beantwoord

Eindhoven SPR op zondag maar 1 maal per uur

• 15 januari 2017
  • 15 reacties
  • 440 Bekeken

Waarom rijdt de stoptrein maar 1 keer per uur vanuit Eindhoven naar omliggende stations als de winkels elke zondag om 17:00 sluiten?
icon

Beste antwoord door Loes 15 januari 2017, 23:08

U heeft het over 2 vd 4 sprinters? Eindhoven - Deurne en Eindhoven - Weert gaat op zondag idd 1x per uur. Eindhoven - 's-Hertogenbosch en Eindhoven - Tilburg Universiteit gaan wel 2x in het uur. Zal denk ik met het reizigersaanbod te maken hebben.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hier wordt al jaren over geklaagd maar het komt omdat NS alleen maar in de Randstad is geïnteresseerd en niet in andere regio's..

Om dezelfde reden heeft men in Limburg ook besloten het sprintervervoer bij NS weg te halen en dat door Arriva te laten doen dat wel om halfuur rijdt.
U heeft het over 2 vd 4 sprinters? Eindhoven - Deurne en Eindhoven - Weert gaat op zondag idd 1x per uur. Eindhoven - 's-Hertogenbosch en Eindhoven - Tilburg Universiteit gaan wel 2x in het uur. Zal denk ik met het reizigersaanbod te maken hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Je wilt beweren dat er bijv. Op Hoorn-Enkhuizen veel meer vervoer is op zondag dan rond Eindhoven?Dat geloof je toch zeker zelf niet.
Dat zeg ik toch niet. Ik geef alleen feiten rondom Eindhoven weer. Als er wordt teruggeschakeld in een uursdienst, heeft dat vaak met reizigersaanbod te maken en in die hoek ben ik trouwens al tijden niet meer geweest, dus heb daar geen ervaring mee.
Reputatie 6
Badge
Er zijn genoeg trajecten waar je op zondag zelfs 4x per uur kan rijden.
Reputatie 2
Waarom rijdt de stoptrein maar 1 keer per uur vanuit Eindhoven naar omliggende stations als de winkels elke zondag om 17:00 sluiten?
Werk jij soms in Eindhoven tot 17.00 uur of nog later. En ben je verplicht om drie kwartier te wachten op Eindhoven. Op welk traject reis je?

Als je op het traject Eindhoven - Deurne - Venlo rijdt is een alternatief afhankelijk van eindbestemming.
Ofwel doorrijden tot Deurne en de trein terug nemen richting Eindhoven. Uitstappen bij treinstation Helmond Brouwhuis.
Of doorrijden tot station Helmond en trein terug nemen in de richting van Eindhoven en uitstappen bij station Helmond 't Hout of Helmond Brandevoort.
Welkom op het NS serviceforum meulena1.

Excuus dat je nog geen antwoord vanuit ons hebt gehad. Vervelend dat er weinig treinen rijden op jouw traject. Waar reis je heen vanuit Eindhoven?
Reputatie 7
Badge +3
@Yvonne NS
Het gaat om de sprinters Eindhoven-Weert, Eindhoven-Deurne en ook Den Bosch-Nijmegen. Er wordt al jaren geklaagd over de gebrekkige frequenties op zondagmiddag en in de vroege avond (tot 21.30). Er is om die reden ook al geopperd om deze diensten bij NS weg te halen en aan te besteden zodat er halfuurdiensten kunnen komen..
@meulena1, kan jij je vinden in de trajecten van Tamzin? Dan kunnen wij je verzoek intern aankaarten.

Wat Loes aangeeft klopt trouwens ook, bij het inzetten van treinen wordt vooral gekeken naar het aantal verwachte reizigers. Ik kan je niet precies vertellen waarom deze keuze in de dienstregeling is gemaakt.
Reputatie 4
@Yvonne NS
Het gaat om de sprinters Eindhoven-Weert, Eindhoven-Deurne en ook Den Bosch-Nijmegen. Er wordt al jaren geklaagd over de gebrekkige frequenties op zondagmiddag en in de vroege avond (tot 21.30). Er is om die reden ook al geopperd om deze diensten bij NS weg te halen en aan te besteden zodat er halfuurdiensten kunnen komen..
Ik denk dat het s'avonds beter is om 2x per uur met een sprinter tussen Eindhoven en Venlo te rijden en de IC treinen dan te laten vervallen, die treinen zitten op die tijden ook niet bepaald vol.
Voor Heeze is het jammer, Geldrop en in mindere mate Maarheeze hebben nog de bus als alternatief als ik zo op de lijnnetkaart kijk. Nijmegen-Den Bosch vind ik vrij typisch met de hoge frequenties doordeweeks dat er op zondag maar 1x per uur een trein rijdt terwijl het geen onderdeel is van de bible belt.
Roosendaal-Dordrecht lijkt me zo rustig in de daluren, ook doordeweeks dat 1x per uur voldoende is.
Reputatie 6
Badge +1
NS heeft niet de keuze om doordeweeks maar 1x per uur te rijden op Roosendaal-Dordrecht. De concessie schrijft voor dat ieder station doordeweeks overdag 2x per uur bediend moet worden.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo8700
Als Arriva in Limburg de sprinters wel 's avonds en zondags wel iedere 30 min kan laten rijden dan moet NS maar eens uitleggen waarom dat in veel grotere regio als Eindhoven niet kan. Op Eindhoven - Weert is er overigens wel geld voor 4 intercity's per uur.

Wellicht is aanbesteding van de Brabantse sprinters de beste oplossing.
Reputatie 2
NS heeft niet de keuze om doordeweeks maar 1x per uur te rijden op Roosendaal-Dordrecht. De concessie schrijft voor dat ieder station doordeweeks overdag 2x per uur bediend moet worden.
Zie vervoersconcessie NS: 2015 - 2025
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449738058797/content/assets/ns-nl/over-ns/vervoerconcessie-2015-2025.pdf
Nog onder verantwoordelijkheid tot stand gekomen van toenmalig staatssecretaris Mansholt van de PVDA
onder kabinet Rutte II (VVD-PVDA).

@keuzereiziger er is een heel grote uitzondering op uw bewering dat elk station doordeweeks twee keer per uur bediend te worden, namelijk het station 's-Hertogenbosch.
In tegenstelling wat je zou verwachten is 's-Hertogenbosch geen groot station. Trouwens het behoort ook niet de overige stations.

Wij houden ons aan alle afspraken Tamzin en kijken kritisch wat we inzetten aan materieel en ritten. Wat Arriva doet moeten zij weten, daar kan ik geen uitspraken over doen en ons ook niet aan spiegelen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat NS zich aan de afgesproken regels houdt klopt zonder meer maar dat betekent natuurlijk nog niet dat alle beslissingen even logisch zijn.

Op Den Bosch-Nijmegen is de reizigers niet uit te leggen dat er op zaterdag 4x per uur gereden wordt tussen Nijmegen en Wijchen en op zondag 1x per uur. En waarom op zondag wel 3x per uur een sprinter laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen (enkel en alleen om Elst te bedienen) terwijl grotere plaatsen als Wijchen en Rosmalen dan maar 1x per uur bediend worden? Overigens hebben de sprinters Nijmegen-Den Bosch in het verleden op zondagen wel om het halfuur gereden.

Op Eindhoven-Deurne reden de sprinters tot 3 jaar geleden nog om het halfuur op zondagmiddag. De frequentie is precies twee weken voordat werd beslist werd om de winkels in Eindhoven iedere zondag open te laten gaan verlaagd.

Ook op Eindhoven-Weert reden de sprinters in het verleden in de avond en zondag om het halfuur terwijl toen het station Maarheeze nog niet bestond en er veel minder reizigers waren dan nu.

Wat betreft de NS-concessie: zowel voor de regio Limburg als voor de regio Eindhoven is de optie open gehouden om de sprinters uit de concessie te halen en aan te besteden. De discussie is dus niet helemaal hypothetisch, te meer daar het gevoel bij veel reizigers is dat er in Brabant langzamerhand te veel intercity's (6x per uur Utrecht-Eindhoven op zondag???) en te weinig sprinters rijden.

Reageer