mis gaat. 

Gisteren kwam de trein naar Zwolle echter op spoor 4b aan ipv 3b, hierdoor kon de trein vanuit Eindhoven gewoon door rijden en aan komen op spoor 3b ipv 4b. Wel een overstap.

 

Hopelijk gaat de NS dit vaker zo doen als de trein naar Zwolle vertraagd is.

Reputatie 3

Nieuwe dienstregeling je zou denken ze lossen problemen op. Maar nee helemaal niets van dat. We zijn 4 dagen onderweg en heb al 2 dagen een half uur vertraging opgelopen.

Wanneer gaat NS dit eindelijk eens serieus nemen, wanneer krijg ik een duidelijk antwoord, hoe veel reacties moeten we nog geven voordat NS actie onderneemt.

Reputatie 1

Eens! Gisteren overigens hetzelfde… gaat nooit iets worden ondanks alle mooie beloftes 

Reputatie 7
Badge +3

Trein van 18.54 naar Zwolle reed vanavond weer weg voor de neus van de overstappende reizigers ondanks alle beloften die NS/ProRail steeds weer doen. 

Reputatie 3

Wanneer gaat de NS dit probleem eens eindelijk oplossen. Vandaag weer de trein naar Zwolle die met 3 vertraging den Bosch binnenrijdt. De intercity naar Enkhuizen loopt daardoor ook vertraging op en overstap op den Bosch wordt gemist omdat er natuurlijk niet gewacht wordt.

Alle goede bedoelingen ten spijt maar er veranderd helemaal niets. Ook in de nieuwe dienstregeling is het weer kommer en kwel zie ik al want er veranderd niks. Is deze lijn voor NS niet belangrijk genoeg?

Ik vind het jammer om te lezen dat deze aansluiting nog steeds niet consequent goed wordt uitgevoerd. Mijn excuses voor het ontbreken van een reactie twee maand terug, ik heb de berichten destijds gemist. Ik heb in ieder geval bij deze weer een melding gemaakt.
Badge
Als het vertreklicht (geen vertreksein) al brand dan is het sein niet op rood gehouden of niet lang genoeg en dan heb je die keren het geluk dat de Hc de overstap toch overneemt.

Als machinist hebben wij geregeld van doen met de treindienstleider maar dat zijn er heel veel verdeeld over Nederland, ieder heeft maar een beperkt stuk infra, het signaal van het niet volgen van de afspraken moet op een ander niveau worden doorgegeven dan via de machinist omdat wij vaak niet weten wat de afspraken exact zijn.

Ik denk dat Stijn_NS hier het beste weer even gebruik kan maken van het lijntje wat hij al had hiervoor om dit wederom aan te kaarten op hoger niveau.

@ Tamzin, als er geen vertragingen waren dan was het afhandelingsdocument niet nodig geweest, maar omdat deze vertragingen er wel zijn moet op dat soort momenten wel conform dat document gewerkt worden en dat gebeurt hier blijkbaar niet. Dit moet zichtbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van de gelogde tijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem dat moet worden opgelost zijn de vertragingen die bij Eindhoven ontstaan.
Reputatie 1
De treindienst Zwolle-Roosendaal was in de vooravond verstoord waardoor sommige treinen van deze dienst begonnen en/of eindigden in Den Bosch op spoor 1. Zo was de trein van 19.53 naar Zwolle al rond 19.10 aangekomen in Den Bosch op spoor 1

Klopt, maar de 3666 kwam gewoon uit Tilburg en om onduidelijke reden naar spoor 1...


De NS is niet degene die de richtlijnen voor het spoor bepaald dat is ProRail en de NS moet planmatig aan die regels voldoen.

Voor deze overstap is er een afhandelingsdocument gemaakt naar aanleiding van de eerste klachten in dit topic alleen moet dit wel door de treindienstleider toegepast worden om zo de trein tegen te houden mits de vertraging niet te groot is geworden van de nog binnen komende trein.

Als dit weer regelmatig voorkomt dan wordt het afhandelingsdocument dus wederom niet gevolgd door de treindienstleider.


@Jeroen Dit verbaast mij. Afgezien van afgelopen maandag zijn de conducteurs meestal bereid om te wachten, dit in tegenstelling tot de treindienstleider. Ik heb misschien één keer meegemaakt dat de 3666 door de treindienstleider werd tegengehouden, dit zie ik dan aan het feit dat het vertrek sein nog niet brandt op vertrek tijd. Tot dusver brandde altijd het vertrek sein al en hield de conducteur de deuren open. Als dagelijkse forens heb ik een niet al te positief beeld van treindienstleiders, al kan ik dat niet met cijfers bekrachtigen en zie ik als reiziger uiteraard niet het hele plaatje, is voor de mij de logica soms ver te zoeken. Het kan niet anders dan dat rijdend personeel dit ook opvalt, kan een machinist feedback geven aan de treindienstleider?

@Stijn NS graag ook jouw reactie, jouw inzet heeft tot dusver al voor verbetering gezorgd dus ik houd de moed dat dit doorgezet kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat na 18.30 uur vrijwel alle treinen Maastricht-Enkhuizen bij Eindhoven vertraging oplopen, ook in het weekend. De treinen vertrekken op tijd uit Weert maar komen dan met vertraging aan in Eindhoven. Het blijft totaal onduidelijk wat die vertragingen veroorzaakt.
Reputatie 1
Weet iemand of er in de eerstvolgende dienstregeling, namelijk die van 2020 een verbeterde aansluitingsgarantie wordt gegeven of blijft dit probleem ook volgend jaar voor komen?
Badge
@rubennn

Conclusie van jouw bericht: Nog steeds vreselijk dus.
Het zou beter zijn dat (vooral in de avond, bij voorkeur ook overdag) de aansluiting wordt gegarandeerd tenzij de vertraging meer dan 3 minuten is (mag van mij ook 5 zijn).

Ik denk dat de NS zich meer zorgen maakt of alles wel op tijd rijdt bij de Spoorbrug van Ravenstein en het drukke traject Nijmegen - Arnhem Centraal.

NS verwijst je vaak door naar de volgende trein, de sprinter die 10 minuten later gaat dan de intercity. Dit betekend wel 15 minuten later aankomen in Oss en 20 minuten later aankomen in Nijmegen. Wie in Arnhem of Zutphen wilt zijn heeft pech gehad en kan 30 minuten wachten of eventueel gebruik maken van de sprinter om vervolgens in Nijmegen 10 minuten te wachten.

De NS is niet degene die de richtlijnen voor het spoor bepaald dat is ProRail en de NS moet planmatig aan die regels voldoen.

Voor deze overstap is er een afhandelingsdocument gemaakt naar aanleiding van de eerste klachten in dit topic alleen moet dit wel door de treindienstleider toegepast worden om zo de trein tegen te houden mits de vertraging niet te groot is geworden van de nog binnen komende trein.

Als dit weer regelmatig voorkomt dan wordt het afhandelingsdocument dus wederom niet gevolgd door de treindienstleider.
Reputatie 7
Badge +3
De treindienst Zwolle-Roosendaal was in de vooravond verstoord waardoor sommige treinen van deze dienst begonnen en/of eindigden in Den Bosch op spoor 1. Zo was de trein van 19.53 naar Zwolle al rond 19.10 aangekomen in Den Bosch op spoor 1
Reputatie 3
Zoals hierboven al aangegeven ging het gisteren mis en ook vandaag is het raak. Binnenkomst op den Bosch 19:53, denk je misschien haal ik hem.

Nee hoor de intercity naar Zwolle vertrekt ineens vanaf spoor 1 dus geen overstap. Op spoor 3 was genoeg plek voor de trein richting Zwolle en een overstap.

Weer een half uur later in Arnhem. Nou oké exact 28 minuutjes waardoor je ook niks kunt declareren.

Moet wel zeggen dat het een aantal weken is goed gegaan jammer dat het nu dan weer zo er in sluipt. Het is simpelweg niet betrouwbaar en daar moet iets aan gebeuren.
Reputatie 1
@rubennn
Conclusie van jouw bericht: Nog steeds vreselijk dus.
Het zou beter zijn dat (vooral in de avond, bij voorkeur ook overdag) de aansluiting wordt gegarandeerd tenzij de vertraging meer dan 3 minuten is (mag van mij ook 5 zijn).

Ik denk dat de NS zich meer zorgen maakt of alles wel op tijd rijdt bij de Spoorbrug van Ravenstein en het drukke traject Nijmegen - Arnhem Centraal.

NS verwijst je vaak door naar de volgende trein, de sprinter die 10 minuten later gaat dan de intercity. Dit betekend wel 15 minuten later aankomen in Oss en 20 minuten later aankomen in Nijmegen. Wie in Arnhem of Zutphen wilt zijn heeft pech gehad en kan 30 minuten wachten of eventueel gebruik maken van de sprinter om vervolgens in Nijmegen 10 minuten te wachten.
Reputatie 1
Update: Ook bij ons was het blijkbaar al opgevallen dat het wachten niet in alle gevallen werd gedaan. Dit is intern nogmaals benadrukt en zal ook in de gaten gehouden blijven.

Heb al eerder aangegeven dat de aansluiting nog steeds problematisch blijft, helaas noch van Stijn NS nog van iemand anders een reactie gekregen met hoop op verbetering...

Zojuist spant de kroon:
2966 komt om 18:53:47 Den Bosch binnen (tergend traag maar dat terzijde...), de HC van de 3666 sluit mooi de deuren als de deuren van de 2966 openen, reizigers probeerden nog duidelijk te maken aan deze HC dat het nergens op sloeg, maar ze verdween al gauw in de cabine 😞 Wel stipt om 18:54 vertrokken, complimenten!


Bewijs:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190930/2966

https://treinposities.nl/ritinfo/20190930/3666

NS graag deze keer wel een reactie want dit gaat nergens meer over...
Reputatie 1
Als reiziger die gebruik maakt van de 2900 (overdag 800) en de 3600 zou ik het graag fijn vinden als de 3600 tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem Centraal enkele minuten later vertrekt. Richting Roermond en Maastricht zou het ook fijn zijn als de 3600 in Nijmegen (op Maaslijn) en 's-Hertogenbosch (avond lukt meestal goed in deze richting, maar overdag ziet u deze trein net weg rijden) (op intercity Maastricht)

Voordeel wijzigen vertrektijden met enkele minuten:
2900 (bij voorkeur ook overdag 800) aan laten sluiten op 3600 in 's-Hertogenbosch.
Arriva Maaslijn stoptrein aansluiten op 3600 in Nijmegen.
Nijmegen - Arnhem Centraal: Omwisselen tijden 3100 en 3600 (enkele minuten verschil).

Conflictpunten:
-Spoorbrug Ravenstein is enkelspoor.
-Perrons station Nijmegen zijn erg druk.

Alternatieven (beschrijving betreft huidige dienstregeling).
Van toepassing in beide richtingen, maar om het lezen eenvoudiger te maken is dit de leesrichting gebaseerd op Nijmegen - Maastricht. Voor Maastricht - Nijmegen is het waarschijnlijk eenvoudiger om onderaan te beginnen lezen bij Sittard of Roermond en steeds enkele stappen omhoog tot Nijmegen.

Nijmegen: aansluiting Maaslijn van/naar Roermond
  • De 3100 sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van Arriva van/naar Roermond.
  • Van/naar Zutphen: Sprinter (7600) sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van/naar Roermond. Nadeel: 7600 rijdt in de avond en zondag tussen Arnhem Centraal en Zutphen 1x per uur.
's-Hertogenbosch 2 keuzes:
Keuze 1: Sprinter Nijmegen - 's-Hertogenbosch en intercity Maastricht (800/2900)
800/2900 sluit aan op de sprinter 6600 van/naar Nijmegen (overdag Arnhem Centraal).
In Nijmegen is het in beide richtingen makkelijk overstappen van de 6600 op de 3600.
Avond: 2900 vervangt 800 en 3900. Aansluiting in 's-Hertogenbosch ± 2 minuten.
Soms wachten de treinen op elkaar, maar bij een kleine vertraging kan het ook gebeuren dat de aansluitende trein net wegrijdt als terwijl als uw trein net binnenkomt op station 's-Hertogenbosch.
  • Sprinter 6600 (reis richting Nijmegen) is dan een goed alternatief.
  • In Nijmegen is de overstap op van de 6600 op de intercity 3600 van/naar Zwolle iets minder dan 10 minuten.
Keuze 2: Intercity van/naar Zwolle - intercity Heerlen tot Sittard - stoptrein Arriva Maastricht
  1. Overdag is de 3900 van/naar Heerlen een alternatief. Deze sluit in beide richtingen goed aan op de 3600 van/naar Zwolle.
  2. Voor Maastricht: overstappen op de Arriva stoptrein in Sittard.
Roermond: o.a. overstappunt Maaslijn - Maastricht v.v.
800 / 2900 sluit aan op de Arriva Maaslijn in beide richtingen. Deze sluit in Nijmegen slecht aan op de 3600 van/naar Zwolle. Zie Nijmegen voor aansluitingen

Sittard: aansluiting 3900 - Arriva stoptrein Maastricht
De intercity van/naar Heerlen sluit aan op de Arriva stoptrein van/naar Maastricht

*Met aansluitingen op 3600 / 6600. Het gaat vooral om een reis tussen (Arnhem) Nijmegen - 's-Hertogenbosch v.v.
*Overige aansluitingen: gebaseerd op treinreis (Arnhem) Nijmegen - ('s-Hertogenbosch) -Roermond - Maastricht.

Ik hoop dat deze lange bericht niet te chaotisch is. Het beste is uiteraard om de reisplanner van NS te gebruiken, zo ziet u zelf hoe u een reis het beste kan maken.
Reputatie 1
Eens met Tamzin en Temlin. Meestal ben je net op tijd om de 3600 nog uit te zwaaien, wachten is eerder uitzondering dan regel...

Een recent voorbeeld is 23 juli:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190723/2966
https://treinposities.nl/ritinfo/20190723/3666

2966 komt om 18:54:46 binnen, maar 3666 is al vertrokken. Minuutje wachten is teveel gevraagd.

Het gaat op een drietal punten mis:
  1. De 2900 vertrekt vaak met vertraging uit Eindhoven, dit blijft nog altijd een probleem en moet eens serieus naar gekeken worden. Twee opmerkingen hierbij: soms komt de 2900 met vertraging binnen rijden, maar soms is deze ook gewoon op tijd en blijft om een of andere onduidelijk reden te lang staan en vertrekt dan met +2 of meer.
  2. In Den Bosch staat op de borden 5 minuten vertraging, door afronding staat de 2900 in de Bosch met +5 aangekondigd, de HC van de 3600 zal dan concluderen dat wachten geen optie is en vertrekken. Echter, +3 uit Eindhoven betekent meestal dat er nog een minuut ingelopen kan worden waardoor de aansluiting mogelijk is, maar de borden blijven +5 aangeven.
  3. Als de 3600 vertraagd is, dan krijgt deze in Vught voorrang op de 2900, vervolgens rijdt de 3600 eerst Den Bosch binnen en een minuutje later de 2900, de 3600 is dan al vertrokken.
Al met al heb ik geen hoop dat deze aansluiting ooit goed gaat komen, 2 minuten is gewoon te krap wanneer er zoveel factoren zijn die een rol spelen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens is de garantie er alleen voor hele kleine vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Die aansluiting moet gegarandeerd worden door de verkeersleiding die het sein van de trein naar Zwolle op rood moet houden bij een kleine vertraging van de trein uit Eindhoven. Veel treinpersoneel kent deze afspraak niet.

Het gaat steeds een tijdje goed en dan versloft de boel weer. Dus misschien kan een moderator weer eens even bij ProRail aan de bel trekken.
Reputatie 3
Het wachten hier op 's Hertogenbosch ging ook niet om de trein van Enkhuizen naar Maastricht maar om de trein van Maastricht naar Enkhuizen waar de trein naar Zwolle op wacht omdat dat een overstap is welke wordt aangegeven in de reisplanner.

De overstap welke u wilt is geen officiële overstap uit de reisplanner en daar is dus die extra wachttijd van de trein naar Zwolle welke de treindienstleider bewaakt niet voor bedoeld.


Ik schreef de verkeerde trein, ik kom vanaf Eindhoven (de trein die verder gaat in de richting Enkhuizen) en moet overstappen op den Bosch naar Arnhem.
Badge
Het wachten hier op 's Hertogenbosch ging ook niet om de trein van Enkhuizen naar Maastricht maar om de trein van Maastricht naar Enkhuizen waar de trein naar Zwolle op wacht omdat dat een overstap is welke wordt aangegeven in de reisplanner.

De overstap welke u wilt is geen officiële overstap uit de reisplanner en daar is dus die extra wachttijd van de trein naar Zwolle welke de treindienstleider bewaakt niet voor bedoeld.

Reageer