beantwoord

erg veel uitval van treinen rond Amsterdam Zuid

• 15 juli 2019
  • 3 reacties
  • 262 Bekeken

Graag wil ik op deze vraag antwoord van de NS.

Inmiddels reis ik tien jaar met de trein en ben over het algemeen best tevreden over de NS. Echter begint daar de afgelopen periode wat verandering in te komen. Sinds een jaar reis dagelijks heen en weer op het traject tussen Leiden CS en Weesp. Eind vorig jaar begonnen de vertragingen me op te vallen en ben ze gaan bijhouden in 2019. Het resultaat hiervan is dat er tot nu toe in dit jaar niet veel weken geweest waarin ik geen vertraging heb opgelopen op mijn traject. Het aantal waarin ik géén vertraging heb gehad is op één hand te tellen. Met name de uitval van treinen op mijn terugweg van Weesp naar Leiden is verbazingwekkend hoog. Zo was het ook vandaag weer twee keer raak, de trein van 17.10 van Weesp naar Hoofddorp en de trein van 17.49 van Amsterdam Zuid naar Den Haag reden beide niet. Het begint op een structureel probleem te lijken.

Ik snap dat er vele oorzaken zijn voor vertragingen en ook dat de NS daar niet altijd invloed op heeft, naar mijn idee ben ik wat dat betreft best begripvol.Toch moet ik hierbij vermelden dat dat niet geldt voor de informatievoorziening van de NS. De informatievoorziening heb ik altijd al een zwak punt gevonden in de dienstverlening van de NS, met name op de momenten dat zich vertragingen voor doen.

De reden dat ik dit bericht schrijf is omdat ik nu toch echt een keer informatie wil hebben, het liefst een duidelijke uitleg. Ik betaal veel voor uw dienstverlening en ik begrijp dat deze niet altijd op tijd plaatsvindt. Echter ben ik van mening dat de vertragingen - en met name de uitval van treinen - begint op een structureel probleem te lijken zonder dat er door de NS ook maar iets van een uitleg voor gegeven wordt. Ik ben van mening dat ik hertaald consument het recht heb te weten waardoor dit komt een wat de oplossingen / maatregelen zijn die de NS neemt.

Bij deze vraag ik u dus (1) om een passende uitleg over de problemen die ik hierboven beschrijf, (2) of er iets ondernomen wordt omdeze problemen in de toekomst te verminderen en (3) als er maatregelen genomen worden wat deze dan precies zijn.
icon

Beste antwoord door Jeroen 15 juli 2019, 22:02

Er zijn het afgelopen jaar veel werkzaamheden geweest op trajecten welke in direct verband staan met de treinen op uw route, daarnaast hebben we helaas ook vervelende langdurige infra problemen gehad afgelopen maanden op delen van dit traject, waaronder al 3x een bovenleidingbreuk tussen Amsterdam Zuid en Weesp wat het treinverkeer flink verstoord heeft.

Als er problemen zijn op het spoor kunt u via onderstaande link veelal zien wat de reden is van een verstoring, hou er wel rekening mee dat er op uw traject ook veel treinen rijden die een flink deel van het land doorkruisen dus dat storingen niet perse op uw route hoeven te liggen maar dat u daar dan wel last van kunt hebben.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen

Vandaag waren er op deze route wat problemen met defecte treinen die er dan voor zorgen dat bepaalde treinseries uitvallen of maar over een beperkt dele van hun route kunnen rijden. Door de drukte op de route tussen Wees en Leiden heeft elke verstoring op die route een grote impact op de treinseries die daar langs komen.

En helaas voor u zullen er de komende jaren veel werkzaamheden gaan plaatsvinden rondom Amsterdam Zuid waardoor ook het treinverkeer meermalen uitgekleed zal worden, dit alles omdat station Amsterdam Zuid veel groter zal gaan worden om het treinverkeer rondom Amsterdam in de toekomst ook nog mogelijk te maken.

In augustus zijn er werkzaamheden tussen Naarden - Bussum en Weesp welke ook zijn weerslag zullen geven op de treinen op uw traject.
Bekijk origineel

3 reacties

Goedenavond Thomasvh en welkom bij de NS Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat je de laatste tijd steeds meer vertragingen en uitval op merkt. In hoeverre er ook werkelijk sprake zou zijn van een structureel probleem durf ik me nu nog niet over te uiten, maar ik kan op zijn minst het een en ander onderzoeken. Daarvoor zou het mij wel helpen om iets meer informatie te hebben over om welke treinen het gaat. Gaat het voornamelijk over de treinen met vertrek 17:10 en 17:49, of zijn er nog andere tijdstippen waarop je het veel merkt?

Ik moet overigens wel aangeven dat ik er vandaag niet meer aan toe ga komen om je te voorzien van een reactie, dit zal op zijn vroegst later deze week worden. Sowieso kan ik ook niet garanderen dat ik überhaupt een concreet antwoord kan geven op de drie vragen, maar ik zal mijn best doen.
Badge
Er zijn het afgelopen jaar veel werkzaamheden geweest op trajecten welke in direct verband staan met de treinen op uw route, daarnaast hebben we helaas ook vervelende langdurige infra problemen gehad afgelopen maanden op delen van dit traject, waaronder al 3x een bovenleidingbreuk tussen Amsterdam Zuid en Weesp wat het treinverkeer flink verstoord heeft.

Als er problemen zijn op het spoor kunt u via onderstaande link veelal zien wat de reden is van een verstoring, hou er wel rekening mee dat er op uw traject ook veel treinen rijden die een flink deel van het land doorkruisen dus dat storingen niet perse op uw route hoeven te liggen maar dat u daar dan wel last van kunt hebben.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen

Vandaag waren er op deze route wat problemen met defecte treinen die er dan voor zorgen dat bepaalde treinseries uitvallen of maar over een beperkt dele van hun route kunnen rijden. Door de drukte op de route tussen Wees en Leiden heeft elke verstoring op die route een grote impact op de treinseries die daar langs komen.

En helaas voor u zullen er de komende jaren veel werkzaamheden gaan plaatsvinden rondom Amsterdam Zuid waardoor ook het treinverkeer meermalen uitgekleed zal worden, dit alles omdat station Amsterdam Zuid veel groter zal gaan worden om het treinverkeer rondom Amsterdam in de toekomst ook nog mogelijk te maken.

In augustus zijn er werkzaamheden tussen Naarden - Bussum en Weesp welke ook zijn weerslag zullen geven op de treinen op uw traject.
Ik ben nog even op onderzoek gegaan betreffende de twee genoemde treinen en ik heb inderdaad kunnen vinden dat ze alle twee afgelopen maandag zijn uitgevallen. Uitval is vaker voorgekomen in de afgelopen maanden, maar voor beide treinen kan ik met moeite spreken van een structureel probleem en zal dit in ieder geval voor de afgelopen periode voornamelijk een gevolg zijn geweest van ongeplande storingen. Helaas kan ik vooralsnog dan ook niets anders aangeven dan wat Jeroen al heeft gedaan.

Reageer