beantwoord

Eindhoven - Nijmegen/Arnhem aanlsuiting in 's-Hertogenbosch daluren

  • 4 February 2019
  • 45 reacties
  • 1916 Bekeken

Reputatie 1
Beste NS,

De aansluiting van de 2900 uit Eindhoven op de 3600 naar Nijmegen, Arnhem en Zwolle is in ’s-Hertogenbosch doordeweeks vanaf 18:30 ‘spannend’ om het zo maar eens te noemen…
De 2900 komt om .52 en .22 binnen en de 3600 vertrekt om respectievelijk .54 en .24, overzijde perron. Als dagelijkse reiziger op dit traject kan ik vaststellen dat deze aansluiting vaak mis gaat.
Om dit inzichtelijk te maken maak ik gebruik van historisch data van de treinen 2966 (vertrek 18:34 uit Eindhoven, aankomst 18:52 in ’s-Hertogenbosch) en 3666 (vertrek 18:54 uit ’s-Hertogenbosch). Alle doordeweekse ritten van de 2966 en 3666 zijn meegenomen tussen juli 2018 en februari 2019. In totaal betreft dit 150 ritten (ritten die zijn uitgevallen of waar informatie ontbrak zijn niet meegenomen). Wat ik zie is dat:
  • 58 van de 150 ritten van de 2966 te laat arriveerde in ’s-Hertogenbosch (2 minuten of meer vertraging), in 7 gevallen kon de aansluiting toch worden gehaald omdat de 3666 ook vertraagd was. Dus in 34% van de gevallen werd de aansluiting in ’s-Hertogenbosch niet gehaald.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 47 ritten te laat uit Eindhoven vetrokken. Dus 92% van de vertraagde treinen was te laat vertrokken uit Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen zijn 45 ritten ook te laat in Eindhoven aangekomen (het probleem zit hem dus NIET in het in/uitstappen in Eindhoven). Dus 88% van de vertraagde treinen was te laat aangekomen in Eindhoven.
  • Van deze 51 gemiste aansluitingen is er 20 keer te laat in Eindhoven aangekomen maar WEL op tijd uit Weert vertrokken. Dus 39% van de vertraagde treinen liep de vertraging op tussen Weert en Eindhoven.
Dit bevestigt mijn beeld wat ik regelmatig zie; de trein is op tijd t/m Weert maar staat vervolgens stil vóór Eindhoven, een paar minuten is dan al genoeg om de aansluiting in ’s-Hertogenbosch te verpesten. Dit maakt het frustrerend, je staat op het perron, ziet de trein in de verte stilstaan en dan kan je al voorzichtig concluderen dat je vandaag weer een klein half uur later thuis bent 😞
Zie afgelopen donderdag en vrijdag als voorbeeld:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190201/2966
https://treinposities.nl/ritinfo/20190131/2966

Ik begrijp dat vertraging nooit uit te sluiten is en de hoop dat er ooit een ruimere aansluiting komt in ’s-Hertogenbosch heb ik al laten varen, maar zoals ik hierboven heb aangegeven is 39% van de vertraagde treinen te wijten aan het feit dat er iets niet helemaal soepel verloopt bij het binnen rijden van Eindhoven. Als jullie het over sneeuwbal effect hebben ben ik wel eens benieuwd welke sneeuwbal er dan voor zorgt dat deze trein zo vaak staat te wachten voor Eindhoven…
Graag hoor ik van jullie of hier actie op kan worden ondernomen. Eindhoven – Nijmegen/Arnhem is nou niet bepaald een ‘incourante’ verbinding en zie dagelijks vele reizigers met mij die deze aansluiting missen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 March 2019, 17:13

Bekijk origineel

45 reacties

Update: Goed nieuws! Je constatering is ook door ons onderzocht en we herkende wat jij hebt aangegeven, @rubennn! Vooral het feit dat de de aansluiting en niet doorgaan wanneer de 2900 vertraagd binnenkomt. De specifieke oorzaak van de vertraging is voor zover ik begrijp niet goed genoeg gevonden of is niet op te lossen, dus de vertraging zelf is vooralsnog niet uit te sluiten. Wat mijn collega's wel hebben aangevraagd is dat de 3600, die aansluiting vormt op de 2900 die binnenkomt in 's-Hertogenbosch, zal wachten wanneer deze 2900 in de avond is vertraagd.

Dit zal ervoor moeten zorgen dat, als de 2900 vertraagd binnenkomt, de aansluiting niet verloren gaat. Op deze manier hopen we op korte termijn de treinreis te verbeteren.

Ik moest ook specifiek nog een bedankje aan jou doorgeven, rubennn, voor het onderzoek en de melding! Dit zijn dingen die wij niet altijd zien, een paar extra ogen helpt enorm.
Reputatie 7
Badge +3
Die aansluiting moet gegarandeerd worden door de verkeersleiding die het sein van de trein naar Zwolle op rood moet houden bij een kleine vertraging van de trein uit Eindhoven. Veel treinpersoneel kent deze afspraak niet.

Het gaat steeds een tijdje goed en dan versloft de boel weer. Dus misschien kan een moderator weer eens even bij ProRail aan de bel trekken.
Badge +3
De trein moet volgens mij op tijd weg uit Den Bosch omdat er anders problemen zouden kunnen ontstaan bij de spoorbrug (enkelspoor) bij Ravenstein.
Reputatie 3
Daar geloof ik niks van. Uit Oss zijn we best wel eens met 2 minuten vertraging vertrokken (de 2 minuten die voor een geslaagde overstap op den Bosch zou zorgen) komen we geen trein tegen. De Intercity de andere kant op is dan pas voor Wijchen
Reputatie 1
@Stijn NS Top! En vandaag meteen profijt van gehad! 2966 kwam met drie minuten vertraging binnen in Den Bosch, normaal zou de 3666 dan al weg zijn, maar deze bleef wachten op ons! Kon mijn ogen niet geloven maar het was echt zo: https://treinposities.nl/ritinfo/20190304/3666 😀
Badge
Zoals ik terug kan vinden is hier voor deze aansluiting een afspraak gemaakt over de maximale vertraging van de trein uit Eindhoven waarbij de trein naar Zwolle tegen gehouden dient te worden door het uitrijsein op rood te laten staan tot de 2900 binnen is.

Ik heb intern aangegeven dat het hier wederom niet goed gaat en gevraagd dit weer even onder de aandacht te brengen bij de treindienstleiders van 's Hertogenbosch.

Als Stijn NS dit ook doet komt het signaal vanaf 2 kanten aan.

Naast dat het uitrijsein niet op rood blijft staan is het ook spijtig dat de Hc deze aansluiting niet ziet en overneemt.
Update: Ook bij ons was het blijkbaar al opgevallen dat het wachten niet in alle gevallen werd gedaan. Dit is intern nogmaals benadrukt en zal ook in de gaten gehouden blijven.
Reputatie 3
Van dat wachten is inmiddels geen enkele sprake meer. Al 2 dagen achter elkaar dat ik aankom op den Bosch met de intercity vanaf Enkhuizen en de trein naar Zwolle vrolijk zie wegrijden.

Het wachten klinkt allemaal leuk op papier maar wanner gaat de NS eens voor een goede structule oplossing zorgen. Elke dag een half uur later thuis zijn is zeer frustrerend. Als de NS het zelfs in de rustige zomerperiode al niet voor elkaar krijgt deze overstap goed te verzorgen.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat na 18.30 uur vrijwel alle treinen Maastricht-Enkhuizen bij Eindhoven vertraging oplopen, ook in het weekend. De treinen vertrekken op tijd uit Weert maar komen dan met vertraging aan in Eindhoven. Het blijft totaal onduidelijk wat die vertragingen veroorzaakt.
Reputatie 1
Als reiziger die gebruik maakt van de 2900 (overdag 800) en de 3600 zou ik het graag fijn vinden als de 3600 tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem Centraal enkele minuten later vertrekt. Richting Roermond en Maastricht zou het ook fijn zijn als de 3600 in Nijmegen (op Maaslijn) en 's-Hertogenbosch (avond lukt meestal goed in deze richting, maar overdag ziet u deze trein net weg rijden) (op intercity Maastricht)

Voordeel wijzigen vertrektijden met enkele minuten:
2900 (bij voorkeur ook overdag 800) aan laten sluiten op 3600 in 's-Hertogenbosch.
Arriva Maaslijn stoptrein aansluiten op 3600 in Nijmegen.
Nijmegen - Arnhem Centraal: Omwisselen tijden 3100 en 3600 (enkele minuten verschil).

Conflictpunten:
-Spoorbrug Ravenstein is enkelspoor.
-Perrons station Nijmegen zijn erg druk.

Alternatieven (beschrijving betreft huidige dienstregeling).
Van toepassing in beide richtingen, maar om het lezen eenvoudiger te maken is dit de leesrichting gebaseerd op Nijmegen - Maastricht. Voor Maastricht - Nijmegen is het waarschijnlijk eenvoudiger om onderaan te beginnen lezen bij Sittard of Roermond en steeds enkele stappen omhoog tot Nijmegen.

Nijmegen: aansluiting Maaslijn van/naar Roermond
  • De 3100 sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van Arriva van/naar Roermond.
  • Van/naar Zutphen: Sprinter (7600) sluit in Nijmegen aan van/naar de stoptrein van/naar Roermond. Nadeel: 7600 rijdt in de avond en zondag tussen Arnhem Centraal en Zutphen 1x per uur.
's-Hertogenbosch 2 keuzes:
Keuze 1: Sprinter Nijmegen - 's-Hertogenbosch en intercity Maastricht (800/2900)
800/2900 sluit aan op de sprinter 6600 van/naar Nijmegen (overdag Arnhem Centraal).
In Nijmegen is het in beide richtingen makkelijk overstappen van de 6600 op de 3600.
Avond: 2900 vervangt 800 en 3900. Aansluiting in 's-Hertogenbosch ± 2 minuten.
Soms wachten de treinen op elkaar, maar bij een kleine vertraging kan het ook gebeuren dat de aansluitende trein net wegrijdt als terwijl als uw trein net binnenkomt op station 's-Hertogenbosch.
  • Sprinter 6600 (reis richting Nijmegen) is dan een goed alternatief.
  • In Nijmegen is de overstap op van de 6600 op de intercity 3600 van/naar Zwolle iets minder dan 10 minuten.
Keuze 2: Intercity van/naar Zwolle - intercity Heerlen tot Sittard - stoptrein Arriva Maastricht
  1. Overdag is de 3900 van/naar Heerlen een alternatief. Deze sluit in beide richtingen goed aan op de 3600 van/naar Zwolle.
  2. Voor Maastricht: overstappen op de Arriva stoptrein in Sittard.
Roermond: o.a. overstappunt Maaslijn - Maastricht v.v.
800 / 2900 sluit aan op de Arriva Maaslijn in beide richtingen. Deze sluit in Nijmegen slecht aan op de 3600 van/naar Zwolle. Zie Nijmegen voor aansluitingen

Sittard: aansluiting 3900 - Arriva stoptrein Maastricht
De intercity van/naar Heerlen sluit aan op de Arriva stoptrein van/naar Maastricht

*Met aansluitingen op 3600 / 6600. Het gaat vooral om een reis tussen (Arnhem) Nijmegen - 's-Hertogenbosch v.v.
*Overige aansluitingen: gebaseerd op treinreis (Arnhem) Nijmegen - ('s-Hertogenbosch) -Roermond - Maastricht.

Ik hoop dat deze lange bericht niet te chaotisch is. Het beste is uiteraard om de reisplanner van NS te gebruiken, zo ziet u zelf hoe u een reis het beste kan maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan hier over mee praten. Kan minstens 2 keer per week een claim indienen omdat ik de overstap mis. Dat ik elke keer gele terug krijg vind ik niet erg. Maar wil ook wel eens op tijd thuis zijn. Vandaag mis ik de overstap alweer. Dat wordt weer een claim indienen.

Hierboven wordt gesteld dat een ruime aansluiting niet zou passen. Maar de intercity wacht in Nijmegen vrolijk 4 minuten. De tijd die reizigers op den Bosch tekort komen. Wacht de trein 2 minuten extra haal je de overstap. Maar het blijkt wel dat NS geen enkel oog voor de reizigers van Eindhoven naar Nijmegen heeft. Immers heeft hier ook nog niemand van NS geregeerd, dat zegt veel. Heel veel.

Het probleem heet Ravenstein. Als die trein twee minuten later vertrekt heeft dat bij Ravenstein als consequentie dat de IC andere kant op vertraging oploopt en dan gaat dus de aansluiting in Den Bosch naar Eindhoven weer verloren. Anders gezegd, je verschuift het probleem naar een andere groep reizigers.

Het punt is daarbij dat niet alleen de brug enkelspoor is maar ook een lang aansluitend stuk aan de Gelderse kant van de Maas. Er is daarom al vaker geopperd om als het te duur is om de brug te verdubbelen in ieder geval dat stuk aan de Gelderse kant te verdubbelen. Daar staat tegenover dat het aantal gedupeerden betrekkelijk klein is aangezien er voor de mensen naar Oss en Nijmegen een alternatief is met de sprinter. Pas naar Arnhem en verder wordt het tijdverlies forser en dat aantal overstappers is weet niet zo groot.

De enige reële oplossing: de problemen bij Eindhoven moeten eindelijk eens worden opgepakt. Het is bepaald niet de eerste keer dat over dit probleem wordt geklaagd.
Reputatie 3

Complimenten!

 

Gisteren om 18:52 op station den Bosch was de trein vanuit Roosendaal naar Zwolle 5 minuten vertraagd. Waardoor deze de trein vanuit Eindhoven naar Enkhuizen op houd en de overstap mis gaat. 

Gisteren kwam de trein naar Zwolle echter op spoor 4b aan ipv 3b, hierdoor kon de trein vanuit Eindhoven gewoon door rijden en aan komen op spoor 3b ipv 4b. Wel een overstap.

 

Hopelijk gaat de NS dit vaker zo doen als de trein naar Zwolle vertraagd is.

Reputatie 7
Badge +3

@Temlin 

Dat is niet te hopen want bij vertrek moet de trein naar Zwolle voorlangs kruisen waardoor de trein naar Enkhuizen moet wachten. Daardoor vertrekt ook de sprinter naar Den Haag te laat waardoor de aansluitingen in Geldermalsen de mist ingaan.

Hopelijk blijft dit dus bij één keer want dit middel is erger dan de kwaal. Dan kun je beter de overstappende reizigers Eindhoven-Nijmegen de sprinter laten nemen, hoe vervelend ook.

Reputatie 3

@Temlin

Dat is niet te hopen want bij vertrek moet de trein naar Zwolle voorlangs kruisen waardoor de trein naar Enkhuizen moet wachten. Daardoor vertrekt ook de sprinter naar Den Haag te laat waardoor de aansluitingen in Geldermalsen de mist ingaan.

Hopelijk blijft dit dus bij één keer want dit middel is erger dan de kwaal. Dan kun je beter de overstappende reizigers Eindhoven-Nijmegen de sprinter laten nemen, hoe vervelend ook.

 

Nee de trein naar Zwolle ging via de fly over. Daardoor konden alle treinen op tijd vertrekken en is er geen probleem eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een creatieve oplossing maar dan moet de sprinter uit Nijmegen wel weer wachten. Kennelijk wordt dat dan op de koop toegenomen omdat die in Den Bosch toch wat speling heeft als er niet wordt aan/afgekoppeld.

Overigens dacht ik altijd dat het beleid bij Prorail was om treinen tenzij echt noodzakelijk niet over verkeerd spoor te laten rijden.

Ik vind het jammer om te lezen dat deze aansluiting nog steeds niet consequent goed wordt uitgevoerd. Mijn excuses voor het ontbreken van een reactie twee maand terug, ik heb de berichten destijds gemist. Ik heb in ieder geval bij deze weer een melding gemaakt.
Badge
Het wachten hier op 's Hertogenbosch ging ook niet om de trein van Enkhuizen naar Maastricht maar om de trein van Maastricht naar Enkhuizen waar de trein naar Zwolle op wacht omdat dat een overstap is welke wordt aangegeven in de reisplanner.

De overstap welke u wilt is geen officiële overstap uit de reisplanner en daar is dus die extra wachttijd van de trein naar Zwolle welke de treindienstleider bewaakt niet voor bedoeld.
Reputatie 3
Het wachten hier op 's Hertogenbosch ging ook niet om de trein van Enkhuizen naar Maastricht maar om de trein van Maastricht naar Enkhuizen waar de trein naar Zwolle op wacht omdat dat een overstap is welke wordt aangegeven in de reisplanner.

De overstap welke u wilt is geen officiële overstap uit de reisplanner en daar is dus die extra wachttijd van de trein naar Zwolle welke de treindienstleider bewaakt niet voor bedoeld.


Ik schreef de verkeerde trein, ik kom vanaf Eindhoven (de trein die verder gaat in de richting Enkhuizen) en moet overstappen op den Bosch naar Arnhem.
Reputatie 3
Zoals hierboven al aangegeven ging het gisteren mis en ook vandaag is het raak. Binnenkomst op den Bosch 19:53, denk je misschien haal ik hem.

Nee hoor de intercity naar Zwolle vertrekt ineens vanaf spoor 1 dus geen overstap. Op spoor 3 was genoeg plek voor de trein richting Zwolle en een overstap.

Weer een half uur later in Arnhem. Nou oké exact 28 minuutjes waardoor je ook niks kunt declareren.

Moet wel zeggen dat het een aantal weken is goed gegaan jammer dat het nu dan weer zo er in sluipt. Het is simpelweg niet betrouwbaar en daar moet iets aan gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens is de garantie er alleen voor hele kleine vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
De treindienst Zwolle-Roosendaal was in de vooravond verstoord waardoor sommige treinen van deze dienst begonnen en/of eindigden in Den Bosch op spoor 1. Zo was de trein van 19.53 naar Zwolle al rond 19.10 aangekomen in Den Bosch op spoor 1
Badge
@rubennn

Conclusie van jouw bericht: Nog steeds vreselijk dus.
Het zou beter zijn dat (vooral in de avond, bij voorkeur ook overdag) de aansluiting wordt gegarandeerd tenzij de vertraging meer dan 3 minuten is (mag van mij ook 5 zijn).

Ik denk dat de NS zich meer zorgen maakt of alles wel op tijd rijdt bij de Spoorbrug van Ravenstein en het drukke traject Nijmegen - Arnhem Centraal.

NS verwijst je vaak door naar de volgende trein, de sprinter die 10 minuten later gaat dan de intercity. Dit betekend wel 15 minuten later aankomen in Oss en 20 minuten later aankomen in Nijmegen. Wie in Arnhem of Zutphen wilt zijn heeft pech gehad en kan 30 minuten wachten of eventueel gebruik maken van de sprinter om vervolgens in Nijmegen 10 minuten te wachten.

De NS is niet degene die de richtlijnen voor het spoor bepaald dat is ProRail en de NS moet planmatig aan die regels voldoen.

Voor deze overstap is er een afhandelingsdocument gemaakt naar aanleiding van de eerste klachten in dit topic alleen moet dit wel door de treindienstleider toegepast worden om zo de trein tegen te houden mits de vertraging niet te groot is geworden van de nog binnen komende trein.

Als dit weer regelmatig voorkomt dan wordt het afhandelingsdocument dus wederom niet gevolgd door de treindienstleider.
Reputatie 1
Weet iemand of er in de eerstvolgende dienstregeling, namelijk die van 2020 een verbeterde aansluitingsgarantie wordt gegeven of blijft dit probleem ook volgend jaar voor komen?
Reputatie 3

Wanneer gaat de NS dit probleem eens eindelijk oplossen. Vandaag weer de trein naar Zwolle die met 3 vertraging den Bosch binnenrijdt. De intercity naar Enkhuizen loopt daardoor ook vertraging op en overstap op den Bosch wordt gemist omdat er natuurlijk niet gewacht wordt.

Alle goede bedoelingen ten spijt maar er veranderd helemaal niets. Ook in de nieuwe dienstregeling is het weer kommer en kwel zie ik al want er veranderd niks. Is deze lijn voor NS niet belangrijk genoeg?

Reputatie 7
Badge +3

Trein van 18.54 naar Zwolle reed vanavond weer weg voor de neus van de overstappende reizigers ondanks alle beloften die NS/ProRail steeds weer doen. 

Reageer